![]() |
OPINIE. Administratieve boetes in het onderwijs (Naima Charkaoui)
OPINIE. Repressieve Volksopvoeding in 2007
door Naima Charkaoui - (c) De Standaard 14/07/07 (de auteur is coördinator van het Minderhedenforum) ![]() Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke is niet gewonnen is voor administratieve boetes voor ouders die onvoldoende betrokkenheid tonen bij de schoolloopbaan van hun kind (DS 13 juli). Dat is goed nieuws, maar het eindverslag van de Rondetafel over het Nederlandstalig onderwijs in Brussel impliceert wel dat boetes moeten kunnen als andere engagementen niet worden nageleefd: oudercontact, huistaakbegeleiding of zelfs betrokkenheid bij Nederlandstalige vrijetijdsactiviteiten. Dat is repressieve volksopvoeding van de ergste soort. De minister schrijft: 'Als we een realistisch beleid willen, dan moeten we met alle Brusselse betrokkenen overleggen.' Groot gelijk, maar bij de Rondetafel werden allochtone ouders en hun verenigingen niet uitgenodigd, ondanks herhaaldelijk aandringen. Dat is waarschijnlijk waarom het eindrapport zo eenzijdig is. Allochtone ouders worden niet geconsulteerd, maar ze worden wel met de vinger gewezen voor alles wat fout gaat in het Nederlandstalige onderwijs in Brussel. We worden stilaan moedeloos van dat opgestoken vingertje. Dat Nederlands de onderwijstaal is, spreekt voor zich. Veel anderstalige ouders leren Nederlands of zijn hiertoe bereid. Praten over de schoolprestaties en het schoolgedrag van een kind vereist wel een sterke actieve taalbeheersing die jaren oefening vraagt. Daarom schakelen veel anderstalige ouders in Brussel van Nederlands over op Frans om zich beter verstaanbaar te maken. Als de school hier negatief op reageert, krijgen ouders het gevoel dat de school niet wil luisteren. Repressieve Volksopvoeding in 2007 Zo verminderde in sommige Brusselse scholen de ouderbetrokkenheid nadat een nieuwe directie bepaalde dat het personeel de ouders enkel nog in het Nederlands mocht aanspreken. Het is voor ouders onbegrijpelijk dat de eentaligheid voor deze scholen belangrijker is dan het kunnen praten over de noden van hun kind. Naast de taaldrempel moeten gezinnen ook sociale drempels overwinnen in hun contacten met de school. Ze kennen niemand op school en zijn niet vertrouwd met de formele manier van praten en denken. De schoolcultuur blijft een vreemde cultuur. Zowel autochtone als allochtone kansarme gezinnen kampen hiermee. In het eindverslag van de Rondetafel staat te weinig over dit aspect van het probleem. In tegenstelling tot dat van de ouders, baadt het engagement van de scholen in een 'flou pédagogique'. Er staat wel in wat de scholen moeten communiceren aan de ouders, maar niet hoe ze dat beter kunnen doen. Nog te weinig scholen passen de beproefde formules toe om ouders van diverse herkomsten te betrekken: mondelinge communicatie, informele contacten, jargon schrappen, groepskenmerken loslaten, verwachtingen ten aanzien van de ouders verduidelijken... Conclusie: het eindrapport van de Rondetafel over het Brussels Nederlandstalig onderwijs legt de sleutel voor goede schoolresultaten te veel bij de ouders. Dit is onverstandig en onterecht. Het klopt dat niet alle ouders modelouders zijn. Maar goed onderwijs is het beste middel om desondanks alle kinderen maximale toekomstkansen te geven. De onderwijswereld zou zich beter op die kernopdracht richten, in plaats van op een amateuristische manier aan 'volksopvoeding' te gaan doen. |
Ik was blijkbaar te laat om een enquête toe te voegen. Moet binnen de 5 minuten gebeuren. So be it.
