Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Knack: Dialect speken is allochtonen discrimineren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92019)

dejohan 30 juni 2007 17:21

Knack: Dialect praten is allochtonen discrimineren

"Door de openbare ruimte te vullen met de volkstaal versturen wij een signaal naar de nieuwkomer dat zegt: wij hebben ons clubje taalkundig afgebakend, en zélfs als u volmaakt Nederlands leert, zult u er nog geen fluit van begrijpen. Golle Arabisch? Waaile Antwaarps! ":-D

Volledige tekst:
http://www.knack.be/blog/blog.jsp?si...ie&rubriekID=0

andev 30 juni 2007 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 2765118)
"Door de openbare ruimte te vullen met de volkstaal versturen wij een signaal naar de nieuwkomer dat zegt: wij hebben ons clubje taalkundig afgebakend, en zélfs als u volmaakt Nederlands leert, zult u er nog geen fluit van begrijpen. Golle Arabisch? Waaile Antwaarps! ":-D

Volledige tekst:

Niet te begrijpen hoe zoveel "arabieren" en anderen toch zo hun best doen om hier te belanden en te blijven, als we zien en horen hoe slecht ze het hier toch hebben! En dan beginnen ze nog met de rest van hun familie en hun halve dorp ook naar hier te laten komen! Puur masochistisch... of zouden er andere redenen zijn?

HAMC 30 juni 2007 18:28

Allee joeng, wa zegde na?

Andy 30 juni 2007 19:34

bs. In het Antwerpse spreken die zgn allochtonen vlot Antwerps.

HAMC 30 juni 2007 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andy (Bericht 2765308)
bs. In het Antwerpse spreken die zgn allochtonen vlot Antwerps.

Hey, als de knack het zegt zal het toch wel waar zijn zeker.

De schoofzak 30 juni 2007 20:56

Dat madammeke dat daar in de buurt van Kortrijk haren hoofddoek mocht ophouden, met felicitaties van Laeken, in dat delikatessenbedrijf, sprak anders behoorlijk sappig verkavelingsWestVlaams.

HAMC 30 juni 2007 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2765436)
Dat madammeke dat daar in de buurt van Kortrijk haren hoofddoek mocht ophouden, met felicitaties van Laeken, in dat delikatessenbedrijf, sprak anders behoorlijk sappig verkavelingsWestVlaams.

Ja? Was dat zo? Ik heb die nooit horen praten.

Ik wil eigenlijk ook wel weten wat daar nu echt gebeurd is, ik zou geld geven om het gerechterlijk dossier van die zaak is te lezen.

StevenNr1 30 juni 2007 22:12

buiten Eppinks bijdrages zowat de stomste opinie die ik al in Knack las ;-)

HAMC 30 juni 2007 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2765575)
buiten Eppinks bijdrages

Ja die man is wel scherp hé.

StevenNr1 30 juni 2007 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 2765577)
Ja die man is wel scherp hé.

gewoon een idioot :-D

HAMC 30 juni 2007 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2765583)
gewoon een idioot :-D

Dan toch een idioot met een klare kijk op de belgische politiek.

StevenNr1 30 juni 2007 23:42

vind je?

HAMC 30 juni 2007 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2765687)
vind je?

Ja, ik heb hem een paar maal een juiste interpretatie van politieke gebeurtenissen weten vertellen. Ik zeg niet dat alles wat hij zegt juist is, zo goed ken ik hem ook niet.

StevenNr1 30 juni 2007 23:46

kan zijn hoor
het enige wat ik al leuk vond van hem, geen peilingen meer voor de verkiezingen

DaBlacky 1 juli 2007 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 2765438)
Ja? Was dat zo? Ik heb die nooit horen praten.

Ik wil eigenlijk ook wel weten wat daar nu echt gebeurd is, ik zou geld geven om het gerechterlijk dossier van die zaak is te lezen.

