Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Een verenigd Vlaams-Waals antibelgisch front? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92499)

Nederlandse Leeuw 17 juli 2007 01:26

Een verenigd Vlaams-Waals antibelgisch front?

Misschien een wat verwarrende titel, maar wat ik bedoel is: zouden de Vlaamse en Waalse Bewegingen niet samen moeten werken om Belgie te doen splitsen? Een echte bilaterale beweging tegen de Belgische orde.

Want het lijkt wel alsof beiden niets van elkaar moeten hebben, terwijl ze allebei onafhankelijkheid willen. Natuurlijk, samenwerking zal niet makkelijk zijn, maar hierdoor zou de anti-Belgische stem wel krachtiger worden. Zo kunnen we de wereld ook laten zien dat niet enkel de Vlamingen onafhankelijkheid wensen.

In mijn gedachten zie ik een gezamelijke mars op Brussel: Uit het zuiden komen groepen Waals-nationalisten met Hanenvlaggen aangemarcheerd, vanuit het noorden komt er een lange optocht Vlamingen met Leeuwenvlaggen aangelopen. Ze komen samen op een plek in Brussel (waar heb ik nog niet bedacht) en houden omstebeurt speeches om te verklaren dat het beter is om Belgie te splitsen. Na afloop dient de Belgische vlag te worden gestreken en de Vlaamse Leeuw en de Waalse Haan te worden gehesen.

Een scenario voor de toekomst, of een utopie?

PS: Het moet een vreedzame demonstratie worden, zonder verwijten naar de andere bevolkingsgroep, enkel naar de Belgische Staat. Liever geen vlaggen verbranden.

Jaani_Dushman 17 juli 2007 01:35

In de Vlaamse Mars op Anwterpen (1963) stapten ook Waalse regionalisten mee.

De Franstalige pers is vandaag echter zodanig anti-Vlaams, dat het geen eenvoudige taak zal worden om Vlaamse en Waalse nationalisten samen te brengen. Maar we moeten blijven hopen, en toenadering proberen zoeken tot de Waalse beweging.

evilbu 17 juli 2007 01:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2792691)
In de Vlaamse Mars op Anwterpen (1963) stapten ook Waalse regionalisten mee.

De Franstalige pers is vandaag echter zodanig anti-Vlaams, dat het geen eenvoudige taak zal worden om Vlaamse en Waalse nationalisten samen te brengen. Maar we moeten blijven hopen, en toenadering proberen zoeken tot de Waalse beweging.

Ik vraag mij eigenlijk af hoeveel Waalse regionalisten er zijn die echt zouden tevreden zijn met Wallonië als onafhankelijk land (eventueel met Voeren en de Oostkantons erbij), en met Brussel als tweetalige hoofdstad van de republiek Vlaanderen.:|
Wij zeggen altijd dat 6 of 7 miljoen genoeg is voor een land... maar Wallonië zou maar 3.5 miljoen hebben.:|

baseballpolitieker 17 juli 2007 02:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2792705)
Ik vraag mij eigenlijk af hoeveel Waalse regionalisten er zijn die echt zouden tevreden zijn met Wallonië als onafhankelijk land (eventueel met Voeren en de Oostkantons erbij), en met Brussel als tweetalige hoofdstad van de republiek Vlaanderen.:|
Wij zeggen altijd dat 6 of 7 miljoen genoeg is voor een land... maar Wallonië zou maar 3.5 miljoen hebben.:|

Hoeveel inwoners heeft ijsland? Hebben wij ooit zitten klagen over Ijsland?

Nederlandse Leeuw 17 juli 2007 11:41

Citaat:

Volgens mij zijn er honderden Waalse regionalisten/nationialisten, maar het is lastig om hen te vinden, omdat veel Franstaligen liever ontkennen dat er een Waalse Beweging is. Ik zelf ben op internet op onderzoek uitgegaan en heb behoorlijk wat Waalse separatisten/rattachisten gevonden, veel politieke partijen en initiatieven. Een greep:

RWF: Rassamblement Wallonie-France, radicaal rattachistische partij
Zij zijn zo ongeveer de meest bekende Waals-nationalistische partij, die Brussel ook opeisen, en het liefst de taalgrens nog iets hoger leggen, maar uiteindelijk wel van Belgie af willen. http://www.youtube.com/watch?v=U-9UGtPxU9E (Dit filmpje raad ik je aan om de RWF te begrijpen!)

