Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Boil the frog slowly (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91821)

Gun 26 juni 2007 01:10

Boil the frog slowly

Steeds meer consumenten regelen hun bankzaakjes via het internet. Dat betekent voor de banken een gigantische besparing, maar daar wordt de cliënt mijns insziens niet of onvoldoende voor vergoed.

De laatste keer dat ik een bankkantoor binnenstapte, was in mei 2006. De voorlaatste keer was om de voorwaarden van mijn hypotheeklening te heronderhandelen. Dat moet ondertussen al zo’n 5 jaar geleden zijn.

Nee, aan mij heeft de bank niet veel werk. Toch niet wat de front-office betreft. Dat is al jaren zo. Ik was destijds een van de eerste enthousiaste gebruikers van telefoonbankieren. Dat was nog voor de tijd van de spraakherkenning. Je kreeg een keuzemenu voorgelezen en gaf dan via de druk op een toets aan wat je wilde doen. Veel meer dan je saldo opvragen of een overschrijving uitvoeren, zat er niet in.

Daarna zette ik de stap naar pc-bankieren. Hier was al meer mee mogelijk, maar je moest telkens een modemverbinding tot stand brengen met de bank.

Echt gebruiksvriendelijk was de service bovendien niet.

Sinds enkele jaren bieden zowat alle financiële instellingen internetbankieren aan. Je moet daar niet langer software op je pc voor downloaden. Het enige wat je nodig hebt, is een webbrowser en in sommige gevallen een Digipass. Via het internet maak je een veilige verbinding (dat zie je omdat het internetadres begint met https in plaats van gewoonweg http), en je bent vertrokken.

Tegenwoordig kan je zowat alles regelen via het internet. Geld overschrijven (zelfs naar buitenlandse rekeningen), bestendige opdrachten ingeven, intekenen op kasbons of obligaties, en wanneer je een effectenrekening hebt zelfs aandelen verhandelen. Je kan zelfs een aanvraag voor een persoonlijke lening, een financiering of een hypotheeklening langs elektronische weg indienen. Voor de afwikkeling daarvan moet je nog wel langs je bankkantoor gaan, dat al het voorbereide werk dan al achter de rug heeft.

Geld storten of afhalen kan (nog?) niet via het internet. Maar daar heb je dan weer de ‘flappentappers’ op elke hoek van de straat voor. Voor de banken betekent deze technologische vooruitgang een enorme kostenbesparing. Gedaan met bankkantoren waar talrijke loketbedienden zich godganse dagen hoofdzakelijk bezighouden met enerzijds geld in ontvangst nemen en uitkeren, anderzijds overschrijvingsformulieren afstempelen. Dat stelt de banken in staat mensen te laten afvloeien of hen bij te scholen tot de functie van ‘adviesbankier’: hen een persoonlijke relatie laten opbouwen met hun cliënten.

Nu zou je denken dat ik en de vele anderen die van thuis uit bankieren, daarvoor beloond worden. Vergeet het maar. In het beste geval is internetbankieren gratis, in andere gevallen betaal je er iets extra voor. Net zoals je voor een bankkaart betaalt niettegenstaande ook dat een manier is om te besparen op personeel.

Ik herinner me in dat opzicht nog steeds de toespraak van een bankier op een financieel congres, vele jaren geleden. Het ging erover hoe banken hun klanten moesten ‘opvoeden’ in het gebruik van nieuwe diensten. Eens de klanten die nieuwe diensten niet meer konden missen, kon je ze tariferen. Zwaar tariferen, zodat de diensten rendabel werden. ‘You have to boil thre frog slowly’, klonkt het.

En wat bleek? Smijt een kikker (of een cliënt) in een ketel met kokend water, en hij springt er onmiddellijk weer uit. Stop hem in een ketel met koud water en warm die langzaam op, en de kikker laat zich doodkoken. Net als ik.

Groentje-18 26 juni 2007 07:08

En wat bleek? Smijt een kikker (of een cliënt) in een ketel met kokend water, en hij springt er onmiddellijk weer uit. Stop hem in een ketel met koud water en warm die langzaam op, en de kikker laat zich doodkoken. Net als ik.
---------

Niet echt on-topic maar ik wil er toch even gebruik van maken om erop te wijzen dat dit een hardnekkige mythe is:
De kikker laat zich niet doodkoken, tenzij hij niet meer uit het water kan.

Daarin zou de ware betekenis van de metafoor moeten liggen.

