Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Het recht om uit de democratie te stappen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92050)

Heftruck 2 juli 2007 01:33

Het recht om uit de democratie te stappen?

Hebben mensen volgens jou het recht om uit de democratie (zich dus losmaken van de staat en de overheid) te stappen? Of moet men altijd ergens bij aangesloten zijn, met dwang indien nodig?

baseballpolitieker 2 juli 2007 02:32

Ze hebben dat recht maar waar ze dan gaan wonen...

Heftruck 2 juli 2007 04:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2767520)
Ze hebben dat recht maar waar ze dan gaan wonen...

In hun eigen huis tiens. Da's nog steeds hun eigendom. :?

Bovenbuur 2 juli 2007 06:51

Ik vind het een vage stelling, en heb maar 'iets anders' ingevuld. Ik vind bijvoorbeeld niet dat een pedofiel zijn huis tot aparte staat mag benoemen en daardoor niks misdaan heeft.

Kay_ 2 juli 2007 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2767527)
In hun eigen huis tiens. Da's nog steeds hun eigendom. :?

Maar op welk grondgebied ligt dat?

Libro 2 juli 2007 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2767498)
Hebben mensen volgens jou het recht om uit de democratie (zich dus losmaken van de staat en de overheid) te stappen? Of moet men altijd ergens bij aangesloten zijn, met dwang indien nodig?

Goeie vraag, ik ben de overheid ook dikwijls meer dan beu, maar hoe de uitstap praktisch invullen?

eno2 2 juli 2007 11:21

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2767498)

Gimmi gimmi gimmi ....a dictator...

HAMC 2 juli 2007 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 2767747)
Goeie vraag, ik ben de overheid ook dikwijls meer dan beu, maar hoe de uitstap praktisch invullen?

Verhuizen en u niet laten inschrijven in uw nieuw adres. na verloop van tijd bent u amtelijk (sp?) geschrapt. Geen belastingsbrieven, geen taxen meer. U staat in effect buiten de maatschappij.

Heeft veel voordelen alsook nadelen, ik heb lang zo geleefd.

1handclapping 2 juli 2007 13:34

Het is een probleemtegenwoordig al die illegalen.. Vanzelfsprekend mag je zelf "illegaal" worden. In principe mag je dan niet gaan werken, kan je geen leefloonuitkering ontvangen & zeker geen werkloosheidsuitkering, je hebt geen ziekteverzekering & hoe zou je een huis kunnen bezitten zonder "kadastraal inkomsten te betalen ?

Dit illegale status is dikwijls het eindstation voor drugverslaafden : die hebben geen andere behoeftes meer dan hun dagelijkse som geld bijeenschrapen om hun portie drug te bekomen & hebben absoluut geen boodschap aan ziekteverzekering ed..

Maar laten we het ook eens over de mogelijke positieve zijde van het verhaal
denken : een gemeenschap van illegale statenlozen zou best een alternatieve maatschappij kunnen opzetten die op een anarchistische wijze functionneert : iedereen werkt volgens zijn mogelijkheden en heeft recht op die goederen die hij/zij nodig heeft. Probleemis dat zulke gemeenschappen in onze maatschappij nogal vlug op haar grenzen stuit nl. de aangeboden consumptieprodukten verleiden tot collectieve diefstal ofte proletarisch winkelen, de leegstaande panden verleiden tot schending van eigendom ie.
kraken niet alleen van het huis maar waar mogelijk electriciteit en gasbedeling enz..
Een mogelijke oplossing is het uit elkander halen van de twee types "gemeenschap" of zelfs (o heerlijke contradictie) het subsidiëren van de anarchistische geweldloze communes...

Lord Vader 2 juli 2007 16:37

Staatloos worden, zou dat geen oplossing kunnen zijn?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatloosheid

eno2 2 juli 2007 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Vader (Bericht 2768492)
Staatloos worden, zou dat geen oplossing kunnen zijn?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatloosheid

Nee, want dan krijg je dank zij de inspanningen van de VN dezelfde rechten als erkende vluchtelingen.

Lord Vader 2 juli 2007 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2768500)
Nee, want dan krijg je dank zij de inspanningen van de VN dezelfde rechten als erkende vluchtelingen.

Als ik die rechten zowat lees (zie Conventie van 1954 betreffende de status van staatlozen) dan zie ik dat het gaat om rechten die de bedoeling hebben om staatlozen te beschermen tegen overheden. Ik vind dat niet zo problematisch.

lombas 2 juli 2007 17:06

Ja, maar je zal daar redelijke gevolgen van dragen.

eno2 2 juli 2007 17:11

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2768558)
Ja, maar je zal daar redelijke gevolgen van dragen.

Ik zei het al, je kan altijd asiel vragen in een failed state. Er zijn er genoeg beschikbaar.

Wiley E Coyote 2 juli 2007 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 2768074)
Verhuizen en u niet laten inschrijven in uw nieuw adres. na verloop van tijd bent u amtelijk (sp?) geschrapt. Geen belastingsbrieven, geen taxen meer. U staat in effect buiten de maatschappij.

Geen officieel loon, geen pensioen, geen sociale bescherming en als de overheid er op een of andere manier achter komt vodden achter uw kloten...

Wiley E Coyote 2 juli 2007 17:14

In de praktijk kan men niet uit democratie of enig ander geordend systeem stappen. De mens zoekt altijd naar structuur en organisatie. Puur Anarchisme is een systeem dat gewoon niet werkt. Wat anarchisten ook mogen beweren.

lombas 2 juli 2007 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2768581)
In de praktijk kan men niet uit democratie of enig ander geordend systeem stappen. De mens zoekt altijd naar structuur en organisatie. Puur Anarchisme is een systeem dat gewoon niet werkt. Wat anarchisten ook mogen beweren.

Ik denk niet dat anarchisme ontkent dat mensen naar structuur en organisatie zoeken. De vraag is op welke manier men dat doet en hoe die organisaties zich mogen profileren tegenover zij die daar niet om vragen.

HAMC 2 juli 2007 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2768575)
Geen officieel loon, geen pensioen, geen sociale bescherming en als de overheid er op een of andere manier achter komt vodden achter uw kloten...

Allemaal waar behalve dat laatste. Tenslotte is het de overheid zelf die u schrapt, die kunnen moeilijk stellen dat ze het niet wisten.

Herr Oberst 2 juli 2007 17:27

Moet een mens het recht hebben uit "de democratie" te stappen? Natuurlijk niet. U bent lid van het volk, u hebt bepaalde verplichtingen en rechten. Anarchisme kunnen we hier missen als kiespijn. Indien u werkelijk de egoïst wilt uithangen, kan u altijd emigreren naar bv. Amerika, de Afrikaanse jungle of de maan.

eno2 2 juli 2007 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 2768608)
Moet een mens het recht hebben uit "de democratie" te stappen? Natuurlijk niet. U bent lid van het volk, u hebt bepaalde verplichtingen en rechten. Anarchisme kunnen we hier missen als kiespijn. Indien u werkelijk de egoïst wilt uithangen, kan u altijd emigreren naar bv. Amerika, de Afrikaanse jungle of de maan.

Het gaat niet altijd over anarchisten. De ultra-libertarieërs zijn ook zo.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be