Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Duitstalige verkozen in de Kamer (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91057)

Dimitri 11 juni 2007 14:40

Duitstalige verkozen in de Kamer

Waarschijnlijk voor het eerst in de geschiedenis heeft een Duitstalige een zetel in de Kamer behaald. De stiefkindjes van België hebben nog altijd geen eigen kieskring en zijn in de provincie Luik met te weinig om zetels te behalen, tenzij ze allemaal op dezelfde partij zouden stemmen. Ze hebben alleen één gegarandeerde gemeenschapssenator.

De MR heeft bij deze verkiezingen de jonge Kattrin Jadin op de tweede plaats van de Kamerlijst in Luik gezet. Jadin komt uit Eupen en is kabinetsmedewerker van Didier Reynders op Financiën. Een erg autonoom geluid hoeven we dus niet te verwachten, maar het is tenminste iets. Nu nog afwachten of deze Duitstalige ook Duits mag spreken in de Kamer, of dat het 'pour les germanophones la même chose' is.

www.jadin.be

Tantist 11 juni 2007 15:30

Ik ben benieuwd

evilbu 11 juni 2007 15:31

:cheer: Sehr gut!! Das habe ich gerne!

lombas 11 juni 2007 15:42

Mooi en heel mooi.

8-)

lomeanor 11 juni 2007 15:59

Ik ben blij voor de Oostkantons!

stropdrager 11 juni 2007 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2721543)
Waarschijnlijk voor het eerst in de geschiedenis heeft een Duitstalige een zetel in de Kamer behaald. De stiefkindjes van België hebben nog altijd geen eigen kieskring en zijn in de provincie Luik met te weinig om zetels te behalen, tenzij ze allemaal op dezelfde partij zouden stemmen. Ze hebben alleen één gegarandeerde gemeenschapssenator.

De MR heeft bij deze verkiezingen de jonge Kattrin Jadin op de tweede plaats van de Kamerlijst in Luik gezet. Jadin komt uit Eupen en is kabinetsmedewerker van Didier Reynders op Financiën. Een erg autonoom geluid hoeven we dus niet te verwachten, maar het is tenminste iets. Nu nog afwachten of deze Duitstalige ook Duits mag spreken in de Kamer, of dat het 'pour les germanophones la même chose' is.

www.jadin.be

Een Duitstalige verkozene maakt automatisch deel uit van de Franse taalgroep, dus Duits zal ze niet mogen spreken.

100% VLAMING 11 juni 2007 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2722549)
Een Duitstalige verkozene maakt automatisch deel uit van de Franse taalgroep, dus Duits zal ze niet mogen spreken.

Waarom niet? Dewever mag toch ook antwoorden in het Frans op een vraag van een Waal bijvoorbeeld...

stropdrager 11 juni 2007 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING (Bericht 2722621)
Waarom niet? Dewever mag toch ook antwoorden in het Frans op een vraag van een Waal bijvoorbeeld...

Artikel 43 grondwet: er zijn slechts 2 taalgroepen in het parlement. De duitstalige gemeenschapssenator maakt deel uit van geen enkele taalgroep; een duitstalig kamerlid maakt deel uit van de Franse taalgroep. Ik vrees dus dat ze weinig anders kan dan in het Frans spreken.

Burry 11 juni 2007 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2722736)
Ik vrees dus dat ze weinig anders kan dan in het Frans spreken.

Nee, hij/zij mogen of mag Duits gebruiken, maar ze behoren tot de Franse taalgroep bij wetten die met een speciale meerderheid gestemd worden. Niet dat ze in het Frans moeten 'werken'.

Jaani_Dushman 11 juni 2007 23:07

Die Jadin is gewoon een exuus-truus. Daar valt niets van te verwachten.

Jan van den Berghe 12 juni 2007 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2722549)

Bij mijn weten mag er toch wel Duits worden gesproken in de Kamer, maar ik denk niet dat er enige vertaling voorzien is (de Franstaligen zullen er dan wel niets van begrijpen... :-D ). Nothomb heeft indertijd meerdere keren de vertegenwoordigers in het Duits aangesproken...

Jan van den Berghe 12 juni 2007 07:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2721807)
Ik ben blij voor de Oostkantons!

