Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Peter Mertens (PVDA) - 9 tot 15 februari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=50)
-   -   Waarom fraudeert PVDA met geld voor ontwikkelingshulp? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=9107)

Rob Verreycken 10 februari 2004 09:50

Zoals bekend heeft de PVDA tal van mantelclubs (Objectief, vanalles zonder grenzen, pioniers, marianne...) maar ook eigen NGO's die zogezegd aan ontwikkelingshulp doen. Het geld dat de PVDA daarvoor krijgt wordt echter misbruikt om mensen te betalen die voltijds in eigen land voor de PVDA werken.
Als de PVDA continu de 'bourgeois' misbruik van belastinggeld verwijt, waarom heeft de PVDA dan zelf geen problemen met dit misbruik van geld voor ontwikkelingshulp?
Mocht u zeggen dat het allemaal gelogen is: waarvan leeft de heer Peter Mertens? Wie betaalt het weekblad Solidair en het grote secretariaat in Brussel? Zoiets doe je niet zonder miljoenen - vraag het maar aan de N-VA.

Gentenaar 10 februari 2004 11:30

Staaf deze stelling, Rob.
Met loze beschuldigingen maak je jezelf niet geloofwaardiger.
Geef ook telkens een NGO/partij als voorbeeld van hoe het wél moet.

1. Ik denk niet dat je wil ruilen met de maandwedde van Peter Mertens
2. Dat geldt voor de maandweddes van alle mensen die full time voor de pvda werken.
3. De pvda krijgt 0 euro van het belastinggeld om haar campagnes te bekostigen.
4. Ik hoop dat er nergens ter wereld een NGO is die geen voltijdse medewerkers in het thuisland heeft om ervoor te zorgen dat de projecten ondersteund en gecontinueerd kunnen worden, en vele andere ondersteunende functies uit te oefenen.
5. Vanalles zonder grenzen? laat me niet lachen!
6. De "miljoenen" waar je over spreekt komen grotendeels van giften en lidgelden.
7. De "clubs" waarover je spreekt die inderdaad wat subsidies krijgen (ik denk dat er zo maar 1 is) moeten, net zoals alle andere gesubsidieerde verenigingen, van naaldje tot draadje uitleggen wat er met het geld gebeurt.

Axel 10 februari 2004 11:49

Volgens mijn informatie leven de PVDA-kaders allemaal aan een soort leefloon, betaald met de lidgelden van de leden. Wat van de Blok-kaders niet kan gezegd worden. Want hoewel die heren graag de mond vol hebben over de belangen van het (eigen) volk, is hun levensstijl veel minder "volks". Terwijl PVDA-dokters als Kris Merckx al decennia lang een sober leven leiden, gaan de Blok-kaders bijvoorbeeld uitgebreid dineren met de havenbaronnen van Antwerpen. Aan x 1000den franken (of zijn het euros) per bord, dat spreekt vanzelf. En wat zegt het spreekwoord : wiens brood men eet, wiens woord men spreekt ?!

Peter Mertens 10 februari 2004 21:44

Ik dacht niet dat ik ooit zou antwoorden aan Rob Verreycken, Vlaams Blok gemeenteraadslid uit "Vlaams Borgerhout", omdat ik ooit met een ander soort argumenten van hem ben geconfronteerd.

En ja, het is allemaal wat doorzichtig, nieuw topicje, nieuw titeltje met het woord 'fraude' erin dat dan blijft staan tot 13 juni...

Maar de vraag is in de roos, en drukt precies uit wat de PVDA is.

Ten eerste. De PVDA steunt haar dagelijkse werking bewust op haar eigen ledeninkomsten. Bewust, omdat we de universele volkswijsheid ondersteunen "wiens brood men eet, diens woord men spreekt".

Elk lid betaalt een jaarlijks lidgeld van 13 euro, maar militanten leven zoveel mogelijk aan een bescheiden arbeidersinkomen. Voor de kaderleden is dat zelfs verplicht. Wie niet aan een bescheiden arbeidersinkomen leeft, kan niet in de partijleiding verkozen worden.
Je zou moeten weten Rob, dat dat bij jullie anders is. Je vriend Filip Dewinter vangt als parlementslid 92.424 euro, alleen nog maar aan parlementaire vergoeding, zonder onkosten. Karel Dillen verdient als Europees parlementslid 5.677 euro per maand, plus een jaarlijkse onkostenvergoeding van 86.000 euro (en bonnekes indienen hoeft niet, je krijgt het zomaar).
Bij ons kan dat niet. Je kunt je wel indenken dat dat over grote bedragen gaat soms. Proffen die 120.000 frank verdienen in de maand, staan bij ons tienduizenden franken per maand af.

