Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Klacht van Groen na toespraak VB'er in VL-Brabant (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91881)

Brusseleir 27 juni 2007 16:13

Klacht van Groen na toespraak VB'er in VL-Brabant

Groen! dient klacht in na toespraak VB'er in Vlaams-Brabant

Groen! heeft klacht neergelegd bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) tegen de toespraak die Nico Creces (Vlaams Belang) gisteren hield in de Vlaams-Brabantse provincieraad. Raadslid Luk Debraekeleer (Groen!) gaat de andere fractieleiders in de raad vragen een gezamenlijke protestverklaring op te stellen. Tijdens de bewuste toespraak verlieten een 20-tal raadsleden uit protest de zaal.

Spuwbakken
In het kader van zijn kritiek op het "prinsheerlijk onthaal" dat nieuwkomers in ons land te beurt valt, suggereerde Creces onder meer spuwbakken te subsidiëren "om het onderrochelen door minderheidsgroepen van sporthallen te voorkomen".

"In Wemmel moesten ze onlangs vaststellen dat bepaalde minderheidsgroepen voor hun geloof hun speeksel niet mogen inslikken en de sporthal wordt ondergerocheld", aldus Creces. Hij suggereerde daarnaast ook de mammobiel groen te schilderen en "imam-mobiel" te noemen.

"Afschuwelijk"
Sprekers zoals Joël Vander Elst (Open Vld) en Luk Debraekeleer (Groen!) gaven nadien uiting aan hun afschuw voor "deze verwerpelijke toespraak". Michel Dandoy (UF) stelde te hopen dat de Vlaamse partijen nu eindelijk inzien wat een racistische partij het Vlaams Belang wel is. Debraekeleer hoopt op een optreden van het CGKR en een gezamenlijke actie van de andere democratische partijen.

Ironie
In een mededeling laat Jan Laeremans, fractievoorzitter van het Vlaams Belang in de provincieraad, weten dat zijn partij in haar toespraak "op geen enkele manier een hele bevolkingsgroep heeft willen stigmatiseren, maar wel het beleid van de provincie heeft willen aanklagen dat erin bestaat om zoveel mogelijk eieren te leggen onder alle nieuwkomers, wanwaar ze ook zijn en wat hun gebruiken ook zijn". De uitspraken over de rochelende sportbeoefenaars waren in dit kader louter ironisch bedoeld. (belga/hln)

Ik vind dit er persoonlijk weer eens over vanwege het VL B...

lombas 27 juni 2007 16:23

Als het gebeurt, en je zegt dat het gebeurt, kan het toch niet strafbaar zijn?

In Nederland zou het verwerkt worden tot vletig onderwerp voor menige cabaretvulling.

Maar ja, die bende zuurpruimen hier.

Brandaan 27 juni 2007 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir (Bericht 2759292)
Groen! dient klacht in na toespraak VB'er in Vlaams-Brabant

Groen! heeft klacht neergelegd bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) tegen de toespraak die Nico Creces (Vlaams Belang) gisteren hield in de Vlaams-Brabantse provincieraad. Raadslid Luk Debraekeleer (Groen!) gaat de andere fractieleiders in de raad vragen een gezamenlijke protestverklaring op te stellen. Tijdens de bewuste toespraak verlieten een 20-tal raadsleden uit protest de zaal.

Spuwbakken
In het kader van zijn kritiek op het "prinsheerlijk onthaal" dat nieuwkomers in ons land te beurt valt, suggereerde Creces onder meer spuwbakken te subsidiëren "om het onderrochelen door minderheidsgroepen van sporthallen te voorkomen".

"In Wemmel moesten ze onlangs vaststellen dat bepaalde minderheidsgroepen voor hun geloof hun speeksel niet mogen inslikken en de sporthal wordt ondergerocheld", aldus Creces. Hij suggereerde daarnaast ook de mammobiel groen te schilderen en "imam-mobiel" te noemen.

"Afschuwelijk"
Sprekers zoals Joël Vander Elst (Open Vld) en Luk Debraekeleer (Groen!) gaven nadien uiting aan hun afschuw voor "deze verwerpelijke toespraak". Michel Dandoy (UF) stelde te hopen dat de Vlaamse partijen nu eindelijk inzien wat een racistische partij het Vlaams Belang wel is. Debraekeleer hoopt op een optreden van het CGKR en een gezamenlijke actie van de andere democratische partijen.

