Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Slechts een derde van esthetisch chirurgen erkend (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92149)

Jazeker 4 juli 2007 16:55

Slechts een derde van esthetisch chirurgen erkend

Citaat:

Slechts een derde van esthetisch chirurgen erkend

BRUSSEL - Slechts een derde van de esthetische chirurgen is erkend en er wordt volop reclame gemaakt voor gevaarlijke medische ingrepen door een gebrek aan een wettelijk kader. De vzw De Maakbare Mens vraagt de regering dan ook dringend om een degelijke wetgeving, schrijven De Morgen en Het Belang van Limburg woensdag.
Almaar meer mensen zijn te vinden voor plastische chirurgie. Door een gebrek aan een wettelijk kader zijn er echter talrijke misbruiken.

De Koninklijke Belgische Vereniging voor Plastische, Reconstructieve en Esthetische Chirurgie (RBSPS) noteerde in 2005 150 erkende plastisch chirurgen. In 2007 waren dat er al 200.

Volgens schattingen van Albert Demey van het RBSPS zijn er in Belgiƫ tussen de 200 en 400 niet-erkende chirurgen. Dat zijn artsen die geen specifieke chirurgische opleiding hebben gevolgd, maar zich wel esthetisch of cosmetisch chirurg laten noemen. Precieze cijfers zijn er niet, omdat er in Belgiƫ geen controle bestaat.

De vzw De Maakbare Mens roept de regering op tot een betere wetgeving. 'Hoewel steeds meer mensen plastische chirurgie ondergaan, blijft de politieke aandacht hiervoor nagenoeg uit. En dit terwijl er heel wat onduidelijkheid is', aldus Eline Comers van de vzw De Maakbare Mens.

In Vlaanderen zijn twee gevallen bekend van liposuctie door een huisarts die een fatale afloop kenden.
Ik vind dit beangstigend. Ik kan er niet bij dat het toegelaten is om met een mes iemands gezicht te gaan verbouwen zonder dat daar een gedegen opleiding tegenover staat.

Mitgard 4 juli 2007 17:00

misschien hebben er sommigen een avondcursus slager/spekslager bij syntra gevolgd.
snijden in vlees is snijden in vlees.

Wladimir 4 juli 2007 21:13

Ja .. wellnesskliniek , groenhovenclinic ...
Heb er mijn twijfels bij

Basebalopapolitieker 4 juli 2007 22:02

Verbieden die boel!

Puur natuur is het enige wat telt!

Onze maatschappij is verziekt op dat vlak, de jeugd van tegenwoordig is geindoctrineerd door de media. Ik haat Amerika verfoeilijk land!

De Groeten Basebalopapolitieker

eno2 5 juli 2007 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2772138)
misschien hebben er sommigen een avondcursus slager/spekslager bij syntra gevolgd.
snijden in vlees is snijden in vlees.

Vegano's kunnen dus geen esthetische chirurgie beoefenen?

Lord Vader 5 juli 2007 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2772128)
Ik vind dit beangstigend. Ik kan er niet bij dat het toegelaten is om met een mes iemands gezicht te gaan verbouwen zonder dat daar een gedegen opleiding tegenover staat.

Ik denk dat alleen chirurgen met het gepaste diploma die zijn aangesloten bij de Orde van Geneesheren dergelijke ingrepen mogen verrichten.

Tegendradigaard 5 juli 2007 17:00

Ik denk dat ik een van die 2/3 heb gehad..... LOL.......

Heftruck 5 juli 2007 17:07

Citaat:

De vzw De Maakbare Mens roept de regering op tot een betere wetgeving. 'Hoewel steeds meer mensen plastische chirurgie ondergaan, blijft de politieke aandacht hiervoor nagenoeg uit. En dit terwijl er heel wat onduidelijkheid is', aldus Eline Comers van de vzw De Maakbare Mens.
Waarom neemt VZW De Maakbare Mens niet zelf het initiatief, in plaats van om wetgeving te roepen? Blijkbaar geloven zij dat een wetje hier en een wetje daar eventuele problemen meteen oplossen. De stichting zou bijvoorbeeld een eigen keurmerk kunnen oprichten. Het lijkt mij aannemelijk dat een hele schare aan oprechte, opgeleide chirurgen dat wel ziet zitten. Bij zulk een erkenning heeft immers ieder van hen baat. Ook zou het de naambekendheid van VZW De Maakbare Mens aanzienlijk vergroten, iets wat hen, volgens mij, toch gegeerd lijkt. Bovendien kan de organisatie dan (meer) flexibel werken, in plaats van door een logge wetgeving geketend te liggen.

En waarom een dergelijke groep, die als doel heeft het informeren omtrent plastische chirurgie, subsidie ontvangt, is me al helemaal zoek.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be