| maarte |
12 juni 2007 16:51 |
LDD zoekt sterke m/v
Dedecker zoekt nieuwe voorzitter
BRUSSEL - De Lijst Dedecker boekte afgelopen zondag een onverhoopt succes. En dat succes eist zijn tol: stichter en voorzitter van de partij Jean-Marie Dedecker zoekt een vervanger.
De nieuwe partij van de ex-judoka verraste bij de federale verkiezingen vriend en vijand door - tegen alle verwachtingen en peilingen in - ruim boven de kiesdrempel uit te komen en zo vijf zitjes in de Kamer en eentje in de Senaat te veroveren.
Dat succes eist zijn tol. 'Ik blijf zelf geen voorzitter van mijn politieke partij. Ik ben op zoek naar een geschikte kandidaat en heb nu al een hele sterke persoon op het oog', meldt Dedecker in een interview met Actua-TV.
'Die persoon moet niet enkel meewerken aan de uitbouw van het partij-apparaat maar ook aan de ideologische onderbouw.' Dedecker zegt nu alle energie te steken in de uitbouw van zijn partij-apparaat.
Anderzijds eist de actualiteit ook haar rechten op. Het feit dat hij door de koning wordt uitgenodigd, noemt Dedecker een 'erkenning', maar ook niet meer. Verder zegt hij 'geamuseerd toe te kijken vanaf de zijlijn hoe iedereen zich vastklampt aan de macht'.
Zo sluit het enfant terrible van de Belgische politiek niet uit dat de SP.A alsnog aan boord van een regering wordt gehesen. 'Het vertrek van Van de Lanotte is het zoenoffer naar de bevolking toe. Voor de rest blijft de SP.A een machtspartij. Zo blijft ze ook in de Vlaamse regering zitten', aldus nog Jean-Marie Dedecker.
avb
Hopelijk vinden we iemand bekwaam. Iemand al een gedacht wie het zou kunnen zijn?
|