Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Auto kost jaarlijks 2.458euro aan belastingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92233)

Gun 7 juli 2007 12:06

Auto kost jaarlijks 2.458euro aan belastingen
 
De staat verdient al goed aan het wagenpark
Citaat:

De auto was vorig jaar goed voor meer dan 12miljard euro aan belastinginkomsten. Dat becijferde autofederatie Febiac. De accijnzen op brandstoffen brachten de schatkist 3,6 miljard euro op. Die vaststelling blijkt uit het jaarverslag van de autofederatie Febiac. De auto is op zijn eentje goed voor ruim veertien procent van de fiscale ontvangsten van de overheid, die vorig jaar ruim 85 miljard euro bedroegen.

Wat wel opvalt is dat de auto vorig jaar iets minder geld in de schatkist bracht dan in 2005. In 2006 was de personenwagen goed voor 12,117 miljard euro aan belastinginkomsten, tegenover 12,147 miljard euro het jaar ervoor. Sinds 1987 is de fiscale opbrengst van auto's nochtans altijd gestegen. Alleen in het jaar 1995 werd ook nog eens een lichte daling opgetekend.

Volgens Michel Martens, directeur van de studiedienst van Febiac, is die daling bijna volledig toe te schrijven aan de lagere inkomsten van accijnzen op brandstoffen. Die belastingen zijn op hun eentje bijna goed voor 33 % van alle fiscale lasten die op de auto drukken. Vorig jaar bracht de accijnzen op brandstoffen ongeveer 3,6 miljard euro in het laatje, tegenover 3,9 miljard euro het jaar voordien.

'Auto's worden immers almaar zuiniger', zegt Martens. 'De afgelopen tien jaar is het gemiddelde verbruik van een auto met ongeveer een vijfde gedaald.' Maar er speelt nog een tweede effect. 'Ook de 'verdieseling' van het autopark speelt een belangrijke rol. In 2005 bestond het volledige wagenpark voor 49,5 % uit dieselauto's, vorig jaar was dat al 52,1 %.'

Die 'verdieseling' heeft een dubbel effect op de accijnsinkomsten. Een diesel verbruikt door de band genomen niet alleen ongeveer een vijfde minder dan een benzine-auto, maar een liter diesel wordt ook minder belast dan een liter benzine. De dieselprijs bestaat ongeveer 50 % uit belastingen, terwijl dat voor benzine ongeveer 60 % is.

Naast de accijnzen op brandstoffen vormt de btw de voornaamste inkomstenbron voor de schatkist. Samen tekenen ze voor goed driekwart van alle fiscale lasten die op de auto rusten.

Meer auto's ingeschreven

Het gaat dan om de btw op brandstoffen, maar ook op nieuwe auto's en onderdelen. Een stijging van de btw op nieuwe auto's heeft trouwens voor een stuk de daling van de accijnsinkomsten goedgemaakt. Vorig jaar werden 526.141 nieuwe wagens ingeschreven, tegenover 480.088 in 2005. Het segment van de auto's met een prijskaartje tussen de 12.501 en 15.000 euro is daarbij het populairst. 18 % van de nieuwe ingeschreven auto's bevond zich in deze prijsklasse.

Rekening houdend met het bestaande wagenpark, betekenen al deze cijfers dat de Belg vorig jaar gemiddeld 2.458 euro aan belastingen voor zijn auto betaalde. Dat bedrag is de afgelopen jaren flink toegenomen. In 1990 was dat nog maar 1.555 euro. Vijf jaar later was dat al gestegen tot 1.749 euro, om in 2000 al te landen op 2.068 euro.
HIER

duveltje382 7 juli 2007 12:09

Nog veel te weinig taksen worden er geheven op deze zeer vervuilende vervoersmiddelen,de fiets terug promoten,dat moeten ze doen....

Chipie 7 juli 2007 15:49

Paard en varken zouden idd veel beter zijn...

Libro 7 juli 2007 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2776117)
De staat verdient al goed aan het wagenparkHIER

Jammer genoeg niet realiseerbaar, maar ik droom van een algemene consumentenstaking: minstens één week dat er niets verkocht wordt, niet meer getankt etc. Dat zou de fiscus pas pijn doen.

duveltje382 7 juli 2007 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 2776452)
Paard en varken zouden idd veel beter zijn...

En toen stapte Chipie in zijne mercedes Benz en reed verder ......

Chipie 7 juli 2007 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2776486)
En toen stapte Chipie in zijne mercedes Benz en reed verder ......



De droom van luilinks... ;-)

Kay_ 7 juli 2007 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 2776475)
Jammer genoeg niet realiseerbaar, maar ik droom van een algemene consumentenstaking: minstens één week dat er niets verkocht wordt, niet meer getankt etc. Dat zou de fiscus pas pijn doen.


