Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Mijn mening over Europa (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91780)

AdrianHealey 25 juni 2007 01:32

Mijn mening over Europa

Hoe sta jij tegenover het huidige Europa.

Brandaan 25 juni 2007 01:52

Ik ben pro-Schengen, pro-EER, pro-Euro, pro uniforme producteisen, pro overkappende rechtscollege's en arbitragehoven, maar dit zijn allemaal zaken die éénmaal goed geregeld moeten worden en waar verder weinig omkijken naar is. Men richt simpelweg een Europese bank, een Europees arbitragesysteem en enkele ambtenarencommisies op om deze zaken te regelen en verder is het niet nodig om hier een politieke macht boven te zetten.

Oftewel; ik ben voor Europese samenwerking, maar tegen de EU en zijn neiging om steeds verder uit te dijen, dat is namelijk nergens voor nodig.

lombas 25 juni 2007 07:16

Ik ben voor de Europese gedachte maar tegen eender welke instellingen die hiermee gepaard gaan en tot doel hebben te centraliseren, te bureaucratiseren, een wereldmacht op te richten &c.

I amsterdam 25 juni 2007 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2753973)
Ik ben pro-Schengen, pro-EER, pro-Euro, pro uniforme producteisen, pro overkappende rechtscollege's en arbitragehoven, maar dit zijn allemaal zaken die éénmaal goed geregeld moeten worden en waar verder weinig omkijken naar is. Men richt simpelweg een Europese bank, een Europees arbitragesysteem en enkele ambtenarencommisies op om deze zaken te regelen en verder is het niet nodig om hier een politieke macht boven te zetten.

Oftewel; ik ben voor Europese samenwerking, maar tegen de EU en zijn neiging om steeds verder uit te dijen, dat is namelijk nergens voor nodig.

Deze mening deel ik.

Jantje 25 juni 2007 08:09

Ik ben voor Europa, maar niet voor de knoeiboel die het nu is.

Ik zie het meer zitten in een Europa met basisbevoegdheden en met regionale bevoegdheden.

Zo moeten milieu, justitie, verkeer, SZ, onderwijs, defentie, arbeidsvoorwaarden, vreemdelingenbeleid, belastingen, buitenlandse zaken en ontwikkelingshulp door een Europese regelingen een basis regelgeving hebben, die dan door de regio's kan bij gesteld worden naar hun behoeft.
Dus één algemene regelgeving met regionale aanpassingen en vergaand zelfbestuur.

Eigenlijk wat we voor Vlaanderen willen binnen Belgie, maar dan op Europees niveau.

vlijmscherp 25 juni 2007 08:19

ik ben voor een sterker Europa, nog meer bevoegdheden naar Europa, maar met een kleiner koppeloton waar anderen zich later kunnen aansluiten.

Heftruck 25 juni 2007 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2754057)
Ik ben voor de Europese gedachte maar tegen eender welke instellingen die hiermee gepaard gaan en tot doel hebben te centraliseren, te bureaucratiseren, een wereldmacht op te richten &c.

²

Sjaax 25 juni 2007 09:07

Pro Europa! Maar het moet veel democratischer worden. Het gedonder waarbij landen als Polen onzinnige eisen op tafel leggen en daar aan tegemoet wordt gekomen, kan simpel worden opgelost als een representatief Europees parlement kan beslissen.

Het is een paradox als je aan de ene kant ziet dat problemen als milieubeleid, internationale criminaliteit, energievoorziening een gemeenschappelijke aanpak vereisen, maar aan de andere kant wil dat er geen instellingen zullen bestaan die een gemeenschappelijke politiek kunnen uitvoeren.

Jantje 25 juni 2007 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2754132)
Pro Europa! Maar het moet veel democratischer worden. Het gedonder waarbij landen als Polen onzinnige eisen op tafel leggen en daar aan tegemoet wordt gekomen, kan simpel worden opgelost als een representatief Europees parlement kan beslissen.

Het is een paradox als je aan de ene kant ziet dat problemen als milieubeleid, internationale criminaliteit, energievoorziening een gemeenschappelijke aanpak vereisen, maar aan de andere kant wil dat er geen instellingen zullen bestaan die een gemeenschappelijke politiek kunnen uitvoeren.

