Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Een nieuwe vlag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92653)

Sjaax 22 juli 2007 06:51

Een nieuwe vlag

Ik heb een voorstel voor een nieuwe vlag voor België, Nederland en de rest van de EU-lidstaten.
In de rechterbovenhoek zou de EU-vlag kunnen worden ingebracht. Net zoals bijvoorbeeld in de vlaggen van Australië en Nieuw-Zeeland de Union Jack de verbondenheid met het VK symboliseert. De vlaggen van de lidstaten van de EU zouden wat meer gaan lijken op de Amerikaanse Stars and Stripes. Natuurlijk is de symboliek heel anders; zij lijkt meer op die van het Britse gemenebest: zelfstandigheid, maar toch een binding met elkaar.

De Sponkmeester 22 juli 2007 07:41

En in welk EU-land ga je daar een meerderheid voor vinden(om van een meerderheid in alle EU-landen nog maar te zwijgen)?
Bovendien lijkt het mij esthetisch gezien niet zo'n leuk idee, die blauw-gele sterretjes-vlag past gewoonweg niet in de meeste EU-landsvlaggen.

van Maerlant 22 juli 2007 10:05

Waarom?

1handclapping 22 juli 2007 10:13

Voor laaglandië had ik op de laatste werkgroepmeeting in Antwerpen een voorstel dat toch enige bijval genoot :

nl. de zeeuwse mosselenvlag, die momenteel overal in antwerpen fier wordt gehesen aan viswinkels en gespecializeerde restaurants :
nl. een gele vlag met een klein rood wit blauw vlaggetje schuin in de echter bovenhoek en in het midden van de vlag een tweetal prachtige jumbo-mosselen.

De groot-neerlandische mossel ipv. de vlaemlsche leeuw ahw...

Sjaax 22 juli 2007 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2803755)
Waarom?

Op t.v. (was Nederlandse zender) hoorde ik iemand pleiten voor twee vlaggen op openbare gebouwen: een Nederlandse en een Europese. Toen dacht ik: "Waarom combineer je dat niet?"

Wiley E Coyote 22 juli 2007 11:59

Niet echt nodig om die te integreren. Laat beiden maar naast elkaar wapperen.

Ook in de USA zie je de stars en stripes niet in de staatvlaggen.

Ambiorix 22 juli 2007 15:02

En wat met mensen die tegen de EU zijn (in zijn huidige vorm)? Die willen helemaal niet zo'n vlag.

Herr Oberst 22 juli 2007 15:40

Wat een walgelijk idee. Kan u zich voorstellen hoe afschuwelijk dat blauwe scharminkel zou staan op onze mooie Vlaamse Leeuw?

van Maerlant 22 juli 2007 15:49

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 2804376)
Wat een walgelijk idee. Kan u zich voorstellen hoe afschuwelijk dat blauwe scharminkel zou staan op onze mooie Vlaamse Leeuw?

Ach, we zijn flexibel. Laat ons het rood opofferen.

baseballpolitieker 22 juli 2007 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2804284)
En wat met mensen die tegen de EU zijn (in zijn huidige vorm)? Die willen helemaal niet zo'n vlag.

De vraag is gewoon wordt er een meerderheid voor het voorstel gevonden maar die zal niet worden gevonden... Misschien kunnen we iets veel drastischer en toch helemaal anders invoeren. De ene kant de land-vlag en aan de andere kant de europese vlag?
Ik ben er niet meteen voor maar is toch een idee eh...

Ambiorix 22 juli 2007 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2803900)
Ook in de USA zie je de stars en stripes niet in de staatvlaggen.

Dat zou ik nog enigsins kunnen begrijpen. Maar wij zijn géen "verenigde staten van Europa"! Absoluut onvergelijkbaar met de VS.

