Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Te kort aan werkkrachten in Vlaanderen !! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92078)

duveltje382 2 juli 2007 19:53

Te kort aan werkkrachten in Vlaanderen !!

Wat gaan ze doen om dit probleem aan te pakken,ons laten werken tot ons 70 ste ....Wel ik zou echt eens een goed antwoord hier op willen van onze werkgevers op dit forum ;) - Bedankt -duveltje

Chipie 2 juli 2007 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2768966)
Wat gaan ze doen om dit probleem aan te pakken,ons laten werken tot ons 70 ste ....Wel ik zou echt eens een goed antwoord hier op willen van onze werkgevers op dit forum ;) - Bedankt -duveltje

Mogen ook niet werkgevers hun mening zeggen?

Wat ik zou doen? Dat is alle mensen op hun 50 met brugpensioen sturen...

koewachtenaar 2 juli 2007 20:12

Citaat:

Het is eigenlijk wel een feit ,bij ons op johnsson controls komen ze werkkrachten te kort , alleen een paar marginalen dienen zich nog aan. Al kan dit ook aan de autosector gelegen zijn natuurlijk.

duveltje382 2 juli 2007 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 2768987)
Mogen ook niet werkgevers hun mening zeggen?

Wat ik zou doen? Dat is alle mensen op hun 50 met brugpensioen sturen...

Natuurlijk mag jij dat arm geteisterde Chipie ;) Er zijn nog genoeg jongeren,denk aan maar de ontstervelijke ...

Mambo 2 juli 2007 20:27

Citaat:

Wel voorlopig gaan ze een uitkering geven aan bedrijven die geen werkkrachten vinden.
Hetzelfde als mensen die geen bedrijven vonden, maar nu omgekeerd. :lol:

metten 2 juli 2007 20:44

Wat voor soort werkkrachten komt men tekort? Hoog - laag - of ongeschoolden? Volgens ene Pieter De Gryse van Vluchtelingenwerk Vlaanderen is er een tekort aan ongeschoolde werkkrachten!

duveltje382 2 juli 2007 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door metten (Bericht 2769017)
Wat voor soort werkkrachten komt men tekort? Hoog - laag - of ongeschoolden? Volgens ene Pieter De Gryse van Vluchtelingenwerk Vlaanderen is er een tekort aan ongeschoolde werkkrachten!

Ik ga U dat eens vertellen,ze moeten mooi zijn,21 jaar zijn,15 jaar ervaring hebben,perfect drietalig zijn,alle diploma's hebben die je maar kan halen,dokter in dit en dokter in dat.......
En voor 1000€ willen werken ;)

metten 2 juli 2007 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2769034)
Ik ga U dat eens vertellen,ze moeten mooi zijn,21 jaar zijn,15 jaar ervaring hebben,perfect drietalig zijn,alle diploma's hebben die je maar kan halen,dokter in dit en dokter in dat.......

Ik las een advertentie in de Frut: er werd een vrachtwagenchauffeur gezocht met rijbewijs C+E
Talenkennis: Nederlands, Frans, Engels en goede noties van Duits en Spaans...

Jazeker 2 juli 2007 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door metten (Bericht 2769043)
Ik las een advertentie in de Frut: er werd een vrachtwagenchauffeur gezocht met rijbewijs C+E
Talenkennis: Nederlands, Frans, Engels en goede noties van Duits en Spaans...

Dus ze zoeken iemand met de licenciaten Romaanse en Germaanse, die absoluut internationaal transport wilt gaan doen. :-o

manta 2 juli 2007 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2769054)
Dus ze zoeken iemand met de licenciaten Romaanse en Germaanse, die absoluut internationaal transport wilt gaan doen. :-o

Hmmmm , Road-manager ....:lol:

manta 2 juli 2007 21:30

Citaat:

Wat gaan ze doen om dit probleem aan te pakken,ons laten werken tot ons 70 ste ..

Moesten ze mensen nu eens wat meer zien als mensen , en niet als geldopbrengende produkten zouden we zolang niet moeten werken ...
Vroeger gingen de meesten op pensioen om te genieten van hunnen oude dag , tegenwoordig dient pensioen als aanvulling voor het loontje dat een gepensioneerde verdient met bijwerken ...
Het heeft geen nut om mensen langer te laten werken of om nieuw volk aan te trekken als er een half milioen mensen niet aan job geraken ...8-)

Mitgard 2 juli 2007 22:08

ze zoeken voornamelijk jonge, dynamische mensen met minimum 15 jaar ervaring en een psychische stoornis die 'ambitie' heet.

Andy 2 juli 2007 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koewachtenaar (Bericht 2768993)
Het is eigenlijk wel een feit ,bij ons op johnsson controls komen ze werkkrachten te kort , alleen een paar marginalen dienen zich nog aan. Al kan dit ook aan de autosector gelegen zijn natuurlijk.