Ik denk de hele economie, tenzij iedereen natuurlijk massaal het openbaar vervoer zou nemen.

bruut geweld 7 juli 2007 16:11

zorg ervoor dat je een beroep hebt waarvoor je een groot gedeelte van je wagen kan inbrengen of een bedrijfswagen met tankkaart krijgt,(ook voor privé gebruik) en je stoort er je véél minder aan 8-)

Libro 7 juli 2007 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2776495)
Ik denk de hele economie, tenzij iedereen natuurlijk massaal het openbaar vervoer zou nemen.

Dan draait dat helemaal in de soep, mooi neveneffect van een consumentenstaking.

1handclapping 7 juli 2007 16:19

Na mijn laatste firmawagen heb ik er inderdaad geen meer gekocht - er zouden heel wat mensen zijn die, als ze de baten tegen de kosten afwegen,
er beter aan zouden doen om autoloos door het leven te gaan.

Minder en rationeler consumeren zou "de staat" waarschijnlijk wel pijn doen,
maar zou ook besparingen aan de staat zelf opleveren. Het is eigenaardig dat men "de staat" altijd ziet als een "andere" rechtspersoon" waar men zelf geen deel van uitmaakt. Het zijn jouw behoeften die aan de basis liggen van de geldhonger van "de staat".. indien we met zijn allen minder behoefte hadden aan wegen, scholen, politie, landsverdediging, religie, justitie ziekteverzekering, leeflonen, werkloosheidsuitkeringen enz.. zou de behoefte van de staat aan belastingsinkomsten op een zeer verantwoorde manier dalen.

"De staat" doet in feite niets anders dan wat de privé-ecopnomie haar voordoet : steeds hogere inkomsten eisen om steeds hogere uitgaven te financieren...

er is iets te zeggen voor genetische manipulatie van de soort "mens" nl. onze nakomelingen steeds kleiner maken zodat ze minder behoefte hebben aan voedsel, ruimte, zich goekoper kunnen verplaatsen enz..Een mensheid die 2 x kleiner is zou op de toekomstige aarde talrijker kunnen zijn of bij een gelijk aantal minder vervuilend zijn.

Boadicea 7 juli 2007 19:38

I love to ride my bicycle ...

Geen benzinekosten, geen taksen, geen vervuiling, kan gemaakt worden uit gerecycleerd materiaal, is goed voor de conditie.

En als je toch verder moet: trein, tram, bus, vliegtuig, boot ... kies uw techniek.

Voor wie niet anders kan: carpoolen.

De benzine wordt alsmaar duurder, dus autorijden is een duur grapje aan het worden. Daarnaast ga je op je te voet sneller dan de file, die staat de claxoneren. Of teveel wagens opeen: bumper aan bumper knokken voor een parkeerplaats, botsingen, deuken, ... ik zie het dagelijks.

AdrianHealey 7 juli 2007 19:45

Je auto weg doen ownt.

Chipie 7 juli 2007 20:25

Als men bereid is om te leven zoals de Cubanen... dan zal er in ons landje geen armoede meer bestaan (alleszins toch niet voor gezonde mensen).

Men moet dan evenwel kunnen verdragen dat anderen het beter hebben... En daar zal luilinks het wel heel lastig mee hebben... :lol:

Iedereen 'Cubaans' leven... dat vinden ze tof zolang het maar niemand beter heeft... :-P



Een Vlaming, die het varken wil uithangen...

Mambo 7 juli 2007 22:21

Als ze allemaal geen geld meer zullen hebben voor een auto, zal het allemaal weer herbeginnen om er wel weer één te hebben.

Mitgard 7 juli 2007 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2776117)
De staat verdient al goed aan het wagenparkHIER

en dat is een probleem omdat...?

Gun 7 juli 2007 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2777181)
en dat is een probleem omdat...?

Waar wordt gemeld dat dit een probleem is?:?

Mitgard 7 juli 2007 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2777189)
Waar wordt gemeld dat dit een probleem is?:?

ok dan.
waar gaat de discussie over?

Starkan 8 juli 2007 05:52

Als ze het openbaar vervoer goedkoper kunnen maken dan het diesel-vervuilend vervoer, ben ik de eerste om mee op de kar te springen (zoals waarschijnlijk de meesten)... :roll: Blijkbaar blijkt dat geen prioriteit te zijn!!

Mambo 8 juli 2007 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Starkan (Bericht 2777349)
Als ze het openbaar vervoer goedkoper kunnen maken dan het diesel-vervuilend vervoer, ben ik de eerste om mee op de kar te springen (zoals waarschijnlijk de meesten)... :roll: Blijkbaar blijkt dat geen prioriteit te zijn!!

Rijd het openbaar vervoer op water toch?

Libro 8 juli 2007 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Starkan (Bericht 2777349)
Als ze het openbaar vervoer goedkoper kunnen maken dan het diesel-vervuilend vervoer, ben ik de eerste om mee op de kar te springen (zoals waarschijnlijk de meesten)... :roll: Blijkbaar blijkt dat geen prioriteit te zijn!!

Die lege stinkbussen rijden niet op diesel of wat?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be