![]() |
Hoe (on)geloofwaardig is Groen!
Nu Groen! terug de kiesdrempel heeft gehaald, is het tijd om hun capriolen van de laatste jaren nog eens te overschouwen. En dan valt meteen het schrijnende amateurisme op, waarmee ze het milieu (denken te) verdedigen.
- Jarenlang hebben groenen diesel voor auto's aanbevolen als dé properste brandstof. Sukkels die toen geluisterd hebben en nu nog met zo'n oud dieseltje rondtuffen, weten wat het kost... - Een paar jaar gelden voerden de groenen voor een fortuin mediacampagnes tegen het gebruik van 'open vuren'. Toen ik de vraag stelde aan Magda Aelvoet doe het dan zat met open haarden, BBQ's en sigaretten, moest ze toegeven 'dat er door het reclamebureau niet goed was nagedacht over die campagnes". Pittig detail: nergens wordt zoveel open vuur gestookt (lees: gerookt) als op Groen!-congressen. - Groen! is een hevige voorstander van spaarlampen. Spaarlampen zijn fluorescentiebuizen, die een onvolledig spectrum uitstralen, in tegenstelling tot gloeilampen. Groen heeft, studies ter hand, vroeger aangetoond dat fluorescentiebuizen 'ongezond' licht produceren. Zo zouden mensen die er langer aan blootgesteld worden, meer zelfmoordneigingen en depressies vertonen. - Waar we Groen! niet horen is in het debat over de vermeend schadelijke effecten van straling van zeer korte golflengte (in het gigahertzbereik, zoals gsm's, WiFi en Bluetooth). Wetenschappers waarschuwen nu voor dit soort straling, dat wellicht vooral bij kinderen nadelige effecten op de gezondheid kan hebben. Als eens gezien hoeveel er wordt ge-gsm'd en ge-sms't op Groen-congressen? Opletten dus wat ze nu weer gaan uitvinden, en houd de korrels zout maar klaar. Best een heel zoutvat, misschien... |
Citaat:
|
Groen is nog erger dan een vb'er wanneer het er op aankomt de angsten bij de mensen te gebruiken. Zij hebben altijd het juiste standpunt en gaan vlotjes mee met elke groene-hype die meestal zijn gebaseerd op angsten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Groen! heeft zichzelf ontdaan van elke geloofwaardigheid aangaande het milieu en de dierenrechten vanaf het ogenblik dat de partij besefte dat fauna en flora niet kunnen stemmen.
|
Citaat:
De andere partijen hebben wat betreft milieu in ieder geval nog veel minder geloofwaardigheid, maar daar lijkt dan weer niemand zich aan te storen. |
Citaat:
|
Jukes, jij komt vaak op groen congressen? Ook congressen van andere partijen?
|
Citaat:
|
Citaat:
tegen het einde van de donkere winterdagen leed iedereen aan een winterdepressie, elk jaar opnieuw. (je vertrekt als het nog donker is en komt thuis als het donker is, tussendoor heb je enkel TL licht). In de zomer kan je na de werkuren nog normaal licht hebben. Nadien verhuisde ik naar een bureel met grote ramen (geen TL licht nodig): et voil�*: winterdepressie probleem heb ik nooit meer gehad. |
Ik beken : ik lijd aan een groot groen gedachtengoed. Maar ik voel voor de vlaamse groenen door den band niet veel sympathie - de prestaties van die Grünen in de Bondsrepubliek ogen alleszins veel indrukwekkender, al moet gezegd orden dat het vuilnissorteerverhaal in vlaanderen toch ook een successtory is.
In het algemeen vind ik dat we inderdaad over onze economie moeten nadenken en in hoge mate moeten consuminderen en de rijkdom moeten herverdelen - een faire prijs voor arbeid betalen, een wereldminimumloon van € 200,- per maand vaststellen zou reeds een reuzestap in de goede richting zijn, alsook een wereldwijde belasting op "meerwaarden" ie. zuiver speculatieve inkomsten. Ik zou niet weten hoe men anders aan de milleniumdoelstellingen zou kunnen geraken. Inderdaad : In 1830 was er een amerikaans statisticus die met de cassandramare kwam dat indien het transport zo bleef toenemen in de stad New York, deze tegen 1950 helemaal bedekt ging zijn door 2 m paardenstront ! We mogen de door Groen! gelanceerde en nog te lanceren onheilstijdingen dus gerust met een grote klomp zout nemen en rustig al eens een warm stortbad nemen. Maar de grond van de zaak : nl. dat overconsumptie een bedreiging vormt voor onze nakomelingen, daar moet niemand aan twijfelen & er mogen wel degelijk ingrijpende maategelen getroffen worden ! |
In grote lijnen kan ik het daar mee eens zijn. Het milieu verdient in ons land beter dan het ongefundeerd gezwets dat Groen en Agalev de voorbije decennia over ons hebben uitgestort. Nooit of zelden gehinderd door enige kennis terzake verkondigen ze nu eens zwart, dan weer wit, afhankelijk van de geldende modes en trends. Zo verspeel je iedere credibiliteit én alle krediet.
|
Citaat:
Het kan trouwens best zijn dat mijn geheugen slecht is. Ik heb noch Agalev, noch Groen! van nabij gevolgd, maar ik kan me met de beste wil van de wereld geen campagne herinneren van Agalev (en zeker niet van Groen!) waarin dieselmotoren gepromoot worden. En als die campagne dateert van nog geen tien jaar geleden, dan moet je daar toch wel ergens een bron van kunnen terugvinden? Wat dan de effecten van straling betreft: zoek misschien eens op welke partij dit thema regelmatig ter sprake brengt in gemeenteraden en parlementen. En je gaat me nu toch niet vertellen dat de groenen meer dan anderen gebruik maken van GSM's zeker? |
Citaat:
Wat niet wegneemt dat ze inderdaad al de nodige steken hebben laten vallen, maar een even kritische beschouwing van het milieubeleid van de andere partijen zou je toch uit een ander vaatje doen tappen. |
Citaat:
In ieder geval moet men niet op de "politiek" wachten om "anders te gaan leven en vrijen"... |
Citaat:
|
Een wereldminimumloon van 200 euro per maand ligt wel 6 keer zo hoog als waar veel gezinnen nu van rond moeten komen hè? Ben je niet bang dat met zo'n grote verandering bedrijven gewoon wegtrekken uit lage lonen landen en het daar helemaal instort?
|
Wel het kan ook deels in natura worden betaald.
Dus 200 euro per kop is haalbaar. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be