Probeer eens bij de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Kortrijk. Een neen hebt ge, een ja kunt ge krijgen :p

PS: laat ons dan ook iets weten, he ;)

UFSIA 1 juli 2007 01:43

Citaat:

"Door de openbare ruimte te vullen met de volkstaal versturen wij een signaal naar de nieuwkomer dat zegt: wij hebben ons clubje taalkundig afgebakend, en zélfs als u volmaakt Nederlands leert, zult u er nog geen fluit van begrijpen. Golle Arabisch? Waaile Antwaarps! "
Dat lijkt me toch te kloppen , maar je moet het breder zien ... niet gewoon allochtoon/autochtoon ...

neem nu de Turken - derde generatie - wiens ouders en grootouders in Antwerpen woonden , dat zijn geen nieuwkomers en die babbelen goed antwaarps maar daar gaat het niet om.

De tekst zegt "nieuwkomers", maar ja dat klopt ergens toch he ... allez kunnen wij Antwerpenaren er aan doen dat pakweg die Limburgers zo traag zijn en niet meekunnen in de metropool ?

Vlaanderen kunnen we vlot indelen :
1 Antwerpen, aka de metropool
2 de rest, aka over 't water, aka de parking

Mensen die niet uit 1 komen zijn nu eenmaal inferieur vergeleken met mensen die wel uit 1 komen. Dat heeft met discriminatie nikske te moaken. De senioor is gewoon superieur aan de rest , daare motte we ni oever zieveren ei.

mvg. Sint Ignacius

omaplop 1 juli 2007 13:02

Ik vind dat Knack daar wel een punt scoort. De verdwijning van het Nederlands en de komst van het dialect , vooral op TV, vind ik verontrustend.
Ik ben echt voorstander van het behoud van het dialect, maar in de omgangstaal tussen streekgenoten.

Die opmerking van dat dialect hoor ik ook van veel Walen, die moeite doen om Nederlands te spreken, maar in het dialect te woord worden gestaan en er dus geen iota van begrijpen.

Als alle fervente Vlamingen (zoals heel veel hier op het forum, waaronder ik mezelf ook reken) nu eens minstens de moeite deden om onbekenden in het ABN aan te spreken,dan zou dat zeker een bewijs zijn van hun fierheid over hun taal;

Nogmaals: ik ben wel voorstander van het behoud van de dialecten en vermits ik al zowat in alle Vlaamse provincies heb gewoond, begrijp ik ze allemaal.Alleen, dialect moet enkel onder streekgenoten gebruikt worden en zeker niet op TV.

Trouwens, meer en meer Vlamingen zijn zelfs het ABN niet meer machtig en je kan meestal bepalen van welke streek ze afkomstig zijn.

1handclapping 1 juli 2007 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 2765118)

Volledige tekst:

In de meeste havensteden is het haven-antwerps een algemeen aanvaarde "Lingua Franca". Dat een 3de generatie "allochtoon" geen dialect zou kunnen praten lijkt me hilarisch !

StevenNr1 1 juli 2007 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 2766298)
Ik vind dat Knack daar wel een punt scoort. De verdwijning van het Nederlands en de komst van het dialect , vooral op TV, vind ik verontrustend.
Ik ben echt voorstander van het behoud van het dialect, maar in de omgangstaal tussen streekgenoten.

Die opmerking van dat dialect hoor ik ook van veel Walen, die moeite doen om Nederlands te spreken, maar in het dialect te woord worden gestaan en er dus geen iota van begrijpen.

Als alle fervente Vlamingen (zoals heel veel hier op het forum, waaronder ik mezelf ook reken) nu eens minstens de moeite deden om onbekenden in het ABN aan te spreken,dan zou dat zeker een bewijs zijn van hun fierheid over hun taal;

Nogmaals: ik ben wel voorstander van het behoud van de dialecten en vermits ik al zowat in alle Vlaamse provincies heb gewoond, begrijp ik ze allemaal.Alleen, dialect moet enkel onder streekgenoten gebruikt worden en zeker niet op TV.

Trouwens, meer en meer Vlamingen zijn zelfs het ABN niet meer machtig en je kan meestal bepalen van welke streek ze afkomstig zijn.

Een klankje (zoals de Antwerpse 'a') verandert niets aan de taal op zich, kan dat problemen geven om te begrijpen? Dat is toch iets helemaal anders dan mensen die echt dialectwoorden gebruiken, wat ik toch niet vaak hoor.

Herr Oberst 1 juli 2007 13:11

Leve het dialect!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be