Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   VB & staatshervorming (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91109)

markpetens 11 juni 2007 20:57

VB & staatshervorming

De SP.A kan wel leuken claimen dat ze de staatshervorming gaan steunen vanuit de oppositie (waar ik als CD&V/N-VA niet op zou rekenen), maar als ik goed gerekend heb kunnen de liberalen en tjseven met simpele parlementaire steun van het Vlaams Belang ook deze hervormingen doorvoeren. Hoe gaat het VB zich op stellen? In Italie wisten ze 30+ jaar geleden al met steun van de de MSI een regering te redden, parlementaire steun in mijn ogen hoeft nog niet te betekenen dat het CD&V het cordon sanitaire doorbreekt. Gezichtsverlies voor het VB? Tuurlijk niet, ze kunnen nog altijd claimen dat deze steun juist met hun achterban geregeld werd, en dat De Wever dus ongelijk had om in kartel te gaan met CD&V.

Bert Bubber 11 juni 2007 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door markpetens (Bericht 2722443)
De SP.A kan wel leuken claimen dat ze de staatshervorming gaan steunen vanuit de oppositie (waar ik als CD&V/N-VA niet op zou rekenen), maar als ik goed gerekend heb kunnen de liberalen en tjseven met simpele parlementaire steun van het Vlaams Belang ook deze hervormingen doorvoeren. Hoe gaat het VB zich op stellen? In Italie wisten ze 30+ jaar geleden al met steun van de de MSI een regering te redden, parlementaire steun in mijn ogen hoeft nog niet te betekenen dat het CD&V het cordon sanitaire doorbreekt. Gezichtsverlies voor het VB? Tuurlijk niet, ze kunnen nog altijd claimen dat deze steun juist met hun achterban geregeld werd, en dat De Wever dus ongelijk had om in kartel te gaan met CD&V.

Och, het hoeft maar naar 'cordon' te rieken.
En De Wever....tja, die is allen maar naar de botermarkt gegaan....

HAMC 12 juni 2007 01:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bert Bubber (Bericht 2722471)
En De Wever....tja, die is allen maar naar de botermarkt gegaan....

Ik hoorde hem ergens zeggen dat hij hun programma - separatisme, wou bereiken in stappen. Dat moet hij me dan toch eens uitleggen.

Rr00ttt 12 juni 2007 02:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door markpetens (Bericht 2722443)

Ik denk dat je erop kan rekenen dat het VB een staatshervorming zal steunen als die voordelig is voor vlaanderen.

En daar zal het probleem wel eens kunnen zitten. Alles wijst erop dat de franstaligen met compleet van de pot gerukte 'tegeneisen' zullen komen (Dat doen ze nu eigenlijk al).

Dus dan heb je grosso modo volgende opties:

1. Je sluit een communautair akkoord af met de franstaligen waarin je vanalles in ruil geeft voor de zaken die de meeste mensen als vanzelfsprekend beschouwen. Dit zal tenzij de prijs echt heel laag is, niet gesteund worden.

2. Er wordt voor het status quo gekozen en geen akkoord of een uiterst minimale hervorming. Probleem daarbij is dat het status quo eigenlijk gewoon een bestendiging is van de huidige situatie/evolutie (verfransing) en vanuit Vlaams standpunt een netto achteruitgang.

3. Je voert de forcing drastisch op en maakt duidelijk dat een federale regering enkel gevormd kan worden bij verregaande franstalige toegevingen. Dan zijn er twee mogelijke scenario's: of je gaat naar een splitsing van België, of je krijgt die toegevingen. Rationeel bekeken verwacht ik dan verregaande franstalige toegevingen, maar politiek en ratio gaan niet altijd samen :) In mijn ogen is dat een either way you win scenario als je een wat langere tijdshorizon bekijkt. Het zal een crisisperiode zijn, maar wel een die ultiem uitmondt in een voor beide landsdelen betere situatie.

Indien België bovenstaande zou overleven dan is er denk ik ook een veel stabielere basis voor het voortbestaan ervan gelegd, het alternatief is een land dat verder van communautaire crisis naar crisis blijft hollen.

Andy 12 juni 2007 04:56

Zolang die staatshervorming geen volledige splitsing van België betekent kan Vlaams Belang die niet steunen. Elk compromis dat zij aanvaard leidt immers tot gezichtsverlies bij haar achterban.

Rr00ttt 12 juni 2007 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andy (Bericht 2723183)
Zolang die staatshervorming geen volledige splitsing van België betekent kan Vlaams Belang die niet steunen. Elk compromis dat zij aanvaard leidt immers tot gezichtsverlies bij haar achterban.

Dat is niet waar. Als het 'compromis' te verdedigen valt zullen ze het steunen en zal hun achterban hen dat niet kwalijk nemen. Maar als het weer een 'compromis' wordt waarbij de vlamingen als een soort van 'untermenschen' vrijheden moeten afkopen van hun franstalige meesters liggen de kaarten anders.

fox 12 juni 2007 10:55

Met het Vlaams belang erbij komen ze uit op 98 zetels. Dat zou betekenen dat Jean Marie ook nog moet meedoen.

Ive De Beckker 12 juni 2007 16:07

Als VB het echt goed meent met Vlaanderen zal men
een staatshervorming mee goedkeuren.

