Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ryanair ook weg uit België? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91464)

K. De Baerdemaeker 18 juni 2007 17:15

Ryanair ook weg uit België?
 
Tijdens een segment in het 13u journaal over de staking in Charleroi airport werden er enkele zaken verteld die wel ernstige vragen doet oprijzen ivm de werking van onze vakbonden en het Waals gewest. De woordvoerder van Ryanair zei duidelijk dat het typerend is dat er met Belgische vakbonden NIET te onderhandelen valt - wordt er te snel gestaakt? - De financiële schade die Ryanair heeft opgelopen door de werkonderbreking ligt erg hoog, de samenwerking tussen de maatschappij en het Waals gewest wordt serieus in vraag gesteld - Ryanair binnenkort ook weg uit België? met alle gevolgen vandien.

Griffin 18 juni 2007 17:16

Ryanair klaagt graag erg snel. Typerend voor bedrijven die hun personeel zo weinig mogelijk willen betalen.

kelt 18 juni 2007 17:17

is er nog plaats op Oostende,of op Deurne ? :oops:

kelt 18 juni 2007 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2739519)
Ryanair klaagt graag erg snel. Typerend voor bedrijven die hun personeel zo weinig mogelijk willen betalen.

mja........het "selling point" van Ryanair is hun lage prijzen EN hun "no frills" aanpak,een reiziger moet zo weinig mogelijk moeilijkheden ondervinden om de reis aan te vatten.Dat is nu juist ook een voordeel van die kleinere luchthavens.....


Charleroi kan dit voordeel heel snel verspelen,er zijn nog kleine luchthavens in de "omgeving" van Brussel

duveltje382 18 juni 2007 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2739519)
Ryanair klaagt graag erg snel. Typerend voor bedrijven die hun personeel zo weinig mogelijk willen betalen.

Hier moet ik U 100% gelijk in geven,dat zijn beroepsklagers

1handclapping 18 juni 2007 17:36

Ryanair was zelf ook al eens het slachtoffer van een staking in eigen huis, ook op andere luchthavens wordt er al eens gestaakt (zaventem?).

Er zijn mechanismen om stakingen te voorkomen, werkgevers en werknemers moeten die gewoon volgen ipv van overleg als dusdanig systematisch uit de weg te gaan en te saboteren.

lomeanor 18 juni 2007 18:52

Ik geef Ryanair groot gelijk. Met die oppermachtige belgische vakbonden is geen land te bezeilen.

De Duitsers van Audi zijn hier ook al ontzettend verschoten over de macht en de chantage van de vakbonden. Dat is helemaal anders dan in Duitsland, hoorde ik één van hun verantwoordelijken zeggen in een interview.

De vakbonden moeten eens leren om éérst te overleggen en pas in tweede instantie te staken. Daar bereik je uiteindelijk veel meer mee.

Natuurlijk, dat walen graag staken weten we al langer dan vandaag...

Jaani_Dushman 18 juni 2007 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2739782)
Natuurlijk, dat walen graag staken weten we al langer dan vandaag...

Maar dat de Vlamingen in 2006 méér gestaakt hebben dan de Walen, weet je nu ineens ook.

Patrice 18 juni 2007 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2739519)
Ryanair klaagt graag erg snel. Typerend voor bedrijven die hun personeel zo weinig mogelijk willen betalen.

Was het niet het personeel van de luchthaven zelf die gestaakt hebben?

lomeanor 18 juni 2007 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2740270)
Maar dat de Vlamingen in 2006 méér gestaakt hebben dan de Walen, weet je nu ineens ook.

Nu wel, ja.

K. De Baerdemaeker 18 juni 2007 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrice (Bericht 2740341)
Was het niet het personeel van de luchthaven zelf die gestaakt hebben?

Inderdaad, daarmee dat de Waalse gewestsregering ook ter sprake kwam, omdat die de werkgever is. Ryanair was het dupe van de staking.

