Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   Splits BHV nu! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91257)

Griffin 14 juni 2007 09:44

Splits BHV nu!

Citaat:

"Twee zetels minder bij splitsing B-H-V"

do 14/06/07 - De Vlaamse partijen zouden twee Kamerzetels minder hebben dan nu als de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde bij de verkiezingen zondag gesplitst zou zijn. Dat heeft de VUB becijferd.

De onderzoekers brachten alle stemmen onder in een kieskring Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Brussel.

Volgens die berekeningen halen de Vlaamse partijen dan veertien zetels, tegenover zestien zetels nu.

De Vlamingen in Brussel zouden dan geen enkele zetel meer halen in de Kamer. Alle zetels voor Brussel zouden naar Franstaligen gaan. De Vlamingen zouden ook geen zetels halen in Waals-Brabant.

De Franstaligen van hun kant zouden wel nog altijd Kamerzetels halen in Vlaams-Brabant. Nu haalt de liberale MR al één zetel in Vlaams-Brabant. Als de Franstalige partijen zich zouden verenigen tot een Union des Francophones, zoals in veel gemeenten, dan zouden ze mogelijk nog meer zetels halen.
(bron: vrt)

Zo. Splitsen maar die handel. De Walen winnen erbij, de Vlamingen denken erbij te winnen. Iedereen tevreden, toch?

Patriot! 14 juni 2007 09:55

Dit is wat ik altijd gezegd heb: BHV is misschien symbolisch belangrijk voor vele Vlamingen, maar in de praktijk verliezen ze erbij.

Griffin 14 juni 2007 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2728749)
Dit is wat ik altijd gezegd heb: BHV is misschien symbolisch belangrijk voor vele Vlamingen, maar in de praktijk verliezen ze erbij.

Blijkbaar negeert het VB dit nieuws toch wel liever :)

Gun 14 juni 2007 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2728729)
(bron: vrt)

Zo. Splitsen maar die handel. De Walen winnen erbij, de Vlamingen denken erbij te winnen. Iedereen tevreden, toch?

So what, dit toont nog maar eens aan dat je de grond van de zaak, van deze ongrondwettelijkheid niet in ziet ... brute pech

vlijmscherp 14 juni 2007 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2728749)

ja en dan?

Griffin 14 juni 2007 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2728807)
So what, dit toont nog maar eens aan dat je de grond van de zaak, van deze ongrondwettelijkheid niet in ziet ... brute pech

Oh, maar ik ben ervan overtuigd dat stemmen via provinciale kieskringen moet gebeuren hoor. Dit argument is enkel om de Walen daarvan te overtuigen.
Ik dacht alleen dat Vlaams Blokkers het hier wel wat moeilijker mee zouden hebben.

Herr Flick 14 juni 2007 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2728807)

zo zie je maar hoe democratisch de democraten zijn he, ...

Zwartengeel 14 juni 2007 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2728815)
Oh, maar ik ben ervan overtuigd dat stemmen via provinciale kieskringen moet gebeuren hoor. Dit argument is enkel om de Walen daarvan te overtuigen.
Ik dacht alleen dat Vlaams Blokkers het hier wel wat moeilijker mee zouden hebben.

Zijn Willy De Waele en Michel Doomst VB'ers?

Gun 14 juni 2007 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2728896)
Zijn Willy De Waele en Michel Doomst VB'ers?

Neen, maar wel halve NVA-ers.;-)

Zwartengeel 14 juni 2007 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2728917)
Neen, maar wel halve NVA-ers.;-)

Ik wil maar zeggen dat ook deze reactie van Griffin aantoont dat hij van de hele problematiek inderdaad niet echt veel lijkt te snappen.

Gun 14 juni 2007 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2728929)
Ik wil maar zeggen dat ook deze reactie van Griffin aantoont dat hij van de hele problematiek inderdaad niet echt veel lijkt te snappen.

Correct!

PS: Ik ken beide burgemeesters persoonlijk en wat ik net zei over de halve NVA-ers is niet gelogen;-) Moest De Waele jonger zijn hij was al lang uit de VLD gestapt en Doomst is dolgelukkig dat hij een NVA naast hem heeft staan dat hem door dik en dun steunt.

Griffin 14 juni 2007 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2728929)

De problematiek lijkt mij duidelijk: overal kiest men in provinciale kieskringen, behalve in Vlaams Brabant. De keuze voor grotere kieskringen is volgens mij een goeie, en ze moet dus overal worden toegepast.

