![]() |
Goed boek over het ontstaan van Belgie?
Is dat er eigenlijk? Welke boeken gelden in Belgie als gezaghebbend over dit onderwerp? Wil tijdens mijn vakantie wat te lezen hebben, vandaar.
|
Het boek van Reybenau?
|
![]() 1830: De scheiding van Nederland, België en Luxemburg Door Rolf Falter Uitgeverij Lannoo |
1 Bijlage(n)
Misschien niet voor iedereen even 'objectief' wegens geschreven door iemand van het VB, maar ik vermeld het toch maar even:
"Het Verloren Vaderland" van Karim Van Overmeire (Uitgeverij Egmont) Bijlage 22723 |
Citaat:
|
Vraag me overigens af hoe deze episode in het Belgische onderwijs wordt onderwezen. Is er verschil tussen Vlaanderen en Wallonie? En belangrijker nog, objectief of niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het beste werk (dat trouwens bekroond werd met zomaar eventjes twee academische prijzen) is de studie van Arnold Smits (Nederlander maar hij woonde het grootste deel van zijn leven in Brugge): Op dit forum heb ik al verwezen naar dat uitstekend en hoogstaand werk: http://forum.politics.be/showpost.ph...36&postcount=3 |
Citaat:
Zij plaatsen onze geschiedenis veel meer in een context van oorzaken , gevolgen en samenhang op verschillende Kontinenten. Bovendien hebben Amerikanen en Engelsen veel meer bewondering voor de Nederlandse geschiedenis dan de Nederlanders zelf. Hoe ze over de Belgische geschiedenis schrijven ,kan ik dat niet beoordelen. Dat kunnen de Vlamingen beter vertellen. |
Citaat:
![]() |
![]() Els Witte, Jean-Pierre Mandrin, Eliane Gublin, Gita Deneckere |
Er is zo veel.
Wat kan ik nu het beste lezen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Aanrader. Nog iets te ''Belgisch'' naar mijn smaak maar zeer vermakelijk:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik stuitte ooit op dit pamflet van de VBJ. Het ziet er zeer doorwrocht uit en zit vol bronvermeldingen. Lezenswaardig.
http://www.vbj.org/beeld/publicaties...jn_2005_03.pdf |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be