Soit, de vraag is of administratieve boetes de ouders kunnen stimuleren tot meer betrokkenheid bij de schoolloopbaan van hun kind(eren). |
Citaat:
Citaat:
Ho? en wat hadden de uebermenschen dan gewild? Dat ze te woord worden gestaan in hun eigen taaltje? gaande van amazigh tot arabisch met alle streekgebonden specialiteiten eraan verbonden? Waarom nemen ze geen eigen tolk mee naar de scholen (dat gebeurt stante pede als ze naar het OCMW gaan! d�*n kan het ineens wel). Citaat:
|
In veel gevallen zullen wsl de OCMW's, dus wij, die boete mogen betalen...;-)
|
Citaat:
|
Citaat:
Of bedoelt U dat de schooldirecties zich in het stof moeten wentelen om aan alle mogelijke taal- en andere eisen van de allochtone ouders te voldoen? Taxis sturen om de ouders op te halen? halalmaaltijden aanbieden op het oudercontact? gratis cadeautjes uitdelen als ze komen? Ontvangscomité met Marokkaanse of Turkse dansgroepen? Je zegt het maar hoor. In hoeveel talen krijgen ze de formulieren voor de kinderbijslag aangeboden?? Of moeten ze daarvoor ook "gelokt" worden? In ik besluit om mijn kinderen naar een Franstalige school in Brussel te doen, dan mag ik veronderstellen dat de leerkrachten wel de moeite zullen doen om tegen mij Nederlands te praten zeker? Of zou dit er een "beetje over" zijn volgens jou? |
Citaat:
Tja....ik vind het ook spijtig,zo een repressief systeem...maar het zou wel eens de enige methode kunnen zijn.Ouders die beslissen om hun kinderen "af te snijden" van het toch immens genereuze onderwijssysteem alhier....het tart de verbeelding! :? |
Citaat:
Waarom zijn er exact dezelfde problemen met allochtone ouders in Vlaanderen? Als we de lijn doortrekken zouden we mogen aannemen dat ze dan ipv Frans het Nederlands hebben geleerd? Of niet soms? |
Niet alle allochtonen over dezelfde kam scheren
Er zijn hier allochtonen uit meer dan 165 verschillende landen, De meeste problemen met betrekking to schoolkwesties doen zich voor met allochtonen van Marorokkaanse origine, Roma en in minjdee mate met allochtonen van Turkse origine. Het is een FEIT dat allochtonen van andere origines (Oost-Europees, Russcisch, Aziatisch) nauwelijks problemen stellen en op school hun beste beentje proberen bij te ztten, dankbar om de kansen die ze hier krijgen, dit in tegennstellling tot de vaak er arrogante en onbeleefde leelingen en vooral ouders vn >Marokkanse origine en Rma, die ero uit zijn om steeds het onderste uit de kan
|
Niet alle allochtonen over dezelfde kam scheren
Er zijn hier allochtonen uit meer dan 165 verschillende landen, De meeste problemen met betrekking to schoolkwesties doen zich voor met allochtonen van Marorokkaanse origine, Roma en in minjdee mate met allochtonen van Turkse origine. Het is een FEIT dat allochtonen van andere origines (Oost-Europees, Russcisch, Aziatisch) nauwelijks problemen stellen en op school hun beste beentje proberen bij te ztten, dankbar om de kansen die ze hier krijgen, dit in tegennstellling tot de vaak er arrogante en onbeleefde leelingen en vooral ouders vn >Marokkanse origine en Rma, die ero uit zijn om steeds het onderste uit de kan te
|
Niet alle allochtonen over dezelfde kam scheren
Er zijn hier allochtonen uit meer dan 165 verschillende landen, De meeste problemen met betrekking to schoolkwesties doen zich voor met allochtonen van Marorokkaanse origine, Roma en in minjdee mate met allochtonen van Turkse origine. Het is een FEIT dat allochtonen van andere origines (Oost-Europees, Russcisch, Aziatisch) nauwelijks problemen stellen en op school hun beste beentje proberen bij te ztten, dankbar om de kansen die ze hier krijgen, dit in tegennstellling tot de vaak er arrogante en onbeleefde leelingen en vooral ouders vn >Marokkanse origine en Rma, die ero uit zijn om steeds het onderste uit de kan te halen
|
Niet alle allochtonen over dezelfde kam scheren
Er zijn hier allochtonen uit meer dan 165 verschillende landen, De meeste problemen met betrekking to schoolkwesties doen zich voor met allochtonen van Marorokkaanse origine, Roma en in minjdee mate met allochtonen van Turkse origine. Het is een FEIT dat allochtonen van andere origines (Oost-Europees, Russcisch, Aziatisch) nauwelijks problemen stellen en op school hun beste beentje proberen bij te ztten, dankbar om de kansen die ze hier krijgen, dit in tegennstellling tot de vaak er arrogante en onbeleefde leelingen en vooral ouders vn >Marokkanse origine en Rma, die ero uit zijn om steeds het onderste uit de kan te halen en
|
Citaat:
|
