Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Sociologisch experiment: Limburgse dorpen zonder mannen/vrouwen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91136)

Judokus 12 juni 2007 10:39

Sociologisch experiment: Limburgse dorpen zonder mannen/vrouwen

Twee Limburgse dorpen zonder mannen/vrouwen
Citaat:

ma 11/06/07 - De Limburgse dorpen Rosmeer (Bilzen) en Lafelt (Riemst) zijn geselecteerd voor het nieuwe Eén-programma "Dorp zonder vrouwen". Daarin wisselt een groep mannen en vrouwen een tijdje van dorp zodat er een dorp zonder vrouwen en eentje zonder mannen ontstaat.

Het programma met de werktitel "Dorp zonder vrouwen" wordt een achtdelige documentaireserie van het productiehuis deMENSEN voor Eén. De reeks is gebaseerd op het BBC-programma "The week the women went".

Daarin liet de Britse omroep zien wat er gebeurt als de vrouwen een week uit een dorp worden verwijderd.

Zeven dagen lang moesten de mannen het gezin en het sociale leven errond draaiende houden. De mannen voerden dus alle taken die traditioneel door vrouwen worden gedaan, uit.

In de Vlaamse versie vindt dit proces ook in omgekeerde richting plaats. Wat zou er gebeuren als de mannen hun dorp verlaten, en hun vrouwen alleen achterlaten?

De docureeks wordt dus een dubbel experiment met de bedoeling de rolpatronen van mannen en vrouwen anno 2007 onder de loep te nemen.

De opnames in Rosmeer en Lafelt vinden van de zomer plaats en het programma is dit najaar te zien op Eén.
Ocharme die twee dorpen! Ik denk dat ik de conclusie van dit experiment kan raden: disharmonie, totale wanorde, seksuele frustratie,...
Mannen en vrouwen zijn complementair: ze zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. Het is idd een fabeltje om te beweren dat vrouwen mannen of omgekeerd kunnen vervangen.

manta 12 juni 2007 10:41

tssss , wat ze allemaal nodig hebben om tv te maken ....:roll:

Judokus 12 juni 2007 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 2723621)
tssss , wat ze allemaal nodig hebben om tv te maken ....:roll:

Idd, maar de mensen kijken ook naar zo'n pseudo-wetenschappelijke programma's.:?

carlgustaaf 12 juni 2007 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 2723618)
Twee Limburgse dorpen zonder mannen/vrouwen

Ocharme die twee dorpen! Ik denk dat ik de conclusie van dit experiment kan raden: disharmonie, totale wanorde, seksuele frustratie,...
Mannen en vrouwen zijn complementair: ze zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. Het is idd een fabeltje om te beweren dat vrouwen mannen of omgekeerd kunnen vervangen.

geen schrik dat ze u uitmaken voor homofoob?

Andy 13 juni 2007 04:00

De bedoeling was o.m. om de rolpatronen te bestuderen. Dat die bestaan, en dat er dus dingen in het honderd zullen lopen, betwijfelt niemand. Welke die rolpatronen juist zijn, dat zal dat onderzoek aantonen.

Volgens mij gaan die wetenschappers er wel degelijk vanuit dat er zoiets als rolpatronen bestaan, wat ineens de complementariteit van mannen- en vrouwentaken veronderstelt. Zeker een mooi experiment. Indien ze de rolpatronen ter discussie stelden, dan zou er niet staan dat men "de rolpatronen van mannen en vrouwen onder de loep zou nemen". Iets aandachtiger lezen lijkt me hier de boodschap.

mvg,

Andy

Percalion 13 juni 2007 11:19

Tijd voor 'n sabijnse maagdenroof.

Bovenbuur 13 juni 2007 11:56

Kom op, het gaat maar om een weekje. Studeren in Eindhoven is wat dat betreft nog een zwaarder experiment. Niet dat ik veel zou hebben tegen een week in een dorp zonder andere mannen zitten, maar zonder vrouwen moet ook te doen zijn...

Percalion 13 juni 2007 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2726777)
Kom op, het gaat maar om een weekje. Studeren in Eindhoven is wat dat betreft nog een zwaarder experiment.

Want daar zitten alleen maar lelijke vrouwen?

Turkje 13 juni 2007 14:41

Me? the thirteenth Duke of Wybourne? Here? In a Limburgian city full of women? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences?

:twisted:

jurgen79 13 juni 2007 16:39

Ach ja, het zoveelste zoethoudertje om het gepeupel te amuseren.
Enjoy it gepeupel!

StevenNr1 13 juni 2007 16:42

komt er een late night versie?

Hertog van Gelre 13 juni 2007 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2727075)
Want daar zitten alleen maar lelijke vrouwen?

Neen, Eindhoven is een technische universiteit. Er zijn dus geen vrouwen. Want je weet het: 'Vrouwen en techniek....:roll:'

8-)

Villa Comedia 13 juni 2007 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andy (Bericht 2726116)
De bedoeling was o.m. om de rolpatronen te bestuderen. Dat die bestaan, en dat er dus dingen in het honderd zullen lopen, betwijfelt niemand. Welke die rolpatronen juist zijn, dat zal dat onderzoek aantonen.

Bijna juist. De makers van het programma zullen wel bepalen wat de rolpatronen zullen zijn, i.e. inzoomen op bleiters met heimwee, grote hilariteit wanneer enkele mannen er niet in slagen een hemd te strijken en dergelijk fraais meer en dat alles terwijl één van die speciale "human interest"-stemmen vertelt wat iedereen ziet.

Niks nieuws onder de zon.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be