Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hoe komt dat toch? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91145)

Kay_ 12 juni 2007 11:25

Hoe komt dat toch?

Ik stel mij de vraag.
VB maakt 'amper' 19% uit van het kiespubliek maar toch scoort het VB in polls hier steeds rond de 50%.
Vanwaar dit grote verschil?
Waarom zijn hier zoveel VB'ers op het forum in vergelijking met de rest?

fox 12 juni 2007 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2723789)
Ik stel mij de vraag.
VB maakt 'amper' 19% uit van het kiespubliek maar toch scoort het VB in polls hier steeds rond de 50%.

Veel belangers zijn ontevreden over de gang van zaken. Ontevreden mensen hebben meer de neiging om dit te gaan ventileren. Dit forum is daar een goeie plaats voor.

Herr Flick 12 juni 2007 11:53

Citaat:

Ik stel mij de vraag.

Omdat VB ers veel meer politiek actief zijn dan de rest, ... dat is ook de hoofdreden, waarom ze de stemplicht niet willen afschaffen, doen ze dat, dan haalt de SP nog amper de kiesdrempel...

fox 12 juni 2007 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2723894)
Omdat VB ers veel meer politiek actief zijn dan de rest, ... dat is ook de hoofdreden, waarom ze de stemplicht niet willen afschaffen, doen ze dat, dan haalt de SP nog amper de kiesdrempel...

Denk je dat al die proteststemmers nog de moeite gaan doen om hun VB bolleke te gaan kleuren? Ik dacht het niet.

AdrianHealey 12 juni 2007 12:05

Citaat:

Dat is natuurlijk bs.
De enige partij die significant zou winnen bij afschaffing stemplicht, is groen!. Voor elke andere partij zouden de marge's nagenoeg hetzelfde blijven. (Behalve hier en daar een halve procent/procent, die quasi integraal naar groen! gaat.)

Dit natuurlijk onder voorbehoud van de methodologie, die zijn beperkingen heeft bij een dergelijk onderzoek.

lombas 12 juni 2007 12:12

Citaat:

Ik stel mij de vraag.

Er zit hier veel (uitgesproken) links en rechts. Het middenveld interesseert zich niet zo.

Kay_ 12 juni 2007 12:14

Citaat:

Ik dacht thans ergens gelezen te hebben dat stemrecht vooral nadelig zou zijn voor het VB.

Tegendradigaard 12 juni 2007 12:14

Citaat:

Ik stel mij de vraag.

Misschien toch de uitslag in het echt eens laten hertellen...... LOL....

Kay_ 12 juni 2007 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2723987)
Er zit hier veel (uitgesproken) links en rechts. Het middenveld interesseert zich niet zo.

Dat is waar, en aangezien rechts nu toch groter is in België is het ook normaal dat er meer uitgesproken rechtsen op het forum zijn.
Maar toch 50% VB-ers 8O

Tegendradigaard 12 juni 2007 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2723987)

Das juist het is in den aanval dat de goals worden gemaakt he...

Kay_ 12 juni 2007 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 2723999)
Misschien toch de uitslag in het echt eens laten hertellen...... LOL....

Jij mag ze allemaal natellen :-D

Blackwidow 12 juni 2007 12:16

Stemrecht nadelig voor VB? Ik denk het net niet. Moest de regering hier 100% van overtuigd zijn, hadden ze er al lang stemplicht van gemaakt. De excuustruus 'VB-stemmen zijn foertstemmen' zou eens zeer misplaatst kunnen zijn. Nu zijn er veel mensen die zich geen bal interesseren in politiek, dan terechtkomen in het kotje en een bekende vlaming zien staan op de lijst : 'oh die ken ik, daar stem ik op'...tja....

lombas 12 juni 2007 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2724002)
Dat is waar, en aangezien rechts nu toch groter is in België is het ook normaal dat er meer uitgesproken rechtsen op het forum zijn.
Maar toch 50% VB-ers 8O

CAP en PVDA krijgen meestal zo'n 15 �* 20% van de stemmen. Die zijn dus zo'n tien keer prominenter aanwezig dan VB'ers.

Tegendradigaard 12 juni 2007 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2724008)
Jij mag ze allemaal natellen

Verhip ik ben effe aan het tellen en ik kom al aan VB +/- 50 %.....

Kay_ 12 juni 2007 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2724014)
CAP en PVDA krijgen meestal zo'n 15 �* 20% van de stemmen. Die zijn dus zo'n tien keer prominenter aanwezig dan VB'ers.

Ah, dat was me zelfs niet eens opgevallen.
Laat wel weinig speelruimte voor het middenveld natuurlijk.

lombas 12 juni 2007 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2724033)

Het middenveld is wat het is: een plompe massa.

Tegendradigaard 12 juni 2007 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2724033)

De middenvelders geven het middenveld prijs....

er is een tweede Rik De Saedeleer aan mij verloren gegaan.... LOL

Tegendradigaard 12 juni 2007 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2724039)
Het middenveld is wat het is: een plompe massa.

al goed dat die "p" er staat....

MisterXYZ 12 juni 2007 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2723996)
Ik dacht thans ergens gelezen te hebben dat stemrecht vooral nadelig zou zijn voor het VB.

Als de stemplicht zou, ik zeg wel zou afgeschaft worden zoals dat in een democratie hoort te zijn, dan zouden de sossen en aanhangsels nog meer klop gekregen hebben, dus wordt niet afgeschaft en de oude Tobback heeft dit al tot vervelens toe gezegd, maar heeft nooit een zinnige uitleg kunnen geven waarom deze stemplicht dan wel moest behouden blijven!
Misschien had Tobback niet de moed om te zeggen dat hij dan veel kiezers zou verliezen, maar dat zou een beetje ondemocratisch geklonken hebben!!!

Jazeker 12 juni 2007 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2724002)
Maar toch 50% VB-ers 8O

Raar dat je die bedenking niet maakt bij het aantal CAP'ers dat hier zit in vergelijking met hun verkiezingsuitslag (0,3% ?).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be