Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wanneer wordt de kroonprins koning? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91863)

I amsterdam 27 juni 2007 08:06

Wanneer wordt de kroonprins koning?

Staatshoofden van koninklijke bloede werken vaak veel te lang door.
Wordt het niet eens tijd dat de kroonprins koning wordt?

Belgische koning breekt deel dijbeen

ANP

BRUSSEL - De Belgische koning Albert II heeft dinsdagmiddag de hals van zijn dijbeen gebroken. Dit gebeurde bij een val, aldus de persdienst van het paleis. De 73-jarige koning bevond zich in zijn kasteel in Laken. Hij wordt dinsdagavond nog geopereerd in het Sint-Jansziekenhuis in Brussel. Zijn vrouw, koningin Paola, is bij hem. Over de gezondheidstoestand van Albert is niets meer bekendgemaakt.

De operatie duurt ongeveer twee uur en het herstel neemt twee tot drie dagen in beslag, aldus een orthopedisch arts in Brussel. Hij uitte de verwachting dat de koning weer snel ter been zou moeten zijn.
Dijbeenhalsbreuken komen vaak voor bij oudere mensen. Ze staan in verband met osteoporose en treden vaak op na kleine voorvalletjes, zoals vallen.

manta 27 juni 2007 08:16

Waarschijnlijk houden ze Albert nog wel een tijdje aan .
Eerst moeten ze zien dat er een regering komt , en dat zal lastig genoeg zijn ...Als ze dan nog moeten rekening houden met een eventuele troonwissel ....
De eed van de nieuwe Vlaamse minister-president wordt aan het ziekebed gedaan ... Een teken aan de wand dat filippeke niet in staat wordt geacht om de honneurs waar te nemen ....;-)

Wiley E Coyote 27 juni 2007 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 2758184)
Waarschijnlijk houden ze Albert nog wel een tijdje aan .

Beste garantie voor de monarchie... Albert is redelijk graag gezien bij de bevolking...

Filip daarentegen is een wandelend argument voor de republiek...

Citaat:

De eed van de nieuwe Vlaamse minister-president wordt aan het ziekebed gedaan ... Een teken aan de wand dat filippeke niet in staat wordt geacht om de honneurs waar te nemen ....;-)
Niet echt, zolang de Fluppe niet tot regent is aangesteld blijft de koninklijke macht bij Albert. En ik betwijfel dat men voor een dergelijke futiliteit zoals het dijbeen breken een regent aanstelt.

Antoon 27 juni 2007 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 2758173)
Wanneer wordt de kroonprins koning?

O mijn God. Alleen al de gedachte.

Den Ardennees 27 juni 2007 09:00

de uitleg is zeer simpel: een Belgische koning regeert tot aan zijn dood. Dat is altijd al zo geweest (behalve Leopold III, maar dat was wegens de koningskwestie)

Bert Bubber 27 juni 2007 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2758233)
de uitleg is zeer simpel: een Belgische koning regeert tot aan zijn dood. Dat is altijd al zo geweest (behalve Leopold III, maar dat was wegens de koningskwestie)

De koningin ook ? Als Bibber morgen den hoek omgaat, dan hebben we er meteen drie !!! ZALIG is dat .:evil:
En nee, ik bedoel niet regeren, maar 'gewoon' koningin zijn

stef!en 27 juni 2007 09:20

Citaat:

Belgische koning breekt deel dijbeen

ANP

BRUSSEL - De Belgische koning Albert II heeft dinsdagmiddag de hals van zijn dijbeen gebroken. Dit gebeurde bij een val, aldus de persdienst van het paleis. De 73-jarige koning bevond zich in zijn kasteel in Laken. Hij wordt dinsdagavond nog geopereerd in het Sint-Jansziekenhuis in Brussel. Zijn vrouw, koningin Paola, is bij hem. Over de gezondheidstoestand van Albert is niets meer bekendgemaakt.

De operatie duurt ongeveer twee uur en het herstel neemt twee tot drie dagen in beslag, aldus een orthopedisch arts in Brussel. Hij uitte de verwachting dat de koning weer snel ter been zou moeten zijn.
Dijbeenhalsbreuken komen vaak voor bij oudere mensen. Ze staan in verband met osteoporose en treden vaak op na kleine voorvalletjes, zoals vallen.

Ik hoop namelijk dat Filip nooit koning gaat worden, maar ja...

Eenmaal dat koning Albert overleden is, is het Filip die koning gaat worden.

Distel 27 juni 2007 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 2758232)
O mijn God. Alleen al de gedachte.

Ken jij een betere manier om in het "republiek-monarchie"-debat een pak twijfelaars aan de democratische kant te krijgen? :P

manta 27 juni 2007 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stef!en (Bericht 2758271)
Ik hoop namelijk dat Filip nooit koning gaat worden, maar ja...

