Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Zeeuwse mosselen binnen twee weken in Vlaamse horeca (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91613)

Antoon 21 juni 2007 10:44

Zeeuwse mosselen binnen twee weken in Vlaamse horeca

Citaat:

De eerste Zeeuwse mosselen van het nieuwe seizoen zullen binnen twee weken in de Vlaamse winkels liggen en in de horeca geserveerd worden. Dat blijkt uit de eerste bemonstering van de nieuwe Nederlandse mosselen vandaag in het Nederlandse Yerseke.

"Betere kwaliteit"
"De mosselen zijn nu absoluut van een veel betere kwaliteit dan vorig jaar", weet Hans Van Geesbergen, secretaris van de producentenorganisatie van de Nederlandse Mosselcultuur.

Rampjaar
"De kleinste mosselen hebben nu reeds een vleesgewicht van 21 procent, er zijn er ook al die 30 procent bereiken", aldus Van Geesbergen die erop wees dat er vorig jaar rond dezelfde tijd mosselen waren die zelfs het minimum vleesgewicht van 16 procent niet bereikten. Vorig jaar was dan ook een rampjaar voor de Nederlandse mosselindustrie.

Krabbetjes
In tegenstelling tot vorig jaar zijn de mosselen nu ook vrij van krabbetjes. "2006 was een erg vervelend jaar, maar gelukkig levert de natuur ook betere jaren", zei Van Geesbergen die verwacht dat de mosselkwekers de eerste mosselen volgende week kunnen aanvoeren, waardoor ze de week daarna in de winkel zullen liggen.

Mosselzaad
De betere kwaliteit van de Zeeuwse mossel dit jaar en de grotere hoeveelheid mosselzaad, al zal dat pas in juli echt duidelijk zijn, betekent ook een economisch herstel voor de mosselkwekers. "Vorig jaar waren er zelfs kwekers die geen mosselen konden leveren. Er zijn er dus die reikhalzend uitkijken naar dit seizoen", zei de secretaris van de producentenorganisatie.

Meer mosselen
Van Geesbergen verwacht dat er dit seizoen meer mosselen geleverd worden dan vorig jaar, al is het nog niet duidelijk hoeveel. "Vorig jaar hebben we 30 miljoen kilogram mosselen geleverd. Dit jaar zal het meer zijn, maar of het 40, 45, of 50 miljoen is, moet nog blijken."

Hittegolf
Een hittegolf tijdens de komende weken kan nog steeds roet in het eten gooien van de Zeeuwse mosselkwekers. "Maar toch zal het dan niet zo erg zijn als vorig jaar, want dit jaar is de temperatuur geleidelijk gestegen. Vorig jaar hadden we te maken met een zeer koud voorjaar en een zeer warme zomer", besloot de man.

Kostprijs
Hoeveel de mosselen binnen twee weken in de Vlaamse winkels en in de restaurants zullen kosten, is volgens Ron Barbé, voorzitter van de Nederlandse Mosselhandel, nog niet duidelijk, daar is het nog te vroeg voor. "Het is wachten op de eerste veilingen", aldus Barbé. (belga/hln)
Lekker! Ik kan niet wachten.

Derk de Tweede 21 juni 2007 10:47

8o 8o

Antoon 21 juni 2007 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2746478)
8o 8o

?

I amsterdam 21 juni 2007 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 2746469)

Heerlijk.
Met de Gentse feesten was dit mijn lievelingsgerecht.

vlijmscherp 21 juni 2007 10:56

nog te vroeg, vanaf midden augustus zijn ze pas goed, het best zelf nog wachten tot september, vind ik hé

Mitgard 21 juni 2007 10:59

Citaat:

mensen die een topic openen over een bord warm eten, die hou ik het liefst zo ver mogelijk uit m'n buurt.

Dronkoers 21 juni 2007 11:03

Ah, eindelijk... mosselen :-P

Ik kan al niet meer wachten ;-)

Derk de Tweede 21 juni 2007 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 2746482)
?

Ik klikte op deze: 8O

Bij het zien van mosselen of oesters wordt ik al misselijk....:black:

DaBlacky 21 juni 2007 11:37

Citaat:

Ik ook niet :-D

Ik heb ze vorig jaar serieus gemist...

I amsterdam 21 juni 2007 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2746503)
nog te vroeg, vanaf midden augustus zijn ze pas goed, het best zelf nog wachten tot september, vind ik hé

Ze zijn inderdaad het beste als de "r" in de maand zit.

Zeno! 21 juni 2007 15:27

Mosselen zijn lekker. Tot je het voelt knarsen tussen je tanden... gedaan met eten.

adaveke 21 juni 2007 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 2747009)
Mosselen zijn lekker. Tot je het voelt knarsen tussen je tanden... gedaan met eten.

Mosselboer Leuven... the place to be voor goeie mosselen.
Probeer vooral eens op mexicaanse wijze.

Duupje 21 juni 2007 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 2747009)

Of tot je ietwat later in het ziekenhuis ligt met een darm in uw maag...gedaan met lekkere mosselen voor de rest van je leven. :|

largo_w 21 juni 2007 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door adaveke (Bericht 2747084)
Probeer vooral eens op mexicaanse wijze.

Zeeuwse mosselen op mexicaanse wijze...
Klinkt leuk 8O

adaveke 21 juni 2007 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 2747133)
Zeeuwse mosselen op mexicaanse wijze...
Klinkt leuk 8O

Dat is dus met paprika, en mexicaanse pepers.
Zeer lekker.

Antoon 21 juni 2007 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2746503)

Toch niet. De eerste mosselen 'natuur' op een terrasje met een fris pintje. Ik ga niet wachten tot augustus!

Duvelke 21 juni 2007 16:13

geef mij maar pita

largo_w 21 juni 2007 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door adaveke (Bericht 2747138)
Dat is dus met paprika, en mexicaanse pepers.
Zeer lekker.

Ja ma da klinkt alsof je ze gaat verkrachten...
gebruik dan de kleine middelandse mosselen of zo maar toch niet de grote zeeuwse mosselen...:twisted:

Antoon 21 juni 2007 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 2747155)
Ja ma da klinkt alsof je ze gaat verkrachten...
gebruik dan de kleine middelandse mosselen of zo maar toch niet de grote zeeuwse mosselen...:twisted:

:rofl:

adaveke 21 juni 2007 16:19

Je kan ze ook natuur krijgen hoor.
of op grootmoeders wijze (met bier)
of op grootvaders wijze (met whiskey)
of met witte wijn
of met look
of met pastiss
of op provincaalse wijze
...
Ik raad alleen maar de mexicaanse wijze aan omdat ik die persoonlijk het lekkerste vind.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be