Ironie
In een mededeling laat Jan Laeremans, fractievoorzitter van het Vlaams Belang in de provincieraad, weten dat zijn partij in haar toespraak "op geen enkele manier een hele bevolkingsgroep heeft willen stigmatiseren, maar wel het beleid van de provincie heeft willen aanklagen dat erin bestaat om zoveel mogelijk eieren te leggen onder alle nieuwkomers, wanwaar ze ook zijn en wat hun gebruiken ook zijn". De uitspraken over de rochelende sportbeoefenaars waren in dit kader louter ironisch bedoeld. (belga/hln)

Ik vind dit er persoonlijk weer eens over vanwege het VL B...

En wat is nu precies de reden voor de aanklacht? Ik zie in het artikel geen enkel uitspraak staan die daarvoor in aanmerking hoort te komen.

Jan van den Berghe 27 juni 2007 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2759349)
En wat is nu precies de reden voor de aanklacht? Ik zie in het artikel geen enkel uitspraak staan die daarvoor in aanmerking hoort te komen.

Ach, je weet dat toch in dit geval: Barbertje zal en moet hangen...

Antoon 27 juni 2007 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2759349)

Correct. Maar dat is dan zonder rekening te houden met de creativiteit die het CGKR aan de dag legt om klachten tegen het Vlaams Belang en tegen Vlamingen in het algemeen ontvankelijk te kunnen verklaren. In dezelfde mate als hun creativiteit om klachten over echte racistische daden te kunnen onontvankelijk verklaren wanneer de feiten door allochtonen worden uitgevoerd.

Uh-Huh 27 juni 2007 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2759325)
Als het gebeurt, en je zegt dat het gebeurt, kan het toch niet strafbaar zijn?

In Nederland zou het verwerkt worden tot vletig onderwerp voor menige cabaretvulling.

Gij zult lief zijn, of gij zult niet zijn?

Ik vind het niet lief van minderheidsgroepen om sporthallen onder te rochelen én ik vind daarvoor de, niet eens zo dubbelzinnige, steek van Creces naar de islam toe ook niet lief.

Zo'n voorvallen kunnen misschien leuk zijn voor cabaretvulling maar lossen de echte problemen niet op.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2759325)
Maar ja, die bende zuurpruimen hier.

:-P

Nu, ik moet toegeven dat ik een klacht bij het CGKR ook wel overdreven vind.

Jan van den Berghe 27 juni 2007 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 2759442)

Ik vind het niet lief van minderheidsgroepen om sporthallen onder te rochelen én ik vind daarvoor de, niet eens zo dubbelzinnige, steek van Creces naar de islam toe ook niet lief.

Niet lief zijn, lijkt me nog steeds geen misdaad te zijn... Maar goed, tegenwoordig weet je dat nooit meer zeker.

Uh-Huh 27 juni 2007 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2759447)
Niet lief zijn, lijkt me nog steeds geen misdaad te zijn... Maar goed, tegenwoordig weet je dat nooit meer zeker.

Hoe typisch van u om een deel van mijn post te negeren...

Jan van den Berghe 27 juni 2007 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 2759456)
Hoe typisch van u om een deel van mijn post te negeren...

Neen, dat doe ik niet. Ik stip gewoon aan dat er bij heel veel mensen tegenwoordig een soort rare houding is ontstaan: "Je moet lief zijn, en o wee wie dat niet is. Dan gaan we kijven..."

Knuppel 27 juni 2007 17:16

Citaat:

ik vind daarvoor de, niet eens zo dubbelzinnige, steek van Creces naar de islam toe ook niet lief.
Foei! Je geeft hier ondubbelzinnig toe dat het wel degelijk moslims zijn die geen weg weten met hun rochels. Hopelijk voor jou heb je geen lidkaart van een antirochel- en pro-spuwbakkenpartij want dan wéét je wat je te wachten staat, hé?

Uh-Huh 27 juni 2007 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2759460)
Neen, dat doe ik niet. Ik stip gewoon aan dat er bij heel veel mensen tegenwoordig een soort rare houding is ontstaan: "Je moet lief zijn, en o wee wie dat niet is. Dan gaan we kijven..."

Neen, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat het overbodig was om de islam aan te vallen.

Raven 27 juni 2007 17:20

Elke praktisch ingestelde moslim zou tijdens de ramadan zich begeven in openbare gebouwen. Er is geen wet die verbiedt eens goed die grochel te spuwen.

Als dat terecht komt in een zwembad vol autochtone kleine kindjes is dat louter toevallig. Laten we daar ongemeend tegen protesteren. Iedereen blij.