Misschien dat de lonen of de arbeidsvoorwaarden onvoldoende zijn? (in vergelijking met wat je bij een ander bedrijf voor dat diploma zou krijgen)

mvg,

Andy

Jazeker 2 juli 2007 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2769034)

Je zit niet ver beneven de waarheid. Ze willen:

* iemand die pas van school komt (goedkoop)
* die desalniettemin 10 jaar ervaring heeft (hoedatte)

Bedrijven weigeren tegenwoordig in hun personeel te investeren in de vorm van training/opleiding. Dat is het grote probleem. Ze willen dat je van school komt en meteen op dag 1 bij hen alles al kan en dat is een illusie van hier tot ginder. Dus hun vacatures blijven openstaan. Toen ik 9 jaar geleden mijn eerste job begon, kregen we zo een maand niets anders dan opleiding over wat het bedrijf produceerde, hoe het ineen zat en hoe het gemaakt werd. Vandaag de dag (er is veel veranderd sinds toen) werven ze je pas aan als je dat allemaal al weet. :?

Don Quichote 3 juli 2007 08:34

En nu de werkelijkheid...

Vele grote bedrijven hebben hun normen zelfs naar beneden gesteld, voor algemene arbeid.
Natuurlijk willen ze alleen mensen binnenhalen waar ze een kans op succes mee zien.

Steeds maar uitzonderlijke voorbeeldjes geven zijn geen argumenten.

Er zijn een massa meer mensen aan het werk dan er werkloos zijn.
Allemaal supermannen dus ?

Er is werk met hopen.
Een sollicitant moet wel :
- Gemotiveerd zijn.
- Niet solliciteren voor een job waarvoor hij niet bekwaam is.

Door de gemakkelijke manier waar je hier steungeld ontvangt ,is de motivatie tot werken fel gezakt is.
Ik denk, als dit nog verder gaat, men de zaken scherper zal stellen.
(in Vlaanderen)
De Vld pleit al voor dop-limieten in de tijd.
Alles wijst er op dat de Vdab de sollicitatiebegeleiding nog gaat opdrijven.

vlijmscherp 3 juli 2007 08:45

Je hebt wsl wel gelijk, Don Quichote, maar feit is toch dat bedrijven minder en minder willen opleiden.

Don Quichote 3 juli 2007 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2769416)
Je hebt wsl wel gelijk, Don Quichote, maar feit is toch dat bedrijven minder en minder willen opleiden.

Denkt u dat?

- De ibo aanwervingen zijn de laatste jaren fel toegenomen.
( ibo = training on the job )

Bovendien...
- De Vlaamse regering geeft fortuinen per jaar uit aan de Vdab-opleidingen.
Die zijn vrij toegankelijk voor werkzoekenden.

Pijnlijke vaststelling :
Gebrek aan kandidaten doet zich gevoelen.
Raar he ?

Ik durf er voor wedden...
Als het dopgeld beperkt wordt in de tijd, zullen de vdab-opleidingen vol zitten.
Ook in de scholen zal men dan een verhoogde motivatie ondervinden.

fox 3 juli 2007 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2769226)
Je zit niet ver beneven de waarheid. Ze willen:

* iemand die pas van school komt (goedkoop)
* die desalniettemin 10 jaar ervaring heeft (hoedatte)

Bedrijven weigeren tegenwoordig in hun personeel te investeren in de vorm van training/opleiding. Dat is het grote probleem. Ze willen dat je van school komt en meteen op dag 1 bij hen alles al kan en dat is een illusie van hier tot ginder. Dus hun vacatures blijven openstaan. Toen ik 9 jaar geleden mijn eerste job begon, kregen we zo een maand niets anders dan opleiding over wat het bedrijf produceerde, hoe het ineen zat en hoe het gemaakt werd. Vandaag de dag (er is veel veranderd sinds toen) werven ze je pas aan als je dat allemaal al weet. :?

Dat is gewoon pertinent onwaar.

Chipie 3 juli 2007 09:45

Hoeveel ongeschoolde werklozen zou men krijgen voor een openstaande betrekking, waarvoor men geen leeftijdseisen stelt, geen ervaring en geen diploma's verlangt en waar de 'opleiding' in het bedrijf wordt gegeven?

Hoeveel kandidaten, die gemotiveerd zijn, zouden er zich op twee maanden aanbieden?
0, 1,2, 3, 100?

Feit is natuurlijk dat de VDAB hier in gebreke blijft (zeker bij de laaggeschoolden)...
Deze dienst zou toch een laaggeschoolde, die zonder werk valt, onmiddellijk naar die openstaande jobs moeten kunnen leiden? Nu worden ze te veel overgeleverd aan hun computersysteem, waarmee de echt laaggeschoolden niet kunnen werken of drempelvrees kennen...
(als ik me niet vergis krijgen de werkgevers, die naar volk op zoek zijn, eerst de sollicanten van de interimkantoren te zien :-P ).

Ja, maar, zullen sommigen zeggen, als men voor dat werk nu eens 2.500 netto zou betalen... dan zou die werkgever wel aan personeel geraken...
Dus het is de schuld van die ondernemer, dat hij geen personeel vindt... :-P

delcom 3 juli 2007 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2769007)
Wel voorlopig gaan ze een uitkering geven aan bedrijven die geen werkkrachten vinden.
Hetzelfde als mensen die geen bedrijven vonden, maar nu omgekeerd. :lol:

dat is klare taal, sluit ik mij volledig bij aan:scramble: :thumbsup:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be