Ten tweede. Alle campagnes - zoals verkiezingscampagnes - worden tot de laatste Euro gefinancierd door steunophalingen aan bedrijven en in de wijken. Wie daar interesse in heeft kan tijdens campagnes de stand wekelijks opvolgen in het weekblad Solidair. In Hoboken organiseren we jaarlijks mosselsoupers op de jaarmarkt, tijdens de kiescampagne in 2000 kwamen meer dan 800 mensen "frit en goulash voor Kris Merckx" eten op het Kiel. Dat is onze sponsoring, om het in jouw termen te zeggen de 'vlaamse kermis' om geld op te brengen..
Opnieuw een bewuste politiek: wij laten ons niet sponsoren door chemiebaronnen in exclusieve restaurants als De Lepelaer in Antwerpen. Wij halen geen geld bijeen door fundraisingsdiners met bedrijfsleiders, via giften van industrielen en bedrijfsleiders, via het geld van de belastingbetaler (de partijfinanciering).

Ten derde, ook onze verkozenen zoals dokters Mie Branders, Johan Vandepaer en Frans Van Acoleyen leven aan een arbeidersloon net zoals alle andere dokters in de 11 groepspraktijken van Geneeskunde Voor Het Volk. Zij geven het verschil aan de PVDA, net als alle zitpenningen en materiële voordelen.

en ja, op die werkwijze zijn wij fier, die houdt de PVDA al jaren gezond,

groeten,

P'ter

Wat dan betreft je groot 007-gehalte. De NGO waarover je spreekt heet Geneeskunde voor de Derde Wereld, een ontwikkelingsorganisatie die dokters uitstuurt naar de derde wereld, en projecten financiert ter plekke. De organisatie Geneeskunde Voor De Derde Wereld werkt samen met andere organisaties in INTAL en steunt projecten in Congo (samenwerking met partner Aprodi, basisgezondheidszorg ontwikkelen in de volkswijken van Kinshasa), Cuba (drie projecten voor basisgezondheidszorg), de Filippijnen en Palestina. Iedereen kan dat controleren op de website www.intal.be.
Een ander initiatief, dat wel is opgestart door de PVDA, is Geneeskunde Voor Het Volk. De 11 groepspraktijken van Geneeskunde Voor Het volk leveren gratis geneeskunde. Dokters voor het volk Colette Moulaert en Harrie Dewitte gingen als dokter naar Bagdad, onder de bommen, om de vele burgerslachtoffers die vielen door de bommen van Bush te verzorgen

boer_bavo 10 februari 2004 22:58

Eerst en vooral proficiat voor de manier waarop jullie werken. Jullie tonen aan dat engagement, ook in de politiek, veel kan bereiken.

Verder vroeg ik me vooral af of het werkelijk zo is dat jullie ontwikkelingsorganisaties hulp krijgen. Of leven die ook enkel van giften.

De leeuw 10 februari 2004 23:57

écht proficiat met de manier van werken. Zo kom je meteen aan die kiesdrempel. Ideologie is fijn maar blijf maar wat verder klungelen beste vriend. Over 80 jaar sta je daar nog steeds uw mening te vertellen en wat zal je verwezenlijkt hebben : niets!!!

Dan moet ik zeggen dat de LSP veel aantrekkelijker is!(niet voor mij natuurlijk)

PWdeWrede 11 februari 2004 07:56

[quote="De leeuw"]écht proficiat met de manier van werken. Zo kom je meteen aan die kiesdrempel. Ideologie is fijn maar blijf maar wat verder klungelen beste vriend. Over 80 jaar sta je daar nog steeds uw mening te vertellen en wat zal je verwezenlijkt hebben : niets!!!

Ik vermoed dat dit ook hetgene is dat in 1300 gezegd werd tegen de poorters en boeren rond Kortijk. Flink bezig, leeuw.

Nogmaals proficiat voor de PvdA en de dokters van Geneeskunde voor het Volk

Axel 11 februari 2004 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De leeuw
écht proficiat met de manier van werken. Zo kom je meteen aan die kiesdrempel. Ideologie is fijn maar blijf maar wat verder klungelen beste vriend. Over 80 jaar sta je daar nog steeds uw mening te vertellen en wat zal je verwezenlijkt hebben : niets!!!

