![]() |
Poll: Komt er een grote staatshervorming?
Komt er een grote staatshervorming (dus splitsing bhv inbegrepen) of niet?
|
Grote staatshervorming ; mijn grote hoop is ja.Mijn ergste vrees is neen. 2 maand na de verkiezingen wordt de vlaamse druk opgevoerd door meerdere partijen.De vraag blijft is dit genoeg of moeten we nog verder gaan? Tot heden vandaag blijft de waalse non aanhouden en winnen we separatisten bij (vandaag de dag gemakkelijk iemand te overtuigen). Wordt het spel correct gespeeld door de vlaamse partijen ,daar hebben we het raden naar.Het belangrijkste punt m.i. blijft dat vlaanderen alsmaar meer terrein wint.
Het blijft te vroeg hier op te enquete te antwoorden. |
Mijn hoop is ook ja, vrees neen. Onze Vlaamse politiekertjes zullen weer plat op hun buik gaan voor 't postje en ferme toegevingen doen aan de Walen. Dat zijn wij al jaren gewoon. Leterme zei deze avond vlakaf op de persconferentie dat hij geen separatist is, dus voor hem blijft het vive den belgiek.
|
Citaat:
|
Ik denk dat er weer eens net genoeg zal hervormd worden om de druk heel eventjes van de ketel te halen. Net genoeg om de Vlamingen toe te laten het resultaat van de onderhandelingen te kunnen verkopen als een 'overwinning' en anderzijds net niet dat beetje te veel dat de Franstaligen zou verplichten het heft in eigen handen te nemen i.p.v. te blijven teren op de federale loyaliteit. Met als gevolg dat we binnen een paar jaar terug aan af zitten.
|
Citaat:
Fingers Crossed W8&C |
Als er geen staatshervorming komt zal er geen belgische regering komen. Ik denk niet dat de Walen daar baat bij hebben. Dus uiteindelijk zullen ze plooien of Belgie zal voorbij zijn.
Dit alles onder voorbehoud dat bepaalde vlamingen ons weer niet in de rug steken. |
Mijn vrees is dat ze weer es dat federaliseren wat we niet vragen. Zeg nou zélf: de federalisering van de ontwikkelingssamenwerking, wie had daar nou om gevraagd? Het was gewoon zo dat men dan toch kon zeggen dat er iéts was gefederaliseerd.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat moet je als voorstander van Vlaamse onafhankelijkheid eigelijk hopen, op een grote want dan staan we dichter bij ons doel maar kan het wel voor velen genoeg zijn en zo voor "eeuwig" blijven. Ofwel geen en dan hopen dat de boel "ontploft" en onwerkbaar wordt zodat we uitelkaar moeten. ???:|
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Non, non et non!
|
Citaat:
|
Citaat:
Je ziet van hier dat al die andere natiestaten veel sympathie gaan koesteren voor de Vlaamse zaak. Dit zou wel eens een mooi lesje kunnen zijn om Europese regio's met onafhankelijkheidsgedachten tot andere inzichten te brengen. De Franstaligen zijn nu niet welwillend en zullen dan ook niet welwillend zijn. De kostprijs zal enkel stijgen. |
Opmerkelijke resultaten in deze poll. Meer dan drie vierden denkt dat er niets in huis komt van die staatshervorming, of wat kruimels.
Ik heb "ja" geantwoord, omdat ik de indruk heb dat zich in extremis een vlaams front aan het profileren is rond de onderhandelingstafel, een front dat het "Non" van Maingain &Co met een even beslist "JA" beantwoordt. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat dat "JA" het automatisch zal halen, maar de Waalse partijen zullen nu denk ik snel inzien dat een volledige patstelling ook geen optie is. Er moet geregeerd worden. "Non en "Ja" zullen dus elkaar moeten opheffen als in een wiskundige breuk, en er zal echt moeten gepraat worden in termen van wat haalbaar en aanvaardbaar is. En dat zal volgens mij meer zijn dan het splitsen van BHV, maar minder dan wat De Wever wil. Ik denk dus dat er uiteindelijk toch een compromis zal moeten komen, maar dat het een vrij positief compromis zal zijn. |
Citaat:
|
neen die komt er niet. Leterme heeft er de ballen niet voor, klaarblijkelijk.
|
Ik vrees dat er een staatshervorming zal komen, maar wel een "cola-light"-staatshervorming (om het met de woorden van Eric Van Rompuy te zeggen).
Een kleine staatshervorming die in Vlaanderen een beetje de stoom laat afblazen, die fundamenteel niets verandert, die aanvaardbaar is voor de Franstalige partijen en die de Belgische staat onaangetast laat. Een kleine staatshervorming is dan ook een worst case scenario voor Vlaanderen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be