Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   HOV Nederland en Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92399)

Breda 13 juli 2007 17:54

HOV Nederland en Vlaanderen
 
de steden groeien in de Lage Landen , we hebben aan Bussen niet genoeg

bijvoorbeeld in Breda is dat een probleem , ze denken aan een Monorail of een Metro systeem


Citaat:

Idee: monorail naar station

door Nico Schapendonk



Woensdag 11 juli 2007 - BREDA - Als er geen einde komt aan de steeds groter wordende stroom auto's die naar Breda komt, dan wordt het noodzakelijk om een transferium aan de rand van de stad aan te leggen.

Die moet dan met een speciaal, snel vervoerssysteem worden aangesloten op het nieuwe NS-station Centraal Breda. Dat kan worden afgewikkeld via busjes, maar een monorail kan ook tot de mogelijkheden behoren. Dat zegt de Bredase wethouder Wilbert Willems van Verkeer. Hij vreest dat het autoverkeer de komende jaren alleen maar blijft toenemen. De ongeveer vierduizend parkeerplaatsen die gepland zijn bij het nieuwe NS-station zijn bij lange na niet afdoende om die groeiende stroom op te vangen.

Intussen is het wel de bedoeling dat het Centraal Station Breda een belangrijke spil wordt in het internationale HSL-netwerk. Om aan die ambitie te blijven vasthouden, zal het noodzakelijk zijn aan de west- of oostrand van de stad parkeerruimte te zoeken. De gebruikers van zo'n transferium moeten dan wel snel en veilig naar het station vervoerd kunnen worden. Willems: "Forenzen die via Breda willen reizen, moeten we al aan de stadsrand opvangen. Want anders hebben we simpelweg niet genoeg parkeerplaatsen in het centrum."

Jaren geleden dook in zogenaamde Brabantstad-plannen het idee op om in de buurt van Dorst een extra voorstadstation te bouwen.

De gedachte van die plannen was om de vijf grote Brabantse steden via een soort metro-achtig spoornet met elkaar te verbinden. In die door de provincie gelanceerde opzet speelt Breda de rol van 'Poort naar Brabant'. "Dorst zou een mooie plaats voor een transferium zijn", denkt Willems. Maar het zou ook zo kunnen uitpakken dat zo'n overstappunt juist aan de westrand, bij de A16, wordt aangelegd. Het is nu nog te vroeg om te besluiten wat de locatie wordt.

Ook over de vervoerswijze zal nog gepraat moeten worden. Voorlopig denkt de wethouder dat reizigers in eerste instantie met een bus vervoerd zullen worden. De aanwezigheid van bestaand spoor maakt een soort metrolijntje ook niet denkbeeldig. "Maar een monorail is ook niet uit te sluiten", zegt de Bredase wethouder.



Idee Voor Gent , Brugge , Utrecht , Eindhoven ?? om een Monorail te bouwen of een Metro systeem om de klappen op te vangen ??

Spinoza 13 juli 2007 20:30

Echt, ik vrees de plannen voor de ontwikkeling van het stationsgebied. Wat jij Breda? Het bied een enorme kans...om het te verpesten. Als je ziet wat er voor lelijks wordt neergezet op allerlei plekken. Bijvoorbeeld dat gebouw naast het Valkenberg, de Poort van Breda. Wat een middelmatig gebouw is dat zeg. Je zou zeggen dat ze op zo'n mooie plek iets beters zouden neerzetten. Wist je dat het eerste ontwerp voor het nieuwe station is neergeschoten door de rijksbouwmeester? Hij vond het ver onder de maat. Zoals veel van de nieuwbouw de laatste tijd. Volgens mij gaan ze dat hele gebied verkankeren.

Bovenbuur 13 juli 2007 21:06

Een monorail, dat is echt zo'n plan waar een gemeente een tijdje mee speelt en dat als je geluk hebt word afgelast en als je pech hebt veel te veel kost en te weinig levert. Een tussenweg is er meestal niet, maar ik ben benieuwd.

Dimitri 13 juli 2007 21:19

Was er niet zo'n monorail-project in Almelo? Vraag me af wat daar van geworden is.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be