Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bijna 70% overheidsuitgaven ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92208)

postbus24 6 juli 2007 11:55

Bijna 70% overheidsuitgaven ...

Citaat:

Een gemiddelde Belgische ambtenaar blijkt ook bijna een tiende meer te kosten dan een werknemer uit de privésector. Er zijn nog landen waar dat het geval is. Maar de combinatie van veel en duur is wel vrij uniek en heeft tot gevolg dat bijna 70 procent van de totale overheidsuitgaven in dit land naar weddes gaat. (belga/hln)
Het is me alleen niet duidelijk of in die resterende 30% de 'sociale' uitkeringen (leefloon, ziekenkas,pensioen) incl. zijn ?

Wat ik dan ook niet begrijp is dat men in de privé meer verdiend terwijl je aan de werkgever dan 1/10 minder geld kost :| ? Hoe kan dat ?

Raven 6 juli 2007 12:32

Omdat die ambtenaren voortdurend ziek zijn en veel trager werken.

Eigenlijk is het wel goed dat ambtenaar werk bestaat hoor... Het is net een trapje hoger dan een beschutte werkplaats.

Maar echt werk kunnen die niet aan

Wiley E Coyote 6 juli 2007 13:03

Hoort ze weer lullen... de tijden dat een ambtenaar niks deed zijn reeds lang voorbij. 90 procent van de ambtenaren zijn hardwerkende werknemers van de overheid. Dat je hier en daar lanterfanters terugvindt is begrijpbaar: zoals elke grote instelling is ook deze een doorslag van de maatschappij... trouwens plantrekers vind je ook in de private sector terug.

En dat alles in de privé zoveel beter werkt is een mythe. De overheid leidt gewoon onder het probleem waarmee elke grote entiteit mee geconfronteerd wordt of deze nu privé is of niet: hoe groter de entiteit hoe meer bureaucratie. Hetzelfde geldt voor grote multinationals.

Lord Vader 6 juli 2007 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2774918)
Hoort ze weer lullen... de tijden dat een ambtenaar niks deed zijn reeds lang voorbij. 90 procent van de ambtenaren zijn hardwerkende werknemers van de overheid. Dat je hier en daar lanterfanters terugvindt is begrijpbaar: zoals elke grote instelling is ook deze een doorslag van de maatschappij... trouwens plantrekers vind je ook in de private sector terug.

En dat alles in de privé zoveel beter werkt is een mythe. De overheid leidt gewoon onder het probleem waarmee elke grote entiteit mee geconfronteerd wordt of deze nu privé is of niet: hoe groter de entiteit hoe meer bureaucratie. Hetzelfde geldt voor grote multinationals.

De meeste ambtenaren vallen wel onder een statuut, en daardoor wordt je als ambtenaar minder vlug buitengezwierd dan in de privésector waardoor ambtenaren zich iets meer kunnen veroorloven.

AdrianHealey 6 juli 2007 18:22

Bron?

Lord Vader 6 juli 2007 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2775325)
Bron?

Citaat:

Een gemiddelde Belgische ambtenaar blijkt ook bijna een tiende meer te kosten dan een werknemer uit de privésector. Er zijn nog landen waar dat het geval is. Maar de combinatie van veel en duur is wel vrij uniek en heeft tot gevolg dat bijna 70 procent van de totale overheidsuitgaven in dit land naar weddes gaat. (belga/hln)
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_515483.html

De schoofzak 6 juli 2007 18:56

Wij weten natuurlijk niet hoe diepgaand korrekt die studie wel is. Voorbeeld: als je in de prive zwanger wordt, dan verhuis je naar de ziekenkas; als ambtenaar verhuis je niet.
Hetzelfde bij langdurige ziekten.

Maakt men een verschil tussen Vlamingen en Walen? Ik heb zo'n vermoeden dat er in het zuiden van het land nog wel wat meer kruiwagens in de selektiegangen staan.

Onlangs nog verscheen in de pers dat sommige griffiers nog werken met ... wordperfekt. Je kan dat in ieder geval niet verwijten aan die sukkelaar van een griffier of rechter zelf.

jurgen79 6 juli 2007 20:50

Citaat:

Hoort ze weer lullen... de tijden dat een ambtenaar niks deed zijn reeds lang voorbij. 90 procent van de ambtenaren zijn hardwerkende werknemers van de overheid.

Moehahahaha...sorry, maar daar moet ik eens serieus mee lachen.
Ik ken mijn weg op serieus wat overheidsdiensten en heb zelfs familie op het rekenhof werken.
Dus ik weet hoe het er aan toe gaat op bepaalde diensten, vooral het rekenhof dan.
Zeg toch dat 10% van de ambetenaren hardwerkende mensen zijn en de rest niets doet of het absolute minimum.