Niet alle allochtonen over dezelfde kam scheren
Niet alle allochtonen over dezelfde kam scheren Er zijn hier allochtonen uit meer dan 165 verschillende landen. De meeste problemen met betrekking tot schoolkwesties doen zich voor met allochtonen van Marokkaanse origine, Roma en in mindere mate met allochtonen van Turkse origine. Het is een FEIT dat allochtonen van andere origines (Oost-Europees, Russisch, Aziatisch) nauwelijks problemen stellen en op school hun beste beentje proberen bij te zetten, dankbaar om de kansen die ze hier krijgen. Dit in tegenstelling tot de vaak arrogante en onopgevoede leerlingen en vooral ouders van Marokkaanse origine en Roma, die erop uit zijn om steeds het onderste uit de kan te halen en vaak proberen om de modeste schoolrekeningen niet te betalen. Deze ouders zijn kampioenen in het uit de onderste kan halen uit alles: het schoolsysteem, allerlei sociale uitkeringen en kortingen. In het kader van de ‘herzinsheniging’ en huwelijksmigratie groeit dit publiek exponentieel. Zowat onmiddellijk hebben zo’n mensen een SIS-kaart en genieten ze van uitkeringen, hoewel ze nooit hebben gewerkt en nooit iets hebben bijgedragen aan deze samenleving en wellicht zelden iets zullen bijdragen. Toch zijn het net deze ouders die steevast nalaten om schoolrekeningen (die zo laag mogelijk worden gehouden) te betalen en voor de rest overral op een schaamteloze manier het onderste uit de kan proberen te halen, zonder enig respect voor het schoolsyssteem (dat hen véél kansen biedt) en voor deze maatschappij. Het is stuitend te moeten vaststellen dat sommige Marokkaanse ouders het vertikken om een kleine schoolrekening te betalen, maar wél geld en een auto hebben om op vakantie te gaan. Deze lui zijn gespecialiseerd in het ZICH INTEGREREN IN HET SYSTEEM VAN DE SOCIALE UITKERINGEN, maar voor de rest is integratie niet aan hen besteed, integendeel. Retrograde religieuze gebruiken en gewoonten worden hier opgedrongen, zonder respect voor de cultuur en de religie van de autochtone bevolking. ELKE kerk in Borgerhout, Antwerpen-Noord en oud-Hoboken wordt gevandaliseerd: je ziet er opschriften gekerfd in de kerkdeuren en muren zoals: Fuck church, Arabische letters en soms zelfs hakenkruisen. Autochtone winkeliers wordt het leven moeilijk gemaakt, her en der worden winkelruiten van de weinige autochtone zaken die nog resten aan scherven gegooid, tot deze het moegetergd opgeven en vertrekken, zodat de regels en de wetten van de meest dominante bevolkingsgroep, de islamitische, oogluikend de norm worden en wie zich daar niet bij neerlegt wordt wel op één of andere manier geïntimideerd. In het kader van de ‘gezinshereniging’, huwelijksmigratie en snel-Belgwet, groeit deze groep van integratie-onwilligen die zich graag schaamteloos ‘wentelen’ in het systeem exponentieel aan . Dit in tegenstelling tot allochtonen van Oost-Europese, Russische en Aziatische origine die meestal hun best doen op school, de schoolrekeningen wél betalen (in multiculturele scholen zijn het steeds de rekeningen van leerlingen Marokkaanse en islamitsche origine en Roma die steevast blijven open staan) en dankbaar gebruik maken van de kansen die ze hier krijgen. Hun ouders spreken meestal ook niet de taal en zijn vaak ook niet vertrouwd met onze schoolcultuur, maar toch tonen ze meer betrokkenheid en hebben ze meer respect voor het werk van de leerkrachten en voor de cultuur en religie van de autochtone bevolking. Deze mensen worden niet gepamperd, ze kunnen niet zomaar beroep doen op allerlei uitkeringen, maar dienen zichzelf uit de slag te trekken. Voor hen luidt vaak het devies: ‘werken of verzuipen’. Toch zijn het net deze mensen die ZELF inspanningen moeten leveren, die zich het beste integreren. Pampering en betutteling werken contra-productief, ook in het onderwijs. Scholen in Borgerhout krijgen tot twee maal meer personeel dan ‘Vlaamse’ scholen die in deze zin worden benadeeld. [FONT=Verdana] In concentratiescholen is er een overaanbod aan begeleidend, ondersteunend en ander zorgpersoneel en ook meer onderwijzend personeel, wat maakt dat er geen appél meer wordt gedaan op de eigen inspanning en motivatie van de doodgepamperde leerling. [/FONT] GEWOON STOPPEN MET BETUTTELING EN PAMPERING VAN DEZE LEERLINGEN EN HUN OUDERS. OUDERS VAN MAROKKAANSE EN ISLAMITISCHE ORIGiNE EN ROMA KENNNEN IMMERS ENKEL DE TAAL VAN HET GELD |
Ik vind het niet goed dat men financieel gestraft wordt omwille van schoolactiviteiten...wat dat dan ook moge wezen.
