Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   CD&V-druk op Leterme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92936)

end 1 augustus 2007 23:36

CD&V-druk op Leterme

Citaat:

donderdag 02 augustus 2007

CD&V-druk op Leterme

BRUSSEL - Formateur Yves Leterme (CD&V) krijgt communautaire druk vanuit zijn eigen partij, Jong-CD&V vindt zijn nota 'compleet ontoereikend'. Op Hertoginnedal zien de Franstaligen de formateurnota nog steeds als 'veel te vergaand'.

Bert De Brabandere, de voorzitter van Jong-CD&V, voert in een interview met De Standaard de communautaire druk op formateur Leterme stevig op: 'Je kan toch niet voor de verkiezingen je borst nat maken, zwaar inzetten op een staatshervorming en dan tijdens de regeringsvorming zomaar alles inslikken? De formateursnota is een opsomming van wat de Franstaligen zien zitten op communautair vlak. Wij zitten echt niet te wachten op een staatshervorming waar alleen de andere kant van het land beter van wordt.'

De Brabandere vergelijkt het met een lekker etentje: 'Daarin is die nota nog niet eens het aperitief, hoogstens een borrelnootje. Van het hoofdgerecht, de uitvoering van de Vlaamse resoluties, is op dit moment zelfs geen sprake.' Volgens de Jong-CD&V-voorzitter krijgt een regering met zo'n mager communautair programma onmogelijk een meerderheid van een CD&V-congres: 'We moeten de 1.234.950 CD&V-kiezers van 10 juni recht in de ogen kunnen kijken bij de Vlaamse verkiezingen van 2009.'

Gisteren pookte ook Vlaams Parlementslid Eric Van Rompuy (CD&V) in Knack het communautaire vuur op. 'Dit zijn geen normale regeringsonderhandelingen tussen vier politieke partijen. Het is een crisisformatie, waar een fundamentele staatshervorming uit voort moet komen. Een communautaire Cola Light zal niet volstaan.'

De druk uit eigen rangen komt op het moment dat het eerste aftoetsen van de communautaire dossiers op Hertoginnedal moeizaam verloopt. De formateur zag gisteren de Vlaamse partijen apart over zijn lijstje van snel en met een gewone meerderheid te regionaliseren materies. De Vlaamse partijen vinden die lijst te beperkt en vullen ze vandaag aan. De Franstaligen vinden ze te lang en willen vandaag schrappen. Voor CDH zijn twee �* drie punten bespreekbaar, de rest is 'imbuvable'. Zowel MR als CDH ergert zich aan de 'confederale saus die de formateur ook over dit lijstje gegoten heeft'. Vandaag om 16 uur volgt een 'plenaire' discussie, met Vlamingen en Franstaligen voor het eerst samen.

Formateur Leterme duwt intussen op het gaspedaal om de eerste lezing van zijn nota af te werken, waarbij geen knopen worden doorgehakt, wel knelpunten geïnventariseerd. De centrale onderhandelaars werkten zich gisteren door het asiel- en migratiebeleid. Oranje-blauw is het wel al eens over het principe van een 'beleid voor de gehele loopbaan', met periodes van meer en minder intensief werken. De 'overtijd' kan worden opgespaard voor latere periodes van minder werken.
Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelid=E21FI93D

Het wordt met de dag moeilijker te geloven dat België het jaar 2010 nog haalt.

Jaani_Dushman 2 augustus 2007 00:04

Eindelijk nog eens een jongerenvoorzitter die gesnapt heeft wat zijn taak is. :thumbsup:

Savatage 2 augustus 2007 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2825327)
Eindelijk nog eens een jongerenvoorzitter die gesnapt heeft wat zijn taak is. :thumbsup:

Nu nog hopen dat het effect heeft :-)

Jaani_Dushman 2 augustus 2007 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 2825333)
Nu nog hopen dat het effect heeft :-)

Baat het niet, dan schaadt het niet. Het slechtste wat de Vlamingen kunnen krijgen, is een kleine staatshervorming. Die zou immers enkel de Vlamingen koest houden, maar de macht in Belgische handen houden.

Ofwel geen staatshervorming (en laat de boel dan maar exploderen), ofwel een zeer verregaande.

Savatage 2 augustus 2007 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2825343)
Ofwel geen staatshervorming (en laat de boel dan maar exploderen), ofwel een zeer verregaande.

