![]() |
Welk scenario gelooft u?
Sinds de komst van Dedecker is er nog weinig zekerheid in het politieke landschap. Kijk maar naar de recente afstraffing van het rode ongedierte. Volgens mij zijn er twee zwart-witscenario's mogelijk.
1) Er komt geen staatshervorming en B-H-V wordt niet gesplitst. Een deel van N-VA wordt opgeslorpt door CD&V, een ander deel zoekt aansluiting bij Lijst Dedecker. Dit lukt omdat Dedecker voor één keer zijn onmenselijk grote ego opzij kan schuiven voor het algemeen partijbelang. Een Forza Flandria wordt niet gevormd, wegens bezwaren van N-VA en Vlaams Belang wordt verschrompeld tot een partijtje van amper 10% in de geschiedenis. 2) CD&V - N-VA blijft bestaan en van staatshervorming komt niets in huis. SP.A blijft in de oppositie en kan profiteren van de sociaal-economische politiek die het centrumrechtse beleid voert. Lijst Dedecker profiteert van de proteststemmen en Vlaams Belang tuimelt, samen met het Vlaams Kartel, elk zo'n acht procent neerwaarts. 3) Lijst Dedecker blijkt niets meer of minder te zijn dan een lijst Pim Fortuyn. Na enkele weken komen de tegenstellingen aan de oppervlakte en rollen de parlementairen al vechtend over het pluche. VB kan opnieuw het monopolie van de proteststemmen claimen en wint met gemak 25%. Ikzelf twijfel tussen scenario 1 en 2. VB heeft het dezer dagen nog nooit zo moeilijk gehad. Zowel Forza Flandria als alleen gaan, zal vreten aan hun oorspronkelijke basis. Het wordt eveneens tijd dat de partij zich wat pragmatischer begint op te stellen. Door verklaringen af te leggen dat je niet in een federale regering wenst te stappen, win je niet meteen extra kiezers bij. Verder zou de partij zich moderner moeten opstellen, zeker wat ethische kwesties betreft. Misschien moet men maar eens nadenken om kwezeltrut Colen bij het huisvuil te plaatsen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Scenario 3, maar dan op een termijn van enkele maanden. De partij zit vol met mensen die ze ergens anders niet moeten hebben, en dat heeft ook een reden.
|
Er komt wel een staatshervorming.
Rooms-blauw ofte orange-bleu, met een groene scheut. De tsjeven en de nva hebben een paar lokmiddelen en een paar doembeelden. Voorbeeld van een lokmiddel: twee jaren tijd om de verkiezingsoverwining van 10 juni zeker te stellen en zelfs uit te bouwen; voorbeeld van een doembeeld: federaal een pijnlijke groeistop in de uitgaven van de sociale zekerheid; maar de Vlaamse regering (met haar centjes) verzacht de pijn via inisiatieven in de zijlijn van de sociale zekerheid. Beetje tijd, dat is nog nodig. Joel Milket haar keel wat smeren, dan zal ze wel slikken. Het fdf zal moeten gesust worden met vooruitzichten om op hun eigen zetels te behalen in het Vlaams parlement, in de ijdele hoop om van daaruit meer te kunnen doen voor hun expats in Vlaanderen. Vergeet niet dat de politiekers altijd grote honger hebben naar macht. En honger overwint schrik. (ook de schrik voor de kiezer) |
Citaat:
|
Scenario 4 : We verlagen de lasten, verhogen de sociale uitkeringenen verkopen de Post en de NMBS en Belgacom om de begroting in evenicht te houden. BHV wordt gesplitst, maar iedere belg zal zich nu in een kiesdistrict volgens eigen keuze kunnen inschrijven. Ten einde het zetelverlies voor Vlamingen in Brussel te beperken wordt er in Brussel een "Vlaamse zone" opgericht, waar enkel lijsten voor de provincie Vlaams-Brabant mogen ingedient worden (de franstaligen die daar wonen kunnen in de zone Brussel
gaan stemmen of eventueel in een "Waalse Zone") De bevoegdheid voor werkgelegenheid wordt in 2009 gesplitst - tegen die tijd zijn er echter geen werklozen meer. |
Keuze 3, omdat BHV niet gesplitst geraakt zonder grove toegevingen en compensaties !
|
Scenario 4 aub
|
Citaat:
ik vrees dat ik me moet aansluiten bij V-hater. Maar: pragmatisme is niet hetzelfde als je principes verloochenen. |
Citaat:
|
Citaat:
Indien er niets verandert vrees ik voor juni 2009 dat de partij onder 15 % zal duiken. |
Wat de toekomst van LDD betreft zal het er vanaf hangen of de grote ego's binnen die partij kunnen samenwerken. Mijn stem krijgt LDD zeker niet wegens economisch te asociaal, na Vlaams Belang is mijn tweede keus CD&V/NVA, althans zolang er geen radicaal volksnationalistische partij ter linkerzijde opgericht wordt.
|
Citaat:
Radicaal ethisch conservatisme in een nationaal solidaristisch kader, daar moeten we naar streven. |
Jij gaat nog ziek worden van de wereld zo zwart-wit in te zien.
@verhofstadthater |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben het daarmee eens. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be