Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   14 juli: Meeting Baarle-werkgroep Antwerpen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91519)

Hertog van Gelre 19 juni 2007 17:04

14 juli: Meeting Baarle-werkgroep Antwerpen

Na de succesvolle meeting in Baarle Hertog / Baarle Nassau én de oprichting van de Baarle-werkgroep voor Vlaams-Nederlandse integratie, is het tijd om het initiatief voort te zetten in een nieuwe meeting. Alle geïnteresseerden die de tien uitgangspunten kunnen onderschrijven zijn van harte welkom. Zie ook hier: 10 uitgangspunten en verslag bijeenkomst

Antwerpen. Zo dicht mogelijk in de buurt van het Centraal Station. Juiste locatie volgt.

Timing (Definitieve invulling volgt)
13u00 Inloop
13u30 Bijeenkomst en kennismaking
14u00 Aanvang van de besprekingen
18u00 Einde van de besprekingen - tijd voor eventuele andere zaken.

Agenda(Definitieve invulling volgt)
1. Kennismaking met nieuwelingen (iedereen stelt zichzelf kort voor)
2. Verkiezen van voorzitter en notulist van de dag
3. Evaluatie van de politieke uitgangspunten zoals vastgelegd.
4. Brussel als hoogste prioriteit op korte termijn (vervolg)
5. Bepaling instrumenten en strategie van de ontmoetingsgroep
6. Inventarisatie problemen en obstakels
7. Vastleggen volgende bijeenkomst

Aanwezigen (onder voorbehoud)(10: 6 zuidnederlanders, 4 noordnederlanders):
1Handclapping (Z)
Tantist (Z)
Dimitri (N)
Bovenbuur (N)
Robert T (Z)
Hertog van Gelre (N)
djimi (Z)
Derk de Tweede (N)
lombas (Z)

Geïnterresseerden (11: 7 zuidnederlanders, 4 noordnederlanders):
(Mensen die vorige keer door omstandigheden niet konden komen maar wel bij het initiatief betrokken wilden zijn. Laat even weten of je komt:
Weezer (N)
Dr. Strangelove (Z)
Supervlaming (N)
Gregske (Z)
Jantje (Z)
Heftruck (Z)
Burry (Z)
Stef Leeuwenhart (Z)
Evilbu (Z)
Tjeerd (N)
Cunning Linquist (N)
Dronkoers (Z)

Percalion 19 juni 2007 17:10

:D Ik dacht nog, tiens, ik zie Lombas daar nergens bijstaan, maar kijk, blijkbaar had ik er gewoon overgelezen. Hoe is 't weer mogelijk hé. :D

duveltje382 19 juni 2007 17:16

Ik wil niet onnozel doen,maar wat is dat nu juist,iets voor gestelde lichamen van het forum,en Nederland :)

Jantje 19 juni 2007 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2742502)
Ik wil niet onnozel doen,maar wat is dat nu juist,iets voor gestelde lichamen van het forum,en Nederland :)

Sinds wanneer ben ik een gesteld lichaam??

duveltje382 19 juni 2007 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2742519)
Sinds wanneer ben ik een gesteld lichaam??

Ik dacht zo,mss zijn dat wel heel speciale mensen,maar ik ben zeker fout nu ....

La Chunga 19 juni 2007 17:33

Dichtbij Gent ligt ook een Baarle! Misschien een idee?

Hertog van Gelre 19 juni 2007 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga (Bericht 2742547)
Dichtbij Gent ligt ook een Baarle! Misschien een idee?

Op dit moment is al iemand druk bezig Antwerpen te regelen maar je suggestie is niet slecht. Leuk ideetje voor een volgende keer.
Ben je trouwens geïnteresseerd?

duveltje382 19 juni 2007 17:56

Zijn dat een soort Spaghetti feesten ter verbetering van de verhoudingen tussen Vlamingen en Nederlanders?

Hertog van Gelre 19 juni 2007 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2742590)
Zijn dat een soort Spaghetti feesten ter verbetering van de verhoudingen tussen Vlamingen en Nederlanders?

Neen, het zijn kroketfeesten. Iedereen kan onbeperkt kroketten eten onder het genot van een glaasje karnemelk.

Kim 19 juni 2007 18:03

Zeg, blijf eens weg uit mijn stad met jullie gedwongen Vlaams-Nederlandse integratie! :evil:

Ik ga een tegenbetoging organiseren! :twisted:

duveltje382 19 juni 2007 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2742601)
Zeg, blijf eens weg uit mijn stad met jullie gedwongen Vlaams-Nederlandse integratie! :evil:

Ik doe mee Kim :evil:

Jazeker 19 juni 2007 18:07

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2742601)

Ik wacht je wel op...

Hertog van Gelre 19 juni 2007 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2742602)

Geen zin in kroketten met karnemelk?

duveltje382 19 juni 2007 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2742609)

Meer zin in de tegenbetoging
Ik heb nog nooit gevochten:-P

Zwartengeel 19 juni 2007 18:11

Hopelijk haalt niemand het in zijn hoofd om de Marseillaise te zingen... :mrgreen:

Kim 19 juni 2007 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2742609)

Volgens mij smaakt dat even vies als dat het klinkt... :?

Kim 19 juni 2007 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2742602)

:thumbsup:

Kim 19 juni 2007 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2742607)
Ik wacht je wel op...

En schrik dat ik daar van heb...

La Chunga 19 juni 2007 18:18

Actief geïnteresseerd niet neen. Ik heb even jullie punten opgehaald ...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2637949)
1. Democratie, d.w.z. het besturen van de staat door zijn burgers, behoort tot het wezen van de Nederlandse identiteit. Het is de hoogste en enig wenselijke staatsvorm, én het is onze drijfveer om naar een integratie van Vlaanderen en Nederland te streven.

Ik beschouw democratie niet als het optimale maar slechts als het ultiem bestuursmiddel. Ik ben meer te vinden voor consensus vanuit het rationele zelfbelang van elk mens.
Cfr: http://www.econlib.org/library/Bucha...3Contents.html

Citaat:

2. De breuk van 1830 was een dramatische vergissing die de (Nederlandstalige) inwoners van de Zuidelijke Nederlanden tot een catastrofale achteruitgang veroordeelde.

België was inderdaad een kunstmatige ding dat door de toenmalige grootmachten werd samengeflanst. Wat daar allemaal bij wordt gezet ("catastrofaal" bijvoorbeeld) kan ik minder goed vatten. Zijn de mensen van de Zuidelijke Nederlanden momenteel arm? Of wat bedoelen jullie met die catastrofe?

Citaat:

3. Een democratisch en doortastend bestuur wordt in de context van de Belgische staat, wegens het anti-Nederlandse wezen van deze staat, onmogelijk gemaakt.

Weeral die democratie die om de hoek komt kijken. Dan de staat. Waar zijn de mensen? Hun samenleven?

Citaat:

4. De Lage Landen hebben naast een gemeenschappelijke geschiedenis en cultureel erfgoed, ook een gelijkwaardige bestuurscultuur en mentaliteit die een doortastende natie mogelijk maken..

Nationalisme ligt voor mij moeilijk.

Citaat:

5. Alle stappen in richting van samenwerking en integratie van Vlaanderen en Nederland zijn welkom, maar samenwerkingsvormen die gebaseerd zijn op de bestaande staten Nederland en België, zijn gedoemd tot machteloosheid.

Misschien. Wat wordt bedoeld met 'samenwerking' en vooral 'integratie'.

Citaat:

6. Vlaanderen en Nederland moeten rechtstreeks met elkaar kunnen onderhandelen over een geïntegreerde staatsstructuur.

Ja, waarom niet.

Citaat:

7. Een confederale staatsstructuur is de beste vorm om de verscheidenheid van de Lage Landen te respecteren en te ontwikkelen..

Akkoord, maar niet enkel voor de Lage Landen.

Citaat:

8. Vlaanderen en Nederland vormen de kern van de nieuwe staat die we nastreven.

Weeral de staat. Mensen? Samenleven?

Citaat:

9. Brussel is één van de voornaamste steden van de Lage Landen en een belangrijke sluitsteen voor een Confederatie. Een aangepast en actief overredingsbeleid is nodig om Brussel voor de Confederatie te winnen. .

Zijn jullie al gekomen aan een invulling van dat overredingsbeleid? Wat houdt dat in?

Citaat:

10. De niet-Nederlandstalige gewesten van de Lage Landen, zoals Wallonië, Luxemburg en de Duitstalige Gemeenschap van België, horen thuis in een Confederatie der Lage Landen indien zij dat wensen.

Misschien bedoelen jullie het niet zo, maar dit laatste punt komt me autoritair over. Neen, het komt me over alsof het geschreven werd met 'nijd'. Zoiets als: "Ze hebben lang genoeg met ons voeten gespeeld en als ze héél braaf zijn, mogen ze tot onze superieure club toetreden."

Maar goed, je zal al hebben begrepen, Hertog, dat ik héél wat bedenkingen heb bij dit alles (sorry, voor de nogal kortaf reacties, maar ik heb vandaag al heel wat geschreven en bijgevolg wilde ik het kort houden).
Ik ben een confederalist, maar mijn confederalisme heeft niks met nationalisme te maken en precies dat nationalisme is wat ik in bovenstaande in hoofdzaak terugvind.

Dus: ben ik geïnteresseerd. Tuurlijk. Maar omwille van de interesse, niet omwille van de voeling met het initiatief.

Hertog van Gelre 19 juni 2007 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga (Bericht 2742623)
Actief geïnteresseerd niet neen. Ik heb even jullie punten opgehaald ...

Dank voor je uitgebreide en serieuze reactie.

Op een later tijdstip zal ik hier uitgebreider op antwoorden. Maar om alvast te beginnen:
In deze uitgangspunten hebben we het inderdaad veel over democratie en over een democratische bestuursvorm/staat. De mensen vallen daar vanzelfsprekend onder. Ik hoop dat je beseft dat dit uitgangspunten zijn en wij zo kort en bondig mogelijk proberen te formuleren. Al deze punten worden verder uitgewerkt.

Voor wat betreft het laatste punt: Wij hebben het verwijt gekregen dat juist dit punt niet autoritair genoeg is. Die 'nijd' die je meent te zien is geen nijd maar wél het proberen duidelijk te maken hoe we de samenwerking zien.
Vandaar ook de nadruk op democratie. Zacht gezegd: Wij beschouwen het huidige België niet als geschikt voorbeeld voor inter-nederlandse samenwerking en zien nogal wat democratische hiaten in deze staat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be