Ik hoop er ook op, maar ik maak me niet teveel illusies. Met dat hele BHV gedoe is nog maar eens aangetoond hoeveel onze Vlaamse politici waard zijn tegenover hun franstalige collega's.

end 2 augustus 2007 00:20

Dit is trouwens het interview in kwestie:

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=VC1FI871

Citaat:

'CD&V-geweten knaagt'

BRUSSEL - Interview Bert De Brabandere, voorzitter Jong-CD&V 'Deze formateursnota is een communautair borrelnootje, wij willen een hoofdgerecht. CD&V moet zijn kiezers in 2009 nog recht in de ogen kunnen kijken.'

van onze redacteur

'In de nota van de formateur lezen we wel positieve zaken, maar meer dan wat vuile stukjes in de groeven van het federale model opruimen, is het niet. De splitsing van B-H-V als enige communautaire verwezenlijking zal zeker niet volstaan.'

U vreest dat er geen substantiële staatshervorming komt?

'CD&V heeft voor de verkiezingen heel zwaar ingezet op het communautaire thema en daarmee op 10juni ook gewonnen. Dat vertrouwen van de kiezer gaan we nu toch niet meteen beschadigen? De Franstaligen moeten beseffen dat er 800.000 Vlamingen Yves Leterme persoonlijk hebben voorgedragen om iets fundamenteels te veranderen in dit land. Maar als de MR over dertig jaar nog steeds in een PS-staat wil leven, dan moet ze inderdaad maar verder het been stijf houden.'

Wordt Jong-CD&V onrustig?

'De jongeren hebben zich zwaar ingezet tijdens de campagne, en daarbij steeds de partijlijn verdedigd omdat de kiezer nu eenmaal niet houdt van ruziemakers. We hebben Leterme het volste vertrouwen gegeven. Maar nu moet er iets in de plaats komen. Inhoudelijk moeten er nu serieuze stappen gedaan worden. De jongeren zijn altijd het geweten van de partij geweest, en dat geweten voelen we nu knagen. Vandaar dat wij nu onze stem laten horen.'

Met de N-VA is de Vlaamse flank van uw kartel toch al afgedekt.

'Het behoud van het kartel CD&V/N-VA is ook voor Leterme prioritair. Ik kan me dus niet voorstellen dat hij op een breuk met Bart De Wever (N-VA) zou aansturen door een minimumprogramma voor de staatshervorming goed te keuren. In de werkgroep over de onderhandelingen zit de N-VA steeds samen met CD&V, zodat we van tevoren goed afstemmen en aan de onderhandelingstafel als één stem spreken. Maar we hebben de N-VA niet nodig voor onze communautaire overtuigingen, de Vlaamse eisen komen vanuit onze partij zelf. Het zijn de CD&V-leden die met grote meerderheid ons kiesprogramma, met duidelijke communautaire keuzes, hebben goedgekeurd.'

'Ook over de splitsing van B-H-V zijn we als partij heel duidelijk geweest. In november 2006 heeft Pieter De Crem nog eens onderstreept dat wij niet bereid zijn om een prijs te betalen voor iets wat het Grondwettelijk Hof gewoonweg eist. Dat standpunt geldt volgens mij nog steeds onverkort.'

Er is in de politiek toch onvermijdelijk een groot verschil tussen wat voor en na de verkiezingen gezegd wordt?

'Het is niet omdat de Open VLD zonder enige moeite zijn novemberverklaring van 2002 (waarin die partij koos voor het confederale model, red.) overboord gegooid heeft, dat CD&V van plan is hetzelfde te doen. Wij hebben het op ons congres van 12mei in Leuven heel duidelijk gesteld: “Het is tijd voor een communautaire doorbraak. En CD&V zal niet toetreden tot een federale regering zonder duidelijke afspraken over de realisatie van de Vlaamse verzuchtingen., Die tekst was geen bladvulsel, de onderhandelaars kunnen de 80.000 CD&V-leden niet zomaar negeren.'

'Kiezen voor het confederale model houdt minstens in dat de regio's financiële en fiscale autonomie krijgen. De regio's een beetje korting geven op de vennootschapsbelasting, zoals de formateursnota voorstelt, volstaat voor ons in de verste verte niet. Het arbeidsmarktbeleid moet echt dringend gesplitst worden, alleen zo kan Wallonië echt iets doen aan de jongerenwerkloosheid.'

Ook van de begrotingsvooruitzichten wordt u niet wild?

'Neen. Een studie van de Nationale Bank over de vergrijzing stelt duidelijk dat men tegen 2010 een begrotingsoverschot van 3procent van het bbp nodig heeft. Anders dreigen de volgende generaties de rekening te moeten betalen. Met de huidige begrotingsvoornemens schuift de regering de verantwoordelijkheid wel degelijk af op de jongeren. CD&V heeft altijd het Zilverfonds bekritiseerd, omdat paars eerst de begroting regelde en dan de overschotjes in het fonds stopte. We hebben dat altijd “slecht beleid, genoemd, maar nu past men eigenlijke hetzelfde principe toe.'