Ik post even een artikel erbij: (bron: DeStandaard)

Citaat:

Ryanair vliegt pas maandag weer vanop Charleroi

De staking op de luchthaven van Charleroi van de baan. De acties worden opgeschort, bevestigen Marcel Buelens, gedelegeerd bestuurder van de luchthaven van Charleroi en de vakbonden.
De werknemers van het Waalse ministerie van Uitrusting en Transport (MET), die instaan voor de veiligheid op de twee Waalse luchthavens, in Luik en Charleroi, waren vrijdag in staking gegaan. Ze protesteerden daarmee tegen het feit dat ze in de toekomst rechtstreeks zouden tewerkgesteld worden door de beheersmaatschappijen van de luchthavens, dat zijn privé-bedrijven gesteund door de Waalse autoriteiten.

Het protocolaakkoord dat zaterdagmorgen bereikt was tussen de bonden en Waals Transportminister Antoine werd zaterdagnamiddag zowel in Charleroi als in Luik-Bierset voorgelegd op algemene personeelsvergaderingen.

In Charleroi besliste het veiligheidspersoneel de stakingsactie op te schorten in ruil voor een opschorting van de Waalse regeringsbeslissing. Die Waalse regering, bij monde van André Antoine, verbond er zich toe de eerdere regeringsbeslissing om te vormen in een oriëntatienota -die onderhandelbaar is- aldus vakbondsdelegee Iannis Kalogiros. De staking wordt opgeschort voor de duur van de onderhandelingen , klonk het bij Kalogiros.

Volgens Kalogiros hebben de bonden aan Ryanair voorgesteld om hun vliegtuigen vanaf zaterdagavond te repatriëren naar Charleroi zodat zondagmorgen weer zou kunnen gevlogen worden. Maar een woordvoerder van Ryanair stelde dat de hervatting van de vluchten een complexe procedure is die zondag nog niet kan starten. Ryanair zal pas maandagmorgen haar vluchten zal hervatten. Jet4you en Wizzair hervatten hun vluchten wel al vandaag.

In Luik-Bierset, waar er minder passagiersverkeer is, heeft de stakingsactie zaterdag geen problemen veroorzaakt, met uitzondering van drie vluchten die voorzien waren vanaf Zaventem en een intercontinentale vrachtvlucht van de maatschappij TNT die vertraagd werd. Vrijdag werden nog drie passagiersvluchten geschrapt, vertelde de woordvoerder van de luchthaven, Vincent Gernay.

André Antoine had eerder zaterdag de vakbondsafgevaardigden bevestigd dat de twee beheersmaatschappijen (voor Charleroi en Luik-Bierset) die zullen opgericht worden voor het vrijwaren van de veiligheid op de luchthavens, voor 51 procent in handen blijven van de Waalse regering. ‘En ik heb eveneens er op gewezen dat de werkgelegenhgeid, de plaats van arbeid en de pensioenen gergarandeerd zijn en dat de veiligheidsagenten de keuze hebben om over te stappen naar een ander statuut, zoniet om opnieuw beambten te worden in Namen’, aldus de minister.

Bert Bubber 18 juni 2007 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2740270)
Maar dat de Vlamingen in 2006 méér gestaakt hebben dan de Walen, weet je nu ineens ook.

En in Oostende zullen ook wel meer vissers zijn dan in Athus..... :?

Jaani_Dushman 18 juni 2007 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2740364)
Nu wel, ja.

Gedaan met het pseudo-linkse argument dat we de Waalse vakbond zouden nodig hebben om ons te beschermen tegen "rechts-Vlaanderen". :-P

Pietje 18 juni 2007 21:29

Ik werk in de luchtvaart, en krijg bijna dagelijks met Ryanair te maken. T'is een maatschappij die constant op het randje van de legaliteit werkt, zowel wat betreft hun personeel (bijv. piloten die regelmatig "in het rood" zitten wat betreft rusttijden) als wat betreft het onderhoud van hun toestellen. Ik zal dus nooit met Ryanair op reis gaan, hoe goedkoop ze ook zijn. Vroeg of laat komen er "vodden" van.

born2bewild 18 juni 2007 21:34

Teren op de angstgevoelens van de mensen ...typisch links

Mambo 18 juni 2007 21:45

Volgens mij wordt er toch een beetje te weinig in de onderhoud voorzien met zulke lage prijzen.
Denk toch ook dat er wat vodden van zullen komen vroeg of laat.

