Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Firestone (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92315)

Gun 11 juli 2007 01:17

Firestone

In terzake zomer werd op 10/07 een reportage getoond van de schandalige werking van Firestone in Liberia. Firestone steunt de rebellen, neemt een loopje met werkomstandigheden, betaalt +/- 10.00 € per ton rubber terwijl ze er meer dan 2.000 € voor in de plaats krijgen op de internationale markt, heeft een illegale politiestaf, negeert alle milieutechnische problemen, ...
Citaat:

"Rubberkrabbers"

In Liberia bezit autobandenfabrikant Firestone een enorme rubberplantage.
Aangezien de werkloosheid in het land ontzettend groot is, heeft de multinational arbeiders uit te kiezen die in mensonwaardige omstandigheden willen werken voor een hongerloon.

Een Franse reportageploeg raakte niet alleen binnen in de plantage maar ook
in de fabrriek waar de rubber tot banden wordt verwerkt, en kon er beelden maken van schrijnende toestanden.
Ik zou er mijn nick voor wijzigen

willem1940NLD 11 juli 2007 02:42

Wat voor type banden moet dat zijn? Ik dacht dat er nagenoeg geen natuurrubber meer in moderne banden wordt verwerkt.

Sjaax 11 juli 2007 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2782370)
In terzake zomer werd op 10/07 een reportage getoond van de schandalige werking van Firestone in Liberia. Firestone steunt de rebellen, neemt een loopje met werkomstandigheden, betaalt +/- 10.00 € per ton rubber terwijl ze er meer dan 2.000 € voor in de plaats krijgen op de internationale markt, heeft een illegale politiestaf, negeert alle milieutechnische problemen, ...

Goede reportage over de schrijnende gevolgen van het naakte kapitalisme.

lombas 11 juli 2007 08:42

En ik die dacht dat die nick omwille van tante Shulamith was.

lombas 11 juli 2007 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2782481)
Goede reportage over de schrijnende gevolgen van het naakte kapitalisme.

:lol:

Sjaax 11 juli 2007 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2782494)

:sad:

jurgen79 11 juli 2007 09:48

Citaat:

In terzake zomer werd op 10/07 een reportage getoond van de schandalige werking van Firestone in Liberia. Firestone steunt de rebellen, neemt een loopje met werkomstandigheden, betaalt +/- 10.00 € per ton rubber terwijl ze er meer dan 2.000 € voor in de plaats krijgen op de internationale markt, heeft een illegale politiestaf, negeert alle milieutechnische problemen, ... Ik zou er mijn nick voor wijzigen

Triestig gesteld als je zulke dingen pas komt te weten als het op canvas is geweest ofzo.
Maar ja, ik verschiet er ni van...het gepeupel en de wereld...gaat ni samen.
Anyway, old news...begin het een beetje beu te worden elke dag die negatieve commentaren over succesvolle bedrijven. Eergisteren monsanto, enz enz enz...belachelijk.

Basy Lys 11 juli 2007 09:49

http://www.firestonenaturalrubber.com/index.asp?id=faq

lombas 11 juli 2007 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2782508)
:sad:

Dankzij deze zaken heeft Liberia een kans om te groeien naar wat Taiwan nu is en Vietnam aan het worden is.

Hertog van Gelre 11 juli 2007 10:04

Citaat:

Ja, het is maar goed dat 'Guns' geen ellende veroorzaken...

Edina 11 juli 2007 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2782552)
Dankzij deze zaken heeft Liberia een kans om te groeien naar wat Taiwan nu is en Vietnam aan het worden is.

Je maakt een grapje, veronderstel ik... Dit kan je toch niet serieus menen?

lombas 11 juli 2007 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2782782)

Neen. Je bent toch vertrouwd met de evolutie die Taiwan heeft meegemaakt?

Bekijk anders deze documentaire eens. Geeft een beeld van Taiwan, Vietnam en Kenia.

Edina 11 juli 2007 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2782787)
Neen. Je bent toch vertrouwd met de evolutie die Taiwan heeft meegemaakt?

Bekijk anders deze documentaire eens. Geeft een beeld van Taiwan, Vietnam en Kenia.

Kenia is zowat het voorbeeld van hoe het niet slechter kan. Ben je daar al eens geweest? Buiten de toeristische oorden?

lombas 11 juli 2007 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2782794)
Kenia is zowat het voorbeeld van hoe het niet slechter kan. Ben je daar al eens geweest? Buiten de toeristische oorden?

Dat wordt juist aangetoond in het filmpje. Drie stappen. Taiwan - Vietnam - Kenia.

