Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Inwoners Missouri mogen indringer doodschieten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92134)

Kay_ 4 juli 2007 11:37

Inwoners Missouri mogen indringer doodschieten

Citaat:

<Inwoners Missouri mogen indringer doodschieten
Citaat:

Vanaf eind augustus kunnen de inwoners van de Amerikaanse staat Missouri weer rustig slapen. Dan mogen ze namelijk indringers doodschieten zonder te hoeven vrezen voor een rechtszaak.

De gouverneur van Missouri, Matt Blunt, ondertekende vandaag de nieuwe wet, die bepaalt dat mensen die illegaal een huis, voertuig en zelfs bijvoorbeeld een tent binnengaan zonder pardon mogen worden neergeschoten. De nieuwe wet kent slechts een paar uitzonderingen, bijvoorbeeld als de indringer een agent is of als de bewoner zich schuldig heeft gemaakt aan ernstige misdaden zoals moord en kidnapping.

Tot 27 augustus telt nog de oude wet, die stelt dat dodelijk geweld alleen gerechtvaardigd is om levens te redden of ernstig letsel te voorkomen. (novum/hln)
Vind je dit kunnen? Heb je het recht om iemand zomaar neer te schieten ongeacht de reden waarom die persoon in je huis zit?
En vooral, zal het iets uithalen?

Raf 4 juli 2007 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2771351)

Vind je dit kunnen? Heb je het recht om iemand zomaar neer te schieten ongeacht de reden waarom die persoon in je huis zit?

Gruwelijk, die far-west-mentaliteit. Het blijven cowboys, die Amerikanen. En dat wil dan de rest van de wereld de les gaan spellen... :?

Edina 4 juli 2007 11:45

Een totaal waanzinnige wet, die bovendien ook nog eens aanleiding zal zijn tot nog meer ongelukken (bekenden die als indringers worden gezien enzo).

lombas 4 juli 2007 11:45

Het is een onnozele wet. Binnen je eigendom geldt gewoon het principe van terugkerende kracht.

Staat er iemand op je gazon, heb je het niet graag en wilt-ie niet weg? Duw hem. Bij verzet, duw hem harder. Bij verzet, &c. Dat kan uitmonden in de dood. Maar je kunt als rechtsstelsel niet zomaar carte blanches geven.

Tegendradigaard 4 juli 2007 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2771351)

En vooral, zal het iets uithalen?

Ik heb geen geweer dus kan ik niemand neerschieten, maar op zich.... je moet maar uit iemands huis blijven he...

1handclapping 4 juli 2007 11:47

Naar het schijnt wordt die wet algemeen toegepast in Irak..

Tegendradigaard 4 juli 2007 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 2771359)
Gruwelijk, die far-west-mentaliteit. Het blijven cowboys, die Amerikanen. En dat wil dan de rest van de wereld de les gaan spellen...

Wat een gruwelijke, veralgemenende, ongenuanceerde prietpraat......

en dat wil dan de rest van het forum de les spellen....

Morduk 4 juli 2007 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2771380)
Het is een onnozele wet. Binnen je eigendom geldt gewoon het principe van terugkerende kracht.

Staat er iemand op je gazon, heb je het niet graag en wilt-ie niet weg? Duw hem. Bij verzet, duw hem harder. Bij verzet, &c. Dat kan uitmonden in de dood. Maar je kunt als rechtsstelsel niet zomaar carte blanches geven.

Inderdaad, vooral wanneer de afweging van de verhouding verweer-dreigend gevaar geen rol meer speelt.

Tegendradigaard 4 juli 2007 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2771377)
Een totaal waanzinnige wet, die bovendien ook nog eens aanleiding zal zijn tot nog meer ongelukken (bekenden die als indringers worden gezien enzo).

Misschien eindelijk eens een oplossing voor de overbevolking van de wereld...

Kay_ 4 juli 2007 11:49

Citaat:

Dat is nu iets waarin ik mij kan vinden, je moet je niet laten doen maar onmiddellijk je ergens verschuilen om iemand neer te knallen omdat je toch carte blanche krijgt...

Kay_ 4 juli 2007 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2771377)

Of een kind van 12 dat de 'stoere' wil uithangen voor zijn vriendjes en uiteindelijk meer krijgt dan verwacht.
Het zal je maar overkomen als ouder...

Morduk 4 juli 2007 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 2771385)
Ik heb geen geweer dus kan ik niemand neerschieten, maar op zich.... je moet maar uit iemands huis blijven he...

Onlangs liep ik per vergissing iemands oprit op in plaats van een straat die ik zocht. Al kijkend op de kaart te vroeg afgeslagen.

Blijkbaar mag ik volgens die Missouri-wet daarvoor afgeknald worden.

Tegendradigaard 4 juli 2007 11:50

Citaat:

appelen en citroenen vergelijken...

iemand die een huis binnendringt is meestal niet veel goeds van zin...

lombas 4 juli 2007 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2771395)
Dat is nu iets waarin ik mij kan vinden, je moet je niet laten doen maar onmiddellijk je ergens verschuilen om iemand neer te knallen omdat je toch carte blanche krijgt...

Nu denk ik wel dat dit overroepen is en een overgrote meerderheid van de mensen het principe van 1a --> 1a+1b (kracht+kracht op weg te slaan) wel in de praktijk uitoefenen.

Tegendradigaard 4 juli 2007 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Morduk (Bericht 2771399)
Onlangs liep ik per vergissing iemands oprit op in plaats van een straat die ik zocht. Al kijkend op de kaart te vroeg afgeslagen.

Blijkbaar mag ik volgens die Missouri-wet daarvoor afgeknald worden.

Citaat:

De gouverneur van Missouri, Matt Blunt, ondertekende vandaag de nieuwe wet, die bepaalt dat mensen die illegaal een huis, voertuig en zelfs bijvoorbeeld een tent binnengaan zonder pardon mogen worden neergeschoten.
Ik zie geen oprit staan ? Jij wel ?

lombas 4 juli 2007 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 2771400)
appelen en citroenen vergelijken...

iemand die een huis binnendringt is meestal niet veel goeds van zin...

Hetzelfde geldt voor binnen hoor. Maar meestal zul je dan al niet beginnen met een duw maar met iets straffer.

Wat ik volledig ondersteun.

Kay_ 4 juli 2007 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2771402)
Nu denk ik wel dat dit overroepen is en een overgrote meerderheid van de mensen het principe van 1a --> 1a+1b (kracht+kracht op weg te slaan) wel in de praktijk uitoefenen.

De meesten wel, maar die gekken die constant met hun wapen rondlopen en er van genieten om zo eens zonder gevolgen iemand te mogen neerschieten...

Tegendradigaard 4 juli 2007 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 2771390)
Naar het schijnt wordt die wet algemeen toegepast in Irak..

Voorwaar een goede wet .... beter dan uwen wagen vol springstof steken en dan inkopen gaan doen op de markt...

lombas 4 juli 2007 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2771412)
De meesten wel, maar die gekken die constant met hun wapen rondlopen en er van genieten om zo eens zonder gevolgen iemand te mogen neerschieten...

Die gekken hebben meestal dan ook geen wet nodig om ze te overtreden.

;-)

Morduk 4 juli 2007 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 2771407)
Ik zie geen oprit staan ? Jij wel ?

Nee, maar ik zie wel dat men de uitzonderingen zeer strikt interpreteert.

Het lijkt mij bijzonder gevaarlijk een rechtsregel te definiëren waarbij eerst schieten en dan pas vragen stellen in quasi alle gevallen gerechtvaardigd is.

Uiteraard dat de meeste mensen het gezond verstand wel zullen bewaren, maar die paar schietgrage gekken met jeukende wijsvingers en een overontwikkelde wantrouwigheid....

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be