![]() |
Hup hup busje komt zo want den trein is veels te vuil van binnen en buiten :)
De nieuwste generatie dieseltreinen in Groot-Brittannië komt er slecht vanaf in de studie. Een gezin van vier dat van Birmingham naar Plymouth reist met de trein, zorgt voor een CO2-uitstoot van 143 kilo. Legt het gezin dezelfde reis af met een Ford Focus, dan is de uitstoot maar 47 kilo. (anp/hln)
Jaja soms kunnen die Engelse studie bureau's eens iets goed doen & degenlijk onderzoek leveren op een open manier . Aaah NU weet ik pas waarom ik zoveel den bus pak en te voet / fiets :-D |
Citaat:
DOH .. Groot Brittannië |
al goed dat ik ook de bus pak om te gaan werken....
|
Nu nog gratis bus abonnementen ...dan heb ik dat ook is 1 keer in men leven gekend :)
Rot dag vandaag moet ik mijnen fiets zen slot stuk maken pfff ni fair ...dom da ik ben om men reserve sleutel en originele kwijt te spelen pfff da wordt 1u stappen lol aah de zon schijnt ...cool . Bus ? Pfff enkel alst rot weer is buitens huis . |
Citaat:
Maar die electrische lokomotieven, die worden toch aangedreven door een dieselmotor. |
Men heeft nixs beters denk ik tenzij dat wat in space rond doolt en men zicht vervuilt gelijk al die mega gebouwen met hun 100 watt lampen pfff waar is mijnen zonnen bril :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Vorige week nog achter een "nieuwe" Vanhool A600 van De Lijn gereden, man wat een stank en de bus was bijna leeg. Openbaar vervoer milieuvriendelijk? Mon oeuil!
|
Volgens mij zit er ook gemiddeld meer dan 4 man op een trein, hoeveel Ford Focussen heb je nodig om pakweg 100 mensen te vervoeren?
|
ach die proppen we der wel ergens bij ;-)
|
ah waren dat niet die schitterende geprivatiseerde spoorwegmaatschappijen daar? leve de liberalisering!!
|
Citaat:
|
Citaat:
Klopt mor ze is te duur vindt ik :) |
Citaat:
|
De NMBS heeft enkele jaren geleden nog dieselloc's gekocht, de reeks 77. Deze wordt echter enkel voor goederentransport gebruikt. Voor het reizigersverkeer zijn alle diesellocs uitgefaseerd toen de reeks 41 in gebruik werd genomen. Dit zijn motorrijtuigen. Je kan ze nogal wat zien in het Gentse omdat ze gebruikt worden op o.a. de lijn naar Eeklo en naar Ronse.
Deze rijtuigen verbruiken 100 l / 100 km, echt zuinig zijn ze dus niet. Men had waarschijnlijk veel betere kunnen kopen, maar de aankoop van de reeks 41 (beter bekend als playmobil stellen of wasmachines bij de treinbestuurders) stinkt nogal. Vanaf er echter 20 reizigers op een rijtuig zitten is het even zuinig als een zuinige diesel waarin 1 persoon naar het werk pendelt. Gemiddeld zitten er wel wat meer mensen in deze rijtuigen. Komt daar nog bij dat de afstand die een trein aflegd voor een traject gemiddeld korter is dan voor een wagen (de trein gaat immers rechter door dan een auto). Voorbeeld, met de wagen Mechelen-Gent is 75 km, met de trein is dit ongeveer 50 km. In België rijden de meeste treinen electrisch (neen, niet met een diesel aan boord). Met de loc's in België betekent dit ongeveer 60 g CO2/km. Met de moderne loc's (reeks 13) en een stevige stam M6 (dubbeldeksrijtuigen) in de spits gaat dit serieus naar beneden en zal er nog maar een fractie van die 60 g overblijven. |
Citaat:
Jajaja cool dus WIJ belgen zen properder in ons vervoer hmmm intressant :-D |
Citaat:
|
lol ( ligt plat op de grond naast men huiskat ) hardop ont lachen ;-)
|
Citaat:
Ik heb het btw ook nergens over "de planeet redden", ook al een totaal verkeerde karikatuur om het maar in het belachelijke te trekken. Stel u gewoon voor dat het openbaar vervoer niet zou bestaan en dat iedereen de auto neemt. Gewoon effe voorstellen terwijl ge smorgens in de file staat. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be