Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Klacht tegen God afgewezen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92334)

drosophila 11 juli 2007 14:37

Klacht tegen God afgewezen

Klacht tegen God afgewezen

Een Roemeen die klacht had ingediend tegen God wegens "oplichting" en "misbruik van vertrouwen", heeft zijn klacht afgewezen gezien door het parket van Timisoaro. De man verwijt God dat zijn gebeden niet verhoord werden. Dat meldt de krant Evenimentul Zilei.

God geen rechtspersoon

De 40-jarige Mircea Pavel, die een straf van twintig jaar uitzit wegens doodslag, diende klacht in tegen "de genaamde God, gevestigd in de hemelen en in Roemenië vertegenwoordigd door de orthodoxe kerk".
"Bij mijn doop heb ik een contract met de beschuldigde gesloten, waarin hij me zou behoeden van het kwade", aldus Pavel.

Het parket van Timisoara heeft de klacht afgewezen, "omdat God geen rechtspersoon is en geen adres heeft".

Bron: www.demorgen.be
__________________________________________________ ______

Ik begrijp niet goed waarom die klacht wordt afgewezen. God heeft toch een plaatsvervanger?

Bovenbuur 11 juli 2007 14:43

Blame it on the gods...

drosophila 11 juli 2007 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2783009)
Blame it on the gods...

érgens heeft die Roemeen wel een punt natuurlijk. Almachtige en oneindig goede schepper van alles zijnde , mag God wel eens uitleggen waarom Het Kwade überhaupt best�*�*t.

baseballpolitieker 11 juli 2007 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2783024)
érgens heeft die Roemeen wel een punt natuurlijk. Almachtige en oneindig goede schepper van alles zijnde , mag God wel eens uitleggen waarom Het Kwade überhaupt best�*�*t.

Een evolutie die wij moeten doorstaan en die bij de meeste nog ver verwijderd is maar we hopen het beste.:-D

drosophila 11 juli 2007 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2783076)
Een evolutie die wij moeten doorstaan en die bij de meeste nog ver verwijderd is maar we hopen het beste.:-D

Maar waarom heeft God die evolutie (mét het Kwade en het Lijden) dan geschapen? Toch niet zo oneindig goed? Of gewoon niet almachtig genoeg om de dingen ineens volmaakt te scheppen?

Dave Brocatus 11 juli 2007 15:27

Citaat:

Aangezien u zich afvraagt waarom die klacht wordt afgewezen en u dit niet in Over koetjes en kalfjes... hebt gepost, ga ik er van uit dat u gelooft in het bestaan van God.

De reden van het afwijzen van de klacht, wordt gegeven in het bericht dat u zelf aanhaaklt in uw openingsbericht:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2782999)
Het parket van Timisoara heeft de klacht afgewezen, "omdat God geen rechtspersoon is en geen adres heeft".

Bron: www.demorgen.be

Dat God een plaatsvervanger op aarde heeft, is een misverstand dat waarschijnlijk ontstaan is door een foutieve interpretatie van Vicarius Christi (vicaris van Christus), één van de pauselijke titels.

Wat het bestaan van het Kwade betreft, wil ik u erop wijzen dat we het Kwade niet als een op zichzelf staand iets kunnen beschouwen. We kunnen het pas zien wanneer we mensen het Kwade zien doen, net zoals we bvb. gulzigheid pas kunnen zien wanneer iemand gulzig eet.

Het Kwade is dan ook niet door God geschapen, maar het gevolg van de vrije keuze van de mens. Omdat God van de mensen houdt, heeft Hij hen immers de keuze gegeven om zich tot Hem te bekeren (kiezen voor het Goede) of om zich van Hem af te keren (kiezen voor het Kwade).

lomeanor 11 juli 2007 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2783111)
Het Kwade is dan ook niet door God geschapen, maar het gevolg van de vrije keuze van de mens. Omdat God van de mensen houdt, heeft Hij hen immers de keuze gegeven om zich tot Hem te bekeren (kiezen voor het Goede) of om zich van Hem af te keren (kiezen voor het Kwade).

Correct. God heeft de mens zelfbeschikkingsrecht gegeven.

drosophila 11 juli 2007 15:41

Citaat:

Aangezien u zich afvraagt waarom die klacht wordt afgewezen en u dit niet in Over koetjes en kalfjes... hebt gepost, ga ik er van uit dat u gelooft in het bestaan van God.

Ik geloof niet in het bestaan van wat soort God dan ook. Niet in de christelijke, noch de hindoeïstische of de goden van de Dayak.

Citaat:

Dat God een plaatsvervanger op aarde heeft, is een misverstand dat waarschijnlijk ontstaan is door een foutieve interpretatie van Vicarius Christi (vicaris van Christus), één van de pauselijke titels.
Jammer voor die Roemeen.
Citaat:

Wat het bestaan van het Kwade betreft, wil ik u erop wijzen dat we het Kwade niet als een op zichzelf staand iets kunnen beschouwen. We kunnen het pas zien wanneer we mensen het Kwade zien doen, net zoals we bvb. gulzigheid pas kunnen zien wanneer iemand gulzig eet.
Tot hier volg ik u.

