Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Wordt de volgende regering rooms-blauw? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91671)

_JS_ 22 juni 2007 14:20

Wordt de volgende regering rooms-blauw?

Wordt de volgende regering rooms-blauw? Het zal alleszins opnieuw een neoliberale regering worden.

Vande Lanotte wilt "constructief" oppositie voeren. Groen blijft een one-issue-partij die meer interesse heeft in het postje van "klimaatminister" dan in de belangen van de arbeidersklasse. Ik maakte daarover deze cartoon:

1handclapping 22 juni 2007 14:26

De ecologie is dus niets voor de arbeidersklasse , het lot van de armen verbeteren ook al niet (de armen des velds zij werken niet..)

_JS_ 22 juni 2007 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 2749102)
De ecologie is dus niets voor de arbeidersklasse , het lot van de armen verbeteren ook al niet (de armen des velds zij werken niet..)

Euh? Wat is me dat voor een van de pot gerukte zever.

1. Ecologie is uiteraard een belangrijke problematiek, die weliswaar niet fundamenteel kan worden aangepakt binnen een kapitalistisch systeem. Of er nu een groene klimaatminister in zit of niet, een neoliberale regering zal geen oplossingen kunnen bieden voor de ecologische vraagstukken. Zolang de productie op ondemocratische wijze gecontroleerd wordt door een kleine laag van kapitalisten die enkel hun winsten willen maximaliseren, zal die productie vervuilend, verspillend, etc. blijven.

2. Ook werklozen, gepensioneerden, enzovoort, en zeker ook de armen horen bij de arbeidersklasse.

vlijmscherp 22 juni 2007 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door _JS_ (Bericht 2749152)
Euh? Wat is me dat voor een van de pot gerukte zever.

1. Ecologie is uiteraard een belangrijke problematiek, die weliswaar niet fundamenteel kan worden aangepakt binnen een kapitalistisch systeem. Of er nu een groene klimaatminister in zit of niet, een neoliberale regering zal geen oplossingen kunnen bieden voor de ecologische vraagstukken. Zolang de productie op ondemocratische wijze gecontroleerd wordt door een kleine laag van kapitalisten die enkel hun winsten willen maximaliseren, zal die productie vervuilend, verspillend, etc. blijven.

2. Ook werklozen, gepensioneerden, enzovoort, en zeker ook de armen horen bij de arbeidersklasse.

1. dat blijkt dan toch niet uit de verkiezingsuitslag.
2. ik heb niet de indruk dat klein-links zich bekomert over de werklozen laat staan de armen, enkel de "arbeider" is belangrijk.

abou Anis 22 juni 2007 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2749158)
1. dat blijkt dan toch niet uit de verkiezingsuitslag.
2. ik heb niet de indruk dat klein-links zich bekomert over de werklozen laat staan de armen, enkel de "arbeider" is belangrijk.

Niets, maar dan ook niets heb je ervan begrepen. Maar als je een partij waar arbeider al decennialang tussen aanhalingstekens staat als sociaal en democratisch beschouwd kan dat natuurlijk ook moeilijk.

vavli 22 juni 2007 16:26

De SPa heeft nu al twee decennia in de regering gezeten, met de chrsiten-democrtaten, de groenen, de liberalen. De trend in al die jaren was: meer liberalisering. Of het nu een rooms-blauwe, een rooms-rode, een paarse of een 3partijencoalitie wordt. Voor de arbeiders, het klimaat en de armen zal het geen fuck verschil maken.

AdrianHealey 22 juni 2007 17:23

:cheer: Meer liberalisering :cheer:
:cheer: Minder belastingen :cheer:
:cheer: Minder hoge loonkost :cheer:
:cheer: Meer werkgelegenheid :cheer:
:cheer: Meer geld voor de arbeider :cheer:

amedee 22 juni 2007 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2749435)
:cheer: Meer liberalisering :cheer:
:cheer: Minder belastingen :cheer:
:cheer: Minder hoge loonkost :cheer:
:cheer: Meer werkgelegenheid :cheer:
:cheer: Meer geld voor de arbeider :cheer:

Minder belastingen => voor de rijken
Minder hoge loonkost => voor de grote bedrijven
Meer werkgelegenheid => ??? minder vaste jobs, meer mc'jobs (1000 euro generatie), tijdelijke contracten met slechte voorwaarden (interim, etc)
Meer geld voor de arbeider => ??? wat een nonsens! Het leven is véél duurder geworden, de index is vervalst en woorden als "loonmatiging", "loonstop", etc... zijn populairder dan ooit. Daarenboven moet men steeds langer en harder werken VOOR HETZELDE LOON!!!