Dan moet ik zeggen dat de LSP veel aantrekkelijker is!(niet voor mij natuurlijk)

Nogal cynisch hé, dat leeuwke.
Iedereen moet klein beginnen, dat is toch geen schande ?!
Wat ik goe vind aan die manier van werken is dat profiteurs en carrieristen (die de politieke wereld massaal verzieken) nie veel goesting gaan hebben om de PVDA te gebruiken voor hun eigenbelang.
Dat de kaders van de PVDA ook doen wat ze zeggen : zich niet verrijken maar een sober leven leiden zoals de werkmensen die ze willen vertegenwoordigen.
Aan de top van de PVDA zie ik tenminste geen veroordeelde fraudeurs, en ik zie Kris Merckx zo rap ook geen geldbriefkes verbranden, als ge begrijpt wat ik bedoel.
:wink:
En Leeuwke, waarom vind ge de LSP dan zo aantrekkelijk ? Gaan die dan binnen 80 jaar wel iets verwezenlijkt hebben ? :?:

Rob Verreycken 11 februari 2004 12:32

De linksen vroegen me om meer info over de PVDA-fruade. Ziedaar een boeiende tekst die ik daarover vond:

'Wij lichten een deksel op van één van de malafide praktijken van de PVDA, met name het misbruik van overheidssubsidies voor jeugdwerk voor partijactiviteiten.

1. Vele clubjes, één adres

De PVDA is electoraal marginaal, maar beschikt over een harde kern van militanten. Die kern trekt een waar mistgordijn op rond de partij van allerlei feitelijke en andere verenigingen.
Spil in het verenigingen-web is het PVDA-secretariaat in de Lemonnierlaan 171 te Brussel. Op dit adres zijn alle verenigingen gevestigd waarvan bekend mag zijn dat zij deel uitmaken van de PVDA: de jeugdgroep Rode Jeugd, de studentengroep Marxistisch-Leninistische beweging (MLB), de jeugdbeweging Pioniers...

Het pand in de Lemonnierlaan heeft echter ook een achteruitgang, die uitkomt in de Kazernestraat 68, en dat is bijzonder handig. Op dit adres worden alle verenigingen gevestigd die hun band met de PVDA enigszins willen verborgen houden: de derdewereld-club ‘Anti-Imperialistische Bond’, Geneeskunde voor de Derde Wereld, de reisclub Contact en Cultuur, Objectief 479.917, en ook de ‘jeugdvereniging’ Internationale Solidariteit / Jongeren Aan Bod.

Af en toe wordt het zelfs voor de PVDA zélf te ingewikkeld. Zo moet een bon voor deelname aan een activiteit van de vzw Jongeren aan bod, verschenen in het PVDA-partijblad Solidair van 28 juni 1995, gestuurd worden aan het adres van de Rode Jeugd...

Men kan zich afvragen wat het nut is van het oprichten van een dergelijke hoeveelheid mantelclubjes. Het antwoord is eenvoudig: het opstrijken van zoveel mogelijk overheidssubsidies van het verfoeide ‘kapitalistische bourgeoisregime’. Als er geld aan te verdienen valt blijkt de PVDA het kapitalistische systeem inderdaad nog zo slecht niet te vinden.

2. Fraude met jeugdwerk

Eén van de overheidsruiven waar de PVDA gretig in graait is die van de subsidies van de Vlaamse overheid voor jeugdwerk. De Vlaamse overheid kent subsidies toe aan erkende landelijke jeugdverenigingen, en dit op basis van het decreet op het landelijk jeugdwerk. Er zijn diverse categorieën erkende jeugdverenigingen, en één ervan is die van de ‘jeugddiensten’. Deze jeugddiensten dienen slechts aan zeer soepele voorwaarden te voldoen, en ontvangen daarvoor een ruime subsidiëring.

Dat is uiteraard ook de PVDA niet ontgaan, en dus werd in 1978 een vzw Internationale Solidariteit (IS) opgericht. In publicaties vermeldt de vzw als adres uiteraard de Kazernestraat 68. De huidige voorzitter van IS/JAB was in 1994 verkiezingskandidaat voor de PVDA.

Een echte werking heeft de vzw IS niet. ‘Internationale Solidariteit’ is immers alleen de naam van het tijdschrift van de ‘Anti-Imperialistische Bond’, een PVDA-filiaal dat in 1974 ontstond in Leuven. De man die de aanvragen voor subsidies van IS/JAB ondertekent publiceerde brieven in ‘De Morgen’ als woordvoerder van die AIB. De activiteiten van de Anti-Imperialistische Bond worden gewoon in de vorm van de vzw IS georganiseerd om aldus aanspraak te kunnen maken op subsidiëring....

