![]() |
Bevoegdheden VDAB
Ik heb een vraag betreffende een familielid van mij die werkloos is. In december 2006 had ze een evaluatiegesprek bij de RVA, het gesprek werd positief geëvalueerd en een document werd opgesteld waarin stond dat ze ten vroegste 16 maanden later opnieuw opgeroepen zou worden (indien ze dan nog werkloos zou zijn uiteraard).
Deze week heeft ze echter een brief ontvangen van de VDAB met een uitnodiging voor een gesprek. In de brief staat; "Ontvangt u een uitkering of bent u in de wachttijd, dan bent u verplicht om op deze uitnodiging te reageren. Zoniet kan de RVA uw recht op een uitkering schorsen of stopzetten." Nu stel ik mij de volgende vraag; de VDAB is een Vlaamse bevoegdheid (begeleiden werklozen, ...), de controle van werklozen is een federale bevoegdheid en dient te gebeuren door de RVA. Dus, in hoeverre heeft de VDAB feitelijk de bevoegdheid om werkonwilligheid door te geven naar de RVA? Of bestaan er hier samenwerkingsakkoorden over? En indien zij een document heeft waarin staat dat ze ten vroegste in april 2008 opnieuw kan worden opgeroepen door de RVA, in hoeverre kan de RVA haar dan nu reeds opnieuw oproepen, mocht ze bijvoorbeeld niet ingaan op het gesprek of een job weigeren bij de VDAB en ze het doorgeven aan de RVA? Ik besef dat mijn vraag vrij technisch is, maar ik veronderstel dat er hier wel tussen zitten die er iets van af weten. |
Hopelijk is Don Quichot niet met verlof... ;-)
Tja, als men al geen werk meer mag weigeren... :-P |
Citaat:
Ze geven daar ook deskundig antwoord op sommige moeilijke technische vragen. |
Citaat:
De VDAB mag je eigenlijk beschouwen als het onderzoek orgaan van de rva. Ik heb het zelfs al meegemaakt dat de RVA de VDAB terugfloot omdat deze zelfs buiten zijn bevoegdheid aan het werken was en zelf mensen van den dop gooide zonder mede weten van de RVA. Dit terwijl de VDAB eigenlijk enkel werk en opleidingen mag aanbieden en alle andere taken volgens de wet aan de RVA toebehoren. Daar de werkloosheidscontrole geen Vlaamse , maar een federale taak is. |
De VDAB is een grote farce. Mijn vrouw had zich keurig ingeschreven bij de VDAB. Ze wilde daar de cursus 'Nederlands voor administratieve beroepen' volgen. Vooraleer ze daaraan mocht meedoen moest ze eerst een intelligentietest ondergaan en een test Nederlands (er was basiskennis vereist). Ze heeft echter een (belgisch) masterdiploma op zak en had al niveau 2.4 van het CVO in Nederlands als tweede taal. Deze diploma's en certificaten hebben echter geen waarde voor de VDAB. Uiteindelijk duurde het 2 maanden met testen en interviews vooraleer men bij de VDAB akkoord was dat ze de cursus zou volgen. Helaas was de cursus ondertussen begonnen en moest ze een jaar wachten.
Een jaar later gaat ze terug naar de VDAB voor een cursus en moet ze weer heel die klucht doorlopen. Ze heeft hier vriendelijk voor bedankt. Ondertussen heeft ze op eigen houtje werk gevonden en hadden we de idioten van de VDAB niet nodig. Ze heeft ooit wel eens een uitnodiging gekregen van de VDAB voor een gesprek. We waren op dat moment echter op verlof dus heb ik dit afgebeld. Toen we 4 weken later uit verlof kwamen lag er een andere uitnodiging in de bus voor een gesprek, dat zou moeten plaatsvinden tijdens onze vakantie. Ik had hen nochtans duidelijk verteld wanneer we niet aanwezig waren. (Vermits mijn vrouw geen uitkering genoot kon zij op vakantie gaan zoveel zij wilt.) Ik heb hen nogmaals opgebeld en hen verteld wat ik van hun diensten vond. Blijkbaar wisselen de verschillende consultants daar hun gegevens zelfs niet uit. |
Gelukkig leest Don Quichote dit niet... :-P
