![]() |
Beste foristen,
om te antwoorden op heel wat vragen rond tewerkstelling, mukltinationals hier het eerste objectief in het Plan van de PVDA: "de mensen eerst, niet de winst: de PVDA legt vijf objectieven voor". Het zijn vijf objectieven die komen uit meer dan 2.000 enquêtes die de PVDA vorige maanden ophaalde rond de verzuchtingen en bekommernissen van de mensen. De PVDA wil die objectieven nu voorleggen aan zo veel mogelijk mensen, als voorbereiding van haar kiesprogramma En als alternatief op de kasteelplannen [Gembloux] van paars. Afvuren dus, al je vragen op objectief één: Situatie: heel wat mensen zijn tevreden wanneer ze een baan hebben, niemand zit voor zijn plezier zonder job. Toch is er dat zwaard van Damocles: afdankingen en sluitingen zijn dagelijkse kost geworden. Heel wat werkenden hebben schrik om hun job te verliezen. Anderzijds is door het ritme, de stress en de arbeidsomstandigheden de werkdruk niet houdbaar. Hoeveel keer hoor je niet “dit kan ik niet langer houden” ? Sommigen zijn bereid in te leveren op werkdruk en arbeidsomstandigheden om toch een job te kunnen hebben ? Anderen willen alles doen om het ondraaglijk ritme en de stress te verminderen. De PVDA stelt een objectief voor dat beiden aanpakt: een volwaardig werk voor iedereen, met een job op mensenmaat. Daarvoor zijn volgende drie maatregelen nodig: :arrow: (1) door minder afdankingen. Het invoeren van dwingende sancties voor patroons die beloftes niet nakomen is broodnodig. Er moet een tewerkstellingscontract zijn bij elke toekenning van subsidies, alsook een volledige toegang zijn tot de economische en financiële informatie van de ondernemingen en van de financiële groepen waartoe ze behoren. Zo kan men komaf maken met het dumpen van arbeiders en bedienden als men ze niet meer nodig heeft. Daarom steunen we een wetsvoorstel dat een halt wil toeroepen aan de willekeur van de patroons. Patroons kunnen niet afdanken zonder eerst vervangende werkplaatsen voor te stellen. :arrow: (2) door herverdeling van de beschikbare arbeid. Het is absurd dat diegenen die aan het werk zijn kapot gaan onder de werkdruk enerzijds terwijl duizenden jongeren geen werk vinden anderzijds. De oplossing ligt voor de hand: het herverdelen van de arbeid. In alle sectoren moet de 36urenweek met loonbehoud worden toegepast en in alle ondernemingen met méér dan 100 werknemers moet de vierdagenweek worden ingevoerd telkens met evenredige aanwervingen. Daardoor worden nieuwe jobs geschapen. En zo komt er ruimte en tijd vrij voor menselijk engagement, cultuur, ontwikkeling en ontspanning. :arrow: (3) door een openbaar Fonds voor Tewerkstelling Vandaag beslaat er al een Fonds, het zogenaamde “SluitingsFonds”. Dat sluitingsfonds betaalt premies uit aan afgedankte werkers. De PVDA stelt voor het om te bouwen tot een Fonds voor Tewerkstelling. Als openbare instelling heeft het Fonds voor Tewerkstelling twee taken: (a) Het fonds moet zorgen voor de controle op de opgelegde verplichtingen. In plaats van 120 extra controleurs aan te werven om de werklozen te controleren en activeren stelt de PVDA voor 120 controleurs aan te werven in een Fonds voor Tewerkstelling om de patroons te controleren en activeren. De patroon die een tewerkstellingscontract niet nakomt wordt gesanctioneerd. De patroon die wil afdanken moet eerst alternatieve werplaatsen voorstellen, zoniet wordt hij beboet. (b) Het fonds moet zorgen voor de herverdeling van de arbeid en de creatie van nieuwe werkplaatsen. Het moet onder democratische controle staan en de bevoegdheid hebben om openbaar initiatief te nemen. Het Fonds moet gespijsd worden uit vier bronnen : (a) door een strikte toepassing van de vennootschapsbelasting. Kapitaal moet minstens even hoog belast worden als arbeid, dit is een effectieve aanslagvoet van 30% op KMO’s en 40% op grote ondernemingen. (b) door het bestraffen van alle bedrijfsfraude, alle constructies van fiscale ontduiking bij bedrijven en banken. Uitzonderingsregimes zoals de coördinatiecentra die een aderlating van 2 miljard € per jaar betekenen voor de Staat, moeten verdwijnen. (c) door een éénmalige fikse taks op de financiële sector, die nu vegeteert op de industrie. Door een kleine, maar permanente taks op financiële stromen en speculatie. (d) door de boetes van patroons die zich niet aan hun verplichtingen houden groeten, P'ter[/b] |