Eenmaal dat koning Albert overleden is, is het Filip die koning gaat worden.

Die lijkt me zelfs voor de meest fanatieke royalist de slechtste keuze ...
Iemand al zoveel Bushismes op z'n palmares heeft staan :lol:
Laurent is uitgesloten wegens het Laurent zijn ...
De enige "normale" persoon in die familie lijkt me Astrid , maar mischien zou de regeringsvorming mooi kunnen samengaan met het verdwijnen van de monarchie...8-) Ineens korte pijn se ..

Den Ardennees 27 juni 2007 09:31

oh, van Boudewijn zeiden ze ook op voorhand dat hij het niet kon, en kijk eens wat een goede koning hij uiteindelijk geworden is.

Wiley E Coyote 27 juni 2007 09:35

Zo een goede koningt dat de politiek bepaalde procedures uit de grondwet diende te misbruiken omdat meneer het vertikte zijn grondwettelijke taak, namelijk het tekenen van wetten, uit te voeren.

Hans1 27 juni 2007 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2758300)
Zo een goede koningt dat de politiek bepaalde procedures uit de grondwet diende te misbruiken omdat meneer het vertikte zijn grondwettelijke taak, namelijk het tekenen van wetten, uit te voeren.

Dat vond ik nu juist knap van hem. Een beetje risico nemen mag wel eens. Hij mag er alleen niet mee overdrijven.

Patje48 27 juni 2007 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 2758294)
Die lijkt me zelfs voor de meest fanatieke royalist de slechtste keuze ...
Iemand al zoveel Bushismes op z'n palmares heeft staan :lol:
Laurent is uitgesloten wegens het Laurent zijn ...
De enige "normale" persoon in die familie lijkt me Astrid , maar mischien zou de regeringsvorming mooi kunnen samengaan met het verdwijnen van de monarchie...8-) Ineens korte pijn se ..

En tegelijkertijd met het uitroepen van de Vlaamse republiek.....

manta 27 juni 2007 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patje48 (Bericht 2758336)
En tegelijkertijd met het uitroepen van de Vlaamse republiek.....

:cheer: :vlaander: :cheer:

Jan Meuleman 27 juni 2007 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2758233)

Je bedoelt tot de Walen hem buiten geshot hadden. En uitschrik doet de Berten nu alles wat de Walen dicteren.

Essevee_VL 27 juni 2007 10:19

Citaat:

Ik denk toch dat een koning, koning blijft totdat hij sterft.

Wiley E Coyote 27 juni 2007 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2758318)
Dat vond ik nu juist knap van hem. Een beetje risico nemen mag wel eens. Hij mag er alleen niet mee overdrijven.

Wel, persoonlijk vind ik dat dit overdrijven was. De grondwet is geen vodje papier. Indien hij echt gewetensbezwaren had om de abortuswet te ondertekenen had hij consequent dienen te zijn en dus tot de conclusie komen dat hij niet langer in staat was om zijn grondwettelijke taken te vervullen en dat hij daardoor zijn legitimiteit als koning opgaf en derhalve diende te abdiceren.

Jan Meuleman 27 juni 2007 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2758296)
oh, van Boudewijn zeiden ze ook op voorhand dat hij het niet kon, en kijk eens wat een goede koning hij uiteindelijk geworden is.

Hij ging zelfs Happart bezoeken langs de autostrade. Weigerde de abortuswet te ondertekenen, arrangeerde een abortus voor het vriendinnetje van de Lorre, en liet toe om Loemumba te liquideren.
Goede koning hé.

Wiley E Coyote 27 juni 2007 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 2758436)
Ik denk toch dat een koning, koning blijft totdat hij sterft.

In België is dat de traditie - als men al van een traditie kan spreken met één enkele abdicatie op meer dan 175 jaar - dat de afgetreden monarch de titel van koning blijft voeren zonder de daaraan gekopplde macht te hebben. Normaal gezien blijft men in belgië koning tot der dood. Leopold III was de anomalie.

In andere landen bijvoorbeeld Nederland waar men wel een traditie van troonsafstand heeft, is er slechts één Koning(in), zowel qua titel als qua macht. Zo werd koningign Willemina weer prinses Willemina en koningin Juliana weer prinses Juliana na hun aftreden.

Lord Vader 27 juni 2007 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2758300)

Koning Boudewijn misbruikte de bekrachtiging niet, in zijn brief van 30 maart 1990 vroeg hij immers aan de regering en het parlement om een juridische oplossing uit te werken zodat hij niet tegen zijn geweten in deze wet zou moeten bekrachtigen en de goede werking van de democratische instellingen zou belemmeren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be