|
Citaat:
Kijk wat doen ze? Ze nodigen om de haverklap de mensen uit tegenwoordig. Printen in het beste geval een lang vergane vacature uit...hun plicht is gedaan. Voor hun stopt het dus. De werkloze ziet om den duur dat ze met zijn voetjes aan het spelen zijn en in al die uitnodigingen zal er vast wel ééntje zijn waar hij niet meer op ingaat. Daar slaat de val dicht. De werkloze vliegt met zijn klikken en klakken buiten, de rva zal dat pas enkele weken later ook maar weten en na nog eens even veel weken sturen ze de afgedankte werkloze een uitnodiging om een gesprek aan te gaan of je nu wel of niet afgedankt zult zijn. Die werkloze snapt er al lang de ballen niet meer van....maar vermits VDAB en RVA twee verschillende zaken zijn ligt dat dus volgens hun geheel aan u en niet aan hun. Uw uitleg gaan ze opschrijven...maar nadien volgt een schorsing van x aantal maanden. 1 van de redenen zal zijn omdat u zich niet opnieuw hebt ingeschreven in de VDAB als werkzoekende na uw ontslag....zonder dat uw ontslag al door de RVA was bevestigd...want dat komt pas veel later. Dus snappen wie kan....ze hebben u altijd bij uw pietje. Nog zo een truc van hun...hun aangetekende schrijven is 3 dagen geldig. Maar de aangetekende zending mag wel 15 dagen op post blijven liggen. Dus steekt de facteur een briefje in de bus en u wacht een paar dagen, dan hebt u het altijd zitten. Ja het schijnt dat er niet veel werklozen meer zijn tegenwoordig. :roll: |
Citaat:
De VDAB is enkel bevoegd om werk en opleidingen aan te bieden. Alle bevoegdheden over schorsingen en intrekken van uitkeringen liggen bij de RVA en de arbeidsrechtbanken, niet bij de VDAB. Maar in tegenstelling tot haar Waalse tegenhanger, gaat de VDAB vaak buiten haar boekje en buiten haar bevoegdheid. Ik heb het zelfs ooit meegemaakt dat de VDAB een technisch tijdelijk werkloze opriep om achter werk te gaan zoeken en zelfs dreigde zijn werkloosheidsuitkering in te houden als hij niet binnen de week minstens 10 sollicitatie brieven kon voorleggen. Die persoon kende echter zijn weg en zijn wetten en heeft die VDABers zelf laten oproepen op de rechtbank en laten ontslagen wegens onbekwaamheid en machtsmisbruik. |
Naar mijn ervaring zit er niet één bekwame bij de VDAB, alleszins niet hier in Mechelen. Wat ze doen trekt op niets, en ze doen dit dan nog eens uiterst efficiënt.
Een ander anekdote. Toen mijn vrouw nog voor een cursus wou gaan moest ze te pas en te onpas naar de VDAB. Op een gegeven moment moest er nog een gesprek plaatsvinden om naar de motivatie te peilen. Dit gesprek was om 11:00 's morgens. Ze gaat er voldoende vroeg naartoe en is er ongeveer om 10:40. Ze laten haar nog zitten tot 11:30 om dan te komen zeggen dat de persoon die haar moest interviewen ziek was. Dit wist men toch op voorhand ! Waarom kan men niet in de agenda kijken van die persoon en de mensen waarmee die een afspraak heeft verwittigen. Zelfs als je je daar aanbiedt laat men je nog bijna een uur zitten ! Ze is er ook al een aantal keer totaal verkeerd gestuurd. Ze ging naar het kantoor hier om de hoek met de vraag om de cursus NT2 voor administratieve beroepen. Hoewel ze dit in - niet zo goed - Nederlands vroeg stuurde men haar door naar het 'Huis van het Nederlands'. Het 'Huis van het Nederlands' is enkel geschikt voor echte beginners in de Nederlandse taal. Ik zie nog altijd het gezicht voor me van de persoon in het HVN. Die heeft daarna ook even de VDAB opgebeld en hen uitgelegd wat de bedoeling was. Een woord voor die bende profiteurs: IDIOTEN ! |
Een woord voor die bende profiteurs: IDIOTEN !