Klopt, het gedrocht met unanimiteit en vetostemrechten is gewoon niet houdbaar.
En landen als Polen , U.K. en Nederland die eisen dat ze vetorechten moeten mogen blijven behouden en wetten moeten mogen kunnen blijven tegenhouden, omdat deze hun landelijke macht beknotten en niet in hun kraam passen, zouden gewoon de keuze moeten krijgen.
Of zich aan de regelshouden, of buiten de EU en al zijn voordelen en verdragen.

Eens kijken of deze landen dan nog zo hoog van de toren blijven blazen.

Maar langs de andere kant heeft Polen wel gelijk dat het stemrecht nu niet juist is. Dit zou een stem per regio moeten zijn en niet volgens het aantal inwoners per land. Want zelfs binnen de landen stemmen de regio's niet allemaal hetzelfde.

Jaani_Dushman 25 juni 2007 10:12

Ik ben voor de maan Europa.

Percalion 25 juni 2007 11:50

Citaat:

²

Ik ben voor Europa, het is een cool continent.

Jaani_Dushman 25 juni 2007 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2754381)
Ik ben voor Europa, het is een cool continent.

Of het cool is, laat ik in het midden, maar het is geen continent.

Pølle 25 juni 2007 19:19

Citaat:

Wat bedoel je dat met "de Europese gedachte"?

mvg,

Polle

lombas 25 juni 2007 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker (Bericht 2755349)
Wat bedoel je dat met "de Europese gedachte"?

mvg,

Polle

Dat ik meen dat er een waardevolle culturele en geschiedkundige band is tussen Europeanen en dat er niets mis mee is om deze uit te dragen.

Percalion 25 juni 2007 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2754668)
Of het cool is, laat ik in het midden, maar het is geen continent.

'n stukske van een continent dan. Allez, toch minstens een vrouwmens dat door Zeus geschaakt werd en dat volstaat opdat Percalion iets cool zou vinden.

Jaani_Dushman 25 juni 2007 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2755566)
Allez, toch minstens een vrouwmens dat door Zeus geschaakt werd en dat volstaat opdat Percalion iets cool zou vinden.

Hij had precies straffe after-shave op, want zelfs vandaag draait Europa nog altijd rond Jupiter.

Sjaax 26 juni 2007 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2753973)

Zo snel te tellen ben je voor vijf, zes Europa's.
Er is altijd wel een VK of Polen dat toevallige voordelen in de evolutie van de samenwerking niet wil opgeven. Dat is de reden dat eerdere intergouvernementele pogingen als de OEES, de Raad van Europa en de EVA weinig succesvol waren.

Uiteindelijk kom je niet onder de keuze uit: een politieke instelling voor een samenwerkingsverband of een opsplitsing in regio's. Zonder EU was België al lang opgesplitst.

Brandaan 26 juni 2007 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2756313)
Zo snel te tellen ben je voor vijf, zes Europa's.
Er is altijd wel een VK of Polen dat toevallige voordelen in de evolutie van de samenwerking niet wil opgeven.

Dat klopt en dat is hun goedrecht, het is in mijn toekomstbeeld voor Europa namelijk niet noodzakelijk dat alle landen aan alle verdragen meedoen. Van mij mogen de Britse eilanden best uit Schengen blijven, mag Polen best andere producteisen voeren, etc. Het zou wel jammer zijn, maar het vormt geen onoverkoombare horde.

Citaat:

Dat is de reden dat eerdere intergouvernementele pogingen als de OEES, de Raad van Europa en de EVA weinig succesvol waren.
Hmmm, die organisatie zijn juist goede voorbeelden van succesvolle pogingen. Het is enkel jammer dat de EVA stukje bij beetje door de EU wordt opgeslokt, maar dat is een ander verhaal.

Citaat:

Uiteindelijk kom je niet onder de keuze uit: een politieke instelling voor een samenwerkingsverband of een opsplitsing in regio's. Zonder EU was België al lang opgesplitst.
Waarom? Ok, dat dit in België de keus is kan ik nog begrijpen, maar Europabreed zijn er nog genoeg andere keuzemogelijkheden, nietwaar?

Pølle 27 juni 2007 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2755367)
Dat ik meen dat er een waardevolle culturele en geschiedkundige band is tussen Europeanen en dat er niets mis mee is om deze uit te dragen.

Hoe?

lombas 27 juni 2007 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker (Bericht 2759680)
Hoe?

Wel, ik zou de staatkundige, filosofische en christelijke banden onder meer niet gauw verzaken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be