![]() |
Wat zijn we bereid te betalen ? Wat is redelijk?
Iedereen heeft de mond vol van de aankomende (of toch weer niet) staatshervorming. Afhankelijk van de politieke strekking van de forumbezoeker lees je commentaren als :
1. Er komt toch niets van in huis; 2. Er komt een hervorming en we betalen niets; 3. Er komt een hervorming en de prijs zal licht zijn; 4. Er komt een hervorming en de prijs zal zwaar zijn. Wat denkt u en welke vindt u een redelijke onderhandelingsprijs. Zelf vind ik de definitieve splitsing van BHV uiterst belangrijk om ervoor te zorgen dat de rand niet nog meer (kiesrechterlijk) verfranst - zie de uitslagen in het kanton Zaventem. Een prijs die ik me kan voorstellen is de aansluiting van (een) faciliteitengemeente(n) bij het Brussels Gewest. De facto is dat toch hetzelfde. Daarnaast, en zonder al te veel toegevingen, een overdracht van bevoegdheden waar mogelijk. Echter, stap voor stap en liefst iets minder nu dan een te hoge prijs daarvoor betalen. |
Ge begint al direct over een prijs en betalen en ge hebt nog niet eens aan tafel gezeten.
Zo typisch Vlaams... De persoon naar wie uw avatar verwijst draait zich om in zijn graf... |
Voor BHV mogen we niets betalen. Dat is gewoon het toepassen van de grondwet en het dictaat van de Raad v. State.
|
Alsjeblieft zeg! Ga je nu al gemeenten gaan wegschenken, louter voor het toepassen van de grondwet??
Als er geen federale regering meer kan gevormd worden na 19 juni (wegens ongrondwettelijk), dan is dt de Franstaligen hun probleem. Voor de splitsing van BHV, kan geen enkele toegeving gedaan worden. En ZEKER niet het overdragen van gemeenten naar hte Brussels Gewest. |
Citaat:
Nogmaals, als iemand mij kan zeggen hoe je van Linkebeek en Sint-Genesius Rode opnieuw Vlaamse gemeenten maakt, dan hoor ik dat graag en verandert de zaak. Grondwettelijk zijn ze echter ingeschreven als "faciliteitengemeenten", moeten er dus altijd franstalige partijen hun mening kunnen verkondigen. Daarnaast hebben ze een overrompelende franstalige meerderheid en krijg je wat de Amerikanen ooit het dominoeffect noemden. Mijn oplossing ligt dus niet enkel in het splitsen maar het definitief vastleggen van de taalgrens ZONDER faciliteiten. Dat zullen we echter nooit krijgen zonder toegevingen. |
niets weggeven, ze hebben al genoeg geprofiteerd, wij zijn met 60% van de bevolking, hebben al tientallen miljarden weggesmeten ginter, we moeten niets betalen, en toch onze slag halen
hoe: alles vragen zonder prijs, met prijs?: laat die regering dan maar!!! |
Citaat:
De taalgrens was vroeger niet vast, dus in de toekomst ook niet zal de redenering zijn. Een grotere Vlaamse aanwezigheid in Brussel is de enigste manier om de rand Vlaams te houden (maken). Zij die Brussel en de rand willen opgeven, mogen binnen 15 jaar opnieuw de loopgraven in. |
Citaat:
Als de Franstaligen België willen redden, laat ze dan BHV splitsen. |
Citaat:
Het probleem is dat de verkiezingen door de dienstdoende regering dan WEL georganiseerd worden. Het arrest van arbitragehof dat de ongrondwettelijkheid van de huidige niet-splitsing vaststelde stond reeds als een paal. Heeft het de regering tegengehouden? Het enige dat je dan hebt is dat opgeroepenen een geldige reden hebben om niet te moeten zitten. Jiepiejajé, wat een succes. |
Citaat:
Zelfde geld voor de sociaal economische thema's. Geen wollige debatten over solidariteit etc want daar heeft het niets mee te maken. Iedereen wil solidair zijn met minderbedeelden, maar niet met mensen die keer op keer zelf hun ongeluk kiezen. |
Citaat:
|
als er nu in san diego meer dan 50 % mexicanen wonen, moet san diego dan maar bij mexico gevoegd worden? NEEN! waarom zouden wij dan zomaar vlaamse steden moeten afstaan???
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Welke oplossing zie ik dan wel? ... meer Nederlands in Brussel. Daar moet veel energie in worden gestoken. Zeker Brussel niet laten vallen. |
Ik zie niet in waarom wij de Walen nodig hebben om de wet toe te passen. Waar ligt de moeilijkheid eigenlijk? Als de Walen de wet niet willen toepassen, dat ze dat dan maar in Wallonië doen, maar zeker niet in Vlaanderen.
En wat die faciliteiten betreft: afschaffen! Vlamingen heben ook geen faciliteiten in Wallonië. Niet akkoord? Geldkraan dicht! Wallonië is niet in de positie om eisen te gaan stellen. Paulus. |
Citaat:
Ingeval het eerste, waar zijn we dan beter met af : dat inschrijvingsrecht voor alle faciliteitengemeenten toestaan of 1 of 2 gemeenten aan het Brussels Gewest toevoegen en voor de andere 4 geen enkele faciliteit meer toekennen? Ingeval het tweede, zitten we toch met een probleem. |
Citaat:
Misschien helpt deze link. http://www.law.kuleuven.be/jura/42n4/lindemans.html |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be