![]() |
25% meer reizigers openbaar vervoer volgens Leterme
Leterme heeft in zijn beleidsverklaring een punt gemaakt van meer reizigers met het openbaar vervoer. Wéér maar eens loze beloften volgens mij.
Misschien doet hij er goed aan om eerst eens de dicriminatie wegwerken voor betaalde reizigers en ambtenaren. Ook misschien eerst eens even voor zorgen dat openbaar vervoer geen luxetransport blijft qua prijs. Voorbeeld? ik rij van Aalst naar Heist aan zee per de auto met 4 passagiers voor : 12 euro diesel, 5 euro slijtage , 6 euro parkeergeld = 23 euro. In het algemeen zal ik thuis comfortabel vertrekken en stoppen op de plaats waar ik wil zijn. Voor vier mensen per trein kost hetzelfde 46 euro : we staan aan het station, we moeten overstappen, we zitten opeengepakt. en dit voor méér dan 1/2 duurder qua prijs. Als bonus in de zomer in overvolle, hete treinen mét gegarandeerd vertraging. (ik spreek uit ervaring!) Het strafste : mijn buurman en zijn vrouw reizen ook eens een dagje uit met de trein, maar dan met de thalys naar Keulen in eerste klas uiteraard,en....gratis. Want zij werken aan onze fameuze belgische posterijen en die werknemers krijgen x aantal treinreizen gratis per jaar, ook voor thalys. Ik denk dat die mop van de brabançonne een excuus was om de echte beleidspunten van in het begin niet te hard te moeten verkondigen. Er zal toch weer niets van in huis komen...typisch belgisch. |
Zal moeilijk zijn de trein veel efficienter te maken als 6 van de 7 hoofdlijnen door Wallonië lopen, terwijl 70% van de gebruikers Vlamingen zijn
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Ik vind Leterme zijn voorstel mooi klinken maar of het ook realistisch is dat is de vraag.
|
Waar moeten er volgens u dan hoofdassen bijkomen in Vlaanderen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een hoofdas in Limburg? Is een as geen verbinding tussen belangrijke steden over een langere afstand. Waar zijn die belangrijke steden in Limburg en hoe ver liggen die uit elkaar. ;-) Nu Leterme wellicht de chef wordt kunnen ze eens nagaan wat er nog in West-Vlaanderen kan gebeuren. Een rechtstreeks verbinding tussen Oostend-Brugge en Antwerpen zou best interessant zijn (Brugge, Eeklo/Maldegem, Zelzate, Antwerpen). Niet alleen voor goederenverkeer maar ook om de Antwerpenaren sneller terug in Antwerpen te krijgen na hun vakantie aan de kust. ;-) En om onze Limburgse vrienden niet te vergeten kunnen we eventueel Aarschot met Mechelen verbinden via het spoor zodat onze Limburgse vrienden rechtstreeks naar de Vlaanders (en omgekeerd) kunnen reizen zonder Antwerpen of Brussel te passeren. |
Gelukkig wordt de groene nachtmerrie doorbroken en gaan er steeds meer plannen op om de snelwegen te verbreden. Meer rijvakken erbij. Het werd tijd. We stoten nog maar 25% van de uitlaatgassen uit als we zonder files op ons werk raken. Maar vanaf de jaren 70 was het idee dat je nooit een rijvak erbij mag leggen want dan zouden er meer auto's komen. Intussen is die gruwel voorbij... het zal een jaar of twintig duren maar de verschillende overheden denken eraan om de wegen te verbreden om die files te verminderen waarin auto's gewoon roet en smeerlapperij staan te braken om stil te staan, weer op te trekken, te remmen, weer stil te staan, weer op trekken, weer stil te staan. Als we op zijn minst een deel van die structurele files kunnen oplossen dan zitten we al stukken beter wat betreft milieu. Die bordjes die zeggen dat ik maar 90 mag rijden omwille van smog alarm zijn een grap als ik stilsta in een file waar we met zijn allen 1500 kg aan ijzer 1 meter vooruit zetten en dan weer afremmen. weer 1 meter vooruit en weer afremmen. het lijkt erop alsof die groenen een maximum aan energieverlies eisten. Nee. Meer rijstroken en meer doorgangen tussen de snelwegen rond Brussel. Als het verkeer erdoor kan dan maakt het niet uit hoeveel auto's het zijn.. het feit telt dat ze niet constant veel verbruiken voor een halve meter. Als het hele land op de snelwegen tegen 90/u kan rijden dan haalt ons land bijna Kyoto.
