Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vaticaan geeft automobilisten goede raad (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91724)

jules 23 juni 2007 11:48

Vaticaan geeft automobilisten goede raad

Citaat:

di 19/06/07 - Volgens het Vaticaan kan gevaarlijk inhalen een zonde zijn. Dat staat in het document "Pastorale oriëntaties voor de weg", dat vandaag is voorgesteld. "Zelfs gevaarlijk inhalen kan een omstandigheid voor zondigen zijn", zei kardinaal Renato Martino bij de voorstelling van het document dat opgesteld is door de Pontificale raad voor rondtrekkenden en reizigers.

Ook onhoffelijkheid, onbeleefde gebaren, verwensingen en beledigingen, vinden geen genade in de ogen van de kerk.

De tekst benadrukt ook het belang van het kruisteken vooraleer op reis te gaan. "Wie Christus kent, is voorzichtig op de weg", luidt het.

Ten slotte waarschuwt het Vaticaan dat de auto "geen uiting van macht, dominantie en gelegenheid tot zonde" mag vormen.

en wie toch zondigt, moet te biechte gaan en krijgt als straf vijf weesgegroetjes en 10 onze vaders.

De kerk is een fundamentalistische instelling die zich niet moet moeien met ons dagelijks leven.

Vorenus 23 juni 2007 11:49

Waar die anti-kerk freaks zich toch mee bezig houden.

jules 23 juni 2007 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2750662)
Waar die anti-kerk freaks zich toch mee bezig houden.

een kerk moet zich beperken tot het religieuze.

verkeersveiligheid is daar geen deel van.

Dave Brocatus 23 juni 2007 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jules (Bericht 2750670)
een kerk moet zich beperken tot het religieuze.

verkeersveiligheid is daar geen deel van.

Dat is uw mening. Ik vind deze "Tien geboden voor automobilisten" een goede zaak:

1) Gij zult niet doden

2) De weg dient voor u een middel tot ‘communio’ tussen mensen te zijn en niet voor dodelijk letsel.

3) Fatsoen, eerlijkheid en voorzichtigheid helpen u om te gaan met onvoorziene gebeurtenissen.

4) Wees vriendelijk en help uw naaste in nood, vooral slachtoffers van ongelukken.

5) Auto’s zullen voor u geen uitdrukking zijn van macht, van overheersing en geen gelegenheid tot zonde.

6) Overtuig jonge en niet zo jonge mensen er vriendelijk van niet te rijden als ze daarvoor niet in de juiste conditie verkeren.

7) Steun de families van verkeersslachtoffers.

8) Breng bestuurders die een ongeluk hebben veroorzaakt en hun slachtoffers op het aangewezen moment samen, zodat ze de bevrijdende ervaring van vergeving kunnen ondergaan.

9) Bescherm op de weg de kwetsbaardere partij.

10) Voel u verantwoordelijk voor anderen.

Vorenus 23 juni 2007 12:03

Ik vind deze geboden een prachtig initiatief.

Dit zijn geboden van menselijke waarde.

Groentje-18 23 juni 2007 12:30

Voor meer waarden en normen zorgen kan geen kwaad. Er wordt bovendien niemand gedwongen. Het is wel grappig. :oops:

Bovenbuur 23 juni 2007 17:35

Ik ben nog blij dat ze auto's niet direct verbieden. Niet dat ik het erg zou vinden, wat legere wegen en wat minder CO2, maar toch vind ik dat kerkelijke machtsvertoon wel een beetje bemoeierig...

praha 23 juni 2007 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2750689)
Ik vind deze geboden een prachtig initiatief.

Dit zijn geboden van menselijke waarde.

die jij ongetwijfeld nauwgezet wilt respecteren ?

'Ik stop pas met verdedigen wanneer er bloed is en het niet meer beweegt.'

praha 23 juni 2007 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2751281)
Ik ben nog blij dat ze auto's niet direct verbieden. Niet dat ik het erg zou vinden, wat legere wegen en wat minder CO2, maar toch vind ik dat kerkelijke machtsvertoon wel een beetje bemoeierig...

dit soort van bemoeienissen lijkt me alvast stukken beter dan zaken te gaan dicteren die louter met persoonlijke levenssfeer te maken hebben

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be