Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hup hup busje komt zo want den trein is veels te vuil van binnen en buiten :) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92512)

duncan 17 juli 2007 12:57

Hup hup busje komt zo want den trein is veels te vuil van binnen en buiten :)
 
De nieuwste generatie dieseltreinen in Groot-Brittannië komt er slecht vanaf in de studie. Een gezin van vier dat van Birmingham naar Plymouth reist met de trein, zorgt voor een CO2-uitstoot van 143 kilo. Legt het gezin dezelfde reis af met een Ford Focus, dan is de uitstoot maar 47 kilo. (anp/hln)

Jaja soms kunnen die Engelse studie bureau's eens iets goed doen & degenlijk onderzoek leveren op een open manier .

Aaah NU weet ik pas waarom ik zoveel den bus pak en te voet / fiets :-D

Bierke 17 juli 2007 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duncan (Bericht 2793377)
De nieuwste generatie dieseltreinen in Groot-Brittannië komt er slecht vanaf in de studie. Een gezin van vier dat van Birmingham naar Plymouth reist met de trein, zorgt voor een CO2-uitstoot van 143 kilo. Legt het gezin dezelfde reis af met een Ford Focus, dan is de uitstoot maar 47 kilo. (anp/hln)

Jaja soms kunnen die Engelse studie bureau's eens iets goed doen & degenlijk onderzoek leveren op een open manier .

Aaah NU weet ik pas waarom ik zoveel den bus pak en te voet / fiets :-D

Euh hoelang is het geleden dat de NMBS nog een dieselloc heeft aangekocht ? ik d8 dat die allemaal op electriciteit reden :p
DOH .. Groot Brittannië

Tegendradigaard 17 juli 2007 13:00

al goed dat ik ook de bus pak om te gaan werken....

duncan 17 juli 2007 13:05

Nu nog gratis bus abonnementen ...dan heb ik dat ook is 1 keer in men leven gekend :)

Rot dag vandaag moet ik mijnen fiets zen slot stuk maken pfff ni fair ...dom da ik ben om men reserve sleutel en originele kwijt te spelen pfff da wordt 1u stappen lol aah de zon schijnt ...cool .

Bus ?
Pfff enkel alst rot weer is buitens huis .

HAMC 17 juli 2007 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 2793382)
Euh hoelang is het geleden dat de NMBS nog een dieselloc heeft aangekocht ? ik d8 dat die allemaal op electriciteit reden :p
DOH .. Groot Brittannië


Maar die electrische lokomotieven, die worden toch aangedreven door een dieselmotor.

duncan 17 juli 2007 13:26

Men heeft nixs beters denk ik tenzij dat wat in space rond doolt en men zicht vervuilt gelijk al die mega gebouwen met hun 100 watt lampen pfff waar is mijnen zonnen bril :)

Vorenus 17 juli 2007 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 2793428)
Maar die electrische lokomotieven, die worden toch aangedreven door een dieselmotor.

Nope

Bierke 17 juli 2007 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 2793428)
Maar die electrische lokomotieven, die worden toch aangedreven door een dieselmotor.

Nee door hordes kabouters dacht ik .. die onder de trein lopen op batterijkes :p

Libro 17 juli 2007 14:24

Vorige week nog achter een "nieuwe" Vanhool A600 van De Lijn gereden, man wat een stank en de bus was bijna leeg. Openbaar vervoer milieuvriendelijk? Mon oeuil!

Dronkoers 17 juli 2007 16:21

Volgens mij zit er ook gemiddeld meer dan 4 man op een trein, hoeveel Ford Focussen heb je nodig om pakweg 100 mensen te vervoeren?

duncan 18 juli 2007 21:06

ach die proppen we der wel ergens bij ;-)

Ambiorix 18 juli 2007 21:12

ah waren dat niet die schitterende geprivatiseerde spoorwegmaatschappijen daar? leve de liberalisering!!

Ambiorix 18 juli 2007 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 2793607)
Vorige week nog achter een "nieuwe" Vanhool A600 van De Lijn gereden, man wat een stank en de bus was bijna leeg. Openbaar vervoer milieuvriendelijk? Mon oeuil!

pfff wat een zeverbericht. Het openbaar IS milieuvriendelijker dan de auto omdat er gemiddeld meer mensen worden vervoerd met éen voertuig. en het is niet omdat gij toevallig op een afgelegen of weinig gebruikte lijn zit dat dit overal zo is. Kijk naar steden en suburbane gebieden met een grote bevolkingsdichtheid. Stel u gewoon voor dat al het openbaar-vervoer volk de auto zou pakken..:roll:

duncan 18 juli 2007 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2797508)
pfff wat een zeverbericht. Het openbaar IS milieuvriendelijker dan de auto omdat er gemiddeld meer mensen worden vervoerd met éen voertuig. en het is niet omdat gij toevallig op een afgelegen of weinig gebruikte lijn zit dat dit overal zo is. Kijk naar steden en suburbane gebieden met een grote bevolkingsdichtheid. Stel u gewoon voor dat al het openbaar-vervoer volk de auto zou pakken..:roll:


Klopt mor ze is te duur vindt ik :)