Linkse Vogel 23 juli 2007 11:42

1 Bijlage(n)
En wat dachten jullie hiervan? :-)

baseballpolitieker 23 juli 2007 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel (Bericht 2806058)

Als die sterren wat modern zouden zijn en in het midden stonden.;-)
En wat ga je doen op overwegend gele vlaggen ik denk dan bv aan de vlaamse indien...

Sjaax 23 juli 2007 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel (Bericht 2806058)

De creativiteit komt los. Het wordt nog wel wat. 8-)
Die gele sterren kunnen eventueel met een blauwe omlijsting.

Brandaan 23 juli 2007 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2803676)
Ik heb een voorstel voor een nieuwe vlag voor België, Nederland en de rest van de EU-lidstaten.
In de rechterbovenhoek zou de EU-vlag kunnen worden ingebracht. Net zoals bijvoorbeeld in de vlaggen van Australië en Nieuw-Zeeland de Union Jack de verbondenheid met het VK symboliseert. De vlaggen van de lidstaten van de EU zouden wat meer gaan lijken op de Amerikaanse Stars and Stripes. Natuurlijk is de symboliek heel anders; zij lijkt meer op die van het Britse gemenebest: zelfstandigheid, maar toch een binding met elkaar.

Wat denkt u hiermee te bereiken? Ik snap niet wat voor een positief effect u (als voorstander van de EU) hiermee denkt te behalen. Het enige (in uw ogen ongetwijfeld negatief) effect dat ik zie is dat de nationalistisch ingestelde burger nog meer tegen de EU gekant raakt: "Nu pakken ze ook al onze vlag af!" Nu juich ik iedere maatregel toe die de weerstand tegen de EU vergroot, maar dat is vast niet uw doel.

Wiley E Coyote 23 juli 2007 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2804766)
Dat zou ik nog enigsins kunnen begrijpen. Maar wij zijn géen "verenigde staten van Europa"! Absoluut onvergelijkbaar met de VS.

Dat is nu juist mijn punt, als een federatieve staat zoals de USA dat niet heeft, dan is dat wat betreft de EU zeker niet nodig.

Pelgrim 23 juli 2007 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2803676)

heel fijn idee. Als we dan nog eens de belze trikoloor in de fik steken steken we ineens de vlag van het eurofascisme mee in de fik, bespaart ons de kosten :D

evilbu 23 juli 2007 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2806221)
Wat denkt u hiermee te bereiken? Ik snap niet wat voor een positief effect u (als voorstander van de EU) hiermee denkt te behalen. Het enige (in uw ogen ongetwijfeld negatief) effect dat ik zie is dat de nationalistisch ingestelde burger nog meer tegen de EU gekant raakt: "Nu pakken ze ook al onze vlag af!" Nu juich ik iedere maatregel toe die de weerstand tegen de EU vergroot, maar dat is vast niet uw doel.

Ben jij dan voor de afschaffing van de EU?:|

Brandaan 23 juli 2007 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2807475)
Ben jij dan voor de afschaffing van de EU?:|

Ja, die organisatie staat een normale gezonde Europese samenwerking enkel in de weg en heeft zelf nog maar weinig bereikt.

Sjaax 23 juli 2007 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2806352)
heel fijn idee. Als we dan nog eens de belze trikoloor in de fik steken steken we ineens de vlag van het eurofascisme mee in de fik, bespaart ons de kosten :D

Jouw avatar vind ik heel geschikt.

Als de achtergrond blauw wordt en rond die centrale ster nog 11 kleinere sterren draaien, lijkt me dat wel een aardige vlag voor Vlaanderen. Mijn oorspronkelijke idee van een Europees vlagsymbool in een bovenhoek is niet creatief genoeg. Maar ik ben artistiek nu eenmaal niet creatief.
Vlaanderen zal alleen maar profijt hebben van een sterkere EU, net als andere Europese regio's met een sterke eigen identificatie zoals Schotland, Corsica, Catalonië, Lombardije, etc. Laat het dan blijken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be