Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Goed boek over het ontstaan van Belgie? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92118)

Spinoza 3 juli 2007 19:42

Goed boek over het ontstaan van Belgie?

Is dat er eigenlijk? Welke boeken gelden in Belgie als gezaghebbend over dit onderwerp? Wil tijdens mijn vakantie wat te lezen hebben, vandaar.

AdrianHealey 3 juli 2007 19:44

Het boek van Reybenau?

Metternich 3 juli 2007 19:56

1830: De scheiding van Nederland, België en Luxemburg
Door Rolf Falter
Uitgeverij Lannoo

Zwartengeel 3 juli 2007 20:06

1 Bijlage(n)
Misschien niet voor iedereen even 'objectief' wegens geschreven door iemand van het VB, maar ik vermeld het toch maar even:

"Het Verloren Vaderland" van Karim Van Overmeire (Uitgeverij Egmont)

Bijlage 22723

I amsterdam 3 juli 2007 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2770567)

1830: De scheiding van Nederland, België en Luxemburg
Door Rolf Falter
Uitgeverij Lannoo

Bedankt voor de tip.

Spinoza 3 juli 2007 20:10

Vraag me overigens af hoe deze episode in het Belgische onderwijs wordt onderwezen. Is er verschil tussen Vlaanderen en Wallonie? En belangrijker nog, objectief of niet.

I amsterdam 3 juli 2007 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 2770590)
Vraag me overigens af hoe deze episode in het Belgische onderwijs wordt onderwezen. Is er verschil tussen Vlaanderen en Wallonie? En belangrijker nog, objectief of niet.

Het valt me op dat de laatste jaren als de meeste objectieve histiorici de Angelsaksische beschouwd worden. Nederlandse litteratuur wordt nauwelijks meer gebruikt aan universiteiten.

Spinoza 3 juli 2007 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 2770608)
Het valt me op dat de laatste jaren als de meeste objectieve histiorici de Angelsaksische beschouwd worden. Nederlandse litteratuur wordt nauwelijks meer gebruikt aan universiteiten.

Ik vind ze niet objectiever, maar ze schrijven wel beter. De boeken van bijvoorbeeld Jonathan Israel over Nederland zijn onovertroffen.

Jan van den Berghe 3 juli 2007 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2770550)
Het boek van Reybenau?

Rommel.

Het beste werk (dat trouwens bekroond werd met zomaar eventjes twee academische prijzen) is de studie van Arnold Smits (Nederlander maar hij woonde het grootste deel van zijn leven in Brugge):

Op dit forum heb ik al verwezen naar dat uitstekend en hoogstaand werk:

http://forum.politics.be/showpost.ph...36&postcount=3

I amsterdam 3 juli 2007 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 2770621)
Ik vind ze niet objectiever, maar ze schrijven wel beter. De boeken van bijvoorbeeld Jonathan Israel over Nederland zijn onovertroffen.

Misschien niet objectiever wel mondialer.
Zij plaatsen onze geschiedenis veel meer in een context van oorzaken , gevolgen en samenhang op verschillende Kontinenten.
Bovendien hebben Amerikanen en Engelsen veel meer bewondering voor de Nederlandse geschiedenis dan de Nederlanders zelf.
Hoe ze over de Belgische geschiedenis schrijven ,kan ik dat niet beoordelen.
Dat kunnen de Vlamingen beter vertellen.

evilbu 3 juli 2007 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2770640)
Rommel.

Het beste werk (dat trouwens bekroond werd met zomaar eventjes twee academische prijzen) is de studie van Arnold Smits (Nederlander maar hij woonde het grootste deel van zijn leven in Brugge):

Op dit forum heb ik al verwezen naar dat uitstekend en hoogstaand werk:

http://forum.politics.be/showpost.ph...36&postcount=3

En hoe degelijk is het boek van Els Witte?

Kim 3 juli 2007 20:36

Els Witte, Jean-Pierre Mandrin, Eliane Gublin, Gita Deneckere

I amsterdam 3 juli 2007 20:40

Er is zo veel.
Wat kan ik nu het beste lezen?

Jan van den Berghe 3 juli 2007 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2770654)
En hoe degelijk is het boek van Els Witte?

Nog niet gelezen, dus kan ik daar moeilijk een oordeel over vellen.

Jan van den Berghe 3 juli 2007 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 2770668)
Er is zo veel.
Wat kan ik nu het beste lezen?

Echt, Arnold Smits is dé referentie. Ik kan het u echt aanbevelen!

Hertog van Gelre 3 juli 2007 20:55

Aanrader. Nog iets te ''Belgisch'' naar mijn smaak maar zeer vermakelijk:
Citaat:

Jeroen Janssens

De helden van 1830

Alle feiten en mythes

Prijs Euro 18.95

Revolutie! In september 1830 stonden Belgen en Nederlanders elkaar naar het leven. Maar wat gebeurde er nu echt tijdens die hete herfst? Nadat de kanonnen zwegen, gingen Belgen en Nederlanders elkaar te lijf met heroïsche mythen. In De helden van 1830 vertelt Jeroen Janssens hoe al die verzinsels een eigen leven begonnen te leiden. Alle helden passeren de revue: Frédéric de Mérode, Charlier-met-het-houten-been, Jenneval, Mevrouw Abts, Charles Rogier, Willem I van Oranje en luitenant Van Speyck.
De revolutie maakte een einde aan `vreemde overheersingen' en bekroonde de `eeuwenlange' vrijheidsstrijd. De jaarlijkse herdenking van de revolutie werd al snel de hoogmis van het Belgische nationalisme. In Nederland werden de vieringen als erg kwetsend en vijandig ervaren. De pijnlijke herinnering aan de scheiding zou een normale relatie tussen beide landen decennialang verhinderen. Later stuitte de verheerlijking van de Belgische vrijheidsstrijd vooral op binnenlandse kritiek.
De revolutie werd een speelbal van de politiek. Er ontstonden Belgische, Franstalige, Vlaamse, Waalse en proletarische mythen. De strijd om de herinnering aan 1830 barstte in alle hevigheid los. De helden van 1830 is een fascinerend en amusant verhaal over de grillen van de geschiedenis. De auteur:
Jeroen Janssens (1976) is historicus. In 2001 publiceerde hij De Belgische natie viert. De Belgische nationale feesten 1830-1914.

van Maerlant 3 juli 2007 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2770550)
Het boek van Reybenau?

:lol:

evilbu 3 juli 2007 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 2770590)

Nederland is de onderdrukker en boos en helemaal protestants, en heel België is katholiek, en de fijne katholieke en liberale heren hebben het samen opgelost.;-) Zo leerde ik dat.

stropdrager 3 juli 2007 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2770714)
Nederland is de onderdrukker en boos en helemaal protestants, en heel België is katholiek, en de fijne katholieke en liberale heren hebben het samen opgelost.;-) Zo leerde ik dat.

Ik toevallig ook. ;-)

Hertog van Gelre 3 juli 2007 22:07

Ik stuitte ooit op dit pamflet van de VBJ. Het ziet er zeer doorwrocht uit en zit vol bronvermeldingen. Lezenswaardig.

http://www.vbj.org/beeld/publicaties...jn_2005_03.pdf

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be