Ambiorix 18 juli 2007 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duncan (Bericht 2797538)
Klopt mor ze is te duur vindt ik :)

is idd een heikelpunt

araneus 18 juli 2007 23:20

De NMBS heeft enkele jaren geleden nog dieselloc's gekocht, de reeks 77. Deze wordt echter enkel voor goederentransport gebruikt. Voor het reizigersverkeer zijn alle diesellocs uitgefaseerd toen de reeks 41 in gebruik werd genomen. Dit zijn motorrijtuigen. Je kan ze nogal wat zien in het Gentse omdat ze gebruikt worden op o.a. de lijn naar Eeklo en naar Ronse.
Deze rijtuigen verbruiken 100 l / 100 km, echt zuinig zijn ze dus niet. Men had waarschijnlijk veel betere kunnen kopen, maar de aankoop van de reeks 41 (beter bekend als playmobil stellen of wasmachines bij de treinbestuurders) stinkt nogal. Vanaf er echter 20 reizigers op een rijtuig zitten is het even zuinig als een zuinige diesel waarin 1 persoon naar het werk pendelt. Gemiddeld zitten er wel wat meer mensen in deze rijtuigen. Komt daar nog bij dat de afstand die een trein aflegd voor een traject gemiddeld korter is dan voor een wagen (de trein gaat immers rechter door dan een auto). Voorbeeld, met de wagen Mechelen-Gent is 75 km, met de trein is dit ongeveer 50 km.
In België rijden de meeste treinen electrisch (neen, niet met een diesel aan boord). Met de loc's in België betekent dit ongeveer 60 g CO2/km. Met de moderne loc's (reeks 13) en een stevige stam M6 (dubbeldeksrijtuigen) in de spits gaat dit serieus naar beneden en zal er nog maar een fractie van die 60 g overblijven.

duncan 19 juli 2007 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 2797778)
De NMBS heeft enkele jaren geleden nog dieselloc's gekocht, de reeks 77. Deze wordt echter enkel voor goederentransport gebruikt. Voor het reizigersverkeer zijn alle diesellocs uitgefaseerd toen de reeks 41 in gebruik werd genomen. Dit zijn motorrijtuigen. Je kan ze nogal wat zien in het Gentse omdat ze gebruikt worden op o.a. de lijn naar Eeklo en naar Ronse.
Deze rijtuigen verbruiken 100 l / 100 km, echt zuinig zijn ze dus niet. Men had waarschijnlijk veel betere kunnen kopen, maar de aankoop van de reeks 41 (beter bekend als playmobil stellen of wasmachines bij de treinbestuurders) stinkt nogal. Vanaf er echter 20 reizigers op een rijtuig zitten is het even zuinig als een zuinige diesel waarin 1 persoon naar het werk pendelt. Gemiddeld zitten er wel wat meer mensen in deze rijtuigen. Komt daar nog bij dat de afstand die een trein aflegd voor een traject gemiddeld korter is dan voor een wagen (de trein gaat immers rechter door dan een auto). Voorbeeld, met de wagen Mechelen-Gent is 75 km, met de trein is dit ongeveer 50 km.
In België rijden de meeste treinen electrisch (neen, niet met een diesel aan boord). Met de loc's in België betekent dit ongeveer 60 g CO2/km. Met de moderne loc's (reeks 13) en een stevige stam M6 (dubbeldeksrijtuigen) in de spits gaat dit serieus naar beneden en zal er nog maar een fractie van die 60 g overblijven.


Jajaja cool dus WIJ belgen zen properder in ons vervoer hmmm intressant :-D

Libro 19 juli 2007 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2797508)
pfff wat een zeverbericht. Het openbaar IS milieuvriendelijker dan de auto omdat er gemiddeld meer mensen worden vervoerd met éen voertuig. en het is niet omdat gij toevallig op een afgelegen of weinig gebruikte lijn zit dat dit overal zo is. Kijk naar steden en suburbane gebieden met een grote bevolkingsdichtheid. Stel u gewoon voor dat al het openbaar-vervoer volk de auto zou pakken..:roll:

Excuseer maar de huidige beeld in de media en de politiek is, dat het openbaar vervoer milieuvriendelijk is (wat absoluut niet waar is) en dat je de planeet redt als je de bus neemt. Als een bus met slechts een paar passagiers de halve wijk verpest, dan denk ik dat het toch nog milieuvriendelijker is om die paar passagiers de auto te laten nemen.

duncan 19 juli 2007 15:30

lol ( ligt plat op de grond naast men huiskat ) hardop ont lachen ;-)

Ambiorix 19 juli 2007 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 2799047)
Excuseer maar de huidige beeld in de media en de politiek is, dat het openbaar vervoer milieuvriendelijk is (wat absoluut niet waar is) en dat je de planeet redt als je de bus neemt. Als een bus met slechts een paar passagiers de halve wijk verpest, dan denk ik dat het toch nog milieuvriendelijker is om die paar passagiers de auto te laten nemen.

totaal fout beeld. Wat doet de rest van de wijk; allemaal fietsen? thuis blijven?
Ik heb het btw ook nergens over "de planeet redden", ook al een totaal verkeerde karikatuur om het maar in het belachelijke te trekken. Stel u gewoon voor dat het openbaar vervoer niet zou bestaan en dat iedereen de auto neemt. Gewoon effe voorstellen terwijl ge smorgens in de file staat.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be