-------------------------------------- Allemaal idioten bij de vdab. Het publiek daarentegen,is heel intelligent, redelijk, minzaam,komen altijd op tijd,weten zelf wat ze willen, kunnen hun eigen capaciteiten goed inschatten, denken maar aan 1 ding...werk vinden...perfect eigenlijk. |
Citaat:
- Waarom aanvaard de VDAB geen attesten van het CVO. Attesten overal wel aanvaard worden ? - Waarom een intelligentietest uitvoeren voor iemand die een Belgisch master diploma heeft wanneer het vereiste niveau ver onder het master niveau ligt ? - Waarom is er geen communicatie tussen de verschillende mensen bij de VDAB ? - Waarom kost het zoveel moeite voor iemand die leergierig is om een cursus te volgen ? Ik ben er ten stelligste van overtuigd dat de VDAB zich voornamelijk concentreert op het zichzelf werk geven. Hun (inefficiënte) manier van werken is hier een goed voorbeeld van. Ze slagen er niet in mensen aan een job te helpen of ook maar een beetje te begeleiden. Mijn vrouw hebben ze serieus met haar voeten gerammeld. Uiteindelijk heeft ze wel een prima job gekregen via een interimbureau. Deze mensen slagen er blijkbaar wel in om mensen aan de slag te krijgen, zelfs wanneer deze een niet zo gemakkelijk profiel hebben. Toen ik belde naar de VDAB en hen vroeg waarom een selectie voor een cursus meer dan 2 maanden duurden kreeg ik het klassieke antwoord: "Dat is al altijd zo geweest !". Als je dan vraagt of ze dit normaal vinden is het antwoord natuurlijk "Ja". Die mensen zijn zo vastgeroest in hun ambtenarenbaantje dat ze hun eigen mistoestanden niet meer zien. Ze zijn niet meer dan wat meubilair in hun kantoren. Om met een klassieker te eindigen: 'gelukkig zijn de bureaus er van hout, dan is er toch nog iets dat werkt'. |
Citaat:
En omdat toen deze dienst afscheurde van de RVA, men gewoon mensen van de RVA deze dienst hebben laten leiden. Wat veel mensen zelfs niet beseffen, is dat de VDAB eigenlijk enkel de taken van het leger heeft overgenomen wat het geven van opleidingen aangaat. En de taak van het motiveren en begeleiden van werkzoekende van de RVA. De mensen van de VDAB voelen zich echter meer geroepen om aanklager, rechter en beul te spelen tegenover de werklozen en weten door hun gebrek aan ervaring en kennis dus helemaal niet hoe ze mensen moeten motiveren en opleiden. Vaak zijn de oude systemen van het leger overgenomen en bepalen zij dus nog steeds op oude militaire manier welke mensen welke taken kunnen en moeten uitvoeren. |
Het valt niet mee om geen werk meer te vinden als er geen werk meer is, zoals tegenwoordig.
|
Citaat:
|
- Waarom aanvaard de VDAB geen attesten van het CVO. Attesten overal wel aanvaard worden ?
- Waarom een intelligentietest uitvoeren voor iemand die een Belgisch master diploma heeft wanneer het vereiste niveau ver onder het master niveau ligt ? - Waarom is er geen communicatie tussen de verschillende mensen bij de VDAB ? - Waarom kost het zoveel moeite voor iemand die leergierig is om een cursus te volgen ? ---------------------------------------- - Misschien hechten de betrokken vdab-mensen meer belang aan screening dan aan verklaringen en papiertjes. ( Ook bij de meeste bedrijven kom je er niet in, zonder dat je bewijst wat je waard bent) Gebrek aan communicatie? Misschien wel, is een heksentoer van alles up to date te houden. Zeker als er plots iemand ziek wordt. Leergierige kandidaten zijn altijd welkom in de opleidingscentra, denk ik. Maar niet iedereen kan zomaar kiezen wat hem goed uitkomt. Wachttijden? Ja,men kan zomaar geen cursusje starten voor 3 menskes, die dan nog zouden stellen wanneer het hun past. |
Citaat:
|
Ja,
Die vdab mensen zijn een beetje sukkelaars. Wie zich geroepen voelt om orde op zaken te komen zetten, kan zich altijd kandidaat stellen. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat iedereen daarvoor gaat bedanken...zouden beter heel die shit organisatie opdoeken omdat het toch niet 'werkt'. |
't Is altijd hetzelfde : de mensen die effectief geholpen zijn door de VDAB gaan nergens hun verhaal doen...want dat vinden ze niet meer dan normaal!
Het enige dat men hier hoort is het geweeklaag van zogezegd gemotiveerde mensen dat de VDAB haar taak niet naar behoren uitvoerd! Welnu : als die mensen echt gemotiveerd en oprecht zouden zijn zouden ze met de VDAB normaal gesproken geen problemen hebben! Moesten die mensen evenveel tijd en energie stoppen in hun zoektocht naar werk dan ze stoppen in het zwartmaken van de VDAB dan hadden die al lang een job. Het probleem is dikwijls dat mensen denken �* la carte eender welke opleiding te kunnen volgen , liefst gratis en wanneer dat zij het wensen. Wanneer men geconfronteerd wordt met zijn beperkingen voelt men zich vaak persoonlijk aangevallen... Ik ga hier niet beweren dat er bij de VDAB geen enkel dossier foutloopt , maar ik meen dat wanneer men op Europees vlak de vergelijking maakt ze toch heel goed scoort! (Wie hoor je bijvoorbeeld klagen over het rij-examen? Diegenen die geslaagd zijn? Nee hoor : de gebuisden! Wel : met de VDAB is dit net zo! ) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be