"Oostkantons" is een term van na WO I en het interbellum. Niet toevallig dat belgicisten dit woord nog steeds in de mond nemen...

Jaani_Dushman 12 juni 2007 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2723247)
Niet toevallig dat belgicisten dit woord nog steeds in de mond nemen...

Lomeanor's nieuwe avatar werkt verwarrend blijkbaar... :lol:

Dimitri 12 juni 2007 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2722921)
Die Jadin is gewoon een exuus-truus. Daar valt niets van te verwachten.

Als er geen Duitstaligen verkozen worden is het niet goed, als er wel een Duitstalige verkozen wordt is het blijkbaar ook niet goed. Als het toch niet uitmaakt, doe dan maar dat laatste.

stropdrager 12 juni 2007 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2723245)
Bij mijn weten mag er toch wel Duits worden gesproken in de Kamer, maar ik denk niet dat er enige vertaling voorzien is (de Franstaligen zullen er dan wel niets van begrijpen... :-D ). Nothomb heeft indertijd meerdere keren de vertegenwoordigers in het Duits aangesproken...

Hoe zit het eigenlijk met het Duits van Di Rupo? Als minister-president van het Waals Gewest (De Duitstalige gemeenschap maakt deel uit van het Waals gewest) zou je toch mogen verwachten dat hij ook goed Duits kan.

Jaani_Dushman 12 juni 2007 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2723736)
Als er geen Duitstaligen verkozen worden is het niet goed, als er wel een Duitstalige verkozen wordt is het blijkbaar ook niet goed. Als het toch niet uitmaakt, doe dan maar dat laatste.

De burgemeesters van de Duitstalige gemeenten, zouden moeten aandringen op de splitsing van het kiesarrondissement Luik.
Onverwijld, zonder compensaties. :-P

De Duitstaligen moeten vandaag gaan bedelen bij de Franstalige partijen om iemand op hun lijst te kunnen zetten. Zij zouden een eigen kiesarrondissement moeten hebben, waar ze met hun eigen Duitstalige partijen kunnen afkomen. Nu zijn de Duitstaligen nog aan handen en voeten gebonden aan de Franstalige partijen. En juffrouw Jadin is daar het beste voorbeeld van.

Tantist 12 juni 2007 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2723247)
"Oostkantons" is een term van na WO I en het interbellum. Niet toevallig dat belgicisten dit woord nog steeds in de mond nemen...

Pfff... Woordjesvitter. Als ik zin heb oostkantons te zeggen voor de Duitstalige Gemeenschap als totum pro parte is dat mijn goede recht.

lomeanor is overigens geen BUB'er, dus laat even uw nekharen terug naar beneden voor dat de opwinding u teveel wordt.

Pieter B 12 juni 2007 16:20

Zeer goed, maar het zou nog beter zijn als ze gewoon terug bij Duitsland werden gevoegd. :)

Zwartengeel 12 juni 2007 16:27

Ik wist overigens niet dat de MR in het Duits nog altijd 'Partei für Freiheit und Fortschritt' heet. Men heeft dus indertijd geen naamsverandering doorgevoerd zoals bij de PVV en de PRL?

Dimitri 12 juni 2007 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2724224)
De burgemeesters van de Duitstalige gemeenten, zouden moeten aandringen op de splitsing van het kiesarrondissement Luik.
Onverwijld, zonder compensaties. :-P

De Duitstaligen moeten vandaag gaan bedelen bij de Franstalige partijen om iemand op hun lijst te kunnen zetten. Zij zouden een eigen kiesarrondissement moeten hebben, waar ze met hun eigen Duitstalige partijen kunnen afkomen. Nu zijn de Duitstaligen nog aan handen en voeten gebonden aan de Franstalige partijen. En juffrouw Jadin is daar het beste voorbeeld van.

Dit is toevallig ook de belangrijkste eis van de Duitstaligen bij de onderhandelingen voor een staatshervorming: een eigen kieskring. Op plaats 2 staat geloof ik het overhevelen van alle provinciebevoegdheden, m.a.w. afscheiding van de provincie Luik. En men gaat sowieso profiteren van de gemeenschapsbevoegdheden die de Vlaamse partijen willen uitbreiden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be