Toch werd de vzw al in 1981 erkend als jeugddienst en wordt zij sedertdien als dusdanig betoelaagd. In 1995 alléén ontving de vzw een subsidie van maar liefst 3.035.652 frank. Daarmee werden maar liefst drie voltijdse medewerkers tewerk gesteld. In 1994 streek de vereniging 3.047.960 frank op.

Het mistgordijn dat de PVDA rond IS-JAB optrekt is indrukwekkend. Zo kreeg de reeds bestaande vzw Internationale Solidariteit in 1988 het gezelschap van twee nieuwe VZW’s. De eerste nieuwe VZW heette ‘Jongeren Aan Bod’ (JAB), de tweede nieuwe VZW heette ‘Internationale Solidariteit/Jongeren Aan Bod.’ (IS/JAB) Deze laatste moest dienen als ‘koepel’ voor... de VZW IS en de VZW JAB! Om de verwarring compleet te maken gebruikt de PVDA af en toe de naam Jongeren Aan Bod (zonder streepje), dan weer Jongeren Aan-bod (met streepje).

Kunt u niet meer volgen? Geen nood: dat is nu net de bedoeling. En het is ook de bedoeling dat de ambtenaren van de afdeling jeugdwerk door het bos de bomen niet meer zien. En met succes: zo werd in 1994 een reissubsidie van 49.500 frank toegekend aan Jongeren Aan-Bod, en 49.500 frank aan Internationale Solidariteit. Geen van beide vzw’s is erkend, maar door de opzettelijk geschapen naamsverwarring kan het geld toch binnengehaald worden.'

Boeiend, nietwaar?
Hallo, Peter Mertens?

Gentenaar 11 februari 2004 12:43

Jullie van het Vlaams Blok hebben de juiste mensen op de juiste plaats om eventuele misbruiken te signaleren. Of is dit forum de weg waarlangs gerechtigheid zal geschieden?

Je vergeet dat jullie om soortgelijke redenen als diegene die jij hier insinueert al enkele malen voor de rechtbank zijn gedaagd, terwijl dit nog nooit is gebeurd met de PVDA.

Je weet heel goed dat de PVDA zich niet kan permitteren 1 misstap te begaan zonder dat de media en het gerecht zich erbovenop gooien. Je weet ook heel goed dat de filosofie van de PVDA geen fraude toelaat. Reken maar dat de subsidies niet cadeau worden gegeven! Daarvoor worden massa's documenten en bewijzen opgesteld, iedere keer opnieuw.

Ik vraag me af of de subsidies steeds volstaan om de administratie die ermee gepaard gaat terug te betalen. Veelal is niet het geld, maar wel de erkenning de belangrijkste drijfveer.

boer_bavo 11 februari 2004 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Verreycken
Toch werd de vzw al in 1981 erkend als jeugddienst en wordt zij sedertdien als dusdanig betoelaagd. In 1995 alléén ontving de vzw een subsidie van maar liefst 3.035.652 frank. Daarmee werden maar liefst drie voltijdse medewerkers tewerk gesteld. In 1994 streek de vereniging 3.047.960 frank op.

De financiële verslagen van alle landelijke jeugdverenigingen worden gecontroleerd door een bedrijfsrevisor. Daarnaast ook nog door de overheid. Indien er werkelijk niks met het geld gedaan wordt denk ik dat er aan ons jeugdbeleid gesleuteld moet worden.

Enkel de laatste twee jaren, doordat er geen geldend decreet op het jeugdwerk was (het oude was afgelopen, en voor het nieuwe was de administratie niet klaar :? ), waren er volgens mij grote mogelijkheden tot knoeien.

Axel 11 februari 2004 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Verreycken
De linksen vroegen me om meer info over de PVDA-fruade. Ziedaar een boeiende tekst die ik daarover vond:

En waar heeft Rob die "boeiende tekst" dan gevonden ? :?: Toch niet toevallig in een blaadje van het blok of aanverwanten ?
En wat bewijst Rob daarmee ? Dat de PVDA een jongeren organisatie heeft, een studentenorganisatie, een derdewereldorganisatie ... Bezige bijen zou ik zo zeggen. ZOlang die echt mensen organiseren en voldoen aan de voorwaarden voor subsidies kan daar toch niemand tegen zijn ? Daar bestaat toch kontrole op, veronderstel ik ?
Misschien moet het blok eerst eens in eigen boezem kijken voordat ze een ander begint te bekladden. Hoe zit dat ook alweer met die V2W's van het blok Rob ? Ook héél doorzichtig zeker ? Waren die vzw's niet betrokken in een proces onlangs ?
En nu we het toch hebben over subsidies : wat te denken over die tientallen miljoenen die het blok jaarlijks krijgt ? Ikzelf vind het pijnlijk dat mijn belastinggeld geschonken wordt aan een racistische partij. En ik denk dat veel turken en marokanen dat gevoel met mij delen. :cry:

De Knut 11 februari 2004 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar
Je weet heel goed dat de PVDA zich niet kan permitteren 1 misstap te begaan zonder dat de media en het gerecht zich erbovenop gooien..