'Dat 2007 met een tekort afsluit, was onvermijdelijk geworden, na de ontsporingen die Freya Van den Bossche (SP.A) jammer genoeg heeft toegestaan. Zoiets begrijp ik eigenlijk niet goed. Zij is toch ook van dezelfde jonge generatie die zal moeten opdraaien voor de vergrijzingkosten.'

Is de formateur op de hoogte van uw kritiek?

'Leterme zelf heb ik niet gesproken, hij zit op Hertoginnedal. Maar het is CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen die de partij moet verdedigen. Hij verzekert me dat hij nog geen duimbreed heeft toegegeven op communautair vlak, maar met zo'n formateursnota is dat eigenlijk niet zo moeilijk. Nu praat men over wat mogelijk is met een gewone meerderheid, maar dan gaat het eigenlijk maar om kleine zaken behalve B-H-V. CD&V kan niet in een regering stappen zonder dat er uitzicht is op een tweederde meerderheid voor een staatshervorming.'

'Het niet nakomen van de belofte om B-H-V te splitsen, die opgenomen was in het Vlaams regeerakkoord van 2004, heeft ons toch wat getraumatiseerd. Zoiets mag geen tweede keer gebeuren. In 2009 moeten we voor de Vlaamse verkiezingen onze 1.234.950 kiezers recht in de ogen kunnen kijken.'

Dimitri 2 augustus 2007 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door end (Bericht 2825262)
Het wordt met de dag moeilijker te geloven dat België het jaar 2010 nog haalt.

Gaat 2008 nog wel lukken dan?

Dit is gewoon trekken aan een dood paard. Laat alsjeblieft even de Munt de Stomme van Portici opvoeren, dan zijn we d'r vanaf. ;-)

Raven 2 augustus 2007 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2825361)
Gaat 2008 nog wel lukken dan?

Dit is gewoon trekken aan een dood paard. Laat alsjeblieft even de Munt de Stomme van Portici opvoeren, dan zijn we d'r vanaf. ;-)

Ik dacht eerder aan de Vlaamse metten ;-)

stab 2 augustus 2007 07:50

Citaat:

Na het koud blazen van Eyskens, volgt het warm blazen door de cvp , pardon, cd&v-jongeren. Typische tsjeven tactiek.
Afwachten wat het uiteindelijke resultaat gaat zijn, dan maar.

born2bewild 2 augustus 2007 07:54

waarom is er in Belgie geen rebel die deftige muziek kan maken en ook zoiets
http://www.youtube.com/watch?v=_lbZ2...elated&search=

Waarom moeten al de Vlaamse "rockers" zo schaapachtig de zolen van het regime likken?

pfff

Tegendradigaard 2 augustus 2007 07:56

Met welk postje gaan ze die De Brabandere zijn mond snoeren..... ?

AVV 2 augustus 2007 08:00

Citaat:

Hier wil ik je best gelijk geven.

Maar vergeet niet dat de druk van de ACW(ACV) vleugel binnen de CD&V (om nog maar te zwijgen over de CD&V jongeren) zooo groot is, dat die er alles aan doen om Belgiekse laten te bestaan.
Als de dood zijn ze voor hun Walen.
Vandaar ook dat Leterme zo terughoudend is en niet resoluut de Vlaamse kaart trekt.
Ik hebben dan ook mijn grootste twijfels !!
Tijd brengt raad!

boerenverstand 2 augustus 2007 08:40

Als het bovendien een mini-hervormingetje wordt, hoe gaat NV-A dat door zijn congres krijgen ? Zonder NV-A heeft men ,dacht ik, 1 stem op overschot.

Jaani_Dushman 2 augustus 2007 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand (Bericht 2825570)
Als het bovendien een mini-hervormingetje wordt, hoe gaat NV-A dat door zijn congres krijgen ? Zonder NV-A heeft men ,dacht ik, 1 stem op overschot.

Door een resem opvolgers, is N-VA zelfs mathematisch noodzakelijk geworden.

boerenverstand 2 augustus 2007 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AVV (Bericht 2825519)
Hier wil ik je best gelijk geven.

Maar vergeet niet dat de druk van de ACW(ACV) vleugel binnen de CD&V (om nog maar te zwijgen over de CD&V jongeren) zooo groot is, dat die er alles aan doen om Belgiekse laten te bestaan.
Als de dood zijn ze voor hun Walen.
Vandaar ook dat Leterme zo terughoudend is en niet resoluut de Vlaamse kaart trekt.
Ik hebben dan ook mijn grootste twijfels !!
Tijd brengt raad!

