![]() |
Nu gaan ze te ver!
Protectionisme ten top?
Europees commissaris Neelie Kroes van mededinging steekt een stokje voor de geplande overname van Aer Lingus door Ryanair. Kroes vreesde dat de overname schadelijk zou zijn voor consumenten en zou leiden tot hogere prijzen voor de 14 miljoen passagiers die binnen Europa jaarlijks van en naar Ierland vliegen. Ryanair voerde zijn belang in Aer Lingus vorig jaar november op tot 26% en wilde een meerderheid van de aandelen verwerven. Kroes begon vorig jaar december een onderzoek naar de geplande overname. Dat ze een fusie tegenhoudt is zeer uitzonderlijk: dat deed ze slechts één keer eerder. Ryanair-topman Michael O'Leary kondigde al aan dat hij bij een "nee" van Kroes in beroep zal gaan. O'Leary beweerde dat het besluit van Kroes politiek gemotiveerd is. De Ierse regering met ruim 25 % van de aandelen in handen, zou de enige partij zijn die tegen de overname is. Ryanair had via de overname transatlantische en vluchten naar de VS willen beginnen. Ryanair is een prijsvechter die vliegt op 400 routes in heel Europa en meer dan 40 miljoen internationale passagiers vervoerde in 2006. Het is daarmee één van de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, groter dan bijvoorbeeld Air France of Lufthansa. Monopolie. Aer Lingus heeft ongeveer 80 routes en vervoerde vorig jaar meer dan 8.6 miljoen passagiers. Als de twee bedrijven waren gefuseerd hadden ze 80 procent van alle Europese vluchten op de Ierse hoofdstad Dublin in handen gehad. Volgens Kroes concurreren de twee maatschappijen momenteel op 35 lijnen. Na een fusie zouden ze op 22 lijnen samen een monopolie hebben gehad. Niet goed voor de consument, aldus Kroes. Consumentenbelangen. "Ons besluit om deze overname te verbieden is cruciaal om de belangen van Ierse en andere consumenten te garanderen, die zwaar afhankelijk zijn van luchttransport. Monopolies zijn slecht voor consumenten omdat ze de keus beperken, lagere kwaliteit geven en leiden tot hogere prijzen. Goedkope maatschappijen als Ryanair zijn daarop geen uitzondering. En wat zijn de voorstellen van Ryanair, voldoende om de zorgen weg te nemen." (persbericht via http://www.vrijspreker.nl/vs/item/20...onisme-ten-top ). Nu gaan ze te ver!!!!!! Ik wil goedkoop naar Amerika vliegen basta! |
Het lijkt inderdaad paradoxaal : een monopolie dat er op uit is de prijs te verlagen ? We zien inmiddels waar de fusie tussen Virgin en Brussels air toe leidde : een verslechte service voor de "goedkope" passagiers en een maatschappij die sarkastisch komt vertellen dat indien men service wenst die maar moet betalen. Ryanair voert wel propaganda onder het label "goedkoop moet kunnen" - maar bedoelt eigenlijk "meer winst moet kunnen" -
Hij moet overigens niet zagen; er staan hem nog rechtsmiddelen genoeg ter beschikking om zijn "recht" te verkrijgen & als grote firma heeft hij geen behoefte aan een fusie om op Noord-Amerika te kunnen vliegen ! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Over dat laatste hé, ik ken die gast niet en hij interesseert me ook niet!;-) Ik ben hier de geldwolf en dat is het enige wat me interesseert!:-D |
De vliegtuigtickets zijn maar een klein deel van het plaatje. Wat Ryanair allemaal krijgt van activiteiten op de grond, is een pak meer. Een luchthaven bestaat uit veel meer dan alleen wat vliegtuigen die op en af gaan.
|
Ik vind dit soort protectionistische maatregels allesbehalve slecht. Monopolievorming leidt praktisch altijd tot prijsverhogingen, dus waarom is het zo vreemd dat een staat of supranationaal orgaan zich hiertegen zou verzetten in het belang van de consument? Ik vind dit juist een goede zaak: de EU is voor veel mensen iets waar ze geen voeling mee hebben, iets 'veraf'. Door dit soort maatregelen kan de Unie op termijn komaf maken met dat beeld dat veel gewone mensen ervan hebben. Just my two cents...
|
Citaat:
Momenteel bestaat er nog geen low-cost carrier die tussen de States en EU vliegen. Maar met het OAA-akkoord bestaan daar nu alle mogelijkheden toe. Low-cost carriers zijn ook een recent fenomeen die voor een revolutie in de markt van luchtvaart gezorgd hebben. De hele markt is nu druk bezig om zich te hervormen en aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Low-cost carriers hebben daar een grote rol in gespeeld. Je moet de markt nog even tijd gunnen en voor je het goed en wel zal beseffen zul je binnenkort met een low-cost carrier naar de States kunnen vliegen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Denk je dat inspraak de zaken zal verbeteren? Checks & balances is alles wat we nodig hebben en daar heeft de EU absoluut geen gebrek aan. Met indoctrinatie bedoel ik misplaatste kritiek die iedere dag in de verf wordt gezet. Is niet specifiek op u bedoeld gezien u duidelijk een constructieve houding aanneemt. Maar het lijkt wel een sport geworden om de EU af te breken. En daarbij gaat het heus niet om enkele personen, maar om een massa geïndoctrineerden die niet eens de moeite nemen om het project van dichtbij te onderzoeken. Enkel door een constructieve houding kunnen we evolueren. |
Citaat:
|
Er is niks mis met monopolies zolang ze anderen maar niet hinderen om concurrentie op te zetten. Microsoft doet dit bijvoorbeeld wel door hun broncode niet vrij te geven en bij elke computer een OEM-licensie te geven. Maar goed, ik zie het probleem niet. Waarom moet dit nu weer?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be