Maar waarschijnlijk is het weer hetzelfde verhaal als altijd.
Het zal niet ver genoeg zijn voor hen en ze zullen het wel afkeuren

maarte 12 juni 2007 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ive De Beckker (Bericht 2724475)

idd zelfs al zou heel de vlaamse resolutie erdoor geraken dan nog zie ik vlaams belang niet voor stemmen, het zal voor hen immers nooit goed genoeg zijn.

Pieter B 12 juni 2007 16:27

Jawel, het VB heeft door dat het tijd is om zelf eens deel te nemen.

Den Ardennees 12 juni 2007 16:27

Citaat:

Zo is dat. Een staatshervorming zou betekenen dat het Belang het regeerbeleid goed vindt, en dat zullen ze nooit doen.

Nu ja, ik verwacht sowieso weinig heil van de komende regering, maar laten we vooral afwachten.

Metternich 12 juni 2007 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 2724488)
het zal voor hen immers nooit goed genoeg zijn.

En wat is er verkeerd met separatisme?

Ive De Beckker 12 juni 2007 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 2724553)
Jawel, het VB heeft door dat het tijd is om zelf eens deel te nemen.

als ze dat doen, des te beter.
Maar ik vrees ervoor

ilfalco 12 juni 2007 16:45

Sepratisme eis een verkeerd. Dat zou impliceren alsof wij willen afscheiden van iets dat organisch gegroeid is. neen laat ons eerder de bevrijding noemen.

En ik denk niet dat de achetrban er iets op tegen heeft dat men een ECHTE staatshervoming heeft. nl SPLITSING SZ en JUSTITIE .

Maar de processie van echetrnach die er nu zit aan te komen . neen daaar moet men niet aan meewerken.

De franstaligen zijn trouwens bezig heel vlaams-brabant in te palmen. De tsjeven dragen een verpletterende verantwoordelijkheid!!

ancapa 12 juni 2007 20:36

SPa zal een zeer afgezwakte staatshervorming steunen omdat ze teveel gaan afhangen van de PS !

Vlaams Belang en LDD zullen zeker een verregaande hervorming steunen ! Republikein Dedecker zeker !

Zien of ze woord gaan houden bij de CD&v! Zien of ze nu 5 minuten politieke moed zullen hebben, ballen aan hun lijf en klauwen aan hun Vlaams leeuwepoten !

Jean-Pierre 12 juni 2007 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 2724488)
idd zelfs al zou heel de vlaamse resolutie erdoor geraken dan nog zie ik vlaams belang niet voor stemmen, het zal voor hen immers nooit goed genoeg zijn.

Zeg... zoudt ge eerst eens willen wachten tot er een voorstel op tafel ligt, alvorens te beginnen te schimpen op het VB. En als ik mij goed herinner dan was er toch al een akkoord uitgewerkt tussen VLD/SP.A met de Franstalige partijen, inzake BHV (een 2-3 jaar geleden!) Men heeft het toen zelfs niet durven publiceren. Zeker ook de fout van het VB?...

Rr00ttt 12 juni 2007 23:13

Citaat:

Sorry maar de kritiek op de vorige staatshervormingen is niet in de eerste plaats 'dat ze niet ver genoeg gingen', maar wél dat er een compleet onredelijke prijs werd betaald.

En dat is imo een terechte visie. We zijn onze numerieke meerderheid politiek kwijtgespeeld, hebben ons onze hoofdstad laten afpakken enz. en in ruil hebben we een beetje autonomie 'gekregen'. (waarbij ik me de vraag stel waarom wij de franstaligen uberhaupt iets zouden moeten geven voor meer autonomie, hebben wij een erfschuld bij hen of zo? Zijn wij inferieure wezens?)

Fieseler 13 juni 2007 07:47

Laat ons inderdaad maar afwachten wat er op de tafel komt.
Evenwel vind ik dat het VB reeds nu al had moeten verkondigen dat ze bereid zijn een staatshervorming te steunen (desnoods met een wisselmeerderheid) als deze maar aan bepaalde voorwaarden voldoet.
A/ Een weg naar vlaamse onafhankelijkheid
B/ Geen onredelijke prijs betalen

Dat zet enerzijds druk op het kartel en geeft anderzijds nogmaals aan dat zij zelf niet het CS in stand houden.

Anderzijds zijn de tjeven ook niet dom: zij gaan voor een compromis en leggen dan de bal in het kamp van het VB.
Daarom hadden ze nu reeds moeten stelling nemen.
Het VB dat bekend en gevreesd is voor zijn strathegisch genie maakt hier volgens mij een fout.

job 13 juni 2007 08:25

Citaat:

Elke tegeneis dat door de franstaligen gesteld wordt, zal nooit door het VB kunnen ingewilligd worden... Doen ze dat wel, dan gaan ze af als een gieter, wat onmiddelijk het einde vh VB betekent.

I amsterdam 13 juni 2007 08:41

Citaat:

Als de Staatshervorming tot een conferatie zal leiden dan kan het VB deze zeker steunen.
Dit zal namelijk een zeer belangrijke stap zijn in de richting van onafhankelijkheid.De achterban zal dit accepteren naar mijn mening, als het als een tussenstap wordt gesteund.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be