On-topic: mijn leerkracht van economie zei altijd: 'een bedrijf is geen liefdadigheidsinstelling'...

Herr Flick 26 juni 2007 07:29

Inderdaad een bank is geen liefdadigheidsinstelling, ...

Nu ge kunt banken zelf ook wel wat opvoeden natuurlijk, als ze te gortig gaan doen, bolde het gewoon af, ...

Laat het ons zo stellen, mijn autoverzekering in den belziek was heel goeiekoop, ... maar ik ben dan natuurlijk ook gene gemakkelijken, ...

Prijs u zelf gelukkig in Belgie is bankieren spotgoeiekoop en bijna alle banken behalve een paar klotebanken die echt wel zwaar klote zijn, hebt ge nog een redelijk degelijke en goeie service, ... Zeker wat betreft internet bankieren, ...

Ik kan u hier stoten vertellen van de lokale bank die u per verichting bijna een euro durft factureren, .... de post doet dat hier trouwens ook bovendien hebben ze een monopolie positie wat betreft betalingen van de RAI taks , boetes etc, ... Elk italiaans gezin dat zijn taks voor de TV moet betalen mag naar de post, kedjeng 1 euro voor de betaling, ... als ge rap rijk wilt worden, ... kan tellen he, ...

Nu het internetbankier zelf trekt ook op niks het systeem van het bedrijf bv, werkt met een stoeme access database, als ik hier 1 uur creatief ga zitten doen, en ik ben geen professionele hacker, ... dan weet ik wat iedereen verdient, en kan ik hoogstwaarschijnlijk mezelf ook meer dan goed begunstigen, ... ;-) het online systeem van die bank was gewoon een nog veel grotere ramp,... zelf het KBC en Isabel systeem van 10 jaar geleden in Belgie was beter dan wat ze hier hadden,...

Nu zit ik bij iets goed en ze beginnen ook iets beter te worden, ... de bank waar ik nu bij ben is een pure internet bank die een overkoepeling is van de Capitalia bank. Enkel voor klanten die zelf hune plan kunnen trekken met internet bankieren, veel goeiekoper, maar ge moet alles zelf doen natuurlijk, maar dat is ook goed want ik heb geen tijd en goesting om naar een bank te lopen, ... Dit werkt ook met een persoonlijk contact een beetje als een verkoper die uw zaken regelt, en met een helpdesk. Verder geen kantoren of zever van uittreksels opsturen , alles online, ge kunt zelf online beleggen, uw limiet van uw VISA laten verhogen of verlagen , raadplegen hoe het met uw overschijving zit (uitgevoerd, of in de pipe line ) etc,... etc...

Ja ze vragen daar ook weer 4 € per maand voor, maar door het maken van verichtingen, storten, sparen etc, ... kan je dat bedrag op 0 krijgen,... maw trouwe klanten worden beloond,...

Chipie 26 juni 2007 08:57

Trouwe klanten, die niet goed onderhandelen, zullen alleszins niet beloond worden... Door geen enkele bank, vrees ik...

Bij Argenta krijgt men momenteel 3,25% (momenteel noemt dat e-sparen denk ik) en is voor de rest uiteraard gratis.

Herr Flick 26 juni 2007 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 2756175)
Trouwe klanten, die niet goed onderhandelen, zullen alleszins niet beloond worden... Door geen enkele bank, vrees ik...

Bij Argenta krijgt men momenteel 3,25% (momenteel noemt dat e-sparen denk ik) en is voor de rest uiteraard gratis.

Uw vrees is terecht, in dat geval kakken ze gewoon op uwe kop, ... ;-)

Jazeker 26 juni 2007 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2756084)
Nu het internetbankier zelf trekt ook op niks het systeem van het bedrijf bv, werkt met een stoeme access database

:-o 8O 8O :|

Herr Flick 26 juni 2007 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2756288)
:-o 8O 8O :|

Ja Jazeker, ...

het is een ding dat de transacties bijhoud en dan synchoniseert met een mainframe denk ik .

Vroerger werkte da ook zo, het oude ISABEL systeem werkte met dbase files, ik heb daar indertijd nog tools voor gemaakt in dbase en foxbase, (met PRG filekes eigenlijk een soort Dbase scripting)

maar waar ik van spreek is meer dan 10 jaar geleden, dien DBF file werd dan nen TXT file, (of deden ze dat nu rechtstreeks met DBF, ss... ? ) anyway, die files werden ingelezen door de mainframe van de bank die er dan de betaling of ining van cheques mee deed.

