Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   Onverwacht stevige taal van Leterme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91137)

Jazeker 12 juni 2007 10:54

Onverwacht stevige taal van Leterme

Citaat:

Leterme wil ook zonder CDH

'Er zijn nog andere partijen'

BRUSSEL - Vlaams minister-president Yves Leterme heeft zich dinsdag op de Franstalige radiozender La Première vastberaden uitgelaten ten aanzien van CDH in verband met de eventuele deelname van N-VA aan de komende federale regering.
Voorzitster Joëlle Milquet van CDH, de Franstalige zusterpartij van CD&V, zei maandag dat ze niet aan de macht wilde deelnemen als N-VA in de regeringscoalitie zou zitten.

Op vragen daarover antwoordde Leterme dinsdag op de radio 'dat het de beslissing van CDH is, als de partij niet aan de macht wil komen' en 'dat er andere partijen zijn'.

Respect

'Ik heb veel respect voor deze partij, maar als Joëlle Milquet beslist dat ze niet tot de federale regering wil toetreden, zullen we het zonder haar doen', benadrukte Leterme.

Hij waarschuwde CDH voor het uitsluiten van mogelijkheden en herinnerde er daarbij aan welk gewicht de Franstalige partij in de Kamer heeft. 'Exclusieven stellen als men tien op de 150 zetels in de Kamer heeft, dat weegt niet zwaar door', aldus de minister-president, die erop hamerde dat 'de kiezers beslist hebben'.
Als het goed is, zeggen we het ook. Een redelijk principiele opstelling van Leterme hier. Straks ga ik hem nog beginnen vertrouwen :?

Eens curieus of de soep ook zo heet gegeten zal worden.

barteke 12 juni 2007 10:56

nice.. Zelfs harde taal na 10 juni,
alléja voor de cd&v is dit toch harde taal :)

Herr Flick 12 juni 2007 10:59

Denk eraan Leterme is en blijft een tsjeef, dus altijd ogen in uwe rug hebben ,...

maar ik denk dat als hij den NVA nu buitengooit dat m zelf een zetelprobleem heeft, dus als ik hem was, zou ik die NVA kes maar te vriend houden ,....

barteke 12 juni 2007 11:01

kan hij de nva nu dan buitengooien? zomaar?

C.C. 12 juni 2007 11:07

Om eerlijk te zijn begin ik zelf te twijfelen. Als Leterme daadwerkelijk zijn beloftes van de bevoegdheden nakomt en België omvormt tot een confederale staat dan kan hij rekenen op mijn sympathie.

barteke 12 juni 2007 11:09

geen enkele vlaamse partij kan dat zonder een meerderheid hoor. Dingen splitsen. De enige oplossing is de hele boel omver gooien.

SirGalahad_ 12 juni 2007 11:09

We zijn nog maar 2 dagen na de bollekeskermis.
En er wachten nog lange weken en harde onderhandelingen.
Hij zal zijn kar wel keren.
En �*ls hij dan triomferend naar buiten zal komen n�* een staatshervorming zal het voor Vlaamse peanuts zijn en zullen alweer dik betaald hebben...

2009 zal een zéér interessant jaar worden :-)

Tantist 12 juni 2007 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2723660)
Als het goed is, zeggen we het ook. Een redelijk principiele opstelling van Leterme hier. Straks ga ik hem nog beginnen vertrouwen :?

Niet doen, kritisch blijven, maar pas kijven als hij iets mis doet.

Alleszins wel een ongewone machtshouding voor een Vlaming. Duidelijk aan te zien dat Leterme Waalse voorouders heeft, laat ons hopen dat hij niet teveel vervlaamst is...

deryz 12 juni 2007 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2723660)

Eens curieus of de soep ook zo heet gegeten zal worden.

wacht nog maar, het is ok nog maar 12 juni hé, binnen een paar maand zal het wel anders zijn...

Tavek 12 juni 2007 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2723767)

Alleszins wel een ongewone machtshouding voor een Vlaming. Duidelijk aan te zien dat Leterme Waalse voorouders heeft, laat ons hopen dat hij niet teveel vervlaamst is...

Deze moet men inkaderen :D

Tantist 12 juni 2007 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2723802)
Deze moet men inkaderen :D

Dat de Vlamingen niet weten om te gaan met de macht is toch geen groot geheim?

omaplop 12 juni 2007 12:52

Als hij recht door zee gaat, wacht hem wel een mooie toekomst in Vlaanderen en eeuwige roem!!!

Tantist 12 juni 2007 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 2724167)
Als hij recht door zee gaat, wacht hem wel een mooie toekomst in Vlaanderen en eeuwige roem!!!

We zullen zien... Sorry, maar ik ben sceptisch, doch niet fatalistisch...

Orangist 12 juni 2007 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ (Bericht 2723723)
We zijn nog maar 2 dagen na de bollekeskermis.
En er wachten nog lange weken en harde onderhandelingen.
Hij zal zijn kar wel keren.
En �*ls hij dan triomferend naar buiten zal komen n�* een staatshervorming zal het voor Vlaamse peanuts zijn en zullen alweer dik betaald hebben...

2009 zal een zéér interessant jaar worden :-)

De vraag is wat gaan we betalen, want betalen zullen we. Zal het in verhouding zijn? Want laat ons eigenlijk wel wezen ; het is ook maar logisch dat we iets moeten betalen, voor niets gaat enkel de zon op. We hadden ons huiswerk maar beter moeten doen ten tijde van het Egmontpact of de Sint-Michielsakkoorden.

Blackwidow 12 juni 2007 13:14

Ik verschoot ook van de reactie van Leterme. Tof, zeer tof. Ik als overtuigd VB-kiezer kan alleen maar blij zijn met deze (vlaamse) reactie. Doch ik blijf ook nog een beetje wachten. Het tij kan vlug keren weliswaar. Maar de manier waarop Leterme dit lijkt aan te pakken, kan alleen maar goed zijn voor Vlaanderen. Dus ik steun hem hierbij nu wel, hopelijk blijft het duren. Maar op wie doelt hij dan met 'andere partijen'? Spa of LDD? Want ja, VB kan ie zich niet permitteren. Of ziet Leterme heil in Groen & Ecolo samen met de blauwen?

omaplop 12 juni 2007 13:14

Wat de toegevingen zijn?? Verdere transfers, beperkt in tijd en degressief: dat moet voldoende zijn!!

Tavek 12 juni 2007 14:38

Welke andere partijen zijn er ? Ecolo ?

Die wil ik ook wel eens zien meegaan in een staatshervorming...niet dus ;)

StevenNr1 12 juni 2007 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barteke (Bericht 2723685)
kan hij de nva nu dan buitengooien? zomaar?

Ik denk het wel. Dan splitsen ze hun fracties op en trekken ze niet meer met 1 lijst naar de verkiezingen als ik het goed heb.

Tantist 12 juni 2007 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2724289)
Ik denk het wel. Dan splisten ze hun fracties op en trekken ze niet meer met 1 lijst naar de verkiezingen als ik het goed heb.

Inderdaad. Dat is echt niet moeilijk. Ze hebben het al eens gedaan he, remember JMDD

StevenNr1 12 juni 2007 14:52

JMDD die buiten de VLD werd gezet, was geen partij, die zetelde dan als onafhankelijke, dat lijkt mij toch iets anders (heeft nl. verder geen implicaties (mogelijke lokale gevolgen enzo))? Of hebben we het niet over hetzelfde?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be