Tavek 18 juni 2007 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2740471)
Ik werk in de luchtvaart, en krijg bijna dagelijks met Ryanair te maken. T'is een maatschappij die constant op het randje van de legaliteit werkt, zowel wat betreft hun personeel (bijv. piloten die regelmatig "in het rood" zitten wat betreft rusttijden) als wat betreft het onderhoud van hun toestellen. Ik zal dus nooit met Ryanair op reis gaan, hoe goedkoop ze ook zijn. Vroeg of laat komen er "vodden" van.

Ik hoor ook dergelijke dingen. Ze zijn wettelijk in orde, maar ze lopen de randjes er van af. Uiteindelijk zal er wel zo een 737 naar beneden komen.....en wat dan ?

Neen, ik betaal liever meer voor mijn ticket. Ik ben ook geen fan van korte afstandsvluchtjes binnen europa, waar ze zo goed in zijn.

Den Bal 18 juni 2007 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door K. De Baerdemaeker (Bericht 2739517)
Tijdens een segment in het 13u journaal over de staking in Charleroi airport werden er enkele zaken verteld die wel ernstige vragen doet oprijzen ivm de werking van onze vakbonden en het Waals gewest. De woordvoerder van Ryanair zei duidelijk dat het typerend is dat er met Belgische vakbonden NIET te onderhandelen valt - wordt er te snel gestaakt? - De financiële schade die Ryanair heeft opgelopen door de werkonderbreking ligt erg hoog, de samenwerking tussen de maatschappij en het Waals gewest wordt serieus in vraag gesteld - Ryanair binnenkort ook weg uit België? met alle gevolgen vandien.

Het personeel vliegt ook aan minimumtarieven. Trouwens de hoeveelste dreiging/ chantage is dit al van Ryanair? Zonder overleg verklaren dat ze andere uitvalsbasis zullen gebruiken omdat ze van Europa taksen moeten betalen die van de Waalse regering niet moesten betaald worden. Ik ken niet de achtergrond van het conflict ( en ik denk maar weinigen hier op het forum) om zomaar die stakers te veroordelen. Raynair kan blijkbaar in Ierland met de vakbonden daar goed onderhandelen want naar ik enkele jaren terug begrepen heb zijn de lonen van hun personeel niet echt om naar huis te schrijven.

Den Bal 18 juni 2007 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2739782)
De Duitsers van Audi zijn hier ook al ontzettend verschoten over de macht en de chantage van de vakbonden. Dat is helemaal anders dan in Duitsland, hoorde ik één van hun verantwoordelijken zeggen in een interview.

Juist. Naar ik begrepen heb hebben de vakbonden participaties in de bedrijven. Hoe meer winst het bedrijf maakt hoe beter ook voor de vakbond.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lomeanor
De vakbonden moeten eens leren om éérst te overleggen en pas in tweede instantie te staken. Daar bereik je uiteindelijk veel meer mee.

Natuurlijk, dat walen graag staken weten we al langer dan vandaag...

Naar ik verstaan had via de media is de staking uitgebroken omdat het overleg strop zat. Overleg is uiteraard met alle partijen zowel alle vakbonden als de werkgeversorganisaties. Ik vind wel dat er mogelijk eerst alternatieve acties konden plaatsvinden. Zoals reeds gebeurd bij de lijn waar de passagiers gratis meemochten ( buiten Hasselt) omdat er geen controle is.

Groentje-18 19 juni 2007 01:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2740471)
Ik werk in de luchtvaart, en krijg bijna dagelijks met Ryanair te maken. T'is een maatschappij die constant op het randje van de legaliteit werkt, zowel wat betreft hun personeel (bijv. piloten die regelmatig "in het rood" zitten wat betreft rusttijden) als wat betreft het onderhoud van hun toestellen. Ik zal dus nooit met Ryanair op reis gaan, hoe goedkoop ze ook zijn. Vroeg of laat komen er "vodden" van.

Blijkbaar valt het toch nog relatief goed mee. Het lijkt wel alsof de kans dat er iets misloopt heel klein is, zelfs als men de regels zo ruim mogelijk interpreteert.
Er zijn toch ook buitenlandse maatschappijen die minder betrouwbaar zijn dan ryanair waarbij je je afvraagt (die op een zwarte lijst staan) hoe de dingen die gebruikt worden als vliegtuigen in de lucht kunnen blijven hangen.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel 'bijna-ongelukken' er niet gebeuren in de luchtvaartsector. Zijn daar inkijkbare statistieken over? Ik denk dat die een beter beeld geven.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be