Citaat:

Maar wacht eens even... God heeft de Mens geschapen, en dus ook de mogelijkheid om voor het Kwade te kiezen... mijn (vooralsnog onbeantwoorde) vraag luidde: WAAROM? Waarom schept een ALMACHTIGE en ALGOEDE god (de mogelijkheid tot het bedrijven van) het Kwade??? Zulk een God, die werkelijk van zijn schepsels houdt, schept toch ineens een volmaakte wereld waar geen plaats is voor het Kwade?

lomeanor 11 juli 2007 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2783146)
Maar wacht eens even... God heeft de Mens geschapen, en dus ook de mogelijkheid om voor het Kwade te kiezen... mijn (vooralsnog onbeantwoorde) vraag luidde: WAAROM? Waarom schept een ALMACHTIGE en ALGOEDE god (de mogelijkheid tot het bedrijven van) het Kwade??? Zulk een God, die werkelijk van zijn schepsels houdt, schept toch ineens een volmaakte wereld waar geen plaats is voor het Kwade?

Citaat:

Omdat God van de mensen houdt, heeft Hij hen immers de keuze gegeven om zich tot Hem te bekeren (kiezen voor het Goede) of om zich van Hem af te keren (kiezen voor het Kwade).

drosophila 11 juli 2007 16:16

@ lomeanor

wie als antwoord op een vraag tevreden is met herhalen van de vraag, is nogal een simpele, zou ik zo denken (niet dat mij dat verwondert van 'gelovigen', natuurlijk)

Dave Brocatus 11 juli 2007 16:16

Citaat:

Ik geloof niet in het bestaan van wat soort God dan ook. Niet in de christelijke, noch de hindoeïstische of de goden van de Dayak.

U gelooft niet in het bestaan van God maar vindt het toch vreemd dat een klacht tegen Hem wordt afgewezen. Dat vind ik een vreemde houding. Kunt u die aub wat nader toelichten?

van Maerlant 11 juli 2007 16:17

Citaat:

Het 'Kwade', zoals u het hier noemt, is veroorzaakt door de mens. Moord, diefstal, oorlog,... Al die dingen gebeuren omdat de mens het wilt.
Het zou nogal tof zijn, een god die de mens volledig controleert :roll:

drosophila 11 juli 2007 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2783254)
U gelooft niet in het bestaan van God maar vindt het toch vreemd dat een klacht tegen Hem wordt afgewezen. Dat vind ik een vreemde houding. Kunt u die aub wat nader toelichten?

Het is dan ook nogal goedgelovig van u om mij te geloven wanneer ik beweer dat ik dat vreemd vind.

drosophila 11 juli 2007 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2783257)
Het 'Kwade', zoals u het hier noemt, is veroorzaakt door de mens. Moord, diefstal, oorlog,... Al die dingen gebeuren omdat de mens het wilt.

...en de mens werd op zijn beurt 'veroorzaakt' door een almachtige en algoede schepper!

Dave Brocatus 11 juli 2007 16:24

Citaat:

[...]

God heeft de mens de vrije keuze gegeven om al dan niet voor Hem te kiezen omdat Hij van de mens houdt. Indien Hij ons zou verplichten om voor Hem te kiezen zou Hij geen liefdevolle God zijn.

Dave Brocatus 11 juli 2007 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2783266)
Het is dan ook nogal goedgelovig van u om mij te geloven wanneer ik beweer dat ik dat vreemd vind.

Waarom er dan een discussie over openen?

lomeanor 11 juli 2007 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2783253)
@ lomeanor

wie als antwoord op een vraag tevreden is met herhalen van de vraag, is nogal een simpele, zou ik zo denken (niet dat mij dat verwondert van 'gelovigen', natuurlijk)

Ik vind u eerder en simpele, omdat u naar iets vraagt wat reeds gezegd geweest is.

U vraag is waarom.
Het antwoord stond daarvoor: omdat God de mens zo lief heeft dat Hij hem de vrije keuze heeft gelaten.

drosophila 11 juli 2007 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2783273)
God heeft de mens de vrije keuze gegeven om al dan niet voor Hem te kiezen omdat Hij van de mens houdt. Indien Hij ons zou verplichten om voor Hem te kiezen zou Hij geen liefdevolle God zijn.

En zodoende schiep God de mogelijkheid tot het bedrijven van het Kwade? Dus toch niet oneindig goed, die God van u. "omdat hij van de mens houdt" vind ik overigens volstrekt onbegrijpelijk. Als hij almachtig is, waarom schept hij dan niet ineens een volmaakte wereld? Graag een zeer concreet antwoord op die laatste vraag.

drosophila 11 juli 2007 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2783276)
Waarom er dan een discussie over openen?

Om het te kunnen hebben over de interne tegenstrijdigheden van uw God. Een goede verstaander had dat al door.

Den Ardennees 11 juli 2007 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2783138)
Correct. God heeft de mens zelfbeschikkingsrecht gegeven.

maar Hij kan alles, in dat geval zou hij alleszins moeten worden aangeklaagd wegens het niet verlenen van hulp aan mensen in nood. Iets waarop in het Belgische recht, zware straffen staan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be