![]() |
Citaat:
En ik ken heus wel de verschillen, alleen leiden die volgens mij naar een liberalisme. |
Citaat:
Ik heb mij na mijn breuk met het trotskisme toegelegd op het lezen van de verschillende anarchistische en links-libertaire theoretici, en ik vind gewoon dat ze een punt hebben. Voor mij is mijn ideologie geen puberale fase van rebels gedrag tegenover één of andere autoriteitsfiguur, dat ben ik al een tijdje "ontgroeid".;-) En verder zie ik niet in waarom elke vorm van anti-etatisme en anti-autoriteitsdenken per definitie zou moeten leiden tot liberalisme. Geef daar eens een goed argument voor. Vind je dan ook dat het verkeerd was van de marxisten om de spontane Commune van Parijs te ondersteunen, want die zou toch enkel tot liberalisme hebben geleid...? |
Citaat:
Ik vind gerust dat een libertaire of anarchistische revolutie mag ondersteund worden door marxisten. Alleen zal de bestgeorganiseerde partner, in veronderstelling dat ze het halen, zijn zin doordrijven. Daarenboven heeft een bevolking nood heeft aan structuur en organisatie om gelukkig te kunnen leven. |
Citaat:
De verdeling van welvaart kan volgens mij zonder staat zelfs beter georganiseerd worden dan met staat. Maar niet zonder "maatschappij" natuurlijk, niet zonder een "gemeenschap". Ik wil de overheid afschaffen, niet de samenleving. Ik pleit niet voor geatomiseerde individuën. |
Citaat:
Een gezonde maatschappij kan volgens mij enkel voortkomen uit een gezond staatsapparaat. |
Links en de staat
Om amedee niet te verwarren.
"Een gezonde maatschappij kan volgens mij enkel voortkomen uit een gezond staatsapparaat." (zie) Wat verstaat u onder een gezond staatsapparaat? En denkt u dat mensen niet zelf voor een gezonde maatschappij kunnen gaan, zonder staats- of kapitaalsbekommernis? |
een discussiepunt is natuurlijk wat je onder 'staat' verstaat...
ik denk dat de marxistische definitie als 'instrument ter onderdrukking van de ene klasse door de andere' nog steeds zeer bruikbaar is, als je het gaat definiëren als 'de organisatie van de maatschappij' ga je eigenlijk mee in de redenering dat de staat neutraal zou zijn |
Citaat:
het betreft: 188 183 175 170 169 168 en meer, maar ik denk dat al wel een verschil zal maken.. |
Citaat:
Voor een keer moet ik amedee gelijk geven (de eerste keer vermoed ik), we waren niet echt meer bezig over samenwerking cap-pvda. |
Dus, we gaan hier verder (dank u , Steven)
Starkan zei, als reactie op mijn post dat er wel strucuur en organisatie mogelijk zonder staat, het volgende: "Al die organisatie die je opsomt hebben allen verantwoording af te leggen aan een staat. Ze zijn immers onderhevig aan de rechten en plichten van de staat waar ze zich bevinden. Een gezonde maatschappij kan volgens mij enkel voortkomen uit een gezond staatsapparaat." Ik ben het hier niet mee eens. Rechten en plichten vloeien niet voort uit de staatsmacht, of één of ander wetboek, net zoals ze niet voortvloeien uit een mythisch sociaal contract, en zeker niet uit een religieus dogma. Rechten zijn universeel, gekoppeld aan het louter existeren als persoon, en niet afhankelijk van het al dan niet onderschrijven van deze rechten door een staat. Als jij dit anders ziet, dan zou je ook niets tegen het martelen of doodschieten van illegalen mogen hebben, deze hebben immers geen rechten als je jouw definitie tot het extreme doortrekt. (Ik hoop dat ik je niet heb beledigd met de voorgaande zin, ik wilde enkel aantonen met een absurd voorbeeld waarom rechten niet van staatsburgerschap afhankelijk mogen zijn). |
Citaat:
De samenleving inspireert tot wetten, de staat kijkt toe of deze goed worden uitgevoerd. Als de staat dat niet correct doet moet de 'maatschappij' de staat hier terechtwijzen. Er zijn daarenboven veel wetten die cultuur of plaatsgebonden zijn en dus niet overal gelden. Ik geloof wel in een pakket dat overal moet kunnen gelden, maar dan zal het weer de staat zijn die dit zal uitvoeren, dus ook dat illegalen menselijk worden behandeld en folteren niet wordt toegelaten. Zonder staat zal dit nobele doel volgens mij moeilijker, of zelfs niet te bereiken zijn. |
Citaat:
Maar wat ik bedoelde is dat filosofisch gezien een bepaald recht (bvb het recht op vrijheid van vereniging) haar geldigheid niet baseert op het feit dat dit vernoemd staat in de (grond)wet van een bepaalde staat. De wettelijke vastlegging is niet meer dan een formele bevestiging. Het recht op zich is niet afhankelijk van deze formeel-legalistische vastlegging, het recht is een recht an sich. Dat is mijn filosofische visie. En dan, over de samenleving die de staat moet terechtwijzen als deze de wetten niet correct uitvoert. Dat klinkt niet slecht, maar dan moet je die samenleving wel in staat stellen om dat te doen. En dat gebeurde niet in de meeste post-revolutionaire staten. En dan denk ik, als je de samenleving zodanig verstrekt dat ze in staat is om de staatsmacht daadwerkelijk te controleren, dan is ze waarschijnlijk al perfect capabel om deze gewoon te vervangen. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Met je tweede punt ben ik het veel minder eens. Ik vind de staat helemaal niet nuttig om een klasse te onderdrukken. Ik ontken niet dat ze daarvoor zeer bruikbaar is, dat wel. Maar ik vind niet dat men na een revolutie de staat moet omvormen tot een onderdrukkingsinstrument van de kapitalistische klasse. Het is voldoende om de huidige onderdrukkingspatronen te stoppen, ik zie de nood niet om aan een dergelijk revanchisme te doen. Daarom verwerp ik de these van de "dictatuur van het proletariaat", en ben ik dus geen "echte" marxist, volgens sommigen. |
Citaat:
De vraag is of je denkt dat eens de staat is omvergeworpen, je de staat gaat open laten. Klinkt als een gewaagd experiment. Wat als de gestopte onderdukkingspatronen terug hun macht willen? |
Citaat:
Citaat:
Maar anyway, als "experiment" kan het volgens mij onmogelijk slechter aflopen dan de vorige experimenten. |
Citaat:
De staat is voor de samenleving wat het ego van een mens is,door het ego te vernietigen doen men dat ook met de staat.De mens is een universeel wezen dat,zonder ego,naar gelijkwaardigheid streeft.De staat en haar politiek zijn niet universeel want er zijn verschillende varianten op de staat(facisme,staascommunisme,liberalisme,enz). |
HEt is een onoplosbaar probleem voorlopig. Sommigen bij links werken voor de staat, anderen zijn tegen de staat.
Moet de staat dan alleen rechtse mensen voor zich laten werken...opdat alle linksen tegen de staat zouden zijn? Verwarrend he ;-) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be