Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Mag Leterme terugkeren naar Vlaanderen ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92848)

Max van Dietschland 29 juli 2007 14:32

Mag Leterme terugkeren naar Vlaanderen ?

Stel dat Leterme in zijn formatie-opdracht mislukt en hij zou willen terugkeren naar het Vlaamse niveau om minister-president te worden ?

Mag hij dat van jullie en waarom ?

Argument pro:

- Leterme was een goede minister president, hij deed zijn functie naar behoren vond ik.

Argument contra:

- Leterme vind het federale belangrijker dan Vlaanderen, Vlaanderen is tweede keus, dat hij daar maar blijft.

Wat mij betreft mag Leterme terugkeren naar Vlaanderen, maar op 1 voorwaarde in een andere meederheid, dus betekent het doorbreken van het cordon sanitaire en een coalitie CD&V-NVA + Vlaams Belang met Leterme als minister-president. Anders zie ik dat toch niet echt zitten, dat Leterme gewoon samenwerkt met de partijen die federaal hem hebben doen op zijn bek gaan. Dan kan hij evengoed op het federale blijven.

kelt 29 juli 2007 15:09

neen...

Dan moet hij maar de volgende regionale verkiezingen afwachten...

Overigens,als "Yves" niet slaagt in zijn formatie-opdracht dan valt hij beslist niet tussen 2 stoelen,hij is tenslotte verkozen Belgisch parlementarier met een nogal kolossaal aantal stemmen achter zich......zijn invloed zal voelbaar zijn ;-)

Jaani_Dushman 29 juli 2007 15:37

Alleszins liever Leterme als minister-president dan Kris -unizo- Peeters.

Herr Oberst 29 juli 2007 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 2817750)
Wat mij betreft mag Leterme terugkeren naar Vlaanderen, maar op 1 voorwaarde in een andere meederheid, dus betekent het doorbreken van het cordon sanitaire en een coalitie CD&V-NVA + Vlaams Belang met Leterme als minister-president. Anders zie ik dat toch niet echt zitten, dat Leterme gewoon samenwerkt met de partijen die federaal hem hebben doen op zijn bek gaan. Dan kan hij evengoed op het federale blijven.

De mogelijkeid dat hij met het Vlaams Belang zou samenwerken is onbestaande. Ik denk dat Leterme van goede wil is, en wel degelijk meer Vlaanderen wilt, maar hij wil niet begrijpen dat het enige breekijzer hiervoor samenwerking met het Vlaams Belang is.

solidarnosc 29 juli 2007 17:27

De man mag zelfs terugkeren naar Ieper.

Raven 29 juli 2007 17:47

uiteraard, de man is een capabel politicus.

bk232214 29 juli 2007 19:03

de regering in vlaanderen kan voort zodus ieder voor zich en dan beetje later kunnen zien hoe brussel zich voelt als de geldkraan dicht is ,het wordt spannend

De Garde 29 juli 2007 20:39

Als hij geen premier kan worden omwille van de staatshervorming? Natuurlijk, kom maar snel terug dan kan het nog leuk worden.

Max van Dietschland 29 juli 2007 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 2817867)
De mogelijkeid dat hij met het Vlaams Belang zou samenwerken is onbestaande. Ik denk dat Leterme van goede wil is, en wel degelijk meer Vlaanderen wilt, maar hij wil niet begrijpen dat het enige breekijzer hiervoor samenwerking met het Vlaams Belang is.

Mogelijk begrijpen mensen als Leterme en De Crem dit, maar zijn partij wil dit niet begrijpen, de meer linkse strekking Vervotte - Vandeurzen bijvoorbeeld en ook de ultra-Belgicistische strekking van Eyskens is hier vierkant tegen.

Trouwens Bart De Wever mag in debatten ook stoppen met zijn Blok bashing. Blijkbaar zit hij en de rest liever aan tafel met Olivier Maigain, ik begrijp dat niet hoor. Zien die mensen dan de echte vijand niet ?

Den Duisteren Duikboot 29 juli 2007 20:56

Ja, hij mag terugkeren. Per slot van rekening deugt hij voor niks anders. En hij had nooit mogen weggaan.

Pluche 29 juli 2007 21:24

Van mij mag hij terugkomen alle systeempartijfiguuren zijn toch allemaal liberalen die Belgie blijven steunen en de vlamingen om de haverklap verraden., dus doet het er eigenlijk niet toe wie er minister-president is en ja de SP.a noem ik ook neo-liberaal.

lomeanor 30 juli 2007 14:06

Van mij mag Leterme terugkeren. Hij deed zijn taak goed.

deryz 30 juli 2007 14:09

Uiteraard niet. Eerst kritiek geven op VLD'ers die overstappen van het Vlaams naar het Belgisch niveau, dan altijd beweren dat hij in Vlaanderen blijft en dan toch overstappen, als hij zich nu verbrandt dan moet hij maar met de gevolgen leven.

