Misschien een controversiele stelling.
Maar ik zal even verduidelijken.
Een machtspartij moet je afmeten aan de invloed die ze uitoefent door machtsdeelname. Het VB is ( of het nu uit eigen wil is of niet) GEEN machtspartij. Het succes van het VB kan je dus niet afmeten aan haar machtsdeelname.
Het ideologische succes van het VB kan je dus enkel afmeten aan partijen die wel machtspartijen zijn.
Het Ultieme bewijs is dat het kartel cdenv/n-va gewoonweg niet zou bestaan zonder een sterk VB. leterme zei het in 2004 vergoeilijkend =
" we moesten wel een kartel vormen met de n-va
... want zij( wijzend naar het VB ) waren anders de grootste".
Dus als dewever zegt dat het VB een nutteloze stem is dan mag hij blij zijn dat de mensen VB gestemd hebben of hij was nu vandaag allicht geen politicus. Want de tsjeven hadden het helemaal niet nodig gevonden om met de dan zieltogende n-va in zee te gaan.
Ook dedecker ( hij zal het niet toegeven) laat zich beinvloeden door het VB. tot voor enkele maanden ( als VLD'er) was hij nog overtuigd voorstander van de turkse toetreding. nu is hij
"geevolueerd "( waarom, onder welke druk?) en heet het VOORLOPIG niet. Wat ik uiteraard nog altijd zeer vaag vind. Maar in ieder geval het bewijst weer die invloed.
Men moet dit aan de bevolking duidelijk maken. Machtsdeelname is helemaal niet iets voor trots op te zijn. Het is helemaal geen rijbewijs zoals dewever het verwoorde. Het is wel het bewijs dat men weinig of veel water in de wijn wil doen .
En wat het cordon betreft . Er is misschien een cordon rond de leden van het VB. maar er is GEEN cordon rond de ideeen van het VB. Ik herinner me nog de betogingen TEGEN de open asielcentra. Wat hebben we vandaag
geen financiele steun meer voor asielzoekers EN vooral
gesloten centra . Het VB heeft ook daar zijn stempel op het beleid gedrukt.
Ik vind dat het VB dat te weinig communiceert. Men zit zo in die oppositieretoriek dat men vergeet ( net als een beleidspartij) dat men moet benadrukken wat men bereikt heeft. En dat is in het geval van het VB niet weinig. Dus aangeven wat bereikt is en terwijl de hiaten blijven blootleggen.
En daarom moet het VB vooral ideeen en thema's blijven lanceren. Met alle middelen incl grote betogingen.
Want dat was wat aan het verwateren. Waarom nu geen betoging voor een ECHTE staatshervorming ipv een processie van echternach. Of een massale betoging in B-H-V in zaventem waar de MR nu veruit de grootste werd.
bobbejaanland is leuk maar stel je voor dat wel met 10.000 zouden betogen in de rand rond brussel. DAT zou pas een actie zijn. En het is ook spijtig dat de vlaming wel uit zijn zetel komt voor bobbejaanland maar niet voor het verdedigen van zijn eigen grondgebied tegen franstalige imperialisme.
Misschien moeten we bobbejaanland voor één dag in B-H-V leggen
Als het VB die bepalende rol wil behouden moet ze bepalende acties durven ondernemen zoals in het verleden.
Dat heeft het VB voor op LDD en de tsjeven. En wie hernnert er zich niet die grote betoging ten tijde van renault.
Die geest moet terug komen. Op straat werken aan een vlaamse staat. De mobiliseringskracht van het VB is groter dan van de vlaamse beweging.(ook al door meer middelen) Dus gebruik ze.
Ze kunnen ons wel van de macht houden maar niet van de straat.