Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
(Bericht 2724669)
Ik ben trouwens niet 'van de SP'. Ik stem er alleen op.
|
Kijk, ik hoopte al op zo'n reactie. "ben van de SP" suggereerd een rigiditeit van gedachte waar zelfs de paus nog een puntje aan kan zuigen. Mensen die zijn van een partij stellen al gauw het partijbelang voor het landsbelang.
Voor mij is de SP te links en te nationalistisch in het EU debat. Te links is evident :-), te nationalistisch omdat de SP te star vasthoudt aan het vetorecht voor individuele lidstaten op alle onderwerpen. Het is goed dat de SP de beslissingsbevoegdheid van individuele landen belangrijk vindt, maar juist dat vetorecht doet ons in Europa zo vaak de das om. Een succesvol Europa is een Europa dat voortvarend de problemen kan aanpakken en niet altijd slaaf is van belangen van individuele landen.
Daarom is het zo belangrijk dat die subsidiariteit goed geregeld wordt. Als Europese regels zich niet bemoeien met waar in Nederland gebouwd mag worden, dan hoef ik over die regels als Nederland ook geen veto, dan kan ik best toe met bijvoorbeeld 2/3 meerderheid. Ik heb geen zin meer om nog langer Europees geld te verkwisten aan landbouw ipv onderwijs en wetenschap, omdat EEN land veranderingen op dat vlak met een veto kan tegenhouden.
Het is dus zaak om duidelijk vast te leggen wat nationaal en wat Europees is en dat mag wat mij betreft over die EU zaken liever gisteren als vandaag dat veto de deur uit.
|