|
Citaat:
Om overeenkomstige reden heb ik mijn vorig werk opgezegd,en tegenwoordig staat mijn auto meestal braaf in de garagebox en fiets ik enorm veel meer... Laat niemand de belgische staatschuld weer aandikken om extra asfalt te gieten voor mij ........wat is uw excuus? ;-) |
Citaat:
Citaat:
Dat er niets gaat komen van de (staats)hervorming weten we allemaal : 't zijn de tsjeven die iets moeten doen dus ..... |
Citaat:
kan nu al zonder enige investering alleen is het niet in Walonië, dus geen prioriteit voor de SNCB |
Citaat:
Oostende naar Hasselt via Antwerpen is een omweg volgens mij. Er is nu al ieder uur een rechtstreekse verbinding tussen Oostende en Antwerpen. Vanuit Oostende naar Hasselt-Tongeren is er één verbinding weliswaar met overstap in Brugge. Rechtstreeks vanuit Blankenberge/Knokke. Naar Hasselt zijn er zelfs twee verbindigen per uur vanuit Brugge en Oostende. Een met overstap in Brugge (naar Tongeren) en één met overstap in Leuven (Hasselt). In beide gevallen moet je maximaal 10 minuten wachten om over te stappen en duurt de totale reistijd zo'n 2u30. Probeer maar éens met de wagen op die tijd in Hasselt te raken tijdens de spits. (Ok met normaal verkeer sta je er wellicht sneller met de wagen maar hoeveel keer heb je normaal verkeer op de Brusselse ring. ;-) ) Ik wil daarmee niet zeggen dat er geen ruimte is voor verbetering in de verbindingen met Hasselt. |
Citaat:
|
Politieke beloftes zijn altijd loos.
|
Citaat:
|
Als em één belofte moet doen zijn het nachttreinen , zodat feesters niet perse met hun zatte botten in de auto moeten kruipen om in hun hoedanigheid de ongevalstatistieken op te krikken.
Voor de rest Wallonië meer treinen ? ROFL begin eerst maar eens om de spoorwegpolitie voorbij Brussel-Zuid te verbeteren ! |
en...met airco in de wagons en klantvriendelijk personeel.
Behalve de hoofdassen is het volgens mij ook minstens zo belangrijk om ALLE wagons met airco uit te rusten en in het algemeen klantvriendelijker (lees commercieëler) te reageren op de noden van de reizigers.
Voorbeeld? -Een trein komt toe als de aansluiting juist twee minuten vertrokken is => 1 uur wachten (lessen/aalst) - een trein komt toe terwijl de aansluiting op hetzelfde perron vertrekt. denderleeuw 15.27 u. Bxl-kortrijk / Bxl-Aalst. En er zijn er ongetwijfeld meer voorbeelden.. Het grote probleem "aan de staat" is dat de ambtenaren hun rechten maar al te goed kennen (en uitbuiten), maar plichten??? ...nooit van gehoord. Tenslotte is en blijft het motto van staatsambtenaren : De staat (post,nmbs,enz...) er voor het hen, zij zijn( of hoeven) er niet voor de staat te zijn. En ik wil hier geen steen werpen naar individualisten, het is gewoon door de jaren heen misgegaan, mede dankzij de vakbonden, en nu is het hoog tijd om "back to basic" te gaan. Al gaat dit niet alleen met enkele gratis postzegeltjes te verdelen na de feiten, zoals Mr Thijs gedaan heeft te Gent. |
Het treinverkeer zal zeker niet toenemen nu de bollebozen van de NMBS besloten hebben de parkings aan de stations niet langer gratis ter beschikking te stellen van de treinreizigers.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be