1)wijzig artikel 29§1 en §2 van de arbeidswet
en verdubbel de toeslagen voor het presteren van overuren minder overuren is meer jobs 2)meer rsz laten betalen op de inkomsten van een tweede job een tweede job belast het lichaam extra , de schade die aan het lichaam word aangericht moeten ze dan maar zelf betalen 3)verplicht bedrijven hun jobs aan de bieden aan den dop met een aanwervingsplicht =geen reclame advertenties waarvoor de werkloze onnodig verplicht moeten op ingaan en daardoor de moed verliezen te solliciteren 4)reintigratieplicht voor foute afdankingen 5)stop de discriminatie van werkwillige werklozen ben werkloos sinds september 1995 en krijg geen activa-banenplankaart omdat ik teveel gewerkt heb als interimer en pasman met dag- en weekcontracten , bedrijven werven mij als ongeschoolde werkkracht niet aan omdat zij geen premie trekken en rsz moeten betalen voor mij |
[quote="Peter Mertens"]
"de mensen eerst, niet de winst: de PVDA legt vijf objectieven voor". Peter welk zijn die 5 objektieven, zie er hier maar 3??? Voor mij moet "eerlijke belastingen" in elk geval op nummer 1, dat is ook wat de meeste van mijn collega's vinden. Onder een ander onderwerp heb ik daar al wat meer over geschreven. Is dat ook 1 van uw objektieven en zoja op welke plaats wilt ge dat dan zetten ? Wat betreft werk. Ge wilt jobs redden door patroons te straffen die afdanken en zich niet aan die contracten houden die ge wilt opstellen. OK, kan ik mee leven. Dat gaat in tegen de huidige sinterklaaspolitiek van de regering, die de industrie miljarden toestopt zonder dat daar wat tegenover moet staan. Denk maar aan ford , niet zolang geleden. Zolang ge maar niet overkomt als de partij die ne keer de bedrijven gaat "pakken". Dat zal niet goed overkomen bij de werkmensen, vrees ik. Dat openbaar fonds voor tewerkstelling dat ge wilt oprichten lijkt me nogal een ingewikkelde zaak, al vind ik de idee niet slecht. Maar of het makkelijk te verkopen is aan de mensen ? Bij de financiering zou ik in elk geval meer nadruk leggen op de banken (die profiteren van de staatsschuld en de bedrijven, én de zelfstandigen, met andere woorden : van bijna iedereen) en de belastingfraude, en minder op de bedrijven. Maar dat heb ik elders ook al gezegd. Als ge een halve bladzijde nodig hebt alleen al om de idee uit te leggen, heb ik zo mijn twijfels of dat veel stemmen zal opleveren. Het is misschien niet voor direkt, maar als "arbeiderspartij" zou ik ook een plan maken hoe ge de industrie in belgie wilt redden, zoals de automobielnijverheid en het staal. Niet door een sinterklaaspolitiek zonder voorwaarden (wat de regering nu doet) maar hoe dan wel ? Of denkt Peter dat er geen probleem is met de werkgelegenheid in de industrie ? Misschien ook geen slecht idee : er zijn grote noden, bijvoorbeeld in de bouw en het openbaar vervoer (tegen de files) en de non profit (thuisverzorging, homes (de vergrijzing !!!) ... Bijvoorbeeld : Als we x sociale woningen nodig hebben binnen zoveel jaar, hoeveel jobs kunnen we daar dan mee scheppen. En de financiering daarvan is geen probleem, op voorwaarde dat er eerlijke belastingen komen en de fraude wordt aangepakt (zie mijn eerste objektief). In uw huidige voorstel ligt de nadruk op de jobs in de industrie. Vind ik eenzijdig. Tot slot : ik vind het een goed idee om met die voorstellen naar uw achterban te gaan en naar gewone arbeiders, ge zult dan rap zien wat aanspreekt en wat niet. Succes, axel |
Ten eerste vind ik dat je eerst de resultaten van de enquête moet bekend maken alvorens jullie objectieven aan ons voor te leggen. En ten tweede wat jullie objectieven betreft, formuleer ze eens in 5, voor iedereen, verstaanbare punten! Als je ze dan ook nog eens voorlegt aan zoveel mogelijk arbeiders, dan denk ik dat de PVDA het recht heeft om te spreken over een programma voor de werkmensen. Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes!
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be