Anderzijds heb ik ook al dikwijls gezegd dat CD&V keizer, koning & kardinaal is in Vlaanderen en nu moet ondervinden dat ze in het belgisch huishouden een ondergeschikte rol moet spelen, hierbij nog eens genomen dat VB/NVA in een onafhankelijk Vlaanderen geen bestaansreden meer hebben.
ACW is heel sterk in CD&V maar er is nu ook NVA en niet te vergeten, de werkgeversvleugel heeft stilaan vlaamse reflexen omdat de administratie hopeloos ingewikkeld is geworden.
Herinner u dat enige tijd geleden UNIZO een rondvraag deed rond een onafhankelijk vlaanderen en dat Van Eetvelde plots, tot zijn eigen verbazing, moest vaststellen dat 70% pro was.
Misschien is Yves wel bezig met een scenario:" we hebben alles geprobeerd, 2 maanden onderhandelingen, niets, laat ons maar scheiden..."

deryz 2 augustus 2007 11:10

dat beloofd:

bron: de standaard:

Communautaire drukJong CD&V vindt de formateursnota compleet ontoereikend op het vlak van staatshervorming.
Denkt u dat er onder oranje-blauw een verregaande staatshervorming zal komen?
Nee86,75%
Ja13,25%
[Aantal stemmen : 717]

AVV 2 augustus 2007 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand (Bericht 2825576)
Anderzijds heb ik ook al dikwijls gezegd dat CD&V keizer, koning & kardinaal is in Vlaanderen en nu moet ondervinden dat ze in het belgisch huishouden een ondergeschikte rol moet spelen, hierbij nog eens genomen dat VB/NVA in een onafhankelijk Vlaanderen geen bestaansreden meer hebben.
ACW is heel sterk in CD&V maar er is nu ook NVA en niet te vergeten, de werkgeversvleugel heeft stilaan vlaamse reflexen omdat de administratie hopeloos ingewikkeld is geworden.
Herinner u dat enige tijd geleden UNIZO een rondvraag deed rond een onafhankelijk vlaanderen en dat Van Eetvelde plots, tot zijn eigen verbazing, moest vaststellen dat 70% pro was.
Misschien is Yves wel bezig met een scenario:" we hebben alles geprobeerd, 2 maanden onderhandelingen, niets, laat ons maar scheiden..."

Ik kan je volgen, toch doe ik hier de volgende voorspelling:
Indien leterme premier kan worden zullen CD&V jongeren, Van Rompuy en andere figuren hiermee genoegen moeten nemen....

Jong N-VA'er 2 augustus 2007 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AVV (Bericht 2826055)
Ik kan je volgen, toch doe ik hier de volgende voorspelling:
Indien leterme premier kan worden zullen CD&V jongeren, Van Rompuy en andere figuren hiermee genoegen moeten nemen....

Dan zeg ik u dit: dan gaan ze revolteren binnen de CD&V, want zelfs daar zijn nu separatisten opgedoken, geloof me. (omdat ik het weet:-))

AVV 2 augustus 2007 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 2826116)
Dan zeg ik u dit: dan gaan ze revolteren binnen de CD&V, want zelfs daar zijn nu separatisten opgedoken, geloof me. (omdat ik het weet:-))

Daarin volg ik je kompleet : na de vorming van de federale regering met Leterme als premier , gaan veel cd&v kiezers (revolteren), om nog maar te zwijgen van de NVA stemmer.

Want van én ding ben je toch ook overtuigd (hoop ik) : indien Leterme premier wordt, zal dat weer zwaar ten koste van Vlaanderen gaan.
En mijn gok blijft overeind : voor mij zal straks Leterme I opstaan (ondanks Cd&V jongeren, Van Rompuy figuren, Unizo, de Vlaamse kiezer........... maar dankzij ACW/ACV, figuren als Martens en Eyskens, het cordon sanitair, het hof en andere duistere machten die Belgiekse tegen wil en dank in stand houden)

Tegendradigaard 2 augustus 2007 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AVV (Bericht 2826135)
Daarin volg ik je kompleet : na de vorming van de federale regering met Leterme als premier , gaan veel cd&v kiezers (revolteren), om nog maar te zwijgen van de NVA stemmer.

Want van én ding ben je toch ook overtuigd (hoop ik) : indien Leterme premier wordt, zal dat weer zwaar ten koste van Vlaanderen gaan.
En mijn gok blijft overeind : voor mij zal straks Leterme I opstaan (ondanks Cd&V jongeren, Van Rompuy figuren, Unizo, de Vlaamse kiezer........... maar dankzij ACW/ACV, figuren als Martens en Eyskens, het cordon sanitair, het hof en andere duistere machten die Belgiekse tegen wil en dank in stand houden)

Ik hoop van niet, maar vrees soms van wel....

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be