Patriot! 30 juli 2007 14:46

Misschien zou het beter zijn, mocht de onbetwiste leider van de grootste politieke familie in de Kamer terugkomen - Guy Verhofstadt.

AdrianHealey 30 juli 2007 14:46

Ik wil Vanhecke als premier en Maigain als minister van binnenlandse zaken.

Libro 30 juli 2007 14:50

Tja, wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Hij mag wat mij betreft op het federale niveau blijven zitten.

Fieseler 30 juli 2007 15:05

Ik denk dat Leterme met een hemelsgroot probleem zit, en niet in het minst binnen zijn eigen partij...de messen worden intern geslepen om de zoveelste vadermoord te plegen...en hij weet dat verdomd goed...
Of hij lukt...en dan dreigt een electorale afstraffing bij de volgende gewestelijke verkiezingen en dat zal ook federaal zwaar worden betaald.
(Er is nu overeengekomen om de staatshervorming te laten toepassen na 2009...de CDH die dan bloed ruikt zal de regering doen vallen na een overwinning van de PS...de staatshervorming wordt ultiem niet toegepast...enz enz).
Of hij mislukt en dan zal bij hem de "truuk met Verwilghen" toegepast worden...een onbelangrijk postje waarbij hij langzaam door interne sabotage electoraal zal worden doodgeknuffeld.

De enige uitweg is, bij voortdurende en voor de hand liggend Waalse halsstarrigheid, een vlucht vooruit en het Vlaamse gat induiken dat hem zoveel stemmen heeft opgebracht...
Hiervoor is echter een zekere vorm van alliantie nodig met het VB.
En daarover heeft Leterme geen bal te zeggen, hoe graag hij dat ook zou willen, want binnen zijn partijsenakels wordt hij dan resoluut gedefensestreerd.

Kortaf 30 juli 2007 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 2817750)
Stel dat Leterme in zijn formatie-opdracht mislukt en hij zou willen terugkeren naar het Vlaamse niveau om minister-president te worden ?

Mag hij dat van jullie en waarom ?

Vanzelfsprekend. Het zou een godsgeschenk zijn voor Vlaanderen als de CD&V zo zwaar gekrenkt zou worden, en er alleen nog een paarse regering kan gevormd worden zonder meerderheid in Vlaanderen. Geleid door Reynders en met Maingain als minister van binnenlandse zaken. En Leterme terug als Vlaamse premier.

Anna List 30 juli 2007 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 2819702)
Ik denk dat Leterme met een hemelsgroot probleem zit, en niet in het minst binnen zijn eigen partij...de messen worden intern geslepen om de zoveelste vadermoord te plegen...en hij weet dat verdomd goed...
Of hij lukt...en dan dreigt een electorale afstraffing bij de volgende gewestelijke verkiezingen en dat zal ook federaal zwaar worden betaald.
(Er is nu overeengekomen om de staatshervorming te laten toepassen na 2009...de CDH die dan bloed ruikt zal de regering doen vallen na een overwinning van de PS...de staatshervorming wordt ultiem niet toegepast...enz enz).
Of hij mislukt en dan zal bij hem de "truuk met Verwilghen" toegepast worden...een onbelangrijk postje waarbij hij langzaam door interne sabotage electoraal zal worden doodgeknuffeld.

De enige uitweg is, bij voortdurende en voor de hand liggend Waalse halsstarrigheid, een vlucht vooruit en het Vlaamse gat induiken dat hem zoveel stemmen heeft opgebracht...
Hiervoor is echter een zekere vorm van alliantie nodig met het VB.
En daarover heeft Leterme geen bal te zeggen, hoe graag hij dat ook zou willen, want binnen zijn partijsenakels wordt hij dan resoluut gedefensestreerd.

... dus ... CD&V gooit N-VA buiten ... en Leterme mag een oranje blauwe of zelfs een tripartite leiden

Patriot! 30 juli 2007 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2819730)
... dus ... CD&V gooit N-VA buiten ... en Leterme mag een oranje blauwe of zelfs een tripartite leiden

Als dat gebeurt lijkt het me best dat een liberaal de regering leidt. Wij zijn immers de grootste politieke familie, en zeker zonder de N-VA zijn de christendemocraten gevoelig kleiner.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be