Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   "Hoe breng je een condoleance uit?" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92391)

Lincoln 13 juli 2007 13:34

"Hoe breng je een condoleance uit?"

Hoe zit dat in de vlaamse traditie ?

Anna List 13 juli 2007 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lincoln (Bericht 2786938)

daar betuig je je 'diepchristelijke medeleven' natuurlijk

Spliff 13 juli 2007 13:47

Je hebt verschillende tradities: koffiekoeken bvb. Heb ook gehoord dat in West Vlaanderen een koffietafel bijna een culinair iets is, klopt dit westvlaamse vrienden? Verder heb je nog de traditie van mensen die om een voor mij onduidelijke reden doodsprentjes verzamelen. Persoonlijk wordt ik overigens later liever gecremeerd dan begraven.

Boadicea 13 juli 2007 14:22

Hangt van de situatie af. Gewoon een kaartje met "Innige Deelneming" kan veel wonderen doen.

Diplomatius 13 juli 2007 14:31

Een kaartje met als tekst: "trek het U niet aan, binnenkort is het Uw beurt" is dan weer ongepast :twisted:

ff serieus: Oprechte deelneming bij het heengaan van Uw dierbare (vader/moeder/etc...) is altijd gepast...

nubian 13 juli 2007 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius (Bericht 2787132)
Een kaartje met als tekst: "trek het U niet aan, binnenkort is het Uw beurt" is dan weer ongepast :twisted:

dat is er eentje om te onthouden:rofl:

De Garde 13 juli 2007 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nubian (Bericht 2787220)
dat is er eentje om te onthouden:rofl:

Mja, maar aan 't crematorium plotseling 'One day I'll fly away' gaan fluiten zou er toch over zijn.

De Garde 13 juli 2007 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lincoln (Bericht 2786938)

Bij ons is 't eenvoudig: een adreskaartje in een enveloppe met de naam van de familie op de enveloppe en op 't kaartje iets als 'oprecht medeleven' of 'met innige deelneming' of zoiets. Er zijn ook Christelijke varianten.

Diplomatius 13 juli 2007 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 2787417)
Mja, maar aan 't crematorium plotseling 'One day I'll fly away' gaan fluiten zou er toch over zijn.

:rofl:

De Garde 13 juli 2007 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spliff (Bericht 2786987)
Je hebt verschillende tradities: koffiekoeken bvb. Heb ook gehoord dat in West Vlaanderen een koffietafel bijna een culinair iets is, klopt dit westvlaamse vrienden? Verder heb je nog de traditie van mensen die om een voor mij onduidelijke reden doodsprentjes verzamelen. Persoonlijk wordt ik overigens later liever gecremeerd dan begraven.

Aan ons kanten is er minstens een broodjesmaaltijd (gevolgd door x aantal jenevers) maar tegenwoordig vooral een warme maaltijd. Wij volgen daarmee waarschijnlijk de Westvlamingen.

Nu, da's een oude traditie hoor: vroeger woonden families nogal uit elkaar en was er nog geen auto of toestanden dus waren die mensen vaak een hele tijd onderweg.

En nog zo'n traditie (bij ons): politici die altijd voorbehouden plaatsen hebben op begrafenissen en in een rangorde zitten: eerst burgemeester en schepenen en dan raadsleden. En in de offergang volgen die direct op de familie. Waarna ze meestal verdwijnen.

lomeanor 13 juli 2007 16:05

Bij ons bestaat een koffietafel steeds uit pistolets of koffiekoeken.

Je condoleance duidt je aan door "innige deelneming" of "christelijke deelneming" te zeggen.

Dronkoers 13 juli 2007 16:09

Koffietafels zijn niks voor mij, en heb trouwens nog nooit een kaartje gestuurd voor zoiets. Die mensen hebben al miserie genoeg om dan nog een 200 kaartjes te lezen en 300 keer te horen dat het erg is.

Natuurlijk is het erg, maar ik geef ze liever wat ruimte dan.

Lord Vader 13 juli 2007 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spliff (Bericht 2786987)

Een koffietafel heb ik al een paar keer meegemaakt ja.

Lincoln 13 juli 2007 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2786957)
daar betuig je je 'diepchristelijke medeleven' natuurlijk

:lol: Je weet goed genoeg dat ik dat niet ben...

Boadicea 13 juli 2007 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lincoln (Bericht 2787518)
:lol: Je weet goed genoeg dat ik dat niet ben...

Dat is absoluut niet nodig. Oprechte deelneming heeft niets met geloof te maken. Ik ben een heidene.

Lincoln 13 juli 2007 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius (Bericht 2787132)

ff serieus: Oprechte deelneming bij het heengaan van Uw dierbare (vader/moeder/etc...) is altijd gepast...

Kan dat ook met een tros bloemen gepaard met een kaartje ??

Dronkoers 13 juli 2007 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lincoln (Bericht 2787530)

Zolang er geen "proficiat" opstaat

Boadicea 13 juli 2007 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lincoln (Bericht 2787530)

Bloemen kunnen perfect, tenzij er bij de overlijdensaankondiging uitdrukkelijk "bloemen noch kransen" staat.

van Maerlant 13 juli 2007 18:04

Op een kaartje schrijf je vind ik iets mooier dan 'gecondoleerd'. Maar persoonlijk zeg ik 'Mijn deelneming' of 'Christelijke deelneming', het hangt ervan af aan wie.

lomeanor 13 juli 2007 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 2787437)
Die mensen hebben al miserie genoeg om dan nog een 200 kaartjes te lezen en 300 keer te horen dat het erg is.

Bij veel mensen (vooral ouderen, naar mijn ervaring) kan dat nochtans een hart onder de riem steken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be