Was dit een grap of...?

ingenious 22 juni 2007 17:42

met alle respect, maar die cartoon is echt wel slecht. :-D

AdrianHealey 22 juni 2007 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door amedee (Bericht 2749467)
Minder belastingen => voor de rijken
Minder hoge loonkost => voor de grote bedrijven
Meer werkgelegenheid => ??? minder vaste jobs, meer mc'jobs (1000 euro generatie), tijdelijke contracten met slechte voorwaarden (interim, etc)
Meer geld voor de arbeider => ??? wat een nonsens! Het leven is véél duurder geworden, de index is vervalst en woorden als "loonmatiging", "loonstop", etc... zijn populairder dan ooit. Daarenboven moet men steeds langer en harder werken VOOR HETZELDE LOON!!!

Was dit een grap of...?

Waarom zouden minder belastingen voor de rijken zijn?
Op zich heb je gelijk. Op dit moment betalen de rijkste 30% voor een netto inkomensverhoging van de 70% armsten.
Maar dat betekent niet dat 'minder belastingen' (ik denk maar aan het optrekken van het belastingsvrij inkomen) in het nadee van de armen zijn.
Ofwel soms?

Tijdelijke conctracten zijn nog altijd te verkiezen boven géén contracten. Ofniet soms?

Het leven is logischerwijze niet 'duurder' geworden. De koopkracht is globaal genomen in België 2% afgenomen. Dat is dus een verandering van 0 de botte. Als je dan nog eens rekening houdt met het feit dat de luxeproducten van vroeger goedkoper zijn geworden, betekent het alleen maar dat er op dit moment in België meer welvaart is dan 10 jaar geleden. De welvaartvastheid is dus gegarandeerd.

En als je zegt dat de index vervalst is, ga je daar wel met straffe argumenten voor moeten afkomen.

En loonmatiging is enkel populair in de pers en in sectoren die langzamerhand weggeconcureerd worden. In 95% van al het werk stijgen de lonen nog steeds systematisch. Het is niet mijn fout dat jij dat niet weet.

Was jouw post een grap of niet?

TommyMax2 22 juni 2007 19:34

En als je zegt dat de index vervalst is, ga je daar wel met straffe argumenten voor moeten afkomen.

Leg eens uit? Waarom is de gezondheidsindex geen vervalste index?

AdrianHealey 22 juni 2007 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 (Bericht 2749650)

Verschuiving van de bewijslast. :)

Samsa 22 juni 2007 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 (Bericht 2749650)

en de herhaaldelijke indexsprongen. en het feit dat basisproducten zoals waspoeder, aardappelen e.d. een stuk sneller stijgen dan de index (de 'luxueuzere' producten worden veel trager duurder) waardoor de indexering lang niet voor iedereen de reële welvaart volgt.

AdrianHealey 22 juni 2007 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Samsa (Bericht 2749745)
en de herhaaldelijke indexsprongen. en het feit dat basisproducten zoals waspoeder, aardappelen e.d. een stuk sneller stijgen dan de index (de 'luxueuzere' producten worden veel trager duurder) waardoor de indexering lang niet voor iedereen de reële welvaart volgt.

Kun je daar een iets uitgebreidere bron van geven. :)
(Dit interesseert me wel.)

'k weet dat er onlangs een onderzoek verscheen die zei dat de index vooral voor gepensioneerden niet representatief was, maar voor armeren in het algemeen?

solidarnosc 22 juni 2007 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2749473)
met alle respect, maar die cartoon is echt wel slecht. :-D

Het is de geste die telt hé. ;-)

Samsa 22 juni 2007 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2749748)
Kun je daar een iets uitgebreidere bron van geven. :)
(Dit interesseert me wel.)

