Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   de senaat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91531)

De rechtvaardige rechter 19 juni 2007 22:46

de senaat

Ik vraag mij af wat de senaat eigenlijk doet buiten wetten tegenhouden???

AdrianHealey 19 juni 2007 22:52

Je had beter je vraag anders gesteld.
Verdwijnen = nee.
Hervorme = ja.

Jaani_Dushman 19 juni 2007 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter (Bericht 2743202)

...is op zich al een nuttige bezigheid.

stropdrager 19 juni 2007 23:11

De Senaat moet afgeschaft worden, net zoals de Kamer van volksvertegenwoordigers.

stropdrager 19 juni 2007 23:15

Citaat:

Door de verschillende staatshervormingen en het oprichten van de deelstaatsparlementen is het nut van de Senaat eigenlijk fel verminderd. Het eigenlijke politieke spel vindt plaats in de Kamer. De Senaat doet nu dienst als een soort reflectiekamer en als een ontmoetingsruimte van de verschillende gemeenschappen (vandaar ook de 21 gemeenschapssenatoren). De macht van de Senatoren is ook beperkt; ze kunnen wel mondelinge vragen stellen aan ministers, maar geen ministers interpelleren.

Alexander de Grote 20 juni 2007 01:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2743249)
De Senaat moet afgeschaft worden, net zoals de Kamer van volksvertegenwoordigers.

Leg dat eens uit AUB?

stropdrager 20 juni 2007 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alexander de Grote (Bericht 2743383)
Leg dat eens uit AUB?

Heel simpel, België moet gewoon verdwijnen.

Brusseleir 20 juni 2007 10:41

Ha !!! Ik mag stemmen :) ...

baseballpolitieker 20 juni 2007 11:01

Ik stem pas als ik een deftige samenvatting heb gekregen van het nut en de mogelijke voordelen van de senaat...

stropdrager 20 juni 2007 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2743869)
Ik stem pas als ik een deftige samenvatting heb gekregen van het nut en de mogelijke voordelen van de senaat...

In mijn ogen heeft de Senaat geen enkel nut en voordeel; dus die samenvatting kan ik je dan ook niet geven. ;-)

baseballpolitieker 20 juni 2007 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2743873)
In mijn ogen heeft de Senaat geen enkel nut en voordeel; dus die samenvatting kan ik je dan ook niet geven. ;-)

Alles heeft voordelen zelfs het bestaan van belgie!8O :lol:

stropdrager 20 juni 2007 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2743889)

Nu moet ik toch wel heel diep nadenken; maar voordelen aan België??????? ;-)

ancapa 20 juni 2007 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2743889)

ja zeker... voor het profitariaat !

de kat 20 juni 2007 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2743680)
Heel simpel, België moet gewoon verdwijnen.

Gebeurd gedeeltelijk mischien ook wel als de zeespiegel gaat stijgen.

maarte 20 juni 2007 11:47

Citaat:

De benoeming van de senatoren alleen al:roll:

zoals dit hier:
Kansen op extra senator voor Lijst Dedecker stijgen

De kans is reëel dat Lijst Dedecker dan toch een gecoöpteerd senator in de wacht kan slepen. Het is de Commissie Onderzoek Geloofsbrieven van de Senaat die zich daarover moet uitspreken. Zo is in Senaatskringen te horen.

Stelling
Lijst Dedecker had in principe recht op een gemeenschapssenator, maar kan die niet krijgen omdat de lijst niet deelnam aan de Vlaamse verkiezingen van 2004. Aanvankelijk werd gesteld dat hij daardoor ook niet aanmerking kwam voor een gecoöpteerd senator, maar die stelling wordt de laatste dagen meer en meer aangevochten.

Grondwet
Jean-Marie Dedecker zelf vindt dat hij een gecoöpteerd senator moet krijgen. "Anders staan 110.000 kiezers in de kou en is er geen sprake van evenredige vertegenwoordiging. De Grondwet heeft voorrang op de kieswet", aldus de uittredend senator.

Fracties
Op 28 juni leggen de rechtstreeks verkozen senatoren de eed af. Aan het einde van de zitting moet de voorzitter aankondigen welke fracties in aanmerking komen voor gemeenschapssenatoren. Bij die gelegenheid zal blijken dat Lijst Dedecker wel recht heeft op een gemeenschapssenator, maar er geen kan krijgen omdat de fractie niet deelnam aan de Vlaamse verkiezingen.

Zeven ouderen
De Commissie Onderzoek Geloofsbrieven moet dan een advies uitbrengen over welke fracties een senator mogen coöpteren. Die commissie bestaat uit de zeven oudste rechtstreeks verkozenen - indien ze de effectief eed afleggen gaat het om Hugo Vandenberghe en Etienne Schouppe (CD&V), Philippe Mahoux en Philippe Moureaux (PS), Hugo Coveliers (Vlaams Belang), Francis Delpérée (cdH) en Louis Michel (MR).