Normaal gezien zou dat met nen SQL of Oracle server moeten gebeuren over een VPN tunnel, of een versleuteld bestand, of via een of ander certificaat of wat dan ook, ik denk dat het met een certificaat gaat, maar de applicatie zelf draait op access.

En pas op ze vinden da hier wreed straf. ... nu kan ik begrijpen dat de lokale groenteboer of wijnhandelaar dat wreed straf vind, maar ik vind da nie zo straf, ... 10 jaar geleden maakten we al dingen die beter en veiliger en vooral sneller waren ,... ;-) Nu ben ik zelf wel daar volledig uit, (DBA toestanden ...) maar ik weet wel genoeg van Client Server toepassingen en Relationele Databases om te zeggen dat Access op geen kloten trekt voor dergelijke dingen ...

Da is goe voor uw CD verzameling mee bij te houden en mensen de beginselen van relationeel database design bij te brengen , maar daar houd het dan ook wel op.

Praetorian 26 juni 2007 12:27

Ik weiger pertinent om via het internet mijn transacties te doen. Zeer eenvoudig.

PollyCorrect 26 juni 2007 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2756500)
Ik weiger pertinent om via het internet mijn transacties te doen. Zeer eenvoudig.

Ik ook. Uit principe. Ik zeg: mijn pc en telefoonlijn en goeie electriciteit gebruiken om de bank centjes uit te sparen? Non, merci.

Praetorian 26 juni 2007 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 2756531)
Ik ook. Uit principe. Ik zeg: mijn pc en telefoonlijn en goeie electriciteit gebruiken om de bank centjes uit te sparen? Non, merci.

En je maakt dat ze extra mankracht moeten betalen.

Win-win wanneer er niet aan e-banking wordt gedaan.

PollyCorrect 26 juni 2007 12:44

Ik ga ook minstens 2x per maand echt naar het loket. Ken de loketbediende bij zijn voornaam. Gezellig daar. Leuke people. Men weet niet wat men mist met dat PC geleuter.

Herr Flick 26 juni 2007 12:51

Ik verlies daar teveel tijd mee, bovendien moeten ze ne capo halen om iets simpel als een europese overschijving te doen, ik doe dat dan zelf wel, online is da op minder dan 5 dagen gefixt als ge hier op de capo moet wachten en op een hoop stempels , en geleuter, ...

nee dank u, ...

Chipie 26 juni 2007 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2756500)

De commies werken dan toch met banken... :oops:

Praetorian 26 juni 2007 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2756553)
Ik verlies daar teveel tijd mee, bovendien moeten ze ne capo halen om iets simpel als een europese overschijving te doen, ik doe dat dan zelf wel, online is da op minder dan 5 dagen gefixt als ge hier op de capo moet wachten en op een hoop stempels , en geleuter, ...

nee dank u, ...

Een Europese overschrijving is op 2 minuten gebeurd in mijn bank. Kennelijk heb je echt wel een rare bank uitgekozen.
;-)

Herr Flick 26 juni 2007 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2756559)
Een Europese overschrijving is op 2 minuten gebeurd in mijn bank. Kennelijk heb je echt wel een rare bank uitgekozen.
;-)

Dit zijn Italiaanse banken he Praetorian, ...

en dat is een verhaal op zich hoor, ... ik heb dus een internetbank moeten zoeken om een deftige service te krijgen enig ander alternatief dat op iets trekt is Deutsche Bank, maar de ander gaven mij nen beteren deal ,... ;-)

lantjes 26 juni 2007 13:13

Citaat:

Argenta was wel de enige die me kosten durfde aanrekenen voor het SLUITEN van een rekening na een sterfgeval.....integer bankske....:oops:

Groentje-18 26 juni 2007 13:39

Citaat:

Voil�*.

Gun 26 juni 2007 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 2756531)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2756535)
En je maakt dat ze extra mankracht moeten betalen.

Win-win wanneer er niet aan e-banking wordt gedaan.

Maar je moet wel naar de bank om een eenvoudige transactie uit te voeren ... verlies-verlies!

Gun 26 juni 2007 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2756559)
;-)

2 minuten ... no way ... reken eens de tijd om u naar de bank te begeven en terug te komen ...

Herr Flick 26 juni 2007 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2756723)
2 minuten ... no way ... reken eens de tijd om u naar de bank te begeven en terug te komen ...

Ik reken zelf al de tijd om het URL in te tikken ,... ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be