De Listes Wallon (van Wikipedia):
Listes Wallon is een samenwerkingsverband tussen een aantal Waalse partijen:Al in 2004 bij de gewestelijke verkiezingen vormden de vier partijen een tijdelijk kartel. De coalitie werd gevormd op 29 januari 2006, ruim voor de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober2006.[1] De coalitie komt ook op bij de federale verkiezingen op 10 juni2007[2].
De voornaamste communautaire strijdpunten betreffen een rechtstreeks gekozen minister-president, Waalse onafhankelijkheid en dientengevolge de opheffing van België en de gewesten en gemeenschappen.[3] Rattachisme, het aansluiten bij Frankrijk, is een optie na de Waalse onafhankelijkheid; de coalitie verschilt hierin duidelijk van mening met het Rassemblement Wallonie-France, dat wel rechtstreeks streeft naar annexatie door Frankrijk.

er zijn zeker wel Walen die graag van Belgie af willen, maar ze worden vaak verzwegen. Het lijkt mij een goed initiatief als de Vlaamse en Waalse Beweging samen zouden werken (op sommige terreinen in ieder geval) om hun doel te bereiken.

Jeronimo 17 juli 2007 12:01

De meningen over Brussel verschillen wel duidelijk...

Essevee_VL 17 juli 2007 12:04

Citaat:

Waarom met Voeren erbij?

evilbu 17 juli 2007 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2793197)
Volgens mij zijn er honderden Waalse regionalisten/nationialisten, maar het is lastig om hen te vinden, omdat veel Franstaligen liever ontkennen dat er een Waalse Beweging is. Ik zelf ben op internet op onderzoek uitgegaan en heb behoorlijk wat Waalse separatisten/rattachisten gevonden, veel politieke partijen en initiatieven. Een greep:

RWF: Rassamblement Wallonie-France, radicaal rattachistische partij
Zij zijn zo ongeveer de meest bekende Waals-nationalistische partij, die Brussel ook opeisen, en het liefst de taalgrens nog iets hoger leggen, maar uiteindelijk wel van Belgie af willen. http://www.youtube.com/watch?v=U-9UGtPxU9E (Dit filmpje raad ik je aan om de RWF te begrijpen!)

O maar die ken ik hoor! Zij willen Brussel en zelfs de Vlaamse Rand meenemen naar Frankrijk. Dat lijkt mij moeilijk want in Frankrijk is de enige officiële taal het Frans....
Maar de vraag is, hoeveel succes hebben die mensen nu?
[/quote]

Nederlandse Leeuw 17 juli 2007 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 2793241)
Waarom met Voeren erbij?

Omdat Voeren voor de taalgrens bij Wallonie hoorde, en de Walen kunnen daar heel slecht tegen (zie het filmpje van de RWF in mijn vorige reactie)
Blijkbaar denken ze dat de Vlamingen het niet erg vinden om grond te verliezen (Komen-Waasten, Moeskroen, Vloesberg enz.)

De overheveling van Voeren naar Vlaanderen is niet zozeer een Vlaamse overwinning (Vlaanderen verloor met de taalgrens meer gebied dan het kreeg) als wel een grote Waalse nederlaag (in hun ogen dan).

evilbu 17 juli 2007 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2793257)
Omdat Voeren voor de taalgrens bij Wallonie hoorde, en de Walen kunnen daar heel slecht tegen (zie het filmpje van de RWF in mijn vorige reactie)
Blijkbaar denken ze dat de Vlamingen het niet erg vinden om grond te verliezen (Komen-Waasten, Moeskroen, Vloesberg enz.)

De overheveling van Voeren naar Vlaanderen is niet zozeer een Vlaamse overwinning (Vlaanderen verloor met de taalgrens meer gebied dan het kreeg) als wel een grote Waalse nederlaag (in hun ogen dan).