School en privé dat zijn twee verschillende zaken. Als de school boete's kan opleggen aan de ouders, dan zouden de ouders ook boete's aan de school moeten kunnen afdwingen voor niet goed voldane opleidingen en dergelijke. Wat komt dat keert. |
Citaat:
Hoeveel krijgen ze om een diploma niét te behalen? |
Citaat:
Na heel wat politieke heisa kwam het er eigenlijk op neer dat de praktijktests niet meer in woorden bestonden, maar dat elke burger een praktijktest mag uitvoeren. Met het ingezamelde bewijsmateriaal mag hij dan naar de rechtbank trekken en er proberen de rechter te overtuigen van de kracht van de bewijsstukken. Kif Kif en de Liga voor Mensenrechten oordeelden dat weinig burgers de stap naar een rechter zullen zetten, laat staan dat ze er zullen verschijnen met degelijk bewijsmateriaal. Met de hulp van een legertje juristen werd daarom het draaiboek gemaakt voor de ideale praktijktest. De volgende weken worden testteams samengesteld en opgeleid. Het testteam wordt uitgestuurd als de organisaties een klacht binnenkrijgen over discriminatie. (belga) Een werkgever die hen niet aanwerft kan veroordeeld worden en kan de vrouw of man in kwestie klacht gaan indienen wegens racisme als basis van niet aanwerving. Hij kan dan procederen en schadevergoeding krijgen. Een paar maand geleden werd zo een werkgever veroordeeld tot het betalen van 3 of 6 maand loon ! (toch zoiets) |
Ik las een deel van de pdf file met het folderke.
Het zou er dus op neerkomen (als ik het goed heb begrepen) dat n�* een klacht (mohammed werd niet aangeworven) 2 testpersonen naar diezelfde firma stappen met identiek gelijke kenmerken, behalve het "beschermde kenmerk" (niet mijn woorden: staat er zo in!). Het "beschermde kenmerk" is in dit geval schijnbaar de huidskleur. Enfin, Rachid en Koen gaan dus als tester naar die firma en wat blijkt? Ze werven Koen aan! dit is dus discriminatie, want .... blijkbaar zouden ze bij gelijke kenmerken enkel Rachid mogen aanwerven! (nu weet ik niet of de firma mag rekening houden met het aantal jaren dat iemand erover deed om een diploma te behalen, alhoewel ze in dit testgeval er beiden evenveel jaar of zullen moeten gedaan hebben). Ik vermoed dat in de praktijktesten géén van beide testpersonen zal mogen worden aanvaard of anders heb je een boete aan je been? Maar wat indien de firma nu eens wèl Rachid wil aanwerven maar Mohammed niet? (rachid wil helemaal niet komen werken, die wil enkel de firma wat tijd kosten). Is die firma dan verplicht om Mohammed aan te werven? |
Citaat:
|
Ik ben toch eens curieus.
Elementen als : aangenaam karakter, vlotte verschijning, positieve houding, open mentaliteit, vriendelijkheid, alertheid etc.... kan je moeilijk op identieke wijze laten naspelen door de twee "testers"... laat staan dat ze dan nog eens gaan kunnen bewijzen dat al die elementen aanwezig waren bij de afgewezen "kandidaat met beschermd kenmerk" (*) (*) djeezes! als ze het er nu niet zelf hadden ingezet zou ik deze benaming nooit durven gebruiken! :lol: Vroeger waren bijvoorbeeld dove mensen : gehandicapped, later bleken ze "minder-valide" te zijn (wat me tenzeerste verbaasde, het dove dochtertje van mijn vriendin was namelijk héél "valide", wel doof). Nu blijkt ze dus een "beschermd kenmerk" te hebben? Hoe gaan ze dat dan testen? Eén kandidaat met het beschermende kenmerk van doofheid en een andere kandidaat die horend is. Indien de firma het dan aandurft om de horende persoon aan te werven zijn ze aan het discrimineren? En vanaf welke tint is een huidskleur beschermd in feite? Heeft men daar staalkaartjes voor? Heeft iemand een "beschermd kenmerk" als men een reeks zonnebanksessies heeft gehad of net terug komt uit een zonnig vakantie-oord? Of moet het beschermd kenmerk blijvend zijn, ook als het geen zon krijgt? Er zijn nochtans vele mensen die menen een beschermd kenmerk te hebben, maar die ook totaal vervalen als ze hier een tijd zonder zon hebben gezeten: op welke basis gaan ze dan hun beschermd kenmerk nog kunnen laten bepalen? Allemaal moeilijke dingen voor den mensch. ps. Welk beschermd kenmerk heeft Prince Philippe in feite? Die schijnt een job te krijgen op basis van afkomst. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be