'k weet dat er onlangs een onderzoek verscheen die zei dat de index vooral voor gepensioneerden niet representatief was, maar voor armeren in het algemeen?

ik heb het gehoord van Katrien Neyt van de 'Stuurgroep Tewerkstellingsbeleid' tijdens een presentatie op een CAP-vergadering. 'k zal eens kijken of ik een degelijke bron vindt.

AdrianHealey 22 juni 2007 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Samsa (Bericht 2749779)
ik heb het gehoord van Katrien Neyt van de 'Stuurgroep Tewerkstellingsbeleid' tijdens een presentatie op een CAP-vergadering. 'k zal eens kijken of ik een degelijke bron vindt.

Njah, 'Cap-vergaderingen'... Aleja, als het niet stoort ga ik daar idd niet bepaald op voort.

Maar het belang van de index is er natuurlijk wel. Zorgen dat die in orde blijft is een noodzaak voor sociaal België. (Tenzij je een libertariër bent, natuurlijk. :p)

lombas 22 juni 2007 20:46

Het gaat toch weer een gezaag worden, dat weten we nu al.

Jonas Elossov 22 juni 2007 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2749785)
Njah, 'Cap-vergaderingen'... Aleja, als het niet stoort ga ik daar idd niet bepaald op voort.

Maar het belang van de index is er natuurlijk wel. Zorgen dat die in orde blijft is een noodzaak voor sociaal België. (Tenzij je een libertariër bent, natuurlijk. :p)

De index bestaat al lang niet meer- of wordt tenminste niet meer toegepast... Sinds 1994 wordt de zogenaamde "gezondheidsindex" toegepast; daarin zijn onder andere tabaksproducten en alle brandstoffen uitgenomen - laat dat nu net de meest inflatoire prijzen zijn. Voor alle duidelijkheid; met gezondheid had de reden om ze in te voeren niet veel te maken...

Daarnaast heb je natuurlijk de zogenaamde indexsprongen uit eind jaren 80 en begin jaren 90 die nog steeds nawerken omdat dat natuurlijk om een exponentieel proces gaat. Doordat de lonen toen niet juist zijn verhoogd, zijn onze lonen nu te laag en stijgen ze dus in absolute cijfers nooit genoeg om de stijgende prijzen in dezelfde tred te blijven volgen.

Daarnaast heb je nog het gepruts met de index waarbij men de producten in de korf zo tract te wegen dat het doorbreken van de index kunstmatig zo lang mogelijk uitblijft.

AdrianHealey 22 juni 2007 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 2749964)
De index bestaat al lang niet meer- of wordt tenminste niet meer toegepast...

Hoe zeker ben je daar van?
Bron, maw.

Citaat:

Sinds 1994 wordt de zogenaamde "gezondheidsindex" toegepast; daarin zijn onder andere tabaksproducten en alle brandstoffen uitgenomen - laat dat nu net de meest inflatoire prijzen zijn. Voor alle duidelijkheid; met gezondheid had de reden om ze in te voeren niet veel te maken...
Dat tabak er niet in zit, is logisch. Dat brandstoffen er niet in zit, is voor een deel ook verdedigbaar.

Citaat:

Daarnaast heb je natuurlijk de zogenaamde indexsprongen uit eind jaren 80 en begin jaren 90 die nog steeds nawerken omdat dat natuurlijk om een exponentieel proces gaat. Doordat de lonen toen niet juist zijn verhoogd, zijn onze lonen nu te laag en stijgen ze dus in absolute cijfers nooit genoeg om de stijgende prijzen in dezelfde tred te blijven volgen.
Dat is voer voor die regering. Maar het was dan ook wel nodig, wrslk. Kwestie van de Europese eenmaking en de normen die opgelegd zijn.

Citaat:

Daarnaast heb je nog het gepruts met de index waarbij men de producten in de korf zo tract te wegen dat het doorbreken van de index kunstmatig zo lang mogelijk uitblijft.
Onzin, natuurlijk. (Die 'reden' die je geeft, als alomsluitende reden waarom er geprutst wordt.)
Ik heb de laatste verandering aan de index gezien. Perfect verdedigbaar. Maar goed.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be