Gun 11 juli 2007 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2782552)

Niet op deze manier beste lombas, het jaarbudget van Liberia bedraagt 100 miljoen $, het omzetcijfer van Firestone 2 miljard $.

lombas 11 juli 2007 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2782798)
Niet op deze manier beste lombas, het jaarbudget van Liberia bedraagt 100 miljoen $, het omzetcijfer van Firestone 2 miljard $.

En dan? Moet ik daar iets uit afleiden? De omzet van Coca Cola zal ook wel iets hoger zijn dan van Liechtenstein, nee?

Liberia is een verscheurd land met slechts twee miljoen inwoners.

Toont enkel het failliet van de politieke klasse aan.

StevenNr1 11 juli 2007 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2782535)
begin het een beetje beu te worden elke dag die negatieve commentaren over succesvolle bedrijven. Eergisteren monsanto, enz enz enz...belachelijk.

Canvas kan er niet aan doen dat die bedrijfjes zich geen bal van ethiek aantrekken toch?

1handclapping 11 juli 2007 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2782782)

Lombas is er ongetwijfeld ook van overtuigd dat het dank zij de slavenhandel is & de kinderarbeid in textielfabrieken en mijnen dat er een industriële revolutie gekomen is en wij nu in een gebied leven met relatief de hoogste levenstandaard in de wereld. Ons comfort, kapitalistische consumptiewijze wordt in stand gehouden door de uitbuiting van de loonslaven niet alleen in Liberia, maar vooral ook elders in de wereld..

De verhoging van de levensstandaard zal volgens de "vrije markt" wetten vanzelf gebeuren en die zou vooral geen overheids- of vakbondsinterventies behoeven.

Bij deze fraaie redenering vergeet men vanzelfsprekend dat het "wilde kapitalisme" in het verleden steeds voor bloedige imperialistische oorlogen zorgde (alsof de interventie in Irak niet in de eerste plaats over controle van oliebronnen ging - c'était l'histoire qui se repétait - cfr. Laurence of Arabia en het einde van WO I).

Maar geen nood : de vrijheid, blijheid van het globalizerende kapitalisme
gaat aangename conflicten tegemoet met de BRIC staten die hun deel
van de milieuvervuiling willen volmaken. Na het mislukken van de libertaire klimaatbeheersing (klimaatbeheersing als kapitalistische "opportuniteit")
krijgen we misschien een inzicht dat we toch wat op een democratische manier tegen het "vrije bedrijfsleven" in zullen moeten reguleren.

Lonen van minder dan € 100,- per maand zijn een schande - producten van dergelijke bedrijven zouden moeten geboycot worden !

lombas 11 juli 2007 12:47

TCCC (omzet): $24.088 billion
Liechtenstein (GDP): $1.786 billion

TCCC: 71 000 werknemers
Liechtenstein: 40 000 inwoners

Dus afgewogen is de omzet van TCCC zo'n tien keer groter dan die van Liechtenstein.

What a fucking liberty!

lombas 11 juli 2007 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 2782808)
Lombas is er ongetwijfeld ook van overtuigd dat het dank zij de slavenhandel is & de kinderarbeid in textielfabrieken en mijnen dat er een industriële revolutie gekomen is en wij nu in een gebied leven met relatief de hoogste levenstandaard in de wereld.

Dat heb ik nooit gezegd. Slavenhandel is trouwens niet productief.

Het is wel zo dat een stijging van de productiviteit nodig was om geleidelijk aan kinderen uit jonge arbeid te liften. Dat is geen verbazingwekkend feit of zo, het empirisch bewijs ervan vind je in alle geïndustrialiseerde en industrialiserende landen.

Citaat:

Ons comfort, kapitalistische consumptiewijze wordt in stand gehouden door de uitbuiting van de loonslaven niet alleen in Liberia, maar vooral ook elders in de wereld..
Dat is je reinste waanzin. Taiwan bewijst je trouwens het tegendeel.

Citaat:

De verhoging van de levensstandaard zal volgens de "vrije markt" wetten vanzelf gebeuren en die zou vooral geen overheids- of vakbondsinterventies behoeven.
Inderdaad, dat zien we ook.

Citaat:

Bij deze fraaie redenering vergeet men vanzelfsprekend dat het "wilde kapitalisme" in het verleden steeds voor bloedige imperialistische oorlogen zorgde (alsof de interventie in Irak niet in de eerste plaats over controle van oliebronnen ging - c'était l'histoire qui se repétait - cfr. Laurence of Arabia en het einde van WO I).
Er is een verschil tussen laissez-faire en corporatisme.

Citaat:

Lonen van minder dan € 100,- per maand zijn een schande - producten van dergelijke bedrijven zouden moeten geboycot worden !

Doe dat vooral. Als men dat in de jaren zeventig had gedaan met al die "Made in Taiwan" speelgoedjes, waren de mensen er nu nog bloedarm - erger dan in Afrika.

Doe zo voort, goede raad van jou zeg.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be