Inderdaad maar hun grote argument is dat het tegen de zin van de meerderheid (wat waar is) is overgeheveld naar Vlaanderen. Alle Waalse regionalisten eisen Voeren terug.

Nederlandse Leeuw 17 juli 2007 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2793273)
Inderdaad maar hun grote argument is dat het tegen de zin van de meerderheid (wat waar is) is overgeheveld naar Vlaanderen. Alle Waalse regionalisten eisen Voeren terug.

En dat is inderdaad de achilleshiel van een eventuele Vlaams-Waalse samenwerking tegen Belgie. Zolang we het oneens zijn over het grondgebied, kan er lastig 1 lijn getrokken worden tegenover de Belgische Staat.

Daarom ben ik er voor de taalgrens te erkennen en niet meer te wijzigen. Dan moet er nog een oplossing worden gevonden voor Brussel die zowel Walen als Vlamingen aanstaat. Wanneer dat klaar is, staat vrijwel niets een verenigd Vlaams-Waals en anti-Belgisch front in de weg.

Kortaf 17 juli 2007 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 2793241)
Waarom met Voeren erbij?

Evilbu wil daarmee waarschijnlijk de Vlaamse lijst Voerbelangen belonen die na 30 jaar eindelijk een absolute meerderheid in Voeren behaalde.

Kortaf 17 juli 2007 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2793273)
Inderdaad maar hun grote argument is dat het tegen de zin van de meerderheid (wat waar is) is overgeheveld naar Vlaanderen.

Dat is driedubbel overgehaalde onzin.

Ik daag je uit dat te bewijzen. Begin maar met uit te leggen dat een ruime meerderheid van Waalse parlementsleden de overheveling naar Vlaanderen heeft goedgekeurd.

Citaat:

Alle Waalse regionalisten eisen Voeren terug.
En dan?

Nederlandse Leeuw 17 juli 2007 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2793329)
Dat is driedubbel overgehaalde onzin.

Ik daag je uit dat te bewijzen. Begin maar met uit te leggen dat een ruime meerderheid van Waalse parlementsleden de overheveling naar Vlaanderen heeft goedgekeurd.

En dan?

bekijk eens het hele plaatje: de vastlegging van de taalgrens heeft Wallonie veel gebiedsuitbreiding bezorgd, wat maakt hen Voeren dan uit? Bovendien hebben ze dit later als argument kunnen gebruiken om de Vlamingen af te schilderen als imperialisten! 2 vliegen in 1 klap. Eigenlijk zijn de Vlamingen dus bedrogen uitgekomen.

En er was een meerderheid van Voerenaren tegen, omdat daar toen simpelweg een meerderheid van Franstaligen was. In de loop der jaren is het aantal Nederlandstaligen toegenomen door de immigratie van vooral Nederlands-Limburgers, waardoor Voeren langzaam geintegreerd raakte in Vlaanderen. Ergens in de tijd hebben de Nederlandstaligen de meerderheid gehaald en sindsdien is Voeren Vlaams.

Kortaf 17 juli 2007 12:52

fout

fout

fout

fout

fout

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2793356)
En er was een meerderheid van Voerenaren tegen, omdat daar toen simpelweg een meerderheid van Franstaligen was. In de loop der jaren is het aantal Nederlandstaligen toegenomen door de immigratie van vooral Nederlands-Limburgers, waardoor Voeren langzaam geintegreerd raakte in Vlaanderen. Ergens in de tijd hebben de Nederlandstaligen de meerderheid gehaald en sindsdien is Voeren Vlaams.

Niet correct.

Er is in Voeren nooit een Franstalige meerderheid geweest. Bij de overheveling begin jaren '60 ging het over zo'n 5 pct Franstaligen, later kan dat gestegen zijn tot 30, misschien 40 pct.

De overheveling is goedgekeurd door een ruime meerderheid van Waalse parlementsleden. Dus waarom we dat nu in godsnaam zouden moeten afstaan aan Wallonië is een mysterie.

Voeren sluit sociologisch, cultureel en economisch veel beter aan bij het aangrenzende Nederlands-Limburg. Het kan dan ook best onmiddellijk bij Nederland aansluiten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be