De schoofzak 14 juni 2007 12:59

In geval van spitsing "verliest" Vlaanderen geen twee zetels.

Neen, Vlaanderen geeft die zetels dan eindelijk terug aan diegenen die de kiezers verkozen hebben.

Zust is zust.

Ik wil alleen maar eerlijkheid. Ik zal geen eurocent willen die niet van mij is, en ook geen parlementaire vertegenwoordigers.

Eén man, één stem .... slogan van destijds ...
Je bent demokraat of je bent het niet.

(we zullen ook eens de situatie bekijken van onze europarlementairen ?!!!)

filosoof 14 juni 2007 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2729211)

Neen, Vlaanderen geeft die zetels dan eindelijk terug aan diegenen die de kiezers verkozen hebben.

Zust is zust.

Ik wil alleen maar eerlijkheid. Ik zal geen eurocent willen die niet van mij is, en ook geen parlementaire vertegenwoordigers.

De samenvoeging BHV was destijds een "Vlaemsche Eis", juist omwille van die twee zetels. Waren het er toen misschien méér? Weet ik niet meer...
Of wordt de splitsing misschien geëist door Vlaamse tregenstanders van die twee Vlaamse verkozenen?:roll:
Werden dus al die jaren de democratische rechten van een aantal mensen gewoon genegeerd om anderen een voordeel van twee zetels te bezorgen?

Gun 14 juni 2007 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2729211)

Zust is zust.

Volledig eens met uw analyse.

Indiend UDF zetels haalt in Vlaams Brabant dan zal dat zijn doordat ze stemmen hebben ontvangen van inwoners van Vlaams Brabant voor kandidaten die gedomicillieerd zijn in Vlaams Brabant ... pure democratie

Tegendradigaard 14 juni 2007 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 2729331)
De samenvoeging BHV was destijds een "Vlaemsche Eis", juist omwille van die twee zetels. Waren het er toen misschien méér? Weet ik niet meer...
Of wordt de splitsing misschien geëist door Vlaamse tregenstanders van die twee Vlaamse verkozenen?
Werden dus al die jaren de democratische rechten van een aantal mensen gewoon genegeerd om anderen een voordeel van twee zetels te bezorgen?

als men een one man one vote zou toepassen in het land dan zouden er ook minder Waalse verkozenen zijn in het federale parlement filosoof.

Deze week nog in de krant gelezen hoeveel stemmen een gemiddelde Waalse zetel kost en hoeveel stemmen een Vlaamse zetel kost...

Tegendradigaard 14 juni 2007 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2729345)
Volledig eens met uw analyse.

Indiend UDF zetels haalt in Vlaams Brabant dan zal dat zijn doordat ze stemmen hebben ontvangen van inwoners van Vlaams Brabant voor kandidaten die gedomicillieerd zijn in Vlaams Brabant ... pure democratie

Ik ben het er ook mee eens en men zegt van mij dat ik nen VB-er ben dus...

Jazeker 14 juni 2007 13:39

Jamaar jongens. Hier zo geen consensus he. Dit topic moest nu dienen om die 'Vlaams Blokkers' eens op hun nummer te zetten en jullie zitten het hier allemaal eens te zijn. Da's niet eerlijk, he.

Tegendradigaard 14 juni 2007 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2729388)
Jamaar jongens. Hier zo geen consensus he. Dit topic moest nu dienen om die 'Vlaams Blokkers' eens op hun nummer te zetten en jullie zitten het hier allemaal eens te zijn. Da's niet eerlijk, he.

shit jazekers, Jazeker..... oeps....

Gun 14 juni 2007 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 2729383)
Ik ben het er ook mee eens en men zegt van mij dat ik nen VB-er ben dus...

Ik heb over het algemeen geen probleem met VB-ers, enkel de hardleerse, blinde, ... baren me zorgen.;-)

Nota: Veel VB-ers stemmen op VB uit gewoonte of omdat het stoer staat terwijl het soms verstandiger is verder te kijken dan de neus lang is en op voorhand het resultaat van een stem op het VB te evalueren. Veel bezoekers op dit forum zijn gegrond Vlaams nationalistisch en spijtig genoeg, buiten de drukkingsgroep die ze vormen, kan het VB geen enkele stap zetten die leidt naar meer Vlaams in Vlaanderen. Er zijn echter wel een aantal alternatieven voor handen die druk kunnen zetten en een poot aan de tafel hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be