Public energy |
14 juni 2007 11:46 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke
(Bericht 2728579)
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...bron=detailArt
Belachelijk of niet?
Zo hevig reageren op de beslissing van de VRT vind ik ook wel wat dwaas. Vlaamse feestdag is toch in gans vlaanderen, waarom zo'n heisa als het eens niet in brussel is. Brussel is trouwens toch al z'on rare "vlaamse" hoofdstad. Je hoeft niet echt links te zijn om naar antwerpen te gaan denk ik. Daar kan je veel meer volk trekken dan in brussel.(of toch makkelijker)</STRONG></EM></U></I></B>
|
Nog een absurder voorbeeld van Anciaux’s Brusselmanie vond ik zijn beslissing om het Vlaams-Marokkaans cultuurhuis in Brussel te vestigen. Hoewel zeker vind dat we de Vlaamse Brusselaars niet aan hun lot mogen overlaten, en dat Brussel nog steeds op veel vlakken een centrumfunctie kan hebben voor Vlaanderen, kan men er toch niet naast dat de Marokkaanse gemeenschap in Brussel quasi volledig ééntalig Franstalig is, en dat een dergelijk initiatief aldaar dus wel volledig aan zijn doel voorbij gaat.
In een stad waar er zowel Vlamingen als Marokkaanse Vlamingen wonen zoals Antwerpen of Gent had dit project volgens mij héél nuttig kunnen zijn. Interesse voor elkaars cultuur kweken kan immers de verstandhouding alleen maar ten goede komen, en aan goede verstandhouding is hoge nood in VL. Maar in plaats daarvan worden we dankzij Anciaux’s delusie opgezadeld met een lege doos.
Vlaams-Marokkaans culturenhuis heet 'Daarkom'
'Daarkom' wordt de naam van het Vlaams-Marokkaans culturenhuis dat er komt in het hartje van Brussel. Dat heeft Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux maandag bekendgemaakt. 'Daarkom' is een Arabisch woord dat "jullie huis" betekent.
De Vlaamse gemeenschap en het koninkrijk Marokko tekenden vorig jaar een conventie voor de oprichting van een Vlaams-Marokkaans culturenhuis. Als locatie werd gekozen voor de voormalige variétézaal La Gaité" aan het Muntplein in Brussel.
Samen met de naam en het logo stelde minister Anciaux maandag de inhoudelijke en architecturale plannen voor het Vlaams-Marokkaans culturenhuis voor.
In Daarkom zullen alle kunstdisciplines aan bod komen. Ook zal er aandacht zijn voor zaken uit "het dagelijkse leven", zoals koken, mode of rituelen. Daarkom moet in het voorjaar van 2008 de deuren openen. Daarvoor zijn voor zowat 3 miljoen euro aan renovatie- en infrastructuurwerken nodig. De werking van Daarkom start wel al dit najaar. (belga/dm)
|