![]() |
'Supertrucks zijn oplossing voor fileprobleem'
Citaat:
Wat denken jullie? |
Citaat:
Om nog maar te zwijgen van rondepunten in industriezones en dergelijke. Heb al meermaals een "gewone" vrachtwagen gezien die in tegengestelde richting moest oprijden met alle bijhorende gevaren. |
Citaat:
|
Als die alleen s' nachts mogen rijden, zou dat mss wel een oplossing zijn...
|
Citaat:
daar zijn de afstanden groter en kunnen ze ook langere tijd op grotere én bredere wegen rijden. Verhoudingsgewijs komen ze dan minder op smalle banen waar veel verkeer is. |
Citaat:
|
Citaat:
Welke wegen had je in gedachte? |
Misschien kan het wel werken op europese schaal en dan enkel op snelwegen en grotere gewestwegen. Er zijn wel wat electronische systemen te bedenken om de veiligheid van dit soort voertuigen op te drijven. De huidige vrachtwagens knallen achter files in omwille van de idioten die ermee rijden: voeten op het dashbord, dvd-ke kijken, sigaretje rollen, te lang rijden, ... en ze hebben prijs. Technieken waar ik aan denk zijn afstandsdetectie, strikte normen naar ergonomie van de cabine (dus geen dvd-kes achter het stuur), een soort dodemansknop zoals in de trein gebruikt wordt, ...
|
Citaat:
Ik heb het dan over snelwegen, verhoudingsgewijs moeten ze omwille van de grote afstanden minder op de smallere gewestwegen rijden. |
Citaat:
![]() Is toch iets anders dan de Brusselse ring. |
Citaat:
De transportsector over de weg groeit nog altijd schrikwekkend, daar zit hem het probleem. Onze wegen hebben nu eenmaal een beperkte capaciteit, en het vrachttransport groeit zonder rekening met deze capaciteit te houden. Ook het veiligheidsprobleem komt voort uit die explosieve groei : de concurrentie is moordend en dus wordt er continu gewerkt tegen de legale limieten aan, of erover. Dat wil zeggen minder ervaren chauffeurs, langere rijtijden, slechter onderhoud, enz. Ook zijn de vrachtwagens gewoon oververtegenwoordigd op de weg, waardoor er een verhoogd risico ontstaat voor de veel kwetsbaardere personenwagens. De vrachtwagens drummen bijna letterlijk de personenwagens van de weg af. Dit probleem pak je niet aan met grotere vrachtwagens, integendeel. Het is een complex probleem, dat een gedetailleerde analyse vraagt van wat er allemaal over de weg beweegt. Een factor is bijvoorbeeld dat veel transport zou kunnen worden vermeden door afstand te nemen van het tegenwoordig overal verspreide "just-in-time delivery" principe. Bedrijven willen geen dure stock meer, en vragen daarom aan hun toeleveranciers om dagelijks net de juiste hoeveelheid onderdelen of grondstoffen aan te voeren. Dat zorgt voor dagelijkse transporten, daar waar er vroeger meer in één keer werd vervoerd. Ook de wet van de vrije Europese markt speelt een grote rol : als een bedrijf 1 euro per stuk kan winnen door onderdelen te laten aanvoeren uit Roemenië ipv uit een vlaams toeleveringsbedrijf, dan zal het dat niet laten. Ook dat resulteert weer in meer en langere transporten. |
In Nederland is men, zoals gewoonlijk, weer lang 'vooruit' op ons:
Proef met lange en zwaardere vrachtwagens (LZV’s) positiefNiet positief? ;-) |
Citaat:
|
Een zeer slecht idee. Vooral voor de veiligheid. Onze wegen zijn daar niet geschikt voor. En zijn overigens totaal onvergelijkbaar met die in Nederland. En ik geloof ook niet dat het het fileprobleem zal oplossen (daarvoor moet ook het aantal personenwagens verminderen). Om nog maar te zwijgen van invloed op het wegdek (spoorvorming).
Een veel betere manier om minder vrachtwagens op de wegen te laten rijden is goederenvervoer maximaal per trein en binnenscheepvaart organiseren. Maar dan moet inderdaad afgestapt worden van die "just-in-time deliveries" die ertoe geleid hebben dat vrachtwagens rijdende magazijnen zijn geworden. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat er in ons land de wegen slecht zijn, dat is algemeen geweten. Mss kunnen we die verbeteren... :roll: Proef met lange, zware vrachtwagens geslaagdHet zou me verwonderen dat onze allesweter :-P het weer radicaal zal afschieten. Maar zie wat de proeven in Nederland hebben uitgewezen:
Met onze allesweter, bedoel ik U niet mee, hé Duveltje.. ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
Je kan structureel maar twee dingen doen die echt effect zouden hebben, en dat is ofwel het aantal transporten afbouwen, ofwel de capaciteit van het wegennet optrekken. Die laatste optie biedt weinig voordelen aangezien je daar duidelijk met een plafond zit : je kan niet meer wegen bouwen dan dat er plaats is. Ook vanuit ecologisch standpunt is dat geen goede optie. Dus rest als enige optie het aantal transporten afbouwen. |
:lol:
Citaat:
Rijvakken voor bussen kunnen (pechstrook) en die worden nauweliks gebruikt , een combinatie als degene die hier word voorgesteld is prachtig , alleen , de praktijk , het is niet evident om met een vrachtwagen in het verkeer te zitten ... Ga maar in of bij een winkel lossen , en geraak er maar eens ... Geef me zo'nen bak om koppelwerk op spanje te doen en ik ben weg ..:lol: neem nu containers , hoeveel rijden er dagelijks op reims ???? zet er 3 40voeten achter en je spaart een pak diesel uit ... het grote probleem is waarschijnlijk de wegcode .... |
Citaat:
Als de overheid al eens zou beginnen met het stopzetten van de subsidie van woon-werk verkeer (alle modi) dan zouden mensen wat flexibeler worden in de keuze van hun woon-en werkplaats, ipv de medemens daarvoor te laten opdraaien. Neem daar eens een voorbeeld aan de US En de uitgespaarde subsidie wordt dan gebruikt voor een algemene lastenverlaging. Dat spreekt. Zodat iedereen er iets aan heeft die dat wil. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be