![]() |
"Vlaamse" wafelijzerpolitiek: beter dan de "Belgische"?
Eén van de redenen die "Vlaams"-nationalisten vaak voor een splitsing aanhalen is de "Belgische" wafelijzerpolitiek: als het ene landsdeel iets krijgt moet het andere ook iets krijgen, wat de kosten opdrijft. Maar in het nu al autonomere "Vlaanderen" duikt die wafelijzerpolitiek ook weer op: de "Vlaamse" overheid moet er ook voor zorgen dat geen enkele provincie tekort wordt gedaan en ook iets krijgt. Ook na de gemeentefusies in de jaren 1970 zag je iets soortgelijks: alle deelgemeenten moesten tevreden worden gesteld met een eigen kultureel centrum, een eigen sportinfrastruktuur, enz. Blijkbaar nemen nieuwe bestuurlijke verbanden de gewoontes van de oude over. Wat verandert er dan eigenlijk?
Als een staatsverband of ander bestuurlijk verband moet worden vervangen door een ander, dan moet het ook inhoudelijk beter zijn. Er wordt teveel over de vorm en de naam van het nieuw staatkundig verband gediskussieerd, en te weinig over de aard en de inhoud ervan. Dat is van een staatsverband een doel op zichzelf maken. |
Er zijn minder verschillen tussen de provincies dan tussen Vlaanderen en Wallonie...
|
Citaat:
La Westhouck indépendante/ Westhouk independent! :roll: |
Citaat:
2. Zijn verschillen overigens een reden om te splitsen? M.a.w. als blijkt dat er veel verschillen zijn tussen Antwerpen en de Westhoek dienen die twee dus gesplitst te worden? Wat met de E.U. en al haar verschillen? |
Citaat:
Wel slim, beginnen over verschillen tussen Antwerpen en West-Vlaanderen ;) En hopen dat niemeer meer praat over Vlaanderen vs Wallonie in uw kunstmatige Belziek. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hans zijn wereld is niet de onze. 8-) |
Citaat:
|
Citaat:
Het enige wat ik niet versta is waarom meneer Doomy zo graag de onafhankelijkheid wil van de Westhoek. |
Citaat:
de vraag is of dit zo erg is natuurlijk, het is niet efficiënt, maar moet alles efficiënt zijn?? |
Citaat:
Ook nu worden er weer zaken aangehaald die ik nog nooit gezien hebben, nl. de wafelijzerpolitiek tussen de Vlaamse provincies door de Vlaamse regering. Is dat weer zo'n imaginair geval als we gewoon zijn van Doomy of gaat het om concrete dossiers die aan elkaar gelinkt zijn, zoals de haven van Zeebrugge en de scheepslift van Strépy. Want ik heb echt geen zin om weer een zinloze discussie aan te gaan over niet-bestaande zaken van iemand die altijd spijkers op laag water zit te zoeken. Bestaan er concrete dossiers die aan elkaar gelinkt zijn, dan praten we verder, anders voeren jullie die discussie hier maar zonder mij... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Sorry, maar ik heb meer schrik van 1 Coudenberger dan van 1000 Hansjes. Hans1 is peanuts, dat gaat het einde van België enkel maar bespoedigen door zijn optreden. Ik wil maar zeggen dat er andere katten te geselen zijn. En moest hij niet zo grappig zijn stond hij al lang op mijn negeerlijst. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Heb je weer dingen zitten verzinnen die niet bestaan om je uit de slag te trekken. Allez, tweede poging: kun je een concreet voorbeeld geven van wafelijzerpolitiek van de Vlaamse regering dat werkelijk HEEFT plaatsgehad, dus niet eventueel als het kan misschien zou kunnen voorkomen... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be