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

ja, iedereen weet dat de PvdA het doelwit is van de VRT en De Morgen; die het Vlaams Blok altijd warm omarmen. :lol: :lol: :lol: :lol:

Bieke 11 februari 2004 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Axel

En waar heeft Rob die "boeiende tekst" dan gevonden ? :?: Toch niet toevallig in een blaadje van het blok of aanverwanten ?

k denk dat het hiervan komt :roll: :mrgreen: http://www.geocities.com/vlaamsbedro...osmos_waw.html

Bieke

boer_bavo 11 februari 2004 17:58

Je vind er in elk geval meer info over de vraagsteller "Rob":
http://www.geocities.com/vlaamsbedro...iw_robver.html

Axel 11 februari 2004 18:39

Allee, wat krijgen we nu allemaal te lezen ? Bieke en onze Bavo hebben al flink opzoekingswerk gedaan. En wat blijkt ? Onze Robbie is helemaaaaaaal geen doetje. :evil: Hij is al een paar keer stout geweest en heeft de mensen met een andere mening al veel pijn gedaan. Toffe jongen. Enneuh , deze vind ik eigenlijk nog den beste : :lol:

"Zoals zijn vader heeft Rob Verreycken alle mogelijke extreem-rechtse groeperingen doorlopen: het Vlaams Nationaal Jeugdverbond (VNJ), de Nationalistische Studenten Vereniging (NSV), Voorpost... ."

Allee Rob, legt dat nu eens uit aan ons argeloze lezers. Hoe zat dat precies met die mantelorganisaties van de PVDA ? Het lijkt wel alsof jij zelf al heel je leven in mantelorganisaties van het blok zit !?

Bieke 11 februari 2004 19:08

Citaat:

Misschien moet het blok eerst eens in eigen boezem kijken voordat ze een ander begint te bekladden. Hoe zit dat ook alweer met die V2W's van het blok Rob ? Ook héél doorzichtig zeker ? Waren die vzw's niet betrokken in een proces onlangs ?

Yep, en het zijn er 3 :roll: Allee, waar we weet van hebben, natuurlijk :wink:
Hieronder het vonnis van 3/11/03.

http://www.antiracisme.be/nl/rechtsp...8_cassatie.htm

1. De VZW Vlaamse Concentratie, met maatschappelijke zetel te 1210 Brussel, Madouplein 8,

2. De VZW Nationalistisch Vormingsinstituut, met maatschappelijke zetel te 1210 Brussel, Madouplein 8,

3. De VZW Nationalistische Omroep Stichting, met maatschappelijke zetel te 1210 Brussel, Madouplein 8,

Bieke

BTW: Robke: u vraagt, wij 8) draaien

Axel 11 februari 2004 19:15

Allemaal goed en wel, Bieke, maar wat betekent dat nu in mensentaal ? Ik ben maar nen simpelen arbeider hoor. :lol:

Gentenaar 11 februari 2004 19:16

:P
Hoe noemen ze dat?
Lik op stuk?
Wie een kuil graaft voor een ander...
:lol:

Bieke 11 februari 2004 19:28

Citaat:

Allemaal goed en wel, Bieke, maar wat betekent dat nu in mensentaal ? Ik ben maar nen simpelen arbeider hoor. :lol:

Ik ben ook maar een simpel (soms) :wink:

Allee, hier wat eenvoudiger:

[size=6]18.11.2003 - Hof van Cassatie beslist: proces moet overgedaan worden voor het Hof van Beroep in Gent !![/size]
Het proces over de vraag of het Vlaams Blok de wet op het racisme al dan niet overtreedt, moet worden overgedaan. Dat heeft het Hof van Cassatie beslist. Het proces moet nu worden overgedaan voor het hof van beroep van Gent. Alles draait rond drie vzw's van het Blok waartegen een klacht was ingediend. Het hof van beroep in Brussel had zich onbevoegd verklaard omdat het over een politiek misdrijf ging. Volgens het Hof van Cassatie klopt dit echter niet. Het Hof volgt het advies van de advocaatgeneraal.

Bron: http://users.pandora.be/amarcord/selys/mensen01.html

Bieke

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be