Uh-Huh 27 juni 2007 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2759464)
Foei! Je geeft hier ondubbelzinnig toe dat het wel degelijk moslims zijn die geen weg weten met hun rochels. Hopelijk voor jou heb je geen lidkaart van een antirochel- en pro-spuwbakkenpartij want dan wéét je wat je te wachten staat, hé?

Huh? Creces betrekt de islam er totaal overbodig bij. Geloven je nu echt dat de oorzaak van het probleem ligt aan de godsdienst van die jongeren?

Uh-Huh 27 juni 2007 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2759470)
Elke praktisch ingestelde moslim zou tijdens de ramadan zich begeven in openbare gebouwen. Er is geen wet die verbiedt eens goed die grochel te spuwen.

Als dat terecht komt in een zwembad vol autochtone kleine kindjes is dat louter toevallig. Laten we daar ongemeend tegen protesteren. Iedereen blij.

Sinds wanneer mag een moslim z'n speeksel niet meer inslikken tijdens de ramadan?! Wtf? Dat is toch gewoon een biologische reactie.

En als er écht zo van die idioten rondlopen die dat geloven, kunnen ze als "praktisch, ingestelde moslims" tijdens die periode beter wegblijven uit sporthallen.

Raven 27 juni 2007 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 2759474)
Huh? Creces betrekt de islam er totaal overbodig bij. Geloven je nu echt dat de oorzaak van het probleem ligt aan de godsdienst van die jongeren?

Omdat in Islam de kleur van wit speeksel een bevestiging is van de reinheid. Als men dus "speekselt" is dit een teken dat men vast zoals het hoort.

Dit is een islamitisch gegeven trouwens wiens oorsprong ik bewust niet vermeld.

Uh-Huh 27 juni 2007 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2759484)
Omdat in Islam de kleur van wit speeksel een bevestiging is van de reinheid. Als men dus "speekselt" is dit een teken dat men vast zoals het hoort.

Dit is een islamitisch gegeven trouwens wiens oorsprong ik bewust niet vermeld.

Wat een gezever! :rofl:

Raven 27 juni 2007 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 2759490)
Wat een gezever! :rofl:

Paracelsus 27 juni 2007 17:36

Die is rijp voor huize Guislain.

Ik vind de gebruikte woorden wat laag bij de gronds, maar geen reden om bij het CGKR te gaan aankloppen. Natuurlijk was dit enigzins te voorzien.

"Michel Dandoy (UF) stelde te hopen dat de Vlaamse partijen nu eindelijk inzien wat een racistische partij het Vlaams Belang wel is"
Wat wil die daar mee zeggen? Die denkt dat hij het warm water uitgevonden heeft zeker?

lombas 27 juni 2007 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 2759442)

Inderdaad, en vooral niet verhitst reageren als iemand iets beledigend tegen je zegt.

De tijden dat ik gepest werd, sjonge, echt, als er nog maar iemand raar naar me kijkt sta ik al met een stap in 't politiekantoor.

Citaat:

Ik vind het niet lief van minderheidsgroepen om sporthallen onder te rochelen
Hangt er van af wie de eigenaar is.

Citaat:

én ik vind daarvoor de, niet eens zo dubbelzinnige, steek van Creces naar de islam toe ook niet lief.
Inderdaad. Maar ja, je bent een ras-echte VB'er of niet eh. Die mannen moet ook genoeg populistisch gezweem uitdragen zodat ze genoeg stemmen krijgen om 's avonds moeder de vrouw en zoon en dochter (zoon enkele jaren ouder dan de dochter, uiteraard, moeder iets jonger dan hij en ook een hoofd kleiner van gestalte) bokes voor te kunnen schotelen eh.

Citaat:

Zo'n voorvallen kunnen misschien leuk zijn voor cabaretvulling maar lossen de echte problemen niet op.
Probleem, probleem, 't is wat je er van maakt. Ik heb er al in elk geval geen last van - mij zie je niet in sporthallen.

Moehaha.

Citaat:

Nu, ik moet toegeven dat ik een klacht bij het CGKR ook wel overdreven vind.
Dat zijn meestal die mensen die vroeger pas stopten met huilen bij een schaafwondje als mama er een kusje op had gegeven.

Uh-Huh 27 juni 2007 18:03

:lol:

Conclusie: blijkbaar is er er een probleem voor en door sommige mensen in sommige sporthallen. En blijkbaar zijn sommige mensen niet tevreden met de oplossing voor het probleem.

Pff...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be