Gecoöpteerde senatoren
Er zijn in totaal zes gecoöpteerde senatoren. Daarvan zouden er twee gaan naar CD&V/N-VA, telkens één naar sp.a-Spirit en Vlaams Belang. Open Vld heeft recht op minstens één gecoöpteerde senator en twee indien de commissie Onderzoek Geloofsbrieven beslist dat Lijst Dedecker ook niet in aanmerking komt voor een gecoöpteerd senator.

stropdrager 20 juni 2007 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de kat (Bericht 2743986)
Gebeurd gedeeltelijk mischien ook wel als de zeespiegel gaat stijgen.

We kunnen dijken bouwen; in Nederland heb je toch ook de deltawerken?

stropdrager 20 juni 2007 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 2743987)
De benoeming van de senatoren alleen al:roll:

zoals dit hier:
Kansen op extra senator voor Lijst Dedecker stijgen

De kans is reëel dat Lijst Dedecker dan toch een gecoöpteerd senator in de wacht kan slepen. Het is de Commissie Onderzoek Geloofsbrieven van de Senaat die zich daarover moet uitspreken. Zo is in Senaatskringen te horen.

Stelling
Lijst Dedecker had in principe recht op een gemeenschapssenator, maar kan die niet krijgen omdat de lijst niet deelnam aan de Vlaamse verkiezingen van 2004. Aanvankelijk werd gesteld dat hij daardoor ook niet aanmerking kwam voor een gecoöpteerd senator, maar die stelling wordt de laatste dagen meer en meer aangevochten.

Grondwet
Jean-Marie Dedecker zelf vindt dat hij een gecoöpteerd senator moet krijgen. "Anders staan 110.000 kiezers in de kou en is er geen sprake van evenredige vertegenwoordiging. De Grondwet heeft voorrang op de kieswet", aldus de uittredend senator.

Fracties
Op 28 juni leggen de rechtstreeks verkozen senatoren de eed af. Aan het einde van de zitting moet de voorzitter aankondigen welke fracties in aanmerking komen voor gemeenschapssenatoren. Bij die gelegenheid zal blijken dat Lijst Dedecker wel recht heeft op een gemeenschapssenator, maar er geen kan krijgen omdat de fractie niet deelnam aan de Vlaamse verkiezingen.

Zeven ouderen
De Commissie Onderzoek Geloofsbrieven moet dan een advies uitbrengen over welke fracties een senator mogen coöpteren. Die commissie bestaat uit de zeven oudste rechtstreeks verkozenen - indien ze de effectief eed afleggen gaat het om Hugo Vandenberghe en Etienne Schouppe (CD&V), Philippe Mahoux en Philippe Moureaux (PS), Hugo Coveliers (Vlaams Belang), Francis Delpérée (cdH) en Louis Michel (MR).

Gecoöpteerde senatoren
Er zijn in totaal zes gecoöpteerde senatoren. Daarvan zouden er twee gaan naar CD&V/N-VA, telkens één naar sp.a-Spirit en Vlaams Belang. Open Vld heeft recht op minstens één gecoöpteerde senator en twee indien de commissie Onderzoek Geloofsbrieven beslist dat Lijst Dedecker ook niet in aanmerking komt voor een gecoöpteerd senator.

Er zijn 3 soorten senatoren: 40 rechtstreeks verkozen senatoren; 21 senatoren die gekozen worden door de gemeenschapsparlementen en 10 senatoren die gecoöpteerd worden en eigenlijk geen enkele verantwoording hebben afgelegd aan het volk.
In de Senaat zetelen er 41 Nederlandstaligen, 29 Franstaligen en 1 Duitstalige.

lomeanor 20 juni 2007 16:00

De Senaat kost ons vooral zeer veel geld, en is een nutteloos orgaan.

Schaf de senaat maar af, en lieft belgique in één keer mee afschaffen, dat is immers ook een nutteloos orgaan dat ons zeer veel geld kost.

stropdrager 20 juni 2007 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2744570)
De Senaat kost ons vooral zeer veel geld, en is een nutteloos orgaan.

Schaf de senaat maar af, en lieft belgique in één keer mee afschaffen, dat is immers ook een nutteloos orgaan dat ons zeer veel geld kost.

Het Belgisch federalisme kost ons 10 miljard euro (volgens Hans).

lomeanor 20 juni 2007 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2744577)
Het Belgisch federalisme kost ons 10 miljard euro (volgens Hans).

Misschien moeten we dan maar eens de handen in elkaar slaan met Hans en dat dure federalisme opdoeken en een onafhankelijk unitair Vlaanderen stichten. Hij kan zijn partij dan veranderen in VUV. Wedden dat hij meer succes zou hebben? ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be