Wiley E Coyote 6 juli 2007 20:53

Ikzelf ben Vlaams ambtenaar en bij de Vlaamse overheid wordt er gewerkt. De tijden van de collega's zijn reeds lang vervlogen. Zeggen dat ambtenaren luierikken zijn en niks doen is getuigen van een gebrek aan kennis.

waarnemer 6 juli 2007 21:02

Knack
Citaat:

Ons land is in elk geval mondiaal het nummer één als enkel gekeken wordt naar de eigenlijke administratie. 3,5 procent van alle Belgen verdient daar zijn of haar boterham. Dat hoge cijfer heeft natuurlijk veel te maken met de ingewikkelde Belgische staatsstructuur.
Weer een succes van onze vorige staatshervormingen. En we hebben voor meer van hetzelfde gekozen. Op naar de 75% dus.

jurgen79 6 juli 2007 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2775452)
Ikzelf ben Vlaams ambtenaar en bij de Vlaamse overheid wordt er gewerkt. De tijden van de collega's zijn reeds lang vervlogen. Zeggen dat ambtenaren luierikken zijn en niks doen is getuigen van een gebrek aan kennis.

Yeah right...net zoals de wapendienst van Antwerpen en consoorten zeker? :lol:
Momenteel al 7maand aan het wachten op een nieuwe vergunningsaanvraag terwijl het bij de politie op een kleine week afgeleverd werd in het verleden.
Ja inderdaad, ze werken hard :roll::roll::roll:

liberalist_NL 6 juli 2007 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2775473)
Yeah right...net zoals de wapendienst van Antwerpen en consoorten zeker? :lol:
Momenteel al 7maand aan het wachten op een nieuwe vergunningsaanvraag terwijl het bij de politie op een kleine week afgeleverd werd in het verleden.
Ja inderdaad, ze werken hard :roll::roll::roll:

In België is toch een nieuwe wapenwet? Misschien ligt het gewoon daar aan.

epicurist_dirk 7 juli 2007 07:31

In China, het communistische land.
Worden diensten in competitie tegen elkaar uit gespeeld. De beste mag blijven.

jurgen79 7 juli 2007 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2775482)
In België is toch een nieuwe wapenwet? Misschien ligt het gewoon daar aan.

Ja? Als deze diensten zich niet aan de wet houden (namelijk binnen de 4maand een positief of negatief advies geven) stel ik mij ernstige vragen.

lombas 7 juli 2007 07:49

Citaat:

Het probleem is niet dat ambtenaren hard werken of niet, dat boeit niet. Het probleem is dat ze er zijn. En masse.

Uiteraard kunnen sommige sectoren, zoals onderwijs, gezondheidszorg &c. er niets aan doen; zij werden door de staat in beslag genomen.

En er is wel degelijk een verschil tussen profit management en bureaucratic management. Ga maar eens nadenken over hoe profit management in het bedrijfsleven omgedraaid wordt naar bureaucratic management of private enterprises. Wie zou de oorzaak zijn? Grotendeels de staat toch niet?

lombas 7 juli 2007 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Vader (Bericht 2775316)
De meeste ambtenaren vallen wel onder een statuut, en daardoor wordt je als ambtenaar minder vlug buitengezwierd dan in de privésector waardoor ambtenaren zich iets meer kunnen veroorloven.

In de Verenigde Staten bestaat zelfs een systeem waarbij onderwijzers die zich schuldig hebben gemaakt aan seksuele misdrijven in een gebouw worden geploft tot hun pensioen waar ze niks moeten doen.

En dat zijn dus honderden gevallen eh.

lombas 7 juli 2007 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2775452)

Het is gewoon leuk om te lachen met de staat, aanvaard dat nou toch.

De schoofzak 7 juli 2007 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2775800)
In de Verenigde Staten bestaat zelfs een systeem waarbij onderwijzers die zich schuldig hebben gemaakt aan seksuele misdrijven in een gebouw worden geploft tot hun pensioen waar ze niks moeten doen.

En dat zijn dus honderden gevallen eh.

Als gij mij daar een betrouwbare link (bron) van kunt geven, dan zult gij mijn eeuwige bewondering verdienen.

lombas 7 juli 2007 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2775809)
Als gij mij daar een betrouwbare link (bron) van kunt geven, dan zult gij mijn eeuwige bewondering verdienen.

Komt voor in deze documentaire van John Stossel over het onderwijs in de VSA.

http://www.youtube.com/watch?v=pfRUMmTs0ZA

Echt, heel de reportage is lachen. Je vindt het na 27 minuten.

Bereid jezelf voor op veertig minuten "8O".

lombas 7 juli 